Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:Bij ons ging de preek over het welbehagen.
Bijzonder!
Bijzonder. Maar daarmee zeg je eigenlijk niet zo veel.
Naar aanleiding van welke teskt? en wat werd er van gezegd?
Wat was het thema en welke punten?
Het Welbehagen dat God van eeuwigheid heeft gehad?
Het eeuwig Welbehagen. Wie zal daar de diepte van kunnen doorgronden?

Maar het kan voorkomen: je hebt een preek gehoord. Je werd geraakt.
En toch: wat was het dat je raakte? ALs je het een week later moet navertellen
zou je gaan stamelen...
Je weet wel dat de preek bijzonder was. Je weet dat het je innerlijk raakte
Maar... als het nu alleen gevoel was?
Zijn dat de vergetelijke hoorders? Die het woord terstond met vreugde ontvangen.
Maar toch geen wortel hebben? Een tijdgeloof? Een tijdgeloof gemengd met een
historisch geloof en een wondergeloof kan zelfs ook nog.
Dat heeft me wel eens aan het denken gezet.

Als hier mensen waren (of misschien zijn?) die het onderscheidnlijk konden uitleggen
zou het nuttig zijn om hier eens een topic aan te wijden.
Maar als we er met ons allen geen verstand van hebben kunnen we daar beter maar
niet aan beginnen, immers hoe zal een blinde een blinde leiden?
@ hervormde de tekst kwam idd uit dat hoofdstuk.
@ Dia, ik zou je nog antwoorden wat me zo raakte. Je hebt idd gelijk dat het woord 'bijzonder'een toevoeging is waar anderen niet direct bij begrijpen of aanvoelen wat je daarmee bedoeld. Dat is idd alleen met mensen die je beter kennen zeg maar. Ik bedoelde er toen echter mee.
Wat een wonder nog zo n prediking te mogen horen. En wat bijzonder als de Heere je iets laat zien van het welbehagen en daar iets in te leren heeft.



De tekst werd genomen uit maath 11:25,26

Het welbehagen van de Vader
1.Voor de wijzen verborgen
2.Aan de kinderen geopenbaard
3.Door de Heere Jezus aanbeden

Het welbehagen: dat de poort door Hem geopend wordt voor een arme zondaar dat is bijzonder/ wonderlijk/ aanbiddelijk.
niet voor wijzen, die denken zelf voor hun zaligheid te kunnen zorgen. maar: de kinderkens geopenbaard.
Kind dat wil zeggen: mensen met een kinderhart. Een kind is een mens die het niet weet, dat zelf geen stap kan zetten dan alleen met Hem. Geen keus zonder Hem maken. ..door Zijn Woord.. Uw Woord is een lamp op mijn voet..
Deze dingen worden de kinderen geopenbaard: ze krijgen 'verstand' van God en goddelijke zaken. Zijn volheid bij mijn gebrek.

Ondanks het Wee u, is er verheuging is Jezus hart. Het welbehagen zal vanuit de eeuwigheid tot in de eeuwigheid voortgaan.

'Vader , want alzo is geweest het welbehagen voor U', dat spreekt de Heere. Dat geeft vastheid en zekerheid. Vervond van en tot in eeuwigheid. Het is vast en waar. Dat kunnen we ook lezen in Jesaja: Het verbond zal niet wankelen zegt uw Ontfermer.

Een welbehagen in Hem.
Hoe kun je daarin delen. En dat raakte me, voor een zondares, een doorbrekende, doodbrakende.. een vervloekte..
nochthans:

Wanneer ik een welbehagen in Christus ontvang, dan heeft Hij een welbehagen in mij. , dan gaat het zingen in je hart:
Geef mij Jezus of ik sterf, buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Dit zegt inderdaad wat meer. Ik bent anders gewend de hele tekst te citeren. Nu weet ik wel wat er in genoemde tekst staat, maar wellicht weet niet iedereen dat zo uit het hoofd, vandaar dat ik altijd de hele tekst erbij zet. Dan is het voor iedereen wat makkelijker de punten na te gaan aan de hand van de tekst.
Ook de gezongen psalmen kunnen wel wat meer over de dienst zeggen. Het verband, langs welke weg de prediker ging van punt tot punt.
Vanzelf is zo'n korte samenvatting ook wel goed, maar dan vraag ik mezelf soms af: doe ik de dominee hier recht, heb ik het goed begrepen? Haal ik niet wat subjectief naar voren? begrijp je?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:Bij ons ging de preek over het welbehagen.
Bijzonder!
Bijzonder. Maar daarmee zeg je eigenlijk niet zo veel.
Naar aanleiding van welke teskt? en wat werd er van gezegd?
Wat was het thema en welke punten?
Het Welbehagen dat God van eeuwigheid heeft gehad?
Het eeuwig Welbehagen. Wie zal daar de diepte van kunnen doorgronden?

Maar het kan voorkomen: je hebt een preek gehoord. Je werd geraakt.
En toch: wat was het dat je raakte? ALs je het een week later moet navertellen
zou je gaan stamelen...
Je weet wel dat de preek bijzonder was. Je weet dat het je innerlijk raakte
Maar... als het nu alleen gevoel was?
Zijn dat de vergetelijke hoorders? Die het woord terstond met vreugde ontvangen.
Maar toch geen wortel hebben? Een tijdgeloof? Een tijdgeloof gemengd met een
historisch geloof en een wondergeloof kan zelfs ook nog.
Dat heeft me wel eens aan het denken gezet.

Als hier mensen waren (of misschien zijn?) die het onderscheidnlijk konden uitleggen
zou het nuttig zijn om hier eens een topic aan te wijden.
Maar als we er met ons allen geen verstand van hebben kunnen we daar beter maar
niet aan beginnen, immers hoe zal een blinde een blinde leiden?
@ hervormde de tekst kwam idd uit dat hoofdstuk.
@ Dia, ik zou je nog antwoorden wat me zo raakte. Je hebt idd gelijk dat het woord 'bijzonder'een toevoeging is waar anderen niet direct bij begrijpen of aanvoelen wat je daarmee bedoeld. Dat is idd alleen met mensen die je beter kennen zeg maar. Ik bedoelde er toen echter mee.
Wat een wonder nog zo n prediking te mogen horen. En wat bijzonder als de Heere je iets laat zien van het welbehagen en daar iets in te leren heeft.



De tekst werd genomen uit maath 11:25,26

Het welbehagen van de Vader
1.Voor de wijzen verborgen
2.Aan de kinderen geopenbaard
3.Door de Heere Jezus aanbeden

Het welbehagen: dat de poort door Hem geopend wordt voor een arme zondaar dat is bijzonder/ wonderlijk/ aanbiddelijk.
niet voor wijzen, die denken zelf voor hun zaligheid te kunnen zorgen. maar: de kinderkens geopenbaard.
Kind dat wil zeggen: mensen met een kinderhart. Een kind is een mens die het niet weet, dat zelf geen stap kan zetten dan alleen met Hem. Geen keus zonder Hem maken. ..door Zijn Woord.. Uw Woord is een lamp op mijn voet..
Deze dingen worden de kinderen geopenbaard: ze krijgen 'verstand' van God en goddelijke zaken. Zijn volheid bij mijn gebrek.

Ondanks het Wee u, is er verheuging is Jezus hart. Het welbehagen zal vanuit de eeuwigheid tot in de eeuwigheid voortgaan.

'Vader , want alzo is geweest het welbehagen voor U', dat spreekt de Heere. Dat geeft vastheid en zekerheid. Vervond van en tot in eeuwigheid. Het is vast en waar. Dat kunnen we ook lezen in Jesaja: Het verbond zal niet wankelen zegt uw Ontfermer.

Een welbehagen in Hem.
Hoe kun je daarin delen. En dat raakte me, voor een zondares, een doorbrekende, doodbrakende.. een vervloekte..
nochthans:

Wanneer ik een welbehagen in Christus ontvang, dan heeft Hij een welbehagen in mij. , dan gaat het zingen in je hart:
Geef mij Jezus of ik sterf, buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Dit zegt inderdaad wat meer. Ik bent anders gewend de hele tekst te citeren. Nu weet ik wel wat er in genoemde tekst staat, maar wellicht weet niet iedereen dat zo uit het hoofd, vandaar dat ik altijd de hele tekst erbij zet. Dan is het voor iedereen wat makkelijker de punten na te gaan aan de hand van de tekst.
Ook de gezongen psalmen kunnen wel wat meer over de dienst zeggen. Het verband, langs welke weg de prediker ging van punt tot punt.
Vanzelf is zo'n korte samenvatting ook wel goed, maar dan vraag ik mezelf soms af: doe ik de dominee hier recht, heb ik het goed begrepen? Haal ik niet wat subjectief naar voren? begrijp je?
Ik begrijp je, maar als mensen de samenvatting niet duidelijk vinden o i d, mogen ze altijd pb en . Ik dacht eigenlijk dat je wat over de inhoud wilde horen en waarom me dat raakte..
En wie de preek wil horen, ( dan heb je dus het geheel) dan kun je de preek naluisteren via internet.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:
@ Dia, ik zou je nog antwoorden wat me zo raakte. Je hebt idd gelijk dat het woord 'bijzonder'een toevoeging is waar anderen niet direct bij begrijpen of aanvoelen wat je daarmee bedoeld. Dat is idd alleen met mensen die je beter kennen zeg maar. Ik bedoelde er toen echter mee.
Wat een wonder nog zo n prediking te mogen horen. En wat bijzonder als de Heere je iets laat zien van het welbehagen en daar iets in te leren heeft.



De tekst werd genomen uit maath 11:25,26

Het welbehagen van de Vader
1.Voor de wijzen verborgen
2.Aan de kinderen geopenbaard
3.Door de Heere Jezus aanbeden

Het welbehagen: dat de poort door Hem geopend wordt voor een arme zondaar dat is bijzonder/ wonderlijk/ aanbiddelijk.
niet voor wijzen, die denken zelf voor hun zaligheid te kunnen zorgen. maar: de kinderkens geopenbaard.
Kind dat wil zeggen: mensen met een kinderhart. Een kind is een mens die het niet weet, dat zelf geen stap kan zetten dan alleen met Hem. Geen keus zonder Hem maken. ..door Zijn Woord.. Uw Woord is een lamp op mijn voet..
Deze dingen worden de kinderen geopenbaard: ze krijgen 'verstand' van God en goddelijke zaken. Zijn volheid bij mijn gebrek.

Ondanks het Wee u, is er verheuging is Jezus hart. Het welbehagen zal vanuit de eeuwigheid tot in de eeuwigheid voortgaan.

'Vader , want alzo is geweest het welbehagen voor U', dat spreekt de Heere. Dat geeft vastheid en zekerheid. Vervond van en tot in eeuwigheid. Het is vast en waar. Dat kunnen we ook lezen in Jesaja: Het verbond zal niet wankelen zegt uw Ontfermer.

Een welbehagen in Hem.
Hoe kun je daarin delen. En dat raakte me, voor een zondares, een doorbrekende, doodbrakende.. een vervloekte..
nochthans:

Wanneer ik een welbehagen in Christus ontvang, dan heeft Hij een welbehagen in mij. , dan gaat het zingen in je hart:
Geef mij Jezus of ik sterf, buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Dit zegt inderdaad wat meer. Ik bent anders gewend de hele tekst te citeren. Nu weet ik wel wat er in genoemde tekst staat, maar wellicht weet niet iedereen dat zo uit het hoofd, vandaar dat ik altijd de hele tekst erbij zet. Dan is het voor iedereen wat makkelijker de punten na te gaan aan de hand van de tekst.
Ook de gezongen psalmen kunnen wel wat meer over de dienst zeggen. Het verband, langs welke weg de prediker ging van punt tot punt.
Vanzelf is zo'n korte samenvatting ook wel goed, maar dan vraag ik mezelf soms af: doe ik de dominee hier recht, heb ik het goed begrepen? Haal ik niet wat subjectief naar voren? begrijp je?
Ik begrijp je, maar als mensen de samenvatting niet duidelijk vinden o i d, mogen ze altijd pb en . Ik dacht eigenlijk dat je wat over de inhoud wilde horen en waarom me dat raakte..
En wie de preek wil horen, ( dan heb je dus het geheel) dan kun je de preek naluisteren via internet.
Oké, dat 'raken' kan heel persoonlijk zijn...
vanmorgen in de Biddagdienst mocht het me ook weer raken.
Maar dat zijn niet altijd dingen die je zomaar op een forum zet,
immers staat er ook: geeft het heilige de honden niet...
Deze dingen zou je intiem kunnen bespreken, of met
je predikant, of een ouderling, je man, je kinderen als je die mag hebben.
Er zijn ook mensen die weleens moeten zeggen: Ik heb niemand...
Toch... ten diepste hoeft dat voor Gods volk niet waar te zijn, ook al ben je wel
eens eenzaam en verschoven, en drukt de ellende je neer...
Dat is in de waarneming wel eens zo, toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door oesterschelpje »

Precies, ik zou ook niet echt mijn innerlijke roerselen op het forum durven zetten.
Als een ander erop reageert, kan dat heel veel wegnemen van de innerlijke beleving.
Ik merk dat ik me nu al vaak moet verdedigen als ik wel eens wat zeg, laat staan als ik wat zeg over mijn innerlijk leven.
Vaak is het zelfs zo dat je je een eenling voelt, ook al hebben mensen om je heen dezelfde preek gehoord.
Een zegen over iets krijgen of dat iets je raakt, is heel persoonlijk!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door henriët »

oesterschelpje schreef:Precies, ik zou ook niet echt mijn innerlijke roerselen op het forum durven zetten.
Als een ander erop reageert, kan dat heel veel wegnemen van de innerlijke beleving.
Ik merk dat ik me nu al vaak moet verdedigen als ik wel eens wat zeg, laat staan als ik wat zeg over mijn innerlijk leven.
Vaak is het zelfs zo dat je je een eenling voelt, ook al hebben mensen om je heen dezelfde preek gehoord.
Een zegen over iets krijgen of dat iets je raakt, is heel persoonlijk!
Ik ben het eens met Dia en jou, wanneer je zegt dat een digitaal forum niet iets is om je gevoelens op neer te zetten.
Toch zijn er momenten dat je toch wel eens iets van je gevoelens op rf zet, de ene keer is dat wanneer er blijdschap is, de andere keer in verdriet, er zijn verschillende topics daarover te vinden.
Echter, geestelijke innerlijke gevoelens, daar moet je idd uiterst voorzichtig meezijn.
Maar de een is daar wat opener in dan de ander.
Een preek kan 'bijzonder'zijn in de zin van, heel goed gemaakt. Of dat het je 'geraakt'heeft, dat kan, dat wanneer je Gods stem hebt mogen horen door de prediking het bijzonder werd.
Maar in die zin zou elke preek bijzonder moeten /mogen zijn want God spreekt door Zijn Woord.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Marnix »

Prachtige preek gehad gisterenavond over de verheerlijking op de berg!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:Prachtige preek gehad gisterenavond over de verheerlijking op de berg!

Dat is heel mooi.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Marnix »

Zeker. Ik dacht in het begin wel: Hoe gaat dit op biddag aansluiten.... maar het paste heel goed... en sloot tegelijk ook aan bij het begin van de veertigdagentijd. (het is de gebeurtenis vlak na de eerste aankondiging van het lijden)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Lourens »

Gisteravond een preek over het gebed van Hizkia. (2 Kon.19).

Ook wij mogen onze 'papieren' zo voor de Heere uitspreiden.
Maar ook zien op de opbouw van het gebed zelf.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door henriët »

Fil. 3
"Onze wandel is in de hemelen."


Een oase!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Zita »

Een erg indrukwekkende preek over de hel (leerdienst vanuit 2 Thess. 1).
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Schemerlichtje »

De Bruidegom en Zijn Bruid/Bruidskinderen. Die vasten als Hij weg is maar die blijde zijn als Hij er is! 's Avonds over de hemelvaart van Christus en het nut ervan (heel indrukwekkend!)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door PvS »

Ds. N.N. haalde het volgende in de prediking aan: "Ik heb u wel eens gezegd van ds. X, dat is waar hè, die preekte wegen en uitreddingen, en dat is goed. Totdat er een slag in zijn leven kwam, toen ging hij Christus prediken (dat deed hij al wel), maar Christus alléén! En toen ontmoette ik kinderen van God en die zeiden: Ds. X preekt tegenwoordig Christus. En ik heb grote weerstand gevoeld. Want ik vond het veel mooier dat hij de toeleidende weg predikte, de ervaringen, maar nu eindigt hij in de Middelaar. En ze werden opstandig. Want waar Christus als dat enige Slachtoffer gepreekt zal worden, krijgt u innerlijke weerstand. En begint u Hem in Zijn gezicht te slaan en te spugen. Maar Hij heeft voor overtreders gebeden! Hij is doodschuldig geworden onder de doodschuld van de kerk, opdat zij in Hem leven zouden hebben. Eeuwig leven..."
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door PvS »

PvS schreef:Ds. N.N. haalde het volgende in de prediking aan: "Ik heb u wel eens gezegd van ds. X, dat is waar hè, die preekte wegen en uitreddingen, en dat is goed. Totdat er een slag in zijn leven kwam, toen ging hij Christus prediken (dat deed hij al wel), maar Christus alléén! En toen ontmoette ik kinderen van God en die zeiden: Ds. X preekt tegenwoordig Christus. En ik heb grote weerstand gevoeld. Want ik vond het veel mooier dat hij de toeleidende weg predikte, de ervaringen, maar nu eindigt hij in de Middelaar. En ze werden opstandig. Want waar Christus als dat enige Slachtoffer gepreekt zal worden, krijgt u innerlijke weerstand. En begint u Hem in Zijn gezicht te slaan en te spugen. Maar Hij heeft voor overtreders gebeden! Hij is doodschuldig geworden onder de doodschuld van de kerk, opdat zij in Hem leven zouden hebben. Eeuwig leven..."
Hier is het te beluisteren: http://www.kerkwebsys.nl/hhgalblasserdam.php
Dienst van zondagavond 27 maart 2011 aanvang 18:00
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door refo »

Dat is een andere dominee. Deze heeft K.V. als initialen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gesloten