Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:De vraag cirkelt rond een uitdrukking van Mozes, de man Gods: maar de uitnemendste van die is moeite en verdriet.

Daar knalhard tegen ingaan door getuigenissen die hiermee in lijn zijn weg te zetten als valse vroomheid en de reële gevoelens die andere bij de moeiten van het leven te hebben kwalificeren als 'hangen in de ellende', betekent het terzijde schuiven van deze onderliggende Bijbeltekst. Wees daar alsjeblieft een beetje voorzichtig mee.

Nogmaals. Voor de derde keer vandaag. Ik vraag aandacht (o.a. van de moderatoren) voor het feit dat bijbels gegevens ten aanzien van boetvaardigheid, ellende, zondekennis en meer van die kant momenteel zeer ernstig onder kritiek staan. Ik wil daar graag vanaf.
Ik denk dat het reuze meevalt met dat 'zeer ernstig'. Ik lees hier mensen die over zaken verschillend, soms qua volgordelijkheid, soms qua mate van, denken.
Een predikant zei bij ons vaak 'sta niet naar naarheid en zwaarheid, maar waarheid en klaarheid'. Ik vind dat nog steeds een goede uitspraak. Het leven kent veel moeilijke momenten en is geen pad vol rozen. Verre van. Meer doornen. Maar heel vaak mag Gods volk juist na die doornen zien dat juist dat de beste momenten waren, waarin de Heere heel dichtbij was. En dan is er, ook een gevleugelde uitdrukking, heel veel honing aan de roede.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 08 dec 2020, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Vervolgde »

Ad Anker schreef:Herman heeft vandaag meerdere malen iets moeten 'verdedigen' wat volkomen zeker zou moeten zijn op dit forum. Met als dieptepunt de reactie van Orchidee. Ik kan niet anders dan oproepen om ook hier rekening te houden met elkaar en elkaar te vinden in de belijdenis en bevinding waarin we elkaar als reformatorische kerken kunnen vinden. Voel je je daar niet bij thuis, post dan ook niets daaromtrent en blijf weg van dit soort nare, trieste opmerkingen.
Voor mij is dit een nog groter dieptepunt!

Als iets wat onder ons volkomen zeker zou moeten zijn ‘verdedigd’ moet worden (en die aanhalingstekens kunnen gewoon weg hoor!), dan betekent dit dat iets wat zeker zou moeten zijn, wordt aangevallen. Een aanval op datgene wat onder ons volkomen zeker zou moeten zijn, behoort op dit forum veilig en beschermd te zijn, omdat het om de inhoud en bevinding van de belijdenis gaat.
Er mag daarom van de forumleiding verwacht worden dat handelend wordt opgetreden ter bescherming van datgene wat volkomen zeker zou moeten zijn. Het is dan diep triest dat de ogen worden gesloten voor een dergelijke aanval en er gezegd wordt: laten we elkaar vinden in de belijdenis die onder vuur ligt.

“Does lief” schiet echt tekort.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Erskinees »

Je bent lid van dit forum sinds maart. Sinds maart zit je ook bijna wekelijks te klagen over de koers van dit forum. Vermoeiend.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Vervolgde schreef:
Ad Anker schreef:Herman heeft vandaag meerdere malen iets moeten 'verdedigen' wat volkomen zeker zou moeten zijn op dit forum. Met als dieptepunt de reactie van Orchidee. Ik kan niet anders dan oproepen om ook hier rekening te houden met elkaar en elkaar te vinden in de belijdenis en bevinding waarin we elkaar als reformatorische kerken kunnen vinden. Voel je je daar niet bij thuis, post dan ook niets daaromtrent en blijf weg van dit soort nare, trieste opmerkingen.
Voor mij is dit een nog groter dieptepunt!

Als iets wat onder ons volkomen zeker zou moeten zijn ‘verdedigd’ moet worden (en die aanhalingstekens kunnen gewoon weg hoor!), dan betekent dit dat iets wat zeker zou moeten zijn, wordt aangevallen. Een aanval op datgene wat onder ons volkomen zeker zou moeten zijn, behoort op dit forum veilig en beschermd te zijn, omdat het om de inhoud en bevinding van de belijdenis gaat.
Er mag daarom van de forumleiding verwacht worden dat handelend wordt opgetreden ter bescherming van datgene wat volkomen zeker zou moeten zijn. Het is dan diep triest dat de ogen worden gesloten voor een dergelijke aanval en er gezegd wordt: laten we elkaar vinden in de belijdenis die onder vuur ligt.

“Does lief” schiet echt tekort.
Wellicht zouden argumenten beter werken dan superlatieven.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Om terug te gaan on topic. Het zou eigenlijk Heilig Avondmaal zijn. Onze zustergemeente heeft dit wel mogen bedienen. Ds van Kooten heeft de laatste keer wat we, aangepast, Avondmaal mochten vieren de diensten gehouden. Het was daarom een bijzondere zondag.

Dienst: Ds. R. van Kooten
Aanvang: 6 dec. 09:30 uur

Voorzang: Ps 95:1
Psalm 96 : 5, 6
Wet des Heeren
Psalm 130 : 2
Schriftlezing: Lukas 1 : 5 - 17
Tekst: Lukas 1 : 14 - 17
Lofzang van Zacharias : 3, 4
Prediking
Psalm 85 : 1
Dankgebed
Psalm 89 : 8

De engel Gabriël vertelt Zacharias in de tempel:
1.Wie Johannes door de Heilige Geest zal zijn
2.Wat Johannes door de Heilige Geest zal doen

Dienst: Ds. R. van Kooten
Aanvang: 6 dec. 16:00 uur

Voorzang: Ps 96:1
Psalm 51:­2
Geloofsbelijdenis
Psalm 116:10, 11
Schiftlezing: Genesis 42:18-28
Tekst: Genesis 42:22-28
Gebed
Psalm 116 : 2, 3
Prediking
Psalm 103 : 2
Dankgebed
Psalm 32 : 1

De Heere gaat het door de broers verborgen geheim aan het licht brengen:

1. Jozef krijgt meer details te horen van Ruben (22)
2. Jozef moet zich snel ontroerd terugtrekken (23, 24a)
3. Jozef wijst Simeon aan en breidt de test uit (24b-26)
4. Jozefs test breekt de broers nog verder open (27, 28).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Vervolgde schreef:
Ad Anker schreef:Herman heeft vandaag meerdere malen iets moeten 'verdedigen' wat volkomen zeker zou moeten zijn op dit forum. Met als dieptepunt de reactie van Orchidee. Ik kan niet anders dan oproepen om ook hier rekening te houden met elkaar en elkaar te vinden in de belijdenis en bevinding waarin we elkaar als reformatorische kerken kunnen vinden. Voel je je daar niet bij thuis, post dan ook niets daaromtrent en blijf weg van dit soort nare, trieste opmerkingen.
Voor mij is dit een nog groter dieptepunt!

Als iets wat onder ons volkomen zeker zou moeten zijn ‘verdedigd’ moet worden (en die aanhalingstekens kunnen gewoon weg hoor!), dan betekent dit dat iets wat zeker zou moeten zijn, wordt aangevallen. Een aanval op datgene wat onder ons volkomen zeker zou moeten zijn, behoort op dit forum veilig en beschermd te zijn, omdat het om de inhoud en bevinding van de belijdenis gaat.
Er mag daarom van de forumleiding verwacht worden dat handelend wordt opgetreden ter bescherming van datgene wat volkomen zeker zou moeten zijn. Het is dan diep triest dat de ogen worden gesloten voor een dergelijke aanval en er gezegd wordt: laten we elkaar vinden in de belijdenis die onder vuur ligt.

“Does lief” schiet echt tekort.
Wellicht zouden argumenten beter werken dan superlatieven.
Nee. @Vervolgde heeft helemaal gelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Forummer »

Wat mij nogal stoort is dat er Bijbelteksten worden losgerukt uit de context.

Wij lazen vanavond Romeinen 2.

Als ik vers 13  Want de hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden los neem, zou ik kunnen stellen dat alleen degenen die de wet houden, gerechtvaardigd zullen worden oftewel alleen zij die volkomen aan de wet voldoen zijn een kind van God.

We begrijpen allemaal dat zo'n manier van Bijbelteksten gebruiken niet kan. Toch gebeurd het hier diverse keren, en vervolgens wordt een ander verweten dat ze dat doet, terwijl dat dan weer duidelijk niet waar is.

Soms schaam ik me bijna een refo te zijn :?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Vervolgde schreef:
Ad Anker schreef:Herman heeft vandaag meerdere malen iets moeten 'verdedigen' wat volkomen zeker zou moeten zijn op dit forum. Met als dieptepunt de reactie van Orchidee. Ik kan niet anders dan oproepen om ook hier rekening te houden met elkaar en elkaar te vinden in de belijdenis en bevinding waarin we elkaar als reformatorische kerken kunnen vinden. Voel je je daar niet bij thuis, post dan ook niets daaromtrent en blijf weg van dit soort nare, trieste opmerkingen.
Voor mij is dit een nog groter dieptepunt!

Als iets wat onder ons volkomen zeker zou moeten zijn ‘verdedigd’ moet worden (en die aanhalingstekens kunnen gewoon weg hoor!), dan betekent dit dat iets wat zeker zou moeten zijn, wordt aangevallen. Een aanval op datgene wat onder ons volkomen zeker zou moeten zijn, behoort op dit forum veilig en beschermd te zijn, omdat het om de inhoud en bevinding van de belijdenis gaat.
Er mag daarom van de forumleiding verwacht worden dat handelend wordt opgetreden ter bescherming van datgene wat volkomen zeker zou moeten zijn. Het is dan diep triest dat de ogen worden gesloten voor een dergelijke aanval en er gezegd wordt: laten we elkaar vinden in de belijdenis die onder vuur ligt.

“Does lief” schiet echt tekort.
Wellicht zouden argumenten beter werken dan superlatieven.
Nee. @Vervolgde heeft helemaal gelijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Maar laten we on-topic gaan.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:Om terug te gaan on topic. Het zou eigenlijk Heilig Avondmaal zijn. Onze zustergemeente heeft dit wel mogen bedienen. Ds van Kooten heeft de laatste keer wat we, aangepast, Avondmaal mochten vieren de diensten gehouden. Het was daarom een bijzondere zondag.

Dienst: Ds. R. van Kooten
Aanvang: 6 dec. 09:30 uur

Voorzang: Ps 95:1
Psalm 96 : 5, 6
Wet des Heeren
Psalm 130 : 2
Schriftlezing: Lukas 1 : 5 - 17
Tekst: Lukas 1 : 14 - 17
Lofzang van Zacharias : 3, 4
Prediking
Psalm 85 : 1
Dankgebed
Psalm 89 : 8

De engel Gabriël vertelt Zacharias in de tempel:
1.Wie Johannes door de Heilige Geest zal zijn
2.Wat Johannes door de Heilige Geest zal doen

Dienst: Ds. R. van Kooten
Aanvang: 6 dec. 16:00 uur

Voorzang: Ps 96:1
Psalm 51:­2
Geloofsbelijdenis
Psalm 116:10, 11
Schiftlezing: Genesis 42:18-28
Tekst: Genesis 42:22-28
Gebed
Psalm 116 : 2, 3
Prediking
Psalm 103 : 2
Dankgebed
Psalm 32 : 1

De Heere gaat het door de broers verborgen geheim aan het licht brengen:

1. Jozef krijgt meer details te horen van Ruben (22)
2. Jozef moet zich snel ontroerd terugtrekken (23, 24a)
3. Jozef wijst Simeon aan en breidt de test uit (24b-26)
4. Jozefs test breekt de broers nog verder open (27, 28).
Mooi!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Ik vind dat de bestrijders van de terechte kanttekening van Forummer en Orchidee wel een heel éénzijdig bijbelgebruik hanteren. Zij geeft een kanttekening bij een eenzijdig negatieve benadering van het leven. Merel heeft erg gelijk dat karakter daarbij een belangrijke rol speelt.

Het komt bovendien erg zelfingenomen over om te beweren dat je je eigen goede gedachten niet bij de ander kwijt kunt en dat de ander dan maar van het forum moet vertrekken. Dat is echt een absurde ontwikkeling van de laatste tijd, die niet getuigt van veel gezond verstand en zelfvertrouwen. Ik weet zeker als dat soort opmerkingen van linkerflankmensen zou komen, dat daar maatregelen in werden getroffen. Nu kan dat niet, omdat het wantrouwen eigenlijk een onderdeel is van het hele gedachtengoed.

Ik vind het prima mogelijk om met mensen die anders denken over de preek te praten, Mara kan dat niet. Het ene is niet beter dan het andere, maar in dat soort verschillen zit geen reden om de ander af te wijzen. Ik denk dat Forummer daarbij heel terecht de vinger legt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zondag 6 december 2020

Afgelopen zondag ging in de morgendienst oud-herder en -leraar ds. C. Harinck in de gemeente voor.
De Schriftlezing was uit Ezechiël 17.
De tekst was Ezechiël 17: 23: Op den berg der hoogte Israëls zal Ik hem planten, en hij zal takken voortbrengen en vrucht dragen, en hij zal tot een heerlijken ceder worden, dat onder hem wonen zullen alle gevogelte van allerlei vleugel; in de schaduw zijner takken zullen zij wonen.
Het thema voor de preek was: De Christusceder, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Een mislukte planting
2. Een geslaagde planting
3. Een bijzondere planting
Er werd (in hoofd en hart) het volgende gezongen:
Psalm 130: 3
10 geboden des Heeren: 9
Lofzang van Maria: 1, 4 en 5
Psalm 92: 7
Psalm 89: 15

In de middagdienst was het leesdienst. Er werd een Catechismuspreek gelezen over Zondag 19 van ds. G.J. van Aalst uit Klaaswaal.
De Schriftlezing was uit Eféze 1.
Het thema was: Steeds hoger heerlijkheid van Christus, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Het bewijs van Zijn heerlijkheid
2. De troost van Zijn heerlijkheid
3. De toekomst van Zijn heerlijkheid
Er werd (in hoofd en hart) het volgende gezongen:
Avondzang: 4
Psalm 2: 7
Psalm 110: 1 en 2
Psalm 21: 6
Psalm 89: 8

Het was een goede zondag!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik vind dat de bestrijders van de terechte kanttekening van Forummer en Orchidee wel een heel éénzijdig bijbelgebruik hanteren. Zij geeft een kanttekening bij een eenzijdig negatieve benadering van het leven. Merel heeft erg gelijk dat karakter daarbij een belangrijke rol speelt.

Het komt bovendien erg zelfingenomen over om te beweren dat je je eigen goede gedachten niet bij de ander kwijt kunt en dat de ander dan maar van het forum moet vertrekken. Dat is echt een absurde ontwikkeling van de laatste tijd, die niet getuigt van veel gezond verstand en zelfvertrouwen. Ik weet zeker als dat soort opmerkingen van linkerflankmensen zou komen, dat daar maatregelen in werden getroffen. Nu kan dat niet, omdat het wantrouwen eigenlijk een onderdeel is van het hele gedachtengoed.

Ik vind het prima mogelijk om met mensen die anders denken over de preek te praten, Mara kan dat niet. Het ene is niet beter dan het andere, maar in dat soort verschillen zit geen reden om de ander af te wijzen. Ik denk dat Forummer daarbij heel terecht de vinger legt.
Het wantrouwen jegens andere christenen die andere accenten leggen begint inderdaad de spuigaten uit te lopen.

Ik ' durf' nauwelijks een preek te noemen in dit topic. Een paar keer gedaan en ik/ dienst/ liturgie werd volkomen afgebrand. En dat is niet alleen bij mij gebeurd,
Laatst gewijzigd door merel op 08 dec 2020, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Cornelia83
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Cornelia83 »

's Ochtends thuis meegekeken preek over Galaten 2: 19 en 20a :
Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven.
Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij.

's Avonds thuis meegekeken preek over Lukas 1: 60 t/m 75
De lofzang van Zacharias
Laatst gewijzigd door Cornelia83 op 08 dec 2020, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door GGotK »

refo schreef: Wat een onzin. Moeite en verdriet is gans wat anders dan ellende- of zondekennis. Met boetvaardigheid heeft het ook niets van doen.
Dat heb je treffend gezegd.

Daarnaast wilde ik nog het volgende opmerken.

De oudjes zeiden wel eens: het zijn uurtjes van korte duurtjes en het is zo genoten en zo weer toegesloten. En toch mochten ze naar hun omgeving toe rijkelijk, menigmaal en langdurig getuigen van die 'korte duurtjes'. En de momenten dat zij moesten uitroepen 'voorwaarts ik zie Hem niet en achterwaarts ik bemerk Hem niet' werden niet breed naar buiten uitgemeten, maar werden beleefd en doorleefd in de binnenkameren.

Alleen vanuit dit perspectief kan ik de opmerkingen van o.a. Forummer wel enigszins verstaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:"een ds zei eens" is ook niet zaligmakend maar ik zal proberen wat meer op mijn handen te gaan zitten ipv reageren...
Ik reageer omdat ik ook geraakt word maar dan andersom.
Mag ik dan niet reageren Afbeelding
Je mag reageren. Al adviseer ik je het topic handvatten voor inhoudelijk discussieren eens goed door te nemen. De posting waarop ik doelde is echt onzorgvuldig. Ik hoop dat je begrijpt dat je in dit soort discussies voorzichtig en met gevoel met reageren. In het topic 'wat eten we vandaag' kun je met die manier trouwens prima uit de voeten.

Vervolgde mag overigens zijn visie hebben op de koers. Het is zijn keuze hier te verkeren. Net als ieder ander. En wat mij betreft is iedereen welkom. Maar niet te flauw als ergens even de vinger bij gelegd wordt a.u.b.
Gesloten