Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

eilander schreef: Natuurlijk wel. Dat is een eigen vertaling van "Onderzoekt uzelf". Als iemand geen kenmerken vertoont van een leven met Christus, geldt dat des te meer. Ik zou niet weten waarom het onbijbels is om zo iemand op te roepen om het nog eens na te kijken.
Ik denk dat je nu een tikje overgevoelig geworden bent.
Die overgevoeligheid ken ik wel. Wat moet je ermee als het woord niet recht gesneden wordt, maar er wel een keur aan veroordelende waarschuwing van de prediking uitgaat? Daar raak ik persoonlijk ernstig van in verwarring. Leg dan de maatstaf van de waarschuwing in het woord en niet in het gebrekkige oordeel van jezelf.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef: Zeker niet, maar blijf dan weg bij uitspraken zoals 'mag zo iemand nog wel eens nakijken of hij wel genade bezit.' Dat is namelijk geen uiting van de Bijbelse maatstaf.
Het gaat dus over de toon en de manier waarop de waarschuwing naar voren gebracht wordt.

Is het bijbelse spreken in de profetieën ons daarin tot een voorbeeld?
Het gaat mij niet om de toon en de manier van de waarschuwing, want ik merk het niet aan als waarschuwing. Het is een veroordeling van hen die zich niet kunnen vinden onder een separerende prediking. Onder dergelijke prediking wordt namelijk veel geschaard, waar ik zelf ook afstand van zou nemen. Bijbelse separerende prediking is niets anders dan Christusprediking. En onder een dergelijke prediking is er genoeg aan jezelf. Dat sluit zeker niet uit het elkaar vermanen, waarschuwen, bemoedigen etc. Dat is vruchtgevolg van het leven met Christus; zie hiervoor Galaten 5:22.

En hier laat ik het voor nu bij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef: Natuurlijk wel. Dat is een eigen vertaling van "Onderzoekt uzelf". Als iemand geen kenmerken vertoont van een leven met Christus, geldt dat des te meer. Ik zou niet weten waarom het onbijbels is om zo iemand op te roepen om het nog eens na te kijken.
Ik denk dat je nu een tikje overgevoelig geworden bent.
Die overgevoeligheid ken ik wel. Wat moet je ermee als het woord niet recht gesneden wordt, maar er wel een keur aan veroordelende waarschuwing van de prediking uitgaat? Daar raak ik persoonlijk ernstig van in verwarring. Leg dan de maatstaf van de waarschuwing in het woord en niet in het gebrekkige oordeel van jezelf.
Kun je de door mij onderstreepte zin nog eens uitleggen? Alleen het Woord is toch de maatstaf?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

"Bijbelse separerende prediking is niets anders dan Christusprediking".

Met zo'n opmerking kom je hier in de discussie niet zomaar weg. Want de kennis van Christus wordt toegepast door de Heilige Geest aan het hart. En de vraag om het na te kijken, hangt samen met dit punt, namelijk de toeëigening van de bevindelijke kennis van Christus.

Overigens begrijp en deel ik je waarneming dat niet alles wat onder de noemer separerend wordt gebracht, dat ook op de juiste wijze zo is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

eilander schreef:Kun je de door mij onderstreepte zin nog eens uitleggen? Alleen het Woord is toch de maatstaf?
Vaak willen predikanten op persoonlijke titel een waarschuwing afgeven. In de trant van 'dit is de juiste leer, en als u soms wel eens wat anders hebt gehoord, dan bent u verkeerd voorgelicht'. Dan ligt de waarschuwing binnen het persoonlijke blikveld van de predikant en niet in de herhaling van woorden uit de Schrift.

Alleen het Woord is de maatstaf is dus juist. (Misschien komt je vraag voort uit het feit dat dat ik geen hoofdletter gebruikte, maar wel bedoelde).
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:"Bijbelse separerende prediking is niets anders dan Christusprediking".

Met zo'n opmerking kom je hier in de discussie niet zomaar weg. Want de kennis van Christus wordt toegepast door de Heilige Geest aan het hart. En de vraag om het na te kijken, hangt samen met dit punt, namelijk de toeëigening van de bevindelijke kennis van Christus.

Overigens begrijp en deel ik je waarneming dat niet alles wat onder de noemer separerend wordt gebracht, dat ook op de juiste wijze zo is.
De vraag/opdracht om het na te kijken geldt voor jezelf, niet voor de ander.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
Herman schreef:"Bijbelse separerende prediking is niets anders dan Christusprediking".

Met zo'n opmerking kom je hier in de discussie niet zomaar weg. Want de kennis van Christus wordt toegepast door de Heilige Geest aan het hart. En de vraag om het na te kijken, hangt samen met dit punt, namelijk de toeëigening van de bevindelijke kennis van Christus.

Overigens begrijp en deel ik je waarneming dat niet alles wat onder de noemer separerend wordt gebracht, dat ook op de juiste wijze zo is.
De vraag/opdracht om het na te kijken geldt voor jezelf, niet voor de ander.
Separend is of in Christus of buiten Christus.
Geen derde weg
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Kun je de door mij onderstreepte zin nog eens uitleggen? Alleen het Woord is toch de maatstaf?
Vaak willen predikanten op persoonlijke titel een waarschuwing afgeven. In de trant van 'dit is de juiste leer, en als u soms wel eens wat anders hebt gehoord, dan bent u verkeerd voorgelicht'. Dan ligt de waarschuwing binnen het persoonlijke blikveld van de predikant en niet in de herhaling van woorden uit de Schrift.

Alleen het Woord is de maatstaf is dus juist. (Misschien komt je vraag voort uit het feit dat dat ik geen hoofdletter gebruikte, maar wel bedoelde).
Nee, dat begreep ik wel. En ik begrijp nu ook wat je bedoelde, daar ben ik het mee eens.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

JCRyle schreef: Wellicht had je beter moeten lezen, Mara. Geenszins heb ik uitlatingen gedaan over het predikantenkorps van de kerk waartoe jij behoort. Ook niet over de studenten. Jij had het zelf over de jongere generatie, die niet meer weten wat separerende prediking is en daardoor zijn de avondmaalstafels vol. Daar reageer ik op en daar neem ik afstand van. En daar vroeg ik een toelichting op wat betreft je zienswijze. Deze heb je (nog) niet gegeven, waaruit ik de voorlopige conclusie kan trekken dat je die niet wilt geven?
Excuses, we hebben langs elkaar heen gepraat merk ik nu.
Ik had het meer over de ouderwetse separerende prediking. Zoals die in het boekje van ds. Smits staat.
Over het algemeen! willen jongere mensen een wat modernere preekstijl en dat kan ik wel begrijpen.
Maar die ouderwetse prediking separeert wel scherp hoor. En als ik soms lees hoe jij dan reageert op een zogenaamde veroordeling (die dat niet is) zo wordt er ook in r.l. gereageerd.
Een predikant heeft het denk ik niet zo makkelijk nu. Er zitten vaak veel wijsneuzen in de kerk.
En w.b. de separerende prediking, ook ouderen willen die soms niet horen hoor. "Ik word er depressief van, moet het nou zo zwaar",
De algemene geldende tendens is toch dat er een ruim aanbod van het Evangelie is, dus neem het aan. Het wordt je aangeboden.
Ik kan zo goed begrijpen dat met name DIA zich dan zo eenzaam voelt.
Want als je dat zo niet beleeft, word je eerder krachteloos dan dat je erdoor opgewekt wordt.

Jij bent een jongere denk ik en nu voelde je je door mij aangesproken dat jij de separerende prediking niet zou willen horen?
Dat denk ik dus niet, want waarom zou je jezelf dan JCRyle noemen? Dan had je je wel Piper genoemd (willekeurig gekozen!)
Nogmaals, jij hoeft je dus niet aangesproken te voelen. Maar het is echt zoals ik dat hoor en niet alleen in onze kerk, net zo goed in de GG waar mijn zoon kerkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Er hoeft geen tegenstelling te zijn tussen een ruim aanbod, en een separerende prediking.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Separend is of in Christus of buiten Christus.
Geen derde weg
Dat niet alleen Samanthi. Voorbeeld uit het boekje (Nachtgezichten)
Dat is een schuldig volk. Dat is het eerste wat God leert: een zich schuldig kennend volk, een verontreinigd volk, een smerig volk, een goddeloos volk, omdat ze tegen een heilig God gezondigd hebben.. Als dat waar wordt van binnen hoorders, dat is de smart in de zonde.
Dan zegt zeker een dichter: "Kon ik door tranen een weg tot U banen". Maar ze leren het, dat die weg niet gelegd is door tranen, maar door bloed.

Doornen en distelen. Dat is onze natuur. Meer kunnen wij niet voortbrengen.

Daar is een zwarte en een witte duivel. Die zwarte duivel, dat gaat nog wel. Maar die witte duivel valt vrijwel niet te onderkennen, dat is de godsdienstige duivel. Is de duivel dan ook godsdienstig? Jazeker! Daar is niemand zo godsdienstig als de duivel. Daar is niemand zo'n trouwe kerkganger als de duivel. Hij komt het eerste binnen en gaat er het laatste uit.

In alle eerlijkheid Samanthi, hoor jij dit nog van de kansel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
JCRyle schreef: Wellicht had je beter moeten lezen, Mara. Geenszins heb ik uitlatingen gedaan over het predikantenkorps van de kerk waartoe jij behoort. Ook niet over de studenten. Jij had het zelf over de jongere generatie, die niet meer weten wat separerende prediking is en daardoor zijn de avondmaalstafels vol. Daar reageer ik op en daar neem ik afstand van. En daar vroeg ik een toelichting op wat betreft je zienswijze. Deze heb je (nog) niet gegeven, waaruit ik de voorlopige conclusie kan trekken dat je die niet wilt geven?
Excuses, we hebben langs elkaar heen gepraat merk ik nu.
Ik had het meer over de ouderwetse separerende prediking. Zoals die in het boekje van ds. Smits staat.
Over het algemeen! willen jongere mensen een wat modernere preekstijl en dat kan ik wel begrijpen.
Maar die ouderwetse prediking separeert wel scherp hoor. En als ik soms lees hoe jij dan reageert op een zogenaamde veroordeling (die dat niet is) zo wordt er ook in r.l. gereageerd.
Een predikant heeft het denk ik niet zo makkelijk nu. Er zitten vaak veel wijsneuzen in de kerk.
En w.b. de separerende prediking, ook ouderen willen die soms niet horen hoor. "Ik word er depressief van, moet het nou zo zwaar",
De algemene geldende tendens is toch dat er een ruim aanbod van het Evangelie is, dus neem het aan. Het wordt je aangeboden.
Ik kan zo goed begrijpen dat met name DIA zich dan zo eenzaam voelt.
Want als je dat zo niet beleeft, word je eerder krachteloos dan dat je erdoor opgewekt wordt.

Jij bent een jongere denk ik en nu voelde je je door mij aangesproken dat jij de separerende prediking niet zou willen horen?
Dat denk ik dus niet, want waarom zou je jezelf dan JCRyle noemen? Dan had je je wel Piper genoemd (willekeurig gekozen!)
Nogmaals, jij hoeft je dus niet aangesproken te voelen. Maar het is echt zoals ik dat hoor en niet alleen in onze kerk, net zo goed in de GG waar mijn zoon kerkt.
Ik voelde me denk ik onbewust inderdaad aangesproken. Ik herken ook wel wat je schrijft over jongeren. Als ik zie wat voor stappen sommige jongeren nemen en wat zij voorstaan, dan voel ik mij daar net zo vreemd van als jij. Dat je zegt dat er jongeren zijn die dergelijk prediking niet meer willen horen/verstaan, dat is voor mij oké. Want dat is zeker een beweging kerkelijke breed. Maar het verband met het Avondmaal wordt zo snel uitgesproken. Dat daar zorgen omtrent zijn zal ik niet ontkennen. Alleen pas op dat je niet te snel de grasmaaier er overheen haalt. Zeker zit er tussen een net ingezaaid grasveld veel onkruid, maar met dergelijke opmerkingen is de kans zo groot dat je het ware werk een knauw geeft. Dat is niet wat je op het oog had met je uitspraak, daar ken ik je te goed voor. Maar toch pas op.
In plaats van dergelijke uitspraken (al begrijp ik je goede intenties) hebben oudere generaties mijn inziens een grote verantwoordelijkheid. Ook predikanten en ambtsdragers. Jongeren vragen om geestelijke gebakerd te worden, zoals ze dat vroeger zeiden. Helder en duidelijke geestelijke leiding in prediking en pastoraat wordt zo node gemist. Neem jongeren bij de hand in plaats van hakken in het zand en wegduwen. In prediking wordt soms het advies gegeven om Gods kinderen op te zoeken, maar staan ze daar open voor? De keren dat ik onverwachts met een kind van God in gesprek kwam, waren ogenblikken die ik niet snel vergeten zal. En soms gaan woorden pas naderhand voor je duidelijk worden, maar ik heb van die gesprekken veel mogen leren. En ik zie er naar uit om ze weer te hebben en tegelijkertijd mis ik ze.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Al die schijnbare tegenstellingen brengen de bedoelde jongeren niet dichterbij Christus. Zeker niet dit generaliserend spreken over jongeren over wat zij wel of niet zouden doen en/of willen.

Koop een spiegel.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

JCRyle schreef:
Ik voelde me denk ik onbewust inderdaad aangesproken. Ik herken ook wel wat je schrijft over jongeren. Als ik zie wat voor stappen sommige jongeren nemen en wat zij voorstaan, dan voel ik mij daar net zo vreemd van als jij. Dat je zegt dat er jongeren zijn die dergelijk prediking niet meer willen horen/verstaan, dat is voor mij oké. Want dat is zeker een beweging kerkelijke breed. Maar het verband met het Avondmaal wordt zo snel uitgesproken. Dat daar zorgen omtrent zijn zal ik niet ontkennen. Alleen pas op dat je niet te snel de grasmaaier er overheen haalt. Zeker zit er tussen een net ingezaaid grasveld veel onkruid, maar met dergelijke opmerkingen is de kans zo groot dat je het ware werk een knauw geeft.
Ik heb nog koren te velde JCR. En hoor en zie wat er in de jeugd omgaat.
En ik kan echt wel onderscheiden datgene wat echt is, maar anders verwoord, dan de leer waar ze elders mee vergiftigd kunnen worden.
Jonge mensen zeggen het anders, maar ze zijn veel opener en vrijmoediger dan wij waren op die leeftijd.
Want je moest vooral geen gist in je schoenen krijgen.
En ik ben echt niet van de kerkmuren, maar ben wel verontrust welke leer er langzamerhand de CGK insijpelt, via kanselruil en samenwerking hier en daar.
JCRyle schreef:Dat is niet wat je op het oog had met je uitspraak, daar ken ik je te goed voor.
Gelukkig. ;)
JCRyle schreef: Jongeren vragen om geestelijke gebakerd te worden, zoals ze dat vroeger zeiden. Helder en duidelijke geestelijke leiding in prediking en pastoraat wordt zo node gemist. Neem jongeren bij de hand in plaats van hakken in het zand en wegduwen. In prediking wordt soms het advies gegeven om Gods kinderen op te zoeken, maar staan ze daar open voor? De keren dat ik onverwachts met een kind van God in gesprek kwam, waren ogenblikken die ik niet snel vergeten zal. En soms gaan woorden pas naderhand voor je duidelijk worden, maar ik heb van die gesprekken veel mogen leren
Wat fijn voor je! Maar helaas is het zo dat het niveau verlaagd wordt als jongeren aangeven dat ze de oude catechese boeken niet begrijpen of te ouderwets vinden. En dan zie je dat een boekje van een EO coryfee gebruikt gaat worden.
Kinderen uit onze gezindte gaan steeds vaker naar de Passie. Omdat de regeltjes (w.b. kleding e.d.) te streng zijn op de reformatorische.
Die "vergiftiging" (als je dit te sterk aangezet vindt, sorry, maar weet even geen ander woord) begint dus nu van onderaf, het kwetsbaarste deel van de gemeente.
Ik sprak een meisje uit onze gemeente, ze vond het supercool op die school.
De leraar die met zijn ogen open biddend door de klas loopt, medeleerlingen die zeggen dat ze voor je bidden en elkaar "God zij met je" toewensen.
Het klinkt zo mooi, maar tegelijk zo zorgelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Separend is of in Christus of buiten Christus.
Geen derde weg
Dat niet alleen Samanthi. Voorbeeld uit het boekje (Nachtgezichten)
Dat is een schuldig volk. Dat is het eerste wat God leert: een zich schuldig kennend volk, een verontreinigd volk, een smerig volk, een goddeloos volk, omdat ze tegen een heilig God gezondigd hebben.. Als dat waar wordt van binnen hoorders, dat is de smart in de zonde.
Dan zegt zeker een dichter: "Kon ik door tranen een weg tot U banen". Maar ze leren het, dat die weg niet gelegd is door tranen, maar door bloed.

Doornen en distelen. Dat is onze natuur. Meer kunnen wij niet voortbrengen.

Daar is een zwarte en een witte duivel. Die zwarte duivel, dat gaat nog wel. Maar die witte duivel valt vrijwel niet te onderkennen, dat is de godsdienstige duivel. Is de duivel dan ook godsdienstig? Jazeker! Daar is niemand zo godsdienstig als de duivel. Daar is niemand zo'n trouwe kerkganger als de duivel. Hij komt het eerste binnen en gaat er het laatste uit.

In alle eerlijkheid Samanthi, hoor jij dit nog van de kansel?
Dit is een verslag hoe God een mens zou kunnen bekeren, die witte duivel is een godsdienst zonder Christus, dat is juist wat ik bedoel met het separeren, zonder Christus heb je niets, met Christus heb je alles, het gevaar van het opsommen van wat een mens eventueel mee zou kunnen maken brengen je niet dichter bij Christus, maar zullen je op de derde weg zetten, dat heb ik meegemaakt, ik heb ook weleens dat gevoeld, ja ik weet dat het niet zaligmakend is maar toch...

Sorry in alle eerlijkheid kun je in de Bijbel zo'n beschtijvende preek vinden? Nee daar worden mensen rechtstreeks aangesproken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten