Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Marion schreef:
Adagio schreef:In de gelijkenis van de rijke man en arme Lazarus, behield eerstgenoemde zijn verwijten. Misschien meer emotie of sensatie, in plaats van de Wet van Mozes en de Profeten? Over een door God gezonden knecht mopperen wegens zijn talenten in de predikatie, is mopperen tegen God. Zal Jesaja weinig vrucht gezien hebben? (wie heeft onze prediking geloofd, en aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard). We komen dus weer bij onszelf terecht.

Er is meer, er zijn ook geschiedenissen van wendingen in het leven van predikanten.
Op het internet vond ik: "Ds. C. Smits bezorgde het Nederlandse publiek een domineesbekering van over de oceaan. Uit Clifton had ds. Smits een boekje meegebracht. Hij liet het aan zijn vriend ds. W. Baaij lezen die het graag zou laten vertalen. Zo gezegd zo gedaan, in 1977 verscheen 'Hoe een dominee tot God bekeerd werd?' Lee Roy Shelton was de auteur. Aan ds. Smits had hij verteld dat toen God zijn blinde zielsogen opende en hij ontdekt werd dat hij met al zijn ijver en godsdienst een vijand van vrije genade was en een vreemdeling van God en Christus. Ds. Shelton werd van een Saulus veranderd in een Paulus. Zijn vroegere vrienden werden vleselijke vijanden en hadden hem, volgens ds. Smits, uit hun Synagoge geworpen."

Denk ook aan de wending in het leven van ds. Den Hengst, in Veenendaal 1909: "De bekering van Den Hengst: een huisbezoek bij een godzalige vrouw in zijn gemeente in 1909 was aanleiding tot zijn bekering. Zij verhaalde over het werk Gods in haar ziel. Dat werd het middel in de hand van de Geest om ds. Den Hengst te bekeren. Zijn prediking veranderde op slag: hij preekte niet langer ‘de veronderstelde wedergeboorte’ maar ‘de noodzaak van bekering voor doemschuldige zondaren’.

Er zijn zeker nog meer voorbeelden.
En vervolgens preekten Ds. Smits, Ds. Baaij en Ds. den Hengst een prediking die hier op het forum niet op veel bijval kan rekenen. Rara hoe kan dat?? Ik heb veel preken van Smits gehoord en gelezen (vooral zijn preken over Rom. 8), iets minder van Baaij en een enkele uit de Schat des Woords van Den Hengst. Maar dat is nu precies de prediking die hier vaak onder vuur ligt. Ik snap het soms echt niet meer! De Heere heeft deze mannen en hun prediking gezegend en velen van Gods kinderen hebben er hun geestelijk voedsel gevonden. En leg hun preken naast een doorsnee van de GG preken, en......je vind nagenoeg geen verschil. Maar nu is het voor velen een struikelsteen. En daar wringt voor mij de schoen. HOE KAN DAT TOCH?? Is Gods werk dan veranderd? Zegende God toen wat Hij nu niet meer zegenen wil?
Nou, ik weet niet hoe jij de prediking van ds. Smits en ds. Baaij zou willen omschrijven, maar deze prediking is echt niet doorsnee GG.
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Wie heeft hier commentaar op preken van ds. Den Hengst? Ik zou dat nog wel eens willen zien. Ik ben daar niet van overtuigd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wie heeft hier commentaar op preken van ds. Den Hengst? Ik zou dat nog wel eens willen zien. Ik ben daar niet van overtuigd.
Wel eens het boekje over ds. den Hengst gelezen? Zeker nuttig om de zaken in historisch perspectief te bezien.

Goed om te lezen:
IK ZAL MIJN HAND TOT DE KLEINEN WENDEN
Uit het leven van ds. W. den Hengst
door
Drs. J. Schipper
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Zeker. Ik heb zelfs de oorspronkelijke bronnen gelezen, toevallig hoor. Dat hing samen met discussies over de verschillende stromingen die er vanouds, vanaf het eerste jaar, binnen de GG zijn geweest.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marion schreef:
Adagio schreef:In de gelijkenis van de rijke man en arme Lazarus, behield eerstgenoemde zijn verwijten. Misschien meer emotie of sensatie, in plaats van de Wet van Mozes en de Profeten? Over een door God gezonden knecht mopperen wegens zijn talenten in de predikatie, is mopperen tegen God. Zal Jesaja weinig vrucht gezien hebben? (wie heeft onze prediking geloofd, en aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard). We komen dus weer bij onszelf terecht.

Er is meer, er zijn ook geschiedenissen van wendingen in het leven van predikanten.
Op het internet vond ik: "Ds. C. Smits bezorgde het Nederlandse publiek een domineesbekering van over de oceaan. Uit Clifton had ds. Smits een boekje meegebracht. Hij liet het aan zijn vriend ds. W. Baaij lezen die het graag zou laten vertalen. Zo gezegd zo gedaan, in 1977 verscheen 'Hoe een dominee tot God bekeerd werd?' Lee Roy Shelton was de auteur. Aan ds. Smits had hij verteld dat toen God zijn blinde zielsogen opende en hij ontdekt werd dat hij met al zijn ijver en godsdienst een vijand van vrije genade was en een vreemdeling van God en Christus. Ds. Shelton werd van een Saulus veranderd in een Paulus. Zijn vroegere vrienden werden vleselijke vijanden en hadden hem, volgens ds. Smits, uit hun Synagoge geworpen."

Denk ook aan de wending in het leven van ds. Den Hengst, in Veenendaal 1909: "De bekering van Den Hengst: een huisbezoek bij een godzalige vrouw in zijn gemeente in 1909 was aanleiding tot zijn bekering. Zij verhaalde over het werk Gods in haar ziel. Dat werd het middel in de hand van de Geest om ds. Den Hengst te bekeren. Zijn prediking veranderde op slag: hij preekte niet langer ‘de veronderstelde wedergeboorte’ maar ‘de noodzaak van bekering voor doemschuldige zondaren’.

Er zijn zeker nog meer voorbeelden.
En vervolgens preekten Ds. Smits, Ds. Baaij en Ds. den Hengst een prediking die hier op het forum niet op veel bijval kan rekenen. Rara hoe kan dat?? Ik heb veel preken van Smits gehoord en gelezen (vooral zijn preken over Rom. 8), iets minder van Baaij en een enkele uit de Schat des Woords van Den Hengst. Maar dat is nu precies de prediking die hier vaak onder vuur ligt. Ik snap het soms echt niet meer! De Heere heeft deze mannen en hun prediking gezegend en velen van Gods kinderen hebben er hun geestelijk voedsel gevonden. En leg hun preken naast een doorsnee van de GG preken, en......je vind nagenoeg geen verschil. Maar nu is het voor velen een struikelsteen. En daar wringt voor mij de schoen. HOE KAN DAT TOCH?? Is Gods werk dan veranderd? Zegende God toen wat Hij nu niet meer zegenen wil?
Waarom zou Ds. W. den Hengst typisch GG zijn? Hij kwam uit de Gereformeerde kerk, en was van 1913-1927 predikant binnen de GG. Ik blijf het apart vinden hoe sommigen, predikanten van buiten de GG als typisch voor de GG zien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zeker. Ik heb zelfs de oorspronkelijke bronnen gelezen, toevallig hoor. Dat hing samen met discussies over de verschillende stromingen die er vanouds, vanaf het eerste jaar, binnen de GG zijn geweest.
Maar ook hoe hij uit de gereformeerde kerken werd geworpen als het ware? Welk een voor het vlees onmogelijk weg hij moest gaan? En hoe alles toch is bestuurd tot verheerlijking van de Zender van ds. den Hengst?

Ik moest gelijk denken hoe verschillende mensen over zaken totaal omgekeerd kunnen denken.
Lezen we eens wat prof. K. Schilder zei over de catechismusverklaring van ds. H. Veldkamp en wat ds. Mallan erover zei. Dan proef je in de woorden van prof. Schilder een bitterheid (omdat hij niet meeging met de vrijmaking?)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Daarom is het gesprek op dit forum ook zo nuttig. Als je een beetje serieus wilt meedoen, moet je toch je best doen om te begrijpen wat de ander vindt. En dat is erg leerzaam.

Het zou goed zijn als mensen die boekjes schrijven dat ook op een forum (of eventueel studiekring/werkgemeenschap) zouden bespreken. Dat zou een hoop vergissingen schelen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Marion schreef:
Adagio schreef:In de gelijkenis van de rijke man en arme Lazarus, behield eerstgenoemde zijn verwijten. Misschien meer emotie of sensatie, in plaats van de Wet van Mozes en de Profeten? Over een door God gezonden knecht mopperen wegens zijn talenten in de predikatie, is mopperen tegen God. Zal Jesaja weinig vrucht gezien hebben? (wie heeft onze prediking geloofd, en aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard). We komen dus weer bij onszelf terecht.

Er is meer, er zijn ook geschiedenissen van wendingen in het leven van predikanten.
Op het internet vond ik: "Ds. C. Smits bezorgde het Nederlandse publiek een domineesbekering van over de oceaan. Uit Clifton had ds. Smits een boekje meegebracht. Hij liet het aan zijn vriend ds. W. Baaij lezen die het graag zou laten vertalen. Zo gezegd zo gedaan, in 1977 verscheen 'Hoe een dominee tot God bekeerd werd?' Lee Roy Shelton was de auteur. Aan ds. Smits had hij verteld dat toen God zijn blinde zielsogen opende en hij ontdekt werd dat hij met al zijn ijver en godsdienst een vijand van vrije genade was en een vreemdeling van God en Christus. Ds. Shelton werd van een Saulus veranderd in een Paulus. Zijn vroegere vrienden werden vleselijke vijanden en hadden hem, volgens ds. Smits, uit hun Synagoge geworpen."

Denk ook aan de wending in het leven van ds. Den Hengst, in Veenendaal 1909: "De bekering van Den Hengst: een huisbezoek bij een godzalige vrouw in zijn gemeente in 1909 was aanleiding tot zijn bekering. Zij verhaalde over het werk Gods in haar ziel. Dat werd het middel in de hand van de Geest om ds. Den Hengst te bekeren. Zijn prediking veranderde op slag: hij preekte niet langer ‘de veronderstelde wedergeboorte’ maar ‘de noodzaak van bekering voor doemschuldige zondaren’.

Er zijn zeker nog meer voorbeelden.
En vervolgens preekten Ds. Smits, Ds. Baaij en Ds. den Hengst een prediking die hier op het forum niet op veel bijval kan rekenen. Rara hoe kan dat?? Ik heb veel preken van Smits gehoord en gelezen (vooral zijn preken over Rom. 8), iets minder van Baaij en een enkele uit de Schat des Woords van Den Hengst. Maar dat is nu precies de prediking die hier vaak onder vuur ligt. Ik snap het soms echt niet meer! De Heere heeft deze mannen en hun prediking gezegend en velen van Gods kinderen hebben er hun geestelijk voedsel gevonden. En leg hun preken naast een doorsnee van de GG preken, en......je vind nagenoeg geen verschil. Maar nu is het voor velen een struikelsteen. En daar wringt voor mij de schoen. HOE KAN DAT TOCH?? Is Gods werk dan veranderd? Zegende God toen wat Hij nu niet meer zegenen wil?
Waarom zou Ds. W. den Hengst typisch GG zijn? Hij kwam uit de Gereformeerde kerk, en was van 1913-1927 predikant binnen de GG. Ik blijf het apart vinden hoe sommigen, predikanten van buiten de GG als typisch voor de GG zien.
Er is in feite niets typisch GG. Het loopt alles door elkaar. Er zijn GGiN gemeenten die in principe gelijk zijn aan de GG, en dat geldt ook voor de OGG, en vooral vroeger kon je nog een rijtje hervormden en christelijk gereformeerden vinden die ook in niets verschilden. Dan vielen kerkmuren weg. Helemaal weg, er werd zelfs niet over gedacht, alleen dan in de zin zoals ds. Kersten: Bedroefden om der bijeenkomst wil
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Daarom is het gesprek op dit forum ook zo nuttig. Als je een beetje serieus wilt meedoen, moet je toch je best doen om te begrijpen wat de ander vindt. En dat is erg leerzaam.

Het zou goed zijn als mensen die boekjes schrijven dat ook op een forum (of eventueel studiekring/werkgemeenschap) zouden bespreken. Dat zou een hoop vergissingen schelen.
Misschien eens goed om het boekje over het leven van ds. den Hengst eens nader te bespreken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Waarom niet.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Waarom niet.
Beginnen we met hoofstuk 1: Jeugd en studie...
Of ja... ik, weet niet of het kan, er zullen veel dingen vermeld wordt die men tegenwoordig "onzin" noemt. Er kan vandaag de dag veel meer bij door en men denkt veel ruimer dan die 'enge en nauwe' christenen van vroeger... Men begrijpt het vaak niet meer.
Hoofdstuk 1: Jeugd en studie
Hoofdstuk 2: Predikant te Den Helder
Hoofdstuk 3: Predikant te Veenendaal
Hoofdstuk 4: De breuk met de Gereformeerde Kerk
Hoofdstuk 5: Rekenschap over de uittreding
Hoofdstuk 6: Predikant in de Gereformeerde Gemeenten
Hoofdstuk 7: Docent aan de Theologische School
Hoofdstuk 8: Redacteur van De Saambinder en andere activiteiten
Hoofdstuk 9: Laatste levensjaar...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

14 juli 2019 CGK Renswoude,
Prof.dr. A. Baars


Zondag morgen
Gelezen: Lukas 17:20-18:8
Tekst: Lukas 18:1-8
1 En Hij zeide ook een gelijkenis tot hen, daartoe strekkende, dat men altijd bidden moet, en niet vertragen;
2 Zeggende: Er was een zeker rechter in een stad, die God niet vreesde, en geen mens ontzag.
3 En er was een zekere weduwe in dezelfde stad, en zij kwam tot hem, zeggende: Doe mij recht tegen mijn wederpartij.
4 En hij wilde voor een langen tijd niet; maar daarna zeide hij bij zichzelven: Hoewel ik God niet vreze, en geen mens ontzie;
5 Nochtans, omdat deze weduwe mij moeilijk valt, zo zal ik haar recht doen, opdat zij niet eindelijk kome, en mij het hoofd breke.
6 En de Heere zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt.
7 Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

De Kerk op weg naar de wederkomst
1. De noodzaak van het gebed
2. De noodzaak van de genade
3. De noodzaak van het geloof


zondagmiddag. Bediening Heilige Doop

Gelezen: Ezechiël 36:16-38
Tekst: Ezechiël 36:26
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

Ik zal u een nieuw hart geven
1. Wat het oude hart is
2. Wat het nieuwe hart is.


Een dag is in Uw huis mij meer, dan duizend waar ik U ontbeer.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

helma schreef:14 juli 2019 CGK Renswoude,
Prof.dr. A. Baars


Zondag morgen
Gelezen: Lukas 17:20-18:8
Tekst: Lukas 18:1-8
1 En Hij zeide ook een gelijkenis tot hen, daartoe strekkende, dat men altijd bidden moet, en niet vertragen;
2 Zeggende: Er was een zeker rechter in een stad, die God niet vreesde, en geen mens ontzag.
3 En er was een zekere weduwe in dezelfde stad, en zij kwam tot hem, zeggende: Doe mij recht tegen mijn wederpartij.
4 En hij wilde voor een langen tijd niet; maar daarna zeide hij bij zichzelven: Hoewel ik God niet vreze, en geen mens ontzie;
5 Nochtans, omdat deze weduwe mij moeilijk valt, zo zal ik haar recht doen, opdat zij niet eindelijk kome, en mij het hoofd breke.
6 En de Heere zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt.
7 Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

De Kerk op weg naar de wederkomst
1. De noodzaak van het gebed
2. De noodzaak van de genade
3. De noodzaak van het geloof


zondagmiddag. Bediening Heilige Doop

Gelezen: Ezechiël 36:16-38
Tekst: Ezechiël 36:26
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

Ik zal u een nieuw hart geven
1. Wat het oude hart is
2. Wat het nieuwe hart is.


Een dag is in Uw huis mij meer, dan duizend waar ik U ontbeer.
Indrukwekkende en mooie ochtenddienst.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Gisteren ging dezelfde gastpredikant als vorige week in het midden van de gemeente voor.

In de morgendienst bediende hij Gods Woord uit Lukas 10: 38-42, met de nadruk op de woorden uit vers 42a: Maar één ding is nodig.
Het thema was: Bekering van vele dingen tot één ding.
1. De bestraffing voor Martha
2. De goedkeuring voor Maria.
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 89: 7 (i.v.m. het overlijden van ds. H. Paul)
10 Geboden des Heeren: 9
Psalm 25: 2 en 4
Psalm 119: 52
Psalm 56: 5

In de middagdienst preekte de dominee n.a.v. Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus. Het schriftgedeelte was uit Romeinen 5: 1-11.
Het thema was: De goddeloze gerechtvaardigd door het geloof.
1. De baat van het geloof.
2. De noodzakelijkheid van het geloof.
3. De waardij van het geloof.
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 116: 2 en 5
Psalm 2: 7
Psalm 130: 1, 2 en 3
Psalm 32: 1
Psalm 65: 2

Er is in het verleden bijzonder veel discussie geweest over de zienswijze van Zondag 23. Maar wat had de dominee een bijzonder heldere uitleg. De prediking ging gepaard met veel ernst en bewogenheid, ook in de morgendienst. Het was andermaal (evenals vorige week) een bijzonder goede zondag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jforum »

Jantje schreef:
In de middagdienst preekte de dominee n.a.v. Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus. Het schriftgedeelte was uit Romeinen 5: 1-11.
Het thema was: De goddeloze gerechtvaardigd door het geloof.
1. De baat van het geloof.
2. De noodzakelijkheid van het geloof.
3. De waardij van het geloof.
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 116: 2 en 5
Psalm 2: 7
Psalm 130: 1, 2 en 3
Psalm 32: 1
Psalm 65: 2

Er is in het verleden bijzonder veel discussie geweest over de zienswijze van Zondag 23. Maar wat had de dominee een bijzonder heldere uitleg. De prediking ging gepaard met veel ernst en bewogenheid, ook in de morgendienst. Het was andermaal (evenals vorige week) een bijzonder goede zondag.
Vertel wat over die heldere uitleg, een heldere uitleg is altijd welkom (als het vooral op Gods Woord gegrond is)

En wat maakte dat het een bijzonder goede zondag was? Vertel Gods daden maar (want fan alleen kan het goed zijn)!
Gesloten