Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. M. Messemaker uit Nijkerk voor. Hij preekte over Lukas 19: 41 en 42 En toen Hij dichtbij kwam en de stad zag, weende Hij over haar.  Hij zei: Och, dat u ook nog op deze uw dag zou onderkennen wat tot uw vrede dient! Nu echter is het verborgen voor uw ogen.
Schriftlezingen: Lukas 19: 37 t/m 44 en Lukas 23: 27 en 28
Zingen:
Ps 84: 3
Ps 126: 3
Ps 102: 1 en 5
Ps 56: 4 en 5
Ps 42: 2, 4 en 5
Ps 72: 7

In de avonddienst ging Ds. C.J. v/d Plas em. Predikant uit Zwijndrecht voor.
De tekst voor de preek kwam uit Johannes 19: 30 Toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zei Hij: Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaf de geest.
De nadruk in de preek lag op de woorden: HET IS VOLBRACHT!
Schriftlezing: Johannes 19: 17 t/m 30
Zingen:
Ps 38: 21 en 22
Ps 65: 1 en 2
Ps 56: 5
Ps 40: 4 en 8
Ps 89: 8
Ps 103: 2
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

's Morgens Joh 17:1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

's Middags Hebreeën 12:24 En tot den Middelaar des nieuwen testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.

Twee preken die de moeite zijn om te luisteren.http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Zondagmorgen (1e Paasdag) ging ds. A. Verschuure voor in de dienst.
We lazen Mattheus 28:1-10. De preek ging over de eerste zeven verzen.
We zongen Psalm 63:1, Psalm 119:8, Psalm 21:4,5+13, Psalm 42:3 en Psalm 118:12.

In de middagdienst ging Ds. M.H. Schot (Ambacht) bij ons voor.
We lazen Job 19. De preek ging over Job 19:25-27.
We zongen Psalm 141:1+9, Psalm 123:1, Psalm 27:1+3, Psalm 42:5 en Psalm 73:13.

De dienst vanmorgen wordt geleid door ds. A. Verschuure. (Ik ben er zelf niet)
Het is een vervolg op de preek van gisterenmorgen. Hij preekt over Mattheus 28:8-9. Er wordt gelezen uit Mattheus 28:5-20.
We zingen in deze dienst de volgende Psalmen: Psalm 102:7, Psalm 77:3+8, Psalm 118:13 en Psalm 97:7.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GerGem »

Zondag 25 maart:
Morgendienst: Mattheüs 26:41
Middagdienst: Exodus 12 -leesdienst, preek van ds. W.J. Karels.
Avonddienst: Zondag 13

Vrijdag 30 maart:
Avonddienst: Romeinen 3:25-26

Zondag 1 April: 1e paasdag
Morgendienst: Johannes 20:19-20
Middagdienst: Psalm 27:4 (Belijdenisdienst+volwassenedoop)
Avonddienst: Zondag 14

Maandag 2 April: (Rotterdam)
Morgendienst: Johannes 20:19-20
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door parsifal »

De Emmausgangers, ook omdat we een avondmaalsdienst hadden (eerste zondag van de maand) was dit een mooie combinatie met Pasen. Het was ook weer mooi om in een kerk te zijn waarvan een groot deel Afrikaanse wortels heeft. Bij de laatste liederen komt psalm 150 dan wat dichterbij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Preektekst: Filippenzen 3:10a; "Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding"

Een levend Christusverlangen:
1e - naar de persoon van Christus
2e - naar de opstandingskracht van Christus
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door heusden-op »

Die leespreek van W.J. Karels heb ik (eerder) ook gehoord!
dam-leer
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Marion »

JCRyle schreef:Preektekst: Filippenzen 3:10a; "Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding"

Een levend Christusverlangen:
1e - naar de persoon van Christus
2e - naar de opstandingskracht van Christus
Is die preek ergens terug te luisteren? Welke Ds.?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Marion schreef:
JCRyle schreef:Preektekst: Filippenzen 3:10a; "Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding"

Een levend Christusverlangen:
1e - naar de persoon van Christus
2e - naar de opstandingskracht van Christus
Is die preek ergens terug te luisteren? Welke Ds.?
Voor zover ik weet niet.
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Op de Goede Vrijdag ging onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar em. Predikant uit Krimpen a/d IJssel voor. Hij preekte over Lukas 23: 50 t/m 54 En zie, daar was een man van wie de naam Jozef was, een raadsheer, een goed en rechtvaardig man. Deze had niet ingestemd met hun voornemen en handelwijze. Hij kwam uit Arimathea, een stad van de Joden, en verwachtte ook zelf het Koninkrijk van God. Deze ging naar Pilatus en vroeg om het lichaam van Jezus. En toen hij het van het kruis afgenomen had, wikkelde hij het in fijn linnen  en legde het in een graf dat in een rots uitgehouwen was, waarin nog nooit iemand gelegd was. En het was de dag van de voorbereiding en de sabbat brak aan.
Thema: Het werk van de Heilige Geest op Golgotha
Schriftlezingen: Jesaja 53: 10 t/m 12 en Lukas 23: 44 t/m 56
Zingen:
Ps 61: 1 en 2
Ps 89: 16 en 18
Ps 16: 5
Ps 31: 4, 9, 12 en 16
Ps 42: 5 en 7
Ps 89: 20

Op de morgen van de 1e Paasdag ging onze eigen predikant Ds. J.A.W. verhoeven voor. Hij preekte over Mattheüs 28: 1 t/m 10 Laat na de sabbat, toen het licht begon te worden op de eerste dag van de week, kwamen Maria Magdalena en de andere Maria om naar het graf te kijken. En zie, er vond een grote aardbeving plaats, want een engel van de Heere, die uit de hemel neerdaalde, ging erheen, rolde de steen van de opening weg en ging erop zitten. Zijn gedaante was als een bliksem en zijn kleding wit als sneeuw. De bewakers beefden van angst voor hem en werden als doden. Maar de engel antwoordde en zei tegen de vrouwen: U hoeft niet bevreesd te zijn,  want ik weet dat u Jezus zoekt, Die gekruisigd was. Hij is hier niet, want Hij is opgewekt, zoals Hij  gezegd heeft. Kom, zie de plaats waar de Heere gelegen heeft. En ga haastig heen en zeg tegen Zijn discipelen dat Hij opgewekt is uit de doden; en zie, Hij gaat u voor naar Galilea;  daar zult u Hem zien. Zie, ik heb het u gezegd. En zij gingen haastig van het graf weg, met vrees en grote blijdschap, en zij snelden weg om het Zijn discipelen te berichten. Toen zij weggingen om het aan Zijn discipelen bekend te maken, zie, Jezus kwam hun tegemoet en zei: Wees gegroet! Zij gingen naar Hem toe, grepen Zijn voeten en aanbaden Hem. Toen zei Jezus tegen hen: Wees niet bevreesd; ga heen, bericht Mijn broeders dat zij naar Galilea moeten gaan, en daar zullen zij Mij zien.
Thema: Pasen zet in beweging
- Vanuit de Hemel
- Op aarde
- Onder de vijanden
- In de gemeente
Schriftlezing: Mattheüs 28: 1 t/m 10
Zingen:
Ps 146: 3
Ps 124: 1, 3 en 4
Gz 1: 9
Ps 107: 1, 8 en 22
Ps 103: 10 en 11
Ps 150: 1

In de avonddienst ging oud gemeentelid Ds. M. P. D. Barth uit Barneveld voor. Hij preekte over Kolossenzen 1: 15 t/m 23 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping. Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen. En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem. En Hij is het hoofd van het lichaam, namelijk van de gemeente, Hij, Die het begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn. Want het heeft de Vader behaagd dat  in Hem heel de volheid wonen zou, en dat Hij door Hem alle dingen met Zichzelf verzoenen zou, door  vrede te maken door het bloed van Zijn kruis, ja door Hem, zowel de dingen die op de aarde zijn als de dingen die in de hemelen zijn. En Hij heeft u, die voorheen vervreemd was en vijandig gezind, zoals bleek uit uw slechte daden, nu ook verzoend, in het lichaam van Zijn vlees, door de dood, om u heilig en smetteloos en onberispelijk voor Zich te plaatsen, als u tenminste in het geloof blijft, gefundeerd en vast, en u niet laat afbrengen van de hoop van het Evangelie, dat u gehoord hebt, dat gepredikt is in de hele schepping die onder de hemel is, waarvan ik, Paulus, een dienaar geworden ben.
Thema: De bredere betekenis van Pasen(paaslied van Paulus)
Schriftlezing: Kolossenzen 1: 15 t/m 23
Zingen:
Ps 132: 7 en 12
Ps 118: 11
Ps 104: 17
Ps 21: 3 en 4
Ps 16: 3 en 4
Ps 148: 1 en 3

En vanmorgen op de 2e Paasdag ging Ds. F. Hoek uit Schoonhoven voor.
Hij preekte over 1 Korinthe 15: 25 en 26 Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd. De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood.
Schriftlezing: 1 Korinthe 15: 12 t/m 28
Zingen:
Ps 110: 1 en 2
Ps 21: 1 en 3
Ps 21: 5
Ps 110: 3, 4 en 5
Ps 68: 1 en 2
Ps 29: 1 en 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Marion »

JCRyle schreef:
Marion schreef:
JCRyle schreef:Preektekst: Filippenzen 3:10a; "Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding"

Een levend Christusverlangen:
1e - naar de persoon van Christus
2e - naar de opstandingskracht van Christus
Is die preek ergens terug te luisteren? Welke Ds.?
Voor zover ik weet niet.
Was het een gelezen preek? En van wie?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Marion schreef:
JCRyle schreef:
Marion schreef:
JCRyle schreef:Preektekst: Filippenzen 3:10a; "Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding"

Een levend Christusverlangen:
1e - naar de persoon van Christus
2e - naar de opstandingskracht van Christus
Is die preek ergens terug te luisteren? Welke Ds.?
Voor zover ik weet niet.
Was het een gelezen preek? En van wie?
Nee. Doet er niet toe.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Marion »

Een levend Christusverlangen:
1e - naar de persoon van Christus
2e - naar de opstandingskracht van Christus[/quote]

Is die preek ergens terug te luisteren? Welke Ds.?[/quote]
Voor zover ik weet niet.[/quote]

Was het een gelezen preek? En van wie?[/quote]
Nee. Doet er niet toe.[/quote]

Nou je bent erg kortaf. Maar goed, dat is je goed recht. Ik heb vorig jaar een ds. gehoord met dezelfde tekst. Thema en punten identiek.
Ik vroeg me af of die preek dus inmiddels is uitgegeven en nagelezen kan worden. Helaas dus niet. Mogelijk dat jou dominee dezelfde preek heeft beluisterd en broederlijk gebruikt heeft gemaakt van thema en punten van zijn collega :)
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Marion »

Een levend Christusverlangen:
1e - naar de persoon van Christus
2e - naar de opstandingskracht van Christus[/quote]

Is die preek ergens terug te luisteren? Welke Ds.?[/quote]
Voor zover ik weet niet.[/quote]

Was het een gelezen preek? En van wie?[/quote]
Nee. Doet er niet toe.[/quote]

Nou je bent erg kortaf. Maar goed, dat is je goed recht. Ik heb vorig jaar een ds. gehoord met dezelfde tekst. Thema en punten identiek.
Ik vroeg me af of die preek dus inmiddels is uitgegeven en nagelezen kan worden. Helaas dus niet. Mogelijk dat jou dominee dezelfde preek heeft beluisterd en broederlijk gebruik heeft gemaakt van thema en punten van zijn collega :)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Marion schreef:Nou je bent erg kortaf. Maar goed, dat is je goed recht. Ik heb vorig jaar een ds. gehoord met dezelfde tekst. Thema en punten identiek. Ik vroeg me af of die preek dus inmiddels is uitgegeven en nagelezen kan worden. Helaas dus niet. Mogelijk dat jou dominee dezelfde preek heeft beluisterd en broederlijk gebruik heeft gemaakt van thema en punten van zijn collega :)
Tjsa, daar kan ik natuurlijk geen uitsluitsel over geven. Het zou zomaar kunnen.
Gesloten