Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
JCRyle schreef:
Ik voelde me denk ik onbewust inderdaad aangesproken. Ik herken ook wel wat je schrijft over jongeren. Als ik zie wat voor stappen sommige jongeren nemen en wat zij voorstaan, dan voel ik mij daar net zo vreemd van als jij. Dat je zegt dat er jongeren zijn die dergelijk prediking niet meer willen horen/verstaan, dat is voor mij oké. Want dat is zeker een beweging kerkelijke breed. Maar het verband met het Avondmaal wordt zo snel uitgesproken. Dat daar zorgen omtrent zijn zal ik niet ontkennen. Alleen pas op dat je niet te snel de grasmaaier er overheen haalt. Zeker zit er tussen een net ingezaaid grasveld veel onkruid, maar met dergelijke opmerkingen is de kans zo groot dat je het ware werk een knauw geeft.
Ik heb nog koren te velde JCR. En hoor en zie wat er in de jeugd omgaat.
En ik kan echt wel onderscheiden datgene wat echt is, maar anders verwoord, dan de leer waar ze elders mee vergiftigd kunnen worden.
Jonge mensen zeggen het anders, maar ze zijn veel opener en vrijmoediger dan wij waren op die leeftijd.
Want je moest vooral geen gist in je schoenen krijgen.
En ik ben echt niet van de kerkmuren, maar ben wel verontrust welke leer er langzamerhand de CGK insijpelt, via kanselruil en samenwerking hier en daar.
Het opener en vrijmoediger heeft ook twee kanten. Het is een waardevolle ontwikkeling dat er gemakkelijker over het geestelijke leven/geloof gesproken wordt. Daar zie je een generatiekloof met de ouderen. Aan de andere kant moeten het ook van een kanttekening durven voorzien. Het overwinteren/overzomeren is veelal met het vrijmoediger worden overboord gezet. En dat is mijn inziens geen goede ontwikkeling. De voorbeelden kan ik je geven die onder een getrouwe prediking na belijdenis aan het avondmaal kwamen, maar op den duur toch omsloegen en nu onder een totaal andere prediking zitten. Of die blijven zitten en de jeugd vergiften (het is het juiste woord ervoor) met een ronduit remonstrantse leer.

Of dit door kerkelijke samenwerking komt? Het is mogelijk. Ik weet nog dat ik naar een jeugdavond ging, dat ik een cultuurschok ervoer. Zeker de zondag erna. Want in de week moest ik Jezus aannemen. Op de zondag werd mij de Bijbelse boodschap voor gehouden van wedergeboorte, geloof en bekering. En dat in weg van sterven aan onszelf.
Mara schreef:
JCRyle schreef:Dat is niet wat je op het oog had met je uitspraak, daar ken ik je te goed voor.
Gelukkig. ;)
JCRyle schreef: Jongeren vragen om geestelijke gebakerd te worden, zoals ze dat vroeger zeiden. Helder en duidelijke geestelijke leiding in prediking en pastoraat wordt zo node gemist. Neem jongeren bij de hand in plaats van hakken in het zand en wegduwen. In prediking wordt soms het advies gegeven om Gods kinderen op te zoeken, maar staan ze daar open voor? De keren dat ik onverwachts met een kind van God in gesprek kwam, waren ogenblikken die ik niet snel vergeten zal. En soms gaan woorden pas naderhand voor je duidelijk worden, maar ik heb van die gesprekken veel mogen leren
Wat fijn voor je! Maar helaas is het zo dat het niveau verlaagd wordt als jongeren aangeven dat ze de oude catechese boeken niet begrijpen of te ouderwets vinden. En dan zie je dat een boekje van een EO coryfee gebruikt gaat worden.
Kinderen uit onze gezindte gaan steeds vaker naar de Passie. Omdat de regeltjes (w.b. kleding e.d.) te streng zijn op de reformatorische.
Die "vergiftiging" (als je dit te sterk aangezet vindt, sorry, maar weet even geen ander woord) begint dus nu van onderaf, het kwetsbaarste deel van de gemeente.
Ik sprak een meisje uit onze gemeente, ze vond het supercool op die school.
De leraar die met zijn ogen open biddend door de klas loopt, medeleerlingen die zeggen dat ze voor je bidden en elkaar "God zij met je" toewensen.
Het klinkt zo mooi, maar tegelijk zo zorgelijk.
Eens dat dit inderdaad zorgelijk is. Het gaat sneller, dan dat we waarnemen vrees ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Dit is een verslag hoe God een mens zou kunnen bekeren, die witte duivel is een godsdienst zonder Christus, dat is juist wat ik bedoel met het separeren, zonder Christus heb je niets, met Christus heb je alles, het gevaar van het opsommen van wat een mens eventueel mee zou kunnen maken brengen je niet dichter bij Christus, maar zullen je op de derde weg zetten, dat heb ik meegemaakt, ik heb ook weleens dat gevoeld, ja ik weet dat het niet zaligmakend is maar toch...

Sorry in alle eerlijkheid kun je in de Bijbel zo'n beschtijvende preek vinden? Nee daar worden mensen rechtstreeks aangesproken.
Ik geloof dat je nu toch te kort door de bocht gaat, in je (op zich terechte) afwijzing van het preken van de derde weg.
Niet elke beschrijving hoeft in de prullenbak hoor. Paulus vertelt ook wel een aantal keren zijn bekeringsweg, en dus wat hij meegemaakt heeft. Natuurlijk moet het niet bij zo'n beschrijving blijven, dat ben ik met je eens.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Dit is een verslag hoe God een mens zou kunnen bekeren,
Een verslag :quoi Ik citeerde enkele zinnen uit een hele preek.
samanthi schreef:die witte duivel is een godsdienst zonder Christus, dat is juist wat ik bedoel met het separeren, zonder Christus heb je niets, met Christus heb je alles, het gevaar van het opsommen van wat een mens eventueel mee zou kunnen maken brengen je niet dichter bij Christus, maar zullen je op de derde weg zetten, dat heb ik meegemaakt, ik heb ook weleens dat gevoeld, ja ik weet dat het niet zaligmakend is maar toch...
En dus zal dit uitgelegd moeten worden.
Want wat betekent dat: zonder Christus heb je niks? Snapt iedereen in de kerk wat er bedoeld wordt?
Ik vrees van niet.
samanthi schreef:Sorry in alle eerlijkheid kun je in de Bijbel zo'n beschtijvende preek vinden? Nee daar worden mensen rechtstreeks aangesproken.
Hoe preekt jullie dominee dan?
Nogmaals, deze predikant is in 1994 overleden! Daar ging het eerder in de discussie over, dat de ouderwetse separerende predking niet meer gelezen wordt tijdens preeklezen. Volgens Huisman wel, in sommige gemeentes.
Maar ik ken die niet, jij?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Mara schreef:Daar ging het eerder in de discussie over, dat de ouderwetse separerende predking niet meer gelezen wordt tijdens preeklezen. Volgens Huisman wel, in sommige gemeentes.
Maar ik ken die niet, jij?
Bedoel je dan alleen CGK-leesdiensten?
Ik geloof toch dat de inhoud van deze prediking echt nog wel gehoord wordt in onze gezindte, hoor.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Net zoals er jongeren zijn die een bepaald soort prediking wilde horen. Om maar even te generaliseren.
Zo zijn er ook mensen die keer op keer willen horen hoe het gaat, en vinden het onrechtzinnig of zelfs arm als niet gepreekt wordt hoe God het doet.
Pas sprak ik daar iemand over en die zei het staat niet zo in de Bijbel maar is de beleving (bevinding) van Gods volk dat het zo gaat.
Het arme is dat er veelal geen zicht is op dat niet ieder op de zelfde wijze wordt geleid, tot bekering wordt gebracht.

Een uitgebreide weg tot de Weg. Dit moet als pastoraal doorgaan want zo kunnen mensen nagaan of ze er al zijn en zo niet hoever ze al zijn.
Maar het gaat er om of je binnen of buiten bent, in Christus of buiten Christus.

Soms kan het wel nuttig zijn als er op Bijbelse wijze gezegd wordt wat er met een mens moet gebeuren. Het lek moet boven komen, wij moeten ontdekt worden aan onze zonden, etc. vluchten uit/in onze nood en uitgedreven worden naar Jezus Christus.
Heel soms is het zelfs nuttig te zeggen wat het niet is.

Ja, zondekennis is nodig en noodzakelijk, maar Jezus Christus kennen en Gods drie-enig geloven is ook onmisbaar.

Het feit is dat bij beschrijvende prediking veel mensen buiten schot blijven, terwijl bij echte Christusprediking worden mensen geconfronteerd,
want Jezus Christus is gekomen om zondaren zalig te maken, dat betekend dat ieder een zondaar is, en niet zo wij zijn toch allemaal zondaren.
Nee, Christus moest voor u komen, anders was en bent u buiten Hem reddeloos verloren, want buiten Hem is geen leven en geen eeuwig leven.

Jezus Christus, het Licht der wereld, is gekomen omdat wij van nature duisternis zijn, omdat wij staan naar ongerechtigheid, was het noodzakelijk dat Jezus kwam om onze gerechtigheid voor God te worden.

Dan wordt ook onze verantwoordelijkheid benadrukt, zoals ik bij nogal wat oudvaders lees, dat het eigen schuld is, en dat het grof is dat wij de Heiland der wereld zovele jaren kunnen weerstaan en niet willen aannemen.

Dat zoals William Fenner schrijft in zijn: Onbekeerlijkheid de grofste zelfmoord: wij niet kunnen geloven omdat wij niet willen geloven.

Immers het zal een hel in de hel zijn een heel leven onder ruime en nodigende prediking gezeten en een heel leven Jezus Christus afgewezen en vertrapt in ongeloof.

Als laatste vele weggetjes en niet uit Gods woord te onderbouwen gangen van Gods volk, zijn listen van de duivel, om mensen in duisternis te houden en het zicht op Jezus Christus te verhinderen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Daar ging het eerder in de discussie over, dat de ouderwetse separerende predking niet meer gelezen wordt tijdens preeklezen. Volgens Huisman wel, in sommige gemeentes.
Maar ik ken die niet, jij?
Bedoel je dan alleen CGK-leesdiensten?
Ik geloof toch dat de inhoud van deze prediking echt nog wel gehoord wordt in onze gezindte, hoor.
In eerste instantie de CGK gemeentes, want ik weet wel zeker dat ze wel gelezen worden in de meeste GG, GGiN en OGG gemeentes.
Nogmaals, niet zozeer de inhoud, want die komt in de "hedendaagse" prediking gewoon voor, maar de preken uit de jaren '40, '50 en '60.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mara er zijn zeker ontwikkelingen die zorgelijk zijn, maar projecteer dat niet vooral op jongeren.
Er zijn ook mensen van middelbare leeftijd waar er zorgelijke ontwikkelingen zijn. Het is niet zozeer te linken aan leeftijd meen ik.

Er zijn duidelijk twee ontwikkelingen, een modernisering: vrije vormen, lossere levenswandel, en een soort onverschilligheid en menen dat bepaalde verschillen niet zo bepalend zijn. (Bijv. volwassendoop)
Aan de andere kant is er een verstarring in orthodoxie: mensen die terug willen naar een situatie die ze zelf niet eens gekend hebben, teruggrijpen naar een bepaald soort preken (waarin zaken voorkomen die niet Bijbels zijn) en een idealiseren van vroeger.

Natuurlijk is dit een puntige samenvatting. Maar ik zie beide wel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Johann Gottfried Walther schreef:Mara er zijn zeker ontwikkelingen die zorgelijk zijn, maar projecteer dat niet vooral op jongeren.
Er zijn ook mensen van middelbare leeftijd waar er zorgelijke ontwikkelingen zijn. Het is niet zozeer te linken aan leeftijd meen ik.
En zo is het. Mooie, nuchtere en inhoudsvolle postings, @Johann Gottfried Walther.
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Dit is een verslag hoe God een mens zou kunnen bekeren,
Een verslag :quoi Ik citeerde enkele zinnen uit een hele preek.
samanthi schreef:die witte duivel is een godsdienst zonder Christus, dat is juist wat ik bedoel met het separeren, zonder Christus heb je niets, met Christus heb je alles, het gevaar van het opsommen van wat een mens eventueel mee zou kunnen maken brengen je niet dichter bij Christus, maar zullen je op de derde weg zetten, dat heb ik meegemaakt, ik heb ook weleens dat gevoeld, ja ik weet dat het niet zaligmakend is maar toch...
En dus zal dit uitgelegd moeten worden.
Want wat betekent dat: zonder Christus heb je niks? Snapt iedereen in de kerk wat er bedoeld wordt?
Ik vrees van niet.
samanthi schreef:Sorry in alle eerlijkheid kun je in de Bijbel zo'n beschtijvende preek vinden? Nee daar worden mensen rechtstreeks aangesproken.
Hoe preekt jullie dominee dan?
Nogmaals, deze predikant is in 1994 overleden! Daar ging het eerder in de discussie over, dat de ouderwetse separerende predking niet meer gelezen wordt tijdens preeklezen. Volgens Huisman wel, in sommige gemeentes.
Maar ik ken die niet, jij?
Ja hoor heb er meerdere preken van gehoord, zowel in mijn jeugd als later.

Ik heb wel eens een meisje horen zeggen, ze had zich wat egoitisch opgesteld tegenover haar buren, ze baalde van zichzelf, ze zei ik walgde van mezelf, ik ben blij dat ik dat ook meegemaakt hebt, kon ze weer iets afvinken?

Onze dominee verteld niet wat je allemaal mee moet maken op "de weg" wel dat we alleen door Christus zalig kunnen worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Dit is een verslag hoe God een mens zou kunnen bekeren, die witte duivel is een godsdienst zonder Christus, dat is juist wat ik bedoel met het separeren, zonder Christus heb je niets, met Christus heb je alles, het gevaar van het opsommen van wat een mens eventueel mee zou kunnen maken brengen je niet dichter bij Christus, maar zullen je op de derde weg zetten, dat heb ik meegemaakt, ik heb ook weleens dat gevoeld, ja ik weet dat het niet zaligmakend is maar toch...

Sorry in alle eerlijkheid kun je in de Bijbel zo'n beschtijvende preek vinden? Nee daar worden mensen rechtstreeks aangesproken.
Ik geloof dat je nu toch te kort door de bocht gaat, in je (op zich terechte) afwijzing van het preken van de derde weg.
Niet elke beschrijving hoeft in de prullenbak hoor. Paulus vertelt ook wel een aantal keren zijn bekeringsweg, en dus wat hij meegemaakt heeft. Natuurlijk moet het niet bij zo'n beschrijving blijven, dat ben ik met je eens.
Paulus vertelt idd zijn eigen bekeringsweg, maar nooit dan komt een mens hier of dan gaat hij dat doen of dat moeten ze beleven, dat is een verschil.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Onze dominee verteld niet wat je allemaal mee moet maken op "de weg" wel dat we alleen door Christus zalig kunnen worden.
samanthi schreef: Paulus vertelt idd zijn eigen bekeringsweg, maar nooit dan komt een mens hier of dan gaat hij dat doen of dat moeten ze beleven, dat is een verschil.
Ik zal het wel weer verkeerd lezen, maar zoals je het nu verwoordt is het een heenwijzen naar, maar verder? Zoek je het maar uit?
Hoe kun je dan de broodnodige onderscheiding maken, tussen een schijngeloof en het ware geloof?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Onze dominee verteld niet wat je allemaal mee moet maken op "de weg" wel dat we alleen door Christus zalig kunnen worden.
samanthi schreef: Paulus vertelt idd zijn eigen bekeringsweg, maar nooit dan komt een mens hier of dan gaat hij dat doen of dat moeten ze beleven, dat is een verschil.
Ik zal het wel weer verkeerd lezen, maar zoals je het nu verwoordt is het een heenwijzen naar, maar verder? Zoek je het maar uit?
Hoe kun je dan de broodnodige onderscheiding maken, tussen een schijngeloof en het ware geloof?
Dat zie ik inderdaad wel, dan wijst Paulus op wantoestanden, hij zegt zelfs gij uitzinnige Galaten... maar plakt geen to do lijstje op een bekering of bekeringsweg.

Hij verkondigt Jezus en Dien gekruisigd.
Johannes de doper: bekeerd u want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen, de mensen gingen vragen wat moet ik doen? de farizeeen die zichzelf rechtvaardig vonden maakte hij uit voor adderengebroed, dus wel zonden aanijzen, maar wat deed hij dan Alleen vertellen over Hem Die komen zou.
Hij zei niet dan gaat een mens dit of dat doen, nee hij wees op Hem zie het Lam Gods!!!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Ik snap heus wel de zorgen die er kunnen zijn over een bepaalde prediking; dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat we er ook niet in moeten dóórslaan. Alsof elke beschrijving van een bekeringsweg direct uit den boze is, en als iets ook maar lijkt op een onderscheiding in verschillende stappen, we daar direct een dikke streep doorheen moeten halen.

Ook in de Bijbel komen we gedeelten tegen die meer een beschrijving zijn, en ook spreken over verootmoediging die vooraf gaat aan het opzoekende werk van God. Ik bedoel dit niet om een pleidooi te houden voor voorwaardelijke prediking, maar wel om in onze bezorgdheid niet eenzijdig of té scherp te worden.

Ook een beschrijving van een bekeringsweg dient er toe om een zondaar bij God te brengen.
En weet je waar het dan het meest op vast zit? Ook bij een prediking waarin misschien naar onze maatstaven wel teveel 'beschrijving van een weg' naar voren komt, en ook bij een bekeringsverhaal: dat wij er een verkeerde kant mee opgaan. Dat het ons niet tot jaloersheid verwekt, en dat we niet zien: maar diezelfde God leeft en werkt nog.
Overal waar goed van God en slecht van een zondaar wordt gesproken, is de duivel op z'n hoede. Als wij er dan op zitten af te geven, is het allemaal prima. Het enige dat hij niet wil, is dat we ermee op de knieën terecht komen.
De goede dingen eruit halen, en de wat mindere laten liggen... dat is vaak zo moeilijk.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst van de 3e lijdenszondag ging Ds. P. Nobel uit Monster voor. In deze dienst bereidde we ons voor op het Heilig Avondmaal over 2 weken(dit ivm de bevestiging en intrede van Ds. Verhoeven as zondag). De tekst voor de preek was Markus 14: 50 t/m 52 En Zijn discipelen verlieten Hem en vluchtten allen. En een zekere jongeman, die een linnen kleed om het naakte lichaam geslagen had, volgde Hem, en de jongemannen grepen hem, maar hij liet het linnen kleed achter en vluchtte naakt van hen weg.
Thema: Volgelingen worden vluchtelingen
1. Situatie/Achtergrond
2. De boodschap
3. De weg die ons wordt gewezen
Schriftlezing: Markus 14: 43 t/m 52
Zingen:
Ps 145: 6
Ps 40: 3 en 4
Ps 103: 7
Ps 69: 3 en 4
Ps 70: 3
Ps 52: 7

In de avonddienst ging Prop. M. G. M. Mudde uit Nijkerk voor. Hij preekte over Lukas 23: 39 t/m 43 En een van de misdadigers die daar hingen, lasterde Hem en zei: Als U de Christus bent, verlos dan Uzelf en ons. Maar de andere antwoordde en bestrafte hem: Vreest zelfs u God niet, nu u hetzelfde vonnis ondergaat? En wij toch rechtvaardig, want wij ontvangen straf overeenkomstig wat wij gedaan hebben, maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. En hij zei tegen Jezus: Heere, denk aan mij, als U in Uw Koninkrijk gekomen bent. En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.
Thema: Naar het Paradijs
1. De laatste opstand van de 1e moordenaar
2. De getuigenis van de 2e moordenaar
3. Het gebed van de moordenaar
4. Genade voor de moordenaar
Schriftlezing: Lukas 23: 33 t/m 43
Zingen:
Ps 26: 6 en 8
Ps 89: 19 en 20
Ps 17: 8
Ps 59: 1 en 10
Ps 45: 1 en 7
Ps 23: 2
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Ik snap heus wel de zorgen die er kunnen zijn over een bepaalde prediking; dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat we er ook niet in moeten dóórslaan. Alsof elke beschrijving van een bekeringsweg direct uit den boze is, en als iets ook maar lijkt op een onderscheiding in verschillende stappen, we daar direct een dikke streep doorheen moeten halen.

Ook in de Bijbel komen we gedeelten tegen die meer een beschrijving zijn, en ook spreken over verootmoediging die vooraf gaat aan het opzoekende werk van God. Ik bedoel dit niet om een pleidooi te houden voor voorwaardelijke prediking, maar wel om in onze bezorgdheid niet eenzijdig of té scherp te worden.

Ook een beschrijving van een bekeringsweg dient er toe om een zondaar bij God te brengen.
En weet je waar het dan het meest op vast zit? Ook bij een prediking waarin misschien naar onze maatstaven wel teveel 'beschrijving van een weg' naar voren komt, en ook bij een bekeringsverhaal: dat wij er een verkeerde kant mee opgaan. Dat het ons niet tot jaloersheid verwekt, en dat we niet zien: maar diezelfde God leeft en werkt nog.
Overal waar goed van God en slecht van een zondaar wordt gesproken, is de duivel op z'n hoede. Als wij er dan op zitten af te geven, is het allemaal prima. Het enige dat hij niet wil, is dat we ermee op de knieën terecht komen.
De goede dingen eruit halen, en de wat mindere laten liggen... dat is vaak zo moeilijk.
Ik denk dat we elkaar snappen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten