Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:We (…) zegen.
Prachtig geschreven! Volgens mij heb ik het al een keer gezegd, maar dan nu nog maar een keer: jij moet echt verder gaan met schrijven! Je bent nog niet ontdekt, denk ik!

Inhoudelijk: milde glimlach bij de morgendienst; een kleine traan bij de avonddienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

CGK Renswoude, Ds van Heteren
Morgendienst: Lezen Romeinen 1:1-17
Tekst: Romeinen 1:4Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere

De opgestane Christus
1. Hij is de Zoon van God
2. Hij is de Heere

Middagdienst:
Lezen Mattheus 8:1-17
Tekst Mattheus 8: 10b
Voorwaar zeg Ik u, Ik heb zelfs in Israël zo groot een geloof niet gevonden.

Jezus en de Hoofdman over honderd
1. Liefde
2. Ootmoed
3. Almacht

En wij zongen ook aan het einde van de ochtenddienst 2 coupletten van het Wilhelmus
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

S ochtends eigen predikant
Jozua 24 vers 1-28
Heilige Doop

S middags
ds G.K. Terreehorst
de (bedroefde) emmausgangers
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de beide morgendiensten(9.00 en 11.00) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Hij preekte over Lukas 24: 46 en 47 En Hij zei tegen hen: Zo staat er geschreven en zo moest de Christus lijden en uit de doden opstaan op de derde dag. En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en  vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
Schriftlezingen: Lukas 24: 36 t/m 49 en 1 Korinthe 15: 1 t/m 5
Zingen:
Ps 21: 5
Ps 96: 1, 2 en 9
Ps 79: 4
Ps 87: 2, 3 en 4
Ps 145: 2 en 4
GDH: 3

In de middag en avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.J. Mulder voor.
Hij preekte voor de 3e keer over Zondag 41 van de H. Catechismus over het gebod Gij zult niet echtbreken
Thema: Het huwelijk als een verbond voor het leven
1. Trouw
2. Toewijding
Schriftlezingen: Mattheüs 19: 1 t/m 11 en Efeze 5: 22 t/m 33
Zingen:
Ps 66: 2
Ps 84: 1
Ps 46: 1
Ps 147: 3 en 6
Ps 62: 1 en 5
Az: 5, 6 en 7
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

@AdAnker:
Dank voor je eerlijke verslag. Het doet me oprecht pijn om te zien dat de strijd om de vermeende waarheid zo is uitgepakt. Ik mag hopen dat de HHK-dominee hier een artikeltje in zijn kerkblad aan wijdt. Wat een droefenis.
GerGem schreef:
DDD schreef:Gisterenmorgen preekte ds. Verschuure in Capelle aan den IJssel-Middelwatering over De rode vaars. Het was een opvallende preek.
Deze heb ik afgelopen week ook gehoord.

Hier zijn weinig preken over.
Ik zag er 1 van Kohlbrugge, ds van Boven, en ds Karels. Laatstgenoemde preek heb ik besteld.
Ik ben wel erg benieuwd wat Kohlbrugge hierover te melden had.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:@AdAnker:
Dank voor je eerlijke verslag. Het doet me oprecht pijn om te zien dat de strijd om de vermeende waarheid zo is uitgepakt. Ik mag hopen dat de HHK-dominee hier een artikeltje in zijn kerkblad aan wijdt. Wat een droefenis.
GerGem schreef:
DDD schreef:Gisterenmorgen preekte ds. Verschuure in Capelle aan den IJssel-Middelwatering over De rode vaars. Het was een opvallende preek.
Deze heb ik afgelopen week ook gehoord.

Hier zijn weinig preken over.
Ik zag er 1 van Kohlbrugge, ds van Boven, en ds Karels. Laatstgenoemde preek heb ik besteld.
Ik ben wel erg benieuwd wat Kohlbrugge hierover te melden had.
Het heeft niet zoveel te maken gehad met de waarheid
De scheuring ging over de belijdenisgeschriften.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Die preek van Kohlbrugge is te vinden op internet, bij theologienet.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ouderling »

Ad Anker schreef:We brengen een zondag door in kerkelijk Harskamp. Net voor kwart voor 10 reden we het dorp in om onze auto te parkeren bij de Hervormde Kerk aan de Edese weg. De koster staat bij de wijd openstaande deuren en heet ons hartelijk welkom. Het is nog stil in de kerk. We zijn ongeveer de eerste bezoekers. De galerij is gesloten tijdens de erediensten. Er hangt een predikantenbord. Achter de namen van de predikanten twee jaartallen, behalve bij de laatste naam: ds. M.C. Schreur. Hij dient de gemeente momenteel. De knielbank, het doopvont en het psalmenbord vallen op vanwege het bijzondere houtsnijwerk. Vanmorgen preekt ds. Stelwagen. Zijn naam staat ook op het predikantenbord vermeld. Er komen meer mensen binnen. We worden door iedereen hartelijk begroet. Wat zijn we welkom! De preek gaat over Efeze 1, vers 19 en 20. Dit hoofdstuk begint, na de inleiding, met een harmonieuze, trinitarische lofzang van Paulus en eindigt met een gebed van Paulus. Het gaat over de kracht van de opstanding van Christus. Zoals een passer: de punt staat op het graf van Christus en de cirkel gaat rond, als een reikwijdte voor de dynamietenergie die er van het graf van Christus uitgaat. Nadat Paulus wijst op de erfenis van Gods kinderen noemt hij de opstandingskracht in hen: het roept in het hart, opent het graf van onze doodstaat en brengt het leven aan. Daarna gaat het over Gods energie in het zetten aan de rechterhand van God: dat gaat in tegen de zwaartekracht, Gods pelgrim ademt in de atmosfeer van boven, wandelt boven verzoeking en wereldgezindheid. Weliswaar in principe, omdat de praktijk vaak anders leert. Gods kind vliegt op als een arend. Want waar uw schat is, daar zal uw hart zijn. Tenslotte noemt hij Gods dynamietenergie in de eeuwige glorie. Daar waar Christus is, is uw plaats. Hij het hoofd, wij het lichaam. Zie uw Heere, afgedaald in de vreselijke diepte en verhoogd in eeuwige Heerlijkheid. Zo werkt het in een pelgrim. De dominee heeft er geen woorden voor. Het is te groot. Er zijn woorden, zo spreekt hij, die geen bodem hebben. Eén zo’n woord is ‘vereniging’. ‘Ik in hen en zij in Mij’, bad Christus. Dat is het geheim.
Tijdens de dienst zingen we 6 verzen, 4 uit de psalmen en 2 uit het berijmde gebed des Heeren. In een vlot tempo en uit volle borst. De organist begeleidt zoals het hoort.
Hoe heerlijk: na de zegen zingen we het Wilhelmus, couplet 1 en 6. Voor het eerst in mijn leven na de eredienst rond koningsdag.

We kiezen ervoor de avonddienst mee te maken in een kerk, een paar honderd meter verderop. Deze week 15 jaar geleden is de gemeente gescheurd. Nu komt hervormd Harskamp op twee plekken samen. De kerk staat prachtig in het landschap. Er komen veel auto’s met kerkgangers aan. We parkeren onze auto op het parkeerterrein achter de kerk. Als de kerk binnenstappen komen we in een zijhal. Niemand te zien. We openen de deur naar de kerkzaal. Er zitten al wat mensen. Ze kijken naar ons en draaien dan weer weg. We vragen toch maar aan een dame of de plaatsen vrij zijn. Ze knikt. We vatten het op als ‘ja’. We zoeken een plekje. De kerk is nog stil. Ook het orgel. Rond 10 voor 7 stroomt ook deze kerk vol. Onze dochter zit op een hoekje. Ze hoort iemand zeggen: ‘Daar moeten wij zitten’. Die iemand staat bij onze bank. ‘Mogen we er voorbij?’ vraagt die iemand. We staan op. Ik groet hem met het woord: 'goedenavond'. Er komt geen reactie. Net voor de dienst begint komen uit verschillende deuren mannen met zwarte pakken die in de kerkenraadsbank gaan zitten. Als de dienst echt begint komen er uit de deur naast de preekstoel ouderlingen met de dominee. De dominee van vanavond staat ook op het predikantenbord van vanmorgen. We gaan zingen. In totaal zullen er 7 psalmverzen gezongen worden. Het tempo ligt ongeveer twee keer lager als vanmorgen. Toch is het zingen goed.
De dominee vervolgt de preek van de morgendienst. Toen waren wij er niet. Hij noemt als uitgangspunt Joh. 21:2. ‘Er is heil in de werkelijkheid: Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij’. Verder kan en wil ik over deze preek niets zeggen.
Na afloop is het op het kerkplein een wedstrijdje: wie is het snelst weg. We worden bekeken, maar door niemand gegroet verder. Ik doe mijn best om mijn auto in de stoet te wurmen. Ik zie op een gegeven moment een gelegenheid om dit uit te voeren. Ik zwaai niet naar de mevrouw die even op me moet wachten. We rijden naar het volgende dorp. Door alle bomen donkert het sneller. Zo lijkt het. Boven de bomen is het licht.

Twee gemeenten, voor 2004 nog één. Er zijn verschillen. Hoe was het voor 2004? Twee oud-predikanten van de gemeente bedienen Harskamp, nu op onderscheiden plaatsen. Ds. Doornenbal zou na een bezoek zeggen: ‘God zegene Harskamp’. Ik zeg het ook.

We zingen in Harskamp:

Verlos ons uit des bozen macht;
Bescherm, en sterk ons door Uw kracht:
Wij zijn toch zwak, zijn sterkt' is groot;
Dus zijn w' elk ogenblik in nood;
Hier komt nog vlees en wereld bij;
Ai, sterk ons dan, en maak ons vrij.

En ook:

Waar liefde woont, gebiedt de Heer’ den zegen.
Wat grappig hoe je dit schrijft. Ik herken het alleen niet. Sterker, ik ben in die zelfde HHK onlangs keurig door de koster naar binnen gebracht, die ons een plekje gaf. Kwam daar naast een hele aardig oudere mevrouw te zitten, die vriendelijk vroeg of we met vakantie waren en waar we vandaan kwamen.
Aan het einde wenste ze ons nog een goede vakantie, waarna we ons weegs gingen. Het zingen vond ik langzamer dan ik gewend was, maar ook weer niet dat ik me er aan stoorde

Kortom, een momentopname van beiden, die dus heel verschillend kan zijn.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:@AdAnker:
Dank voor je eerlijke verslag. Het doet me oprecht pijn om te zien dat de strijd om de vermeende waarheid zo is uitgepakt. Ik mag hopen dat de HHK-dominee hier een artikeltje in zijn kerkblad aan wijdt. Wat een droefenis.
GerGem schreef:
DDD schreef:Gisterenmorgen preekte ds. Verschuure in Capelle aan den IJssel-Middelwatering over De rode vaars. Het was een opvallende preek.
Deze heb ik afgelopen week ook gehoord.

Hier zijn weinig preken over.
Ik zag er 1 van Kohlbrugge, ds van Boven, en ds Karels. Laatstgenoemde preek heb ik besteld.
Ik ben wel erg benieuwd wat Kohlbrugge hierover te melden had.
Het heeft niet zoveel te maken gehad met de waarheid
De scheuring ging over de belijdenisgeschriften.
Uiteraard. Het ging om eigenwijsheid en om allerlei andere dingen meer. Maar men had het wel over de waarheid. Dat is het droefgeestige. Maar uit de vruchten blijkt altijd of het uit God was.


@Ouderling:
Je hebt mijn avond goed gemaakt. In elke net zitten boze en goede vissen. Maar het blijft heel ernstig dat zoiets überhaupt voorkomt.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

eilander schreef:Die preek van Kohlbrugge is te vinden op internet, bij theologienet.
Dank! Het waren er vier. Maar niet al te lang (althans deze samenvatting). Het is ontzettend jammer dat er van Kohlbrugge geen opnamen zijn. Ik denk dat zijn associatief vermogen en beeldend taalgebruik in een letterlijk betoog veel mooier tot hun recht zou zijn gekomen. Dat neemt niet weg, dat ik het mooie preken vind, vooral de laatste.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10600
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Ouderling schreef:
Wat grappig hoe je dit schrijft. Ik herken het alleen niet. Sterker, ik ben in die zelfde HHK onlangs keurig door de koster naar binnen gebracht, die ons een plekje gaf. Kwam daar naast een hele aardig oudere mevrouw te zitten, die vriendelijk vroeg of we met vakantie waren en waar we vandaan kwamen.
Aan het einde wenste ze ons nog een goede vakantie, waarna we ons weegs gingen. Het zingen vond ik langzamer dan ik gewend was, maar ook weer niet dat ik me er aan stoorde

Kortom, een momentopname van beiden, die dus heel verschillend kan zijn.
Mooi om te horen, Ouderling! We kwamen wellicht via de verkeerde deur binnen, de koster stond waarschijnlijk bij een andere deur. Het was voor ons een contrast met 's morgens. Ik haast me er overigens bij te zeggen dat helaas in andere gemeenten dit ook kan voorkomen. De mensen in de morgendienst vond ik echt verrassend vriendelijk. En dat op hetzelfde dorp. Dat was wel een verschil. En inderdaad, van mij is het een momentopname en geenszins een finale oordeel over een gemeente. Dat zou niet passen, na 1 bezoek. De PKN-gemeente heeft trouwens ook een uitnodigende en mooie website zag ik. Ik denk dat er wel een verschil is in het naar buiten of naar binnen gericht zijn. De beide gemeenten hebben zich in de afgelopen 15 jaar ook ontwikkeld, los van elkaar. Al is de PKN-gemeente een heel behoudende gemeente, alleen al afgaande op het uiterlijk en de liturgie.

@DDD, ik vind het wel weer verrassend dat jij verregaande conclusies verbindt aan mijn observatie. Gastvrijheid mag van mij best een thema in de kerkbode zijn, zeker! Maar wat het verder met de scheuring te maken heeft, ontgaat me verder.

Dat de diakenen voor de dienst al binnen kwamen en dan ook niet tegelijk, dat heb ik nog nergens gezien. Is dat in meer gemeenten gebruikelijk?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Waren het niet de diakenen en de kerkvoogden afzonderlijk? Dat heb ik wel regelmatig gezien, inderdaad.

De opmerkingen over de kerkscheuring waren voornamelijk naar aanleiding van de opmerking van Geytenbeekje. Blijft staan dat het ontstaan van de HHK de ergste kerkelijke zonde is die ik in mijn leven heb meegemaakt. Maar ik ben dan ook van na 1953.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:
Ouderling schreef:
Wat grappig hoe je dit schrijft. Ik herken het alleen niet. Sterker, ik ben in die zelfde HHK onlangs keurig door de koster naar binnen gebracht, die ons een plekje gaf. Kwam daar naast een hele aardig oudere mevrouw te zitten, die vriendelijk vroeg of we met vakantie waren en waar we vandaan kwamen.
Aan het einde wenste ze ons nog een goede vakantie, waarna we ons weegs gingen. Het zingen vond ik langzamer dan ik gewend was, maar ook weer niet dat ik me er aan stoorde

Kortom, een momentopname van beiden, die dus heel verschillend kan zijn.
Mooi om te horen, Ouderling! We kwamen wellicht via de verkeerde deur binnen, de koster stond waarschijnlijk bij een andere deur. Het was voor ons een contrast met 's morgens. Ik haast me er overigens bij te zeggen dat helaas in andere gemeenten dit ook kan voorkomen. De mensen in de morgendienst vond ik echt verrassend vriendelijk. En dat op hetzelfde dorp. Dat was wel een verschil. En inderdaad, van mij is het een momentopname en geenszins een finale oordeel over een gemeente. Dat zou niet passen, na 1 bezoek. De PKN-gemeente heeft trouwens ook een uitnodigende en mooie website zag ik. Ik denk dat er wel een verschil is in het naar buiten of naar binnen gericht zijn. De beide gemeenten hebben zich in de afgelopen 15 jaar ook ontwikkeld, los van elkaar. Al is de PKN-gemeente een heel behoudende gemeente, alleen al afgaande op het uiterlijk en de liturgie.

@DDD, ik vind het wel weer verrassend dat jij verregaande conclusies verbindt aan mijn observatie. Gastvrijheid mag van mij best een thema in de kerkbode zijn, zeker! Maar wat het verder met de scheuring te maken heeft, ontgaat me verder.

Dat de diakenen voor de dienst al binnen kwamen en dan ook niet tegelijk, dat heb ik nog nergens gezien. Is dat in meer gemeenten gebruikelijk?
.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 apr 2019, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door orgeltje »

Ad Anker schreef:Dat de diakenen voor de dienst al binnen kwamen en dan ook niet tegelijk, dat heb ik nog nergens gezien. Is dat in meer gemeenten gebruikelijk?
Wij hebben de HHK in Harskamp regelmatig bezocht en herkennen ons niet in de ervaring van Ad Anker. De mannen in zwart pak die een paar minuten voor de dienst de kerk inkwamen, zijn kerkvoogden, die (met de koster) bij de verschillende ingangen de binnenkomende kerkgangers verwelkomen. Het zijn dus niet de diakenen. Die komen tegelijk met de predikant en de ouderlingen binnen. Was je misschien aan de vroege kant?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10600
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

orgeltje schreef:
Ad Anker schreef:Dat de diakenen voor de dienst al binnen kwamen en dan ook niet tegelijk, dat heb ik nog nergens gezien. Is dat in meer gemeenten gebruikelijk?
Wij hebben de HHK in Harskamp regelmatig bezocht en herkennen ons niet in de ervaring van Ad Anker. De mannen in zwart pak die een paar minuten voor de dienst de kerk inkwamen, zijn kerkvoogden, die (met de koster) bij de verschillende ingangen de binnenkomende kerkgangers verwelkomen. Het zijn dus niet de diakenen. Die komen tegelijk met de predikant en de ouderlingen binnen. Was je misschien aan de vroege kant?
Ah, ze kwamen van verschillende uitgangen ja. Dan is dat het geweest. we waren er kwart voor 7. Dus niet echt vroeg. Maar mensen komen daar vrij laat naar de kerk wellicht.
Gesloten