Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

Het gevaar is dat we het invullen vanuit ons gevoel, vanuit onze visie op recht en gelijk. Dat is listig. Ouders, ambtsdragers etc. zijn ook gebonden aan het gebod Gods. Geen partijschap, geen verwekken tot toorn. (Efeze 6:1-4, Kolossenzen 3:21) Als zij die over ons gesteld zijn, zich houden aan wat God van hen vraagt, is er ruimte om daar als kind of gemeentelid het gesprek over te hebben.

Het gezag en de uitoefening daarvan moet zijn naar de wil van de Heere. En dat vereist oefening, gebed, ootmoed en vooral geloof.

Thea zegt: in deze gezagsrelaties is zegen te verwachten. Dat is juist, en tegelijkertijd impliceert het woord relatie wederkerigheid. Dat moet niet uit het oog verloren worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Klopt helemaal, maar dat aspect stelt helemaal niemand ter discussie.
Het gaat in dit gesprek om feedback op preken, die erg mank gaan aan homiletische, exegetische of pastorale aspecten. Niet om gezagsdragers, niet of doodslag/moord geoorloofd is, niet om overspel of stelen, maar om dat aspect.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Klopt helemaal, maar dat aspect stelt helemaal niemand ter discussie.
Ik vind van wel, de gedachtewisseling tussen Thea, DDD en huisman overziende.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Het gaat veel verder. Thea stelt dat iedere vorm van openlijk meningsverschil met een gezagsdrager zondig zou zijn. En zelfs dat kinderen ook als zij volwassen zijn niet met hun ouders van mening zouden mogen verschillen.

huisman onderschrijft dat.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Thea zegt: in deze gezagsrelaties is zegen te verwachten. Dat is juist, en tegelijkertijd impliceert het woord relatie wederkerigheid. Dat moet niet uit het oog verloren worden.
De vraag is of er sprake is van gelijkwaardigheid in de relatie.

Het is ook de vraag in hoeverre predikanten zich kwetsbaar durven opstellen door mensen actief uit te nodigen om bij vragen of opmerkingen over een preek contact op te nemen. Mijn indruk is dat niet heel veel predikanten daar open voor staan, wellicht veroorzaakt door negatieve ervaringen uit het verleden. Het durven tonen van kwetsbaarheid laat in mijn ogen zien dat predikanten ook worstelen en twijfel hebben of ze het goede zeggen. De behoefte om dan nog inhoudelijk op een preek te reageren verdwijnt bij mij dan volledig, omdat je de kwetsbaarheid ervaart. Ik vind dat een veel prettigere houding, dan predikanten die uitstralen dat ze het allemaal zo goed weten en hun verhaal het einde van alle discussie is.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 11 dec 2020, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het gaat veel verder. Thea stelt dat iedere vorm van openlijk meningsverschil met een gezagsdrager zondig zou zijn. En zelfs dat kinderen ook als zij volwassen zijn niet met hun ouders van mening zouden mogen verschillen.
Dat is natuurlijk flauwekul, dat je niet van mening mag verschillen met een gezagsdrager. Als in het verleden iedereen zich zo had opgesteld, waren we nu nog Rooms-Katholiek geweest.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Het staat er toch echt, en huisman vindt dat beter in de Bijbel moet lezen omdat ik het daar niet mee eens ben.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het staat er toch echt, en huisman vindt dat beter in de Bijbel moet lezen omdat ik het daar niet mee eens ben.
Als dat de basishouding is van mensen, of zou moeten zijn, dan wordt het heel naar in de wereld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het gaat veel verder. Thea stelt dat iedere vorm van openlijk meningsverschil met een gezagsdrager zondig zou zijn. En zelfs dat kinderen ook als zij volwassen zijn niet met hun ouders van mening zouden mogen verschillen.

huisman onderschrijft dat.
Het is best wel vervelend en zelfs kwalijk dat jij posts van een forummer (Thea)verkeerd samenvat en dan zegt dat ik die verkeerde samenvatting onderschrijf. Vind jij nu echt dat jij mijn standpunt recht doet?

Gezagsverhoudingen en gehoorzaamheid zijn belangrijke thema’s in het Nieuwe Testament maar ik denk niet dat ze in 2020 door veel mensen begrepen worden laat staan nageleefd.

Ik pleit natuurlijk niet voor kadaverdiscipline maar wel voor Bijbelse gezagsverhoudingen.

Als het specifiek over de prediking gaat zijn wij ook seculierder dan wij denken. De preek is niet zomaar een voordracht waar een iedere vermeende gaten in mag schieten.

@samanthi, ik gehoorzaam de overheid en draag sinds de verplichting zo’n votje waar het verplicht is. Werken doet het natuurlijk totaal niet. Sinds dat op 1 december dat ding verplicht is zijn de besmettingen gestegen. Hopen dat er geen causaal verband is
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
DDD schreef:Het gaat veel verder. Thea stelt dat iedere vorm van openlijk meningsverschil met een gezagsdrager zondig zou zijn. En zelfs dat kinderen ook als zij volwassen zijn niet met hun ouders van mening zouden mogen verschillen.

huisman onderschrijft dat.
Het is best wel vervelend en zelfs kwalijk dat jij posts van een forummer (Thea)verkeerd samenvat en dan zegt dat ik die verkeerde samenvatting onderschrijf. Vind jij nu echt dat jij mijn standpunt recht doet?
Wellicht kun je mijn vraag beantwoorden. Want volgens mij pakte ik redelijk de gewraakte stukken samen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Het gaat veel verder. Thea stelt dat iedere vorm van openlijk meningsverschil met een gezagsdrager zondig zou zijn. En zelfs dat kinderen ook als zij volwassen zijn niet met hun ouders van mening zouden mogen verschillen.

huisman onderschrijft dat.
Het is best wel vervelend en zelfs kwalijk dat jij posts van een forummer (Thea)verkeerd samenvat en dan zegt dat ik die verkeerde samenvatting onderschrijf. Vind jij nu echt dat jij mijn standpunt recht doet?
Wellicht kun je mijn vraag beantwoorden. Want volgens mij pakte ik redelijk de gewraakte stukken samen.
Natuurlijk mogen kinderen bv de regels in huis bevragen en ter discussie stellen maar als de huisregels niet ingaan tegen Gods Woord en geboden hebben de kinderen de opdracht ze te gehoorzamen.


Gehoorzaamheid is in de Schrift een (het) kenmerk van geloof. Over gezagsverhoudingen en gehoorzaamheid staat veel in de Bijbel . Lees bv Efeze 6:1-9 met kanttekeningen en vraag je af of deze Bijbelse gezagsverhoudingen door de dragers en de ontvangers van gezag in 2020 wordt toegepast. Ben bang van niet. De seculiere (kerk)mens wil zelf bepalen wat recht en goed is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Het gaat veel verder. Thea stelt dat iedere vorm van openlijk meningsverschil met een gezagsdrager zondig zou zijn. En zelfs dat kinderen ook als zij volwassen zijn niet met hun ouders van mening zouden mogen verschillen.

huisman onderschrijft dat.
Het is best wel vervelend en zelfs kwalijk dat jij posts van een forummer (Thea)verkeerd samenvat en dan zegt dat ik die verkeerde samenvatting onderschrijf. Vind jij nu echt dat jij mijn standpunt recht doet?
Wellicht kun je mijn vraag beantwoorden. Want volgens mij pakte ik redelijk de gewraakte stukken samen.
Natuurlijk mogen kinderen bv de regels in huis bevragen en ter discussie stellen maar als de huisregels niet ingaan tegen Gods Woord en geboden hebben de kinderen de opdracht ze te gehoorzamen.


Gehoorzaamheid is in de Schrift een (het) kenmerk van geloof. Over gezagsverhoudingen en gehoorzaamheid staat veel in de Bijbel . Lees bv Efeze 6:1-9 met kanttekeningen en vraag je af of deze Bijbelse gezagsverhoudingen door de dragers en de ontvangers van gezag in 2020 wordt toegepast. Ben bang van niet. De seculiere (kerk)mens wil zelf bepalen wat recht en goed is.
Ik denk dat je nu je eerdere post, terecht, wat nuanceert. Ik denk niet dat die Bijbelse gezagsverhouding eerder dan 2020 ook zo zuiver werd toegepast door mensen. Ook niet in de Bijbelse tijd.

Je laatste zin kun je vervangen door 'de natuurlijke mens wil alles zelf bepalen'. Maar ook onder wedergeboren mensen komt er nog veel ongehoorzaamheid aan dit gebod voor vermoed ik zo.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
Ik denk dat je nu je eerdere post, terecht, wat nuanceert. Ik denk niet dat die Bijbelse gezagsverhouding eerder dan 2020 ook zo zuiver werd toegepast door mensen. Ook niet in de Bijbelse tijd.

Je laatste zin kun je vervangen door 'de natuurlijke mens wil alles zelf bepalen'. Maar ook onder wedergeboren mensen komt er nog veel ongehoorzaamheid aan dit gebod voor vermoed ik zo.
Ik nuanceer helemaal geen eerdere post. Omdat jij geloof hecht aan de waardeloze samenvatting van DDD waarin hij mijn standpunt totaal geen recht doet denk jij dat ik nu nuanceer.

Mag ik jou vragen om elke keer als DDD mij gebruikt om zijn post venijniger te maken eerst mij te vragen of ik idd zo denk als DDD beweert? Zijn wijze van discussiëren is op zijn minst onhygiënisch.

Ik vind dit langzamerhand zo’n vijandig forum worden dat ik mij er absoluut niet meer thuis voel. Ik blijf voorlopig omdat ik hoop dat er nog verbetering mogelijk is maar ik vrees.....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Het gaat veel verder. Thea stelt dat iedere vorm van openlijk meningsverschil met een gezagsdrager zondig zou zijn. En zelfs dat kinderen ook als zij volwassen zijn niet met hun ouders van mening zouden mogen verschillen.

huisman onderschrijft dat.
Het is best wel vervelend en zelfs kwalijk dat jij posts van een forummer (Thea)verkeerd samenvat en dan zegt dat ik die verkeerde samenvatting onderschrijf. Vind jij nu echt dat jij mijn standpunt recht doet?
Wellicht kun je mijn vraag beantwoorden. Want volgens mij pakte ik redelijk de gewraakte stukken samen.
Natuurlijk mogen kinderen bv de regels in huis bevragen en ter discussie stellen maar als de huisregels niet ingaan tegen Gods Woord en geboden hebben de kinderen de opdracht ze te gehoorzamen.


Gehoorzaamheid is in de Schrift een (het) kenmerk van geloof. Over gezagsverhoudingen en gehoorzaamheid staat veel in de Bijbel . Lees bv Efeze 6:1-9 met kanttekeningen en vraag je af of deze Bijbelse gezagsverhoudingen door de dragers en de ontvangers van gezag in 2020 wordt toegepast. Ben bang van niet. De seculiere (kerk)mens wil zelf bepalen wat recht en goed is.
Wederom heb je zowel de postings van Thea en die van de andere niet goed gelezen.

Thea schreef:Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af
.
DDD schreef: Ik schrik hier wel van. Ouders waarvan de kinderen nooit zeggen dat ze het bij het verkeerde eind hebben, daar moet naar mijn idee wel iets grondig mee mis zijn.

Hoe oud ben je, als ik het vragen mag? Verschil van mening hoort mijns inziens bij het volwassen worden.
Huisman schreefMisschien heeft Thea wel een Bijbel. Wordt misschien tijd dat jij er ook één aanschaft.

Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.
Met deze redenering mag je niet zeggen als je het ergens niet mee eens bent, ik kan er niets anders van maken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Het is best wel vervelend en zelfs kwalijk dat jij posts van een forummer (Thea)verkeerd samenvat en dan zegt dat ik die verkeerde samenvatting onderschrijf. Vind jij nu echt dat jij mijn standpunt recht doet?
Wellicht kun je mijn vraag beantwoorden. Want volgens mij pakte ik redelijk de gewraakte stukken samen.
Natuurlijk mogen kinderen bv de regels in huis bevragen en ter discussie stellen maar als de huisregels niet ingaan tegen Gods Woord en geboden hebben de kinderen de opdracht ze te gehoorzamen.


Gehoorzaamheid is in de Schrift een (het) kenmerk van geloof. Over gezagsverhoudingen en gehoorzaamheid staat veel in de Bijbel . Lees bv Efeze 6:1-9 met kanttekeningen en vraag je af of deze Bijbelse gezagsverhoudingen door de dragers en de ontvangers van gezag in 2020 wordt toegepast. Ben bang van niet. De seculiere (kerk)mens wil zelf bepalen wat recht en goed is.
Wederom heb je zowel de postings van Thea en die van de andere niet goed gelezen.

Thea schreef:Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af
.
DDD schreef: Ik schrik hier wel van. Ouders waarvan de kinderen nooit zeggen dat ze het bij het verkeerde eind hebben, daar moet naar mijn idee wel iets grondig mee mis zijn.

Hoe oud ben je, als ik het vragen mag? Verschil van mening hoort mijns inziens bij het volwassen worden.
Huisman schreefMisschien heeft Thea wel een Bijbel. Wordt misschien tijd dat jij er ook één aanschaft.

Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.
Op deze manier mag je niet zeggen dat je het er niet mee eens bent!
Onbegrijpelijke en verwarrende post. Kan er dus helaas niet op ingaan. Ik begrijp namelijk niets van jouw laatste zin.

Denk toch dat het komt dat we veel wereldser denken dat dat jij voor mogelijk houdt. Daarom wordt gehoorzaamheid aan degenen die over ons zijn gesteld steeds weer verdacht gemaakt.
Ik bepaal wat een goede preek is (zegt een gemeentelid)Ik bepaal wat de regels in huis zijn ( zegt een kind) Ik bepaal wanneer ik ga staken (zegt een werknemer).

Ik,ik,ik......we zijn idd ver van huis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten