Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

DDD schreef:@Mistig:

Waarom worden de leesdiensten niet opgenomen? Gaat de kerkenraad er vanuit dat mensen die moeten werken toch wel voor een preekdienst zullen kiezen? Ik snap het niet helemaal, omdat het juist via een opname niets uitmaakt of de preek nu gelezen wordt door een ouderling of door een dominee gehouden. Als er tenminste goed wordt gelezen.
Om op je eerste vraag antwoord te geven, ik heb werkelijk geen idee.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Middagdienst leesdienst preek van ds. A.T. Vergunst
Een preek van een GG-dominee in Kralingseveer (hhg)?
Ja, die worden in sommige CGK's ook gelezen hoor.
Zou er in jullie kerk ook iets van ds Ruis gelezen worden ?
Of ligt dat wat gevoeliger ?
Waarom wel hier een vraag stellen en als ik via pb vraagt waarom je ds Ruis noemt en niet bv Ds K Visser geef je geen antwoord, is ds Ruis heilig verklaard of zo.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Ja, als ik alle predikanten in die richting moet opnoemen ben ik wel even bezig
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:Ja, als ik alle predikanten in die richting moet opnoemen ben ik wel even bezig
Dat is geen antwoord, je zei Ds Ruis of ligt dat te gevoelig, dan vraag ik me af waarom ds Ruis gevoelig zou liggen en bijv. Ds Visser niet, ds Vergunst wordt gelezen, en predikanten van de CGK gaan er voor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, als ik alle predikanten in die richting moet opnoemen ben ik wel even bezig
Dat is geen antwoord, je zei Ds Ruis of ligt dat te gevoelig, dan vraag ik me af waarom ds Ruis gevoelig zou liggen en bijv. Ds Visser niet, ds Vergunst wordt gelezen, en predikanten van de CGK gaan er voor.
Omdat ik dacht dat je eerst CGK was, misschien dat er in jullie gemeente mensen uit de CGK zijn gestapt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Cgk predikanten die voorgaan in Kralingse Veer zijn anders dan ds Ruis
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:Cgk predikanten die voorgaan in Kralingse Veer zijn anders dan ds RuisAfbeelding
Ja daarom ....
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, als ik alle predikanten in die richting moet opnoemen ben ik wel even bezig
Dat is geen antwoord, je zei Ds Ruis of ligt dat te gevoelig, dan vraag ik me af waarom ds Ruis gevoelig zou liggen en bijv. Ds Visser niet, ds Vergunst wordt gelezen, en predikanten van de CGK gaan er voor.
Omdat ik dacht dat je eerst CGK was, misschien dat er in jullie gemeente mensen uit de CGK zijn gestapt.
Oké ik kom idd uit die CGK...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:Cgk predikanten die voorgaan in Kralingse Veer zijn anders dan ds RuisAfbeelding
Ja daarom ....
Dan ligt het iig niet gevoelig, maar is het een andere ligging.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:Cgk predikanten die voorgaan in Kralingse Veer zijn anders dan ds RuisAfbeelding
Ja daarom ....
Dan ligt het iig niet gevoelig, maar is het een andere ligging.
Ja maar goed als je zelf uit die kerk gestapt bent en je hoort een preek van een dominee die daar de herderstaf neemt dan snap ik wel dat je het wat minder vind...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:Cgk predikanten die voorgaan in Kralingse Veer zijn anders dan ds RuisAfbeelding
Ja daarom ....
Dan ligt het iig niet gevoelig, maar is het een andere ligging.
Ja maar goed als je zelf uit die kerk gestapt bent en je hoort een preek van een dominee die daar de herderstaf neemt dan snap ik wel dat je het wat minder vind...
Als iemand een kerk verlaat is dat vaak om andere redenen dan om een predikant!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:Cgk predikanten die voorgaan in Kralingse Veer zijn anders dan ds RuisAfbeelding
Ja daarom ....
Dan ligt het iig niet gevoelig, maar is het een andere ligging.
Ja maar goed als je zelf uit die kerk gestapt bent en je hoort een preek van een dominee die daar de herderstaf neemt dan snap ik wel dat je het wat minder vind...
Dat was niet de reden waarom wij daar weg zijn, voor de rest zie PB.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Afgelopen zondag, 10 november jongstleden, ging in de morgendienst ds. A.T. Vergunst uit Waupun (in de Verenigde Staten) in de gemeente voor. De Schriftlezing voor deze leerzame dienst was Matthéüs 7.
De tekstwoorden waren uit Matthéüs 7: 13-14: Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan; want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden.
Het thema was: Een pleidooi tot volgen als discipel.
1. Wie roept Hij?
2. Wat roept Hij?
3. Waarom roept Hij?
De volgende Psalmen werden gezongen:
Psalm 138: 1 en 2
Psalm 119: 1
Psalm 1: 1, 2 en 3
Psalm 19: 5 en 6
Psalm 139: 14
Het was een leerzame en een goede dienst en ik beveel iedereen van harte aan om deze dienst terug te luisteren via de website.

In de avonddienst ging ds. C.J. Meeuse, emerituspredikant en wonend te Arnemuiden, in de gemeente voor. Hij bediende het Woord Gods naar aanleiding van Zondag 33 van de Heidelbergse Catechismus.
De Schriftlezing was uit Psalm 119: 65-80.
Het thema was: Hoe God een mens bekeert.
1. Door te doen sterven - waaraan en waarom?
2. Door te leren leven - waardoor en waarin?
De volgende Psalmen werden gezongen:
Psalm 100: 1 en 2
Psalm 51: 5
Psalm 86: 6, 7 en 8
Psalm 119: 34 en 36
Psalm 27: 7
Ook deze dienst was een goede en zeer evenwichtige dienst. Van harte aanbevolen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Zondag 17 november 2019

Gisteren was het in de morgendienst leesdienst. De ouderling las een preek van ds. C. Sonnevelt uit Alblasserdam, die deze speciaal geschreven heeft met betrekking tot de Week van het Leven. Op de website van de kerk stond hierover bij de liturgie het volgende vermeld en dit werd bij het begin van de preek ook voorgelezen (ds. Sonnevelt heeft dit geschreven bij het uitbrengen van deze preek): Gemeente, de tijden zijn donker en het verval in ons vaderland neemt hand over hand toe. Gods heilige wet wordt overtreden, de overheid gaat er in voor, en wij? Helaas, wij volgen. De Heere brenge ons door Zijn Geest in de ware verootmoediging en schuldverslagenheid voor Zijn aangezicht. Hij verwekke het gebed voor land en volk, overheid en vorstenhuis, en in het bijzonder ook voor het ongeboren leven. Bovenal mocht Hij willen gedenken aan Zijn verkoren bruidsgemeente, de kerk uit Jood en heiden. Want ook nu gaat het om het levende Kind. Laten we in alle zorg en aanvechting bedenken dat Christus alle macht gegeven is in hemel en op aarde en dat door Zijn hand het welbehagen des Heeren gelukkiglijk voortgaat. Van Hem zij onze verwachting!
De Schriftlezing voor deze dienst was uit Exodus 1.
De tekstwoorden waren Exodus 1: 15-21.
Het thema was: De verdrukking van Israël in Egypte.
1. Een helse vijandschap (vers 15-16: Daarenboven sprak de koning van Egypte tot de vroedvrouwen der Hebreeïnnen (welker ener naam Sifra en de naam der andere Pua was), en zeide: Wanneer gij de Hebreeïnnen in het baren helpt, en ziet hen op de stoelen: is het een zoon, zo doodt hem; maar is het een dochter, zo laat haar leven.)
2. Een heilige ongehoorzaamheid (vers 17-19: Doch de vroedvrouwen vreesden God en deden niet gelijk als de koning van Egypte tot haar gesproken had, maar zij behielden de knechtjes in het leven. Toen riep de koning van Egypte de vroedvrouwen en zeide tot haar: Waarom hebt gijlieden deze zaak gedaan, dat gij de knechtjes in het leven behouden hebt? En de vroedvrouwen zeiden tot Farao: Omdat de Hebreeïnnen niet zijn gelijk de Egyptische vrouwen; want zij zijn sterk; eer de vroedvrouw tot haar komt, zo hebben zij gebaard.)
3. Een hemelse goedkeuring (vers 20-21: Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed; en dat volk vermeerderde en het werd zeer machtig. En het geschiedde, dewijl de vroedvrouwen God vreesden, zo bouwde Hij hun huizen.)
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 139: 8 en 9
Psalm 51: 7
Psalm 33: 5 en 6
Psalm 105: 3
Het gebed des Heeren: 3
Een ernstige preek, waarin de schuld van land en volk, maar ook van ons eigen hart werd aangewezen.

In de namiddagdienst, ging de consulent, ds. S. Maljaars uit Meliskerke, in de gemeente voor in een voorbereidingsdienst op het aanstaande zondag te houden Heilig Avondmaal, wat hij dan ook zal bedienen in de gemeente. Hij bediende het Woord Gods uit Hooglied 1.
De tekstwoorden voor deze dienst waren Hooglied 1: 5-6.
Het thema was: De belijdenis van de bruid.
1. Grote tegenstelling (vers 5: Ik ben zwart, doch lieflijk (gij dochteren van Jeruzalem), gelijk de tenten van Kedar, gelijk de gordijnen van Sálomo.)
2. Zware verdrukking (vers 6a: Ziet mij niet aan, dat ik zwartachtig ben, omdat mij de zon heeft beschenen; de kinderen mijner moeder waren tegen mij ontstoken, zij hebben mij gezet tot een hoedster der wijngaarden.)
3. Diepe verootmoediging (vers 6b: Mijn wijngaard dien ik heb, heb ik niet gehoed.)
De volgende Psalmen werden gezongen:
Psalm 26: 2
Psalm 139: 14
Psalm 68: 5, 6 en 7
Psalm 43: 2
Psalm 43: 5
Een onderwijzende preek, met veel lessen en leringen.

Het was een goede zondag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

S'ochtends Lukas 9 ; 28-36. De Heerlijkheid van God
Als refo mensen denken on bewust te vaak bij hoe krijg ik een genadig God, hier zien we de Heerlijkheid van Christus schitteren in het licht. Ondanks dat kon men niet palen slaan op de voet van de berg om te blijven maar Jezus moest op aarde lijden en sterven.
Mooie preek met diepe lessen.

Smiddags Job 38 1-11 en 42; 1-6 en 10
Job vroeg zich af waar God was , Job betekend ook Waar is God ? Een mooie vond ik nog dat de ds zei dat Satan als het ware toestemming moet vragen want zijn kracht is begrenst door God.
Gesloten