Dit zegt inderdaad wat meer. Ik bent anders gewend de hele tekst te citeren. Nu weet ik wel wat er in genoemde tekst staat, maar wellicht weet niet iedereen dat zo uit het hoofd, vandaar dat ik altijd de hele tekst erbij zet. Dan is het voor iedereen wat makkelijker de punten na te gaan aan de hand van de tekst.henriët schreef:@ hervormde de tekst kwam idd uit dat hoofdstuk.-DIA- schreef:Bijzonder. Maar daarmee zeg je eigenlijk niet zo veel.henriët schreef:Bij ons ging de preek over het welbehagen.
Bijzonder!
Naar aanleiding van welke teskt? en wat werd er van gezegd?
Wat was het thema en welke punten?
Het Welbehagen dat God van eeuwigheid heeft gehad?
Het eeuwig Welbehagen. Wie zal daar de diepte van kunnen doorgronden?
Maar het kan voorkomen: je hebt een preek gehoord. Je werd geraakt.
En toch: wat was het dat je raakte? ALs je het een week later moet navertellen
zou je gaan stamelen...
Je weet wel dat de preek bijzonder was. Je weet dat het je innerlijk raakte
Maar... als het nu alleen gevoel was?
Zijn dat de vergetelijke hoorders? Die het woord terstond met vreugde ontvangen.
Maar toch geen wortel hebben? Een tijdgeloof? Een tijdgeloof gemengd met een
historisch geloof en een wondergeloof kan zelfs ook nog.
Dat heeft me wel eens aan het denken gezet.
Als hier mensen waren (of misschien zijn?) die het onderscheidnlijk konden uitleggen
zou het nuttig zijn om hier eens een topic aan te wijden.
Maar als we er met ons allen geen verstand van hebben kunnen we daar beter maar
niet aan beginnen, immers hoe zal een blinde een blinde leiden?
@ Dia, ik zou je nog antwoorden wat me zo raakte. Je hebt idd gelijk dat het woord 'bijzonder'een toevoeging is waar anderen niet direct bij begrijpen of aanvoelen wat je daarmee bedoeld. Dat is idd alleen met mensen die je beter kennen zeg maar. Ik bedoelde er toen echter mee.
Wat een wonder nog zo n prediking te mogen horen. En wat bijzonder als de Heere je iets laat zien van het welbehagen en daar iets in te leren heeft.
De tekst werd genomen uit maath 11:25,26
Het welbehagen van de Vader
1.Voor de wijzen verborgen
2.Aan de kinderen geopenbaard
3.Door de Heere Jezus aanbeden
Het welbehagen: dat de poort door Hem geopend wordt voor een arme zondaar dat is bijzonder/ wonderlijk/ aanbiddelijk.
niet voor wijzen, die denken zelf voor hun zaligheid te kunnen zorgen. maar: de kinderkens geopenbaard.
Kind dat wil zeggen: mensen met een kinderhart. Een kind is een mens die het niet weet, dat zelf geen stap kan zetten dan alleen met Hem. Geen keus zonder Hem maken. ..door Zijn Woord.. Uw Woord is een lamp op mijn voet..
Deze dingen worden de kinderen geopenbaard: ze krijgen 'verstand' van God en goddelijke zaken. Zijn volheid bij mijn gebrek.
Ondanks het Wee u, is er verheuging is Jezus hart. Het welbehagen zal vanuit de eeuwigheid tot in de eeuwigheid voortgaan.
'Vader , want alzo is geweest het welbehagen voor U', dat spreekt de Heere. Dat geeft vastheid en zekerheid. Vervond van en tot in eeuwigheid. Het is vast en waar. Dat kunnen we ook lezen in Jesaja: Het verbond zal niet wankelen zegt uw Ontfermer.
Een welbehagen in Hem.
Hoe kun je daarin delen. En dat raakte me, voor een zondares, een doorbrekende, doodbrakende.. een vervloekte..
nochthans:
Wanneer ik een welbehagen in Christus ontvang, dan heeft Hij een welbehagen in mij. , dan gaat het zingen in je hart:
Geef mij Jezus of ik sterf, buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Ook de gezongen psalmen kunnen wel wat meer over de dienst zeggen. Het verband, langs welke weg de prediker ging van punt tot punt.
Vanzelf is zo'n korte samenvatting ook wel goed, maar dan vraag ik mezelf soms af: doe ik de dominee hier recht, heb ik het goed begrepen? Haal ik niet wat subjectief naar voren? begrijp je?