Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Vervolgde »

Tiberius schreef:Klopt helemaal, maar dat aspect stelt helemaal niemand ter discussie.
Het gaat in dit gesprek om feedback op preken, die erg mank gaan aan homiletische, exegetische of pastorale aspecten. Niet om gezagsdragers, niet of doodslag/moord geoorloofd is, niet om overspel of stelen, maar om dat aspect.
En daar gaat het weer los. Op voorhand is de prediker door de autonome activistische christen reeds veroordeelt. Want de preek deugt niet. Dat op zich is al onbetamelijk. Zelfs als het zo zou zijn, dan nog is het de vraag of gewerkt kan en mag worden met feed-back. Een gemeentelid of lid van een forum heeft de gezagsdrager te respecteren.

Voor het overige sluit ik me aan bij de verzuchting van Huisman inzake het forum. Waarbij ik het niet vind kunnen dat inhoudelijke verschillen in leer en opvatting weggezet kunnen worden als zijnde de 'sfeer'. Het gaat om zaken van geweten. En die benoemen als 'sfeer' is reeds het uitoefenen van gewetensdwang.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zita »

Vervolgde schreef:
Tiberius schreef:Klopt helemaal, maar dat aspect stelt helemaal niemand ter discussie.
Het gaat in dit gesprek om feedback op preken, die erg mank gaan aan homiletische, exegetische of pastorale aspecten. Niet om gezagsdragers, niet of doodslag/moord geoorloofd is, niet om overspel of stelen, maar om dat aspect.
En daar gaat het weer los. Op voorhand is de prediker door de autonome activistische christen reeds veroordeelt. Want de preek deugt niet. Dat op zich is al onbetamelijk. Zelfs als het zo zou zijn, dan nog is het de vraag of gewerkt kan en mag worden met feed-back. Een gemeentelid of lid van een forum heeft de gezagsdrager te respecteren.

Voor het overige sluit ik me aan bij de verzuchting van Huisman inzake het forum. Waarbij ik het niet vind kunnen dat inhoudelijke verschillen in leer en opvatting weggezet kunnen worden als zijnde de 'sfeer'. Het gaat om zaken van geweten. En die benoemen als 'sfeer' is reeds het uitoefenen van gewetensdwang.
Is het wel mogelijk dat een predikant exegetisch de plank misslaat? Indien ja, wat moet een hoorder die dat opmerkt?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ukkie »

Het is best wel vervelend en zelfs kwalijk dat jij posts van een forummer (Thea)verkeerd samenvat en dan zegt dat ik die verkeerde samenvatting onderschrijf. Vind jij nu echt dat jij mijn standpunt recht doet?
[/quote]

Wellicht kun je mijn vraag beantwoorden. Want volgens mij pakte ik redelijk de gewraakte stukken samen.[/quote]

Natuurlijk mogen kinderen bv de regels in huis bevragen en ter discussie stellen maar als de huisregels niet ingaan tegen Gods Woord en geboden hebben de kinderen de opdracht ze te gehoorzamen.


Gehoorzaamheid is in de Schrift een (het) kenmerk van geloof. Over gezagsverhoudingen en gehoorzaamheid staat veel in de Bijbel . Lees bv Efeze 6:1-9 met kanttekeningen en vraag je af of deze Bijbelse gezagsverhoudingen door de dragers en de ontvangers van gezag in 2020 wordt toegepast. Ben bang van niet. De seculiere (kerk)mens wil zelf bepalen wat recht en goed is.[/quote]

Wederom heb je zowel de postings van Thea en die van de andere niet goed gelezen.

Thea schreef:Een dominee is in zijn persoon een mens, maar in zijn ambt een dienaar van God. Hij heeft dus de bevoegdheid van God gekregen. Daarom moeten wij hem eren. Iedereen heeft ouders (gehad). Zeg je als kind ook tegen je ouders, dat ze het bij het verkeerde eind hebben? Dat zou hen toch onteren? Je wilt je ouders gehoorzamen, omdat God ze boven je heeft gesteld.
In deze gezagrelaties is zegen te verwachten. Maar niet als je aan hun gezag tornt. Dan roep je een oordeel over jezelf af
.
DDD schreef: Ik schrik hier wel van. Ouders waarvan de kinderen nooit zeggen dat ze het bij het verkeerde eind hebben, daar moet naar mijn idee wel iets grondig mee mis zijn.

Hoe oud ben je, als ik het vragen mag? Verschil van mening hoort mijns inziens bij het volwassen worden.
Huisman schreefMisschien heeft Thea wel een Bijbel. Wordt misschien tijd dat jij er ook één aanschaft.

Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.
Op deze manier mag je niet zeggen dat je het er niet mee eens bent![/quote]

Onbegrijpelijke en verwarrende post. Kan er dus helaas niet op ingaan. Ik begrijp namelijk niets van jouw laatste zin.

Denk toch dat het komt dat we veel wereldser denken dat dat jij voor mogelijk houdt. Daarom wordt gehoorzaamheid aan degenen die over ons zijn gesteld steeds weer verdacht gemaakt.
Ik bepaal wat een goede preek is (zegt een gemeentelid)Ik bepaal wat de regels in huis zijn ( zegt een kind) Ik bepaal wanneer ik ga staken (zegt een werknemer).

Ik,ik,ik......we zijn idd ver van huis.[/quote]
Ik vind niet dat dit uit de vorige postings naar voren komt hoor. Het lijkt wel of je alleen de ene kant wil lezen. Ik wil niet onvriendelijk zijn maar je postings komen bij mij vervelend binnen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

Huisman zegt:
Onbegrijpelijke en verwarrende post. Kan er dus helaas niet op ingaan. Ik begrijp namelijk niets van jouw laatste zin.

Denk toch dat het komt dat we veel wereldser denken dat dat jij voor mogelijk houdt. Daarom wordt gehoorzaamheid aan degenen die over ons zijn gesteld steeds weer verdacht gemaakt.
Ik bepaal wat een goede preek is (zegt een gemeentelid)Ik bepaal wat de regels in huis zijn ( zegt een kind) Ik bepaal wanneer ik ga staken (zegt een werknemer).

Ik,ik,ik......we zijn idd ver van huis.
De redenering van Thea betekent dat je nooit mag zeggen dat de gezagdrager het bij het verkeerde eind heeft, DDD zegt dat dit een ongezonde ver houding is, jij zegt dat Thea hierin gelijk heeft en DDD een Bijbel moet kopen, daarna zeg ik dat je mondkapjes een verkeerde beslissing vindt, dat zou je niet mogen zeggen als je het eens bent met de post van Thea.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mara »

Ds. de Romph schreef:
"Een dominee is door de Heere geroepen en gezonden naar de gemeente waar hij mag werken. Hij is ook een dienaar van God en dat brengt een bijzondere plaats met zich mee. Hij is geen dienaar van de kerkenraad of van mensen. Zijn eerste verantwoordelijkheid ligt bij de Heere. Hij mag niet anders doen dan wat de Heere hem heeft opgedragen. Wat niet wil zeggen, dat een dominee het alleenrecht heeft. Hij heeft ook ouderlingen om zich heen, die medeverantwoordelijkheid dragen over de gemeente. Zij mogen hun predikant daarop aanspreken. Er is door de kerkenraad ook toezicht op de ambtsbediening van de predikant. Het is goed dat een dominee daarnaar luistert en zijn winst doet met hetgeen hem gezegd wordt. Het is nodig dat een dominee kritisch naar zichzelf blijf kijken en openstaat voor de opmerkingen die de medeambtsbroeders maken. Niet dat alles voetstoots moet worden overgenomen. Een predikant heeft geen heersende maar een dienende taak binnen de kerkenraad. Daarbij geldt: “Eén is uw Meester!”
positie van dominee

Ik kan me herinneren dat er regelmatig na de dienst een gemeentelid op de deur van de consistorie klopte.
Dus op zich is een bepaalde mate van feed back of kritiek van alle tijden.
Ook begaven zich een aantal mensen op zondagavond naar de pastorie. (meestal dezelfde)
Maar ik denk dat de kritiek nu anders gebracht wordt en ook aanvallender van toon is.

Ds. van den Os heeft eens een preek gehouden over het luisteren. Dus wat de taak van de gemeente is. Het is niet lijdzaam achterover geleund het gesprokene tot je nemen, maar ook verwerken, overpeinzen. En bidt voor uw voorganger!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Huisman zegt:
Onbegrijpelijke en verwarrende post. Kan er dus helaas niet op ingaan. Ik begrijp namelijk niets van jouw laatste zin.

Denk toch dat het komt dat we veel wereldser denken dat dat jij voor mogelijk houdt. Daarom wordt gehoorzaamheid aan degenen die over ons zijn gesteld steeds weer verdacht gemaakt.
Ik bepaal wat een goede preek is (zegt een gemeentelid)Ik bepaal wat de regels in huis zijn ( zegt een kind) Ik bepaal wanneer ik ga staken (zegt een werknemer).

Ik,ik,ik......we zijn idd ver van huis.
De redenering van Thea betekent dat je nooit mag zeggen dat de gezagdrager het bij het verkeerde eind heeft, DDD zegt dat dit een ongezonde ver houding is, jij zegt dat Thea hierin gelijk heeft en DDD een Bijbel moet kopen, daarna zeg ik dat je mondkapjes een verkeerde beslissing vindt, dat zou je niet mogen zeggen als je het eens bent met de post van Thea.
Ik heb teveel logica in mijn brein om hier ook maar het minste van te begrijpen. Lijkt mij beter samanthi dat wij elkaar wat mijden op dit forum. Je bent volgens mij een aardige hartelijke vrouw maar op dit forum passen wij niet zo bij elkaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Sorry, je vindt een overzicht van drie posts verwarrend. Maar daar is niets verwarrend aan. Het was een overzicht van je eigen bijdrage aan de discussie, die, zoals we nu wel kunnen vaststellen, inderdaad onzinnig was.

Ik ben het helemaal met ukkie en Samanthi eens.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Ik denk dat je nu je eerdere post, terecht, wat nuanceert. Ik denk niet dat die Bijbelse gezagsverhouding eerder dan 2020 ook zo zuiver werd toegepast door mensen. Ook niet in de Bijbelse tijd.

Je laatste zin kun je vervangen door 'de natuurlijke mens wil alles zelf bepalen'. Maar ook onder wedergeboren mensen komt er nog veel ongehoorzaamheid aan dit gebod voor vermoed ik zo.
Ik nuanceer helemaal geen eerdere post. Omdat jij geloof hecht aan de waardeloze samenvatting van DDD waarin hij mijn standpunt totaal geen recht doet denk jij dat ik nu nuanceer.

Mag ik jou vragen om elke keer als DDD mij gebruikt om zijn post venijniger te maken eerst mij te vragen of ik idd zo denk als DDD beweert? Zijn wijze van discussiëren is op zijn minst onhygiënisch.

Ik vind dit langzamerhand zo’n vijandig forum worden dat ik mij er absoluut niet meer thuis voel. Ik blijf voorlopig omdat ik hoop dat er nog verbetering mogelijk is maar ik vrees.....
Jij reageerde op mijn reactie, dus ik hoefde niets samen te vatten. Samanthi gaf een overduidelijk overzicht van de discussie. Vervolgens vind jij de uitkomst zo dwaas, dat je je daarvan distantieert. Dat is iets anders dan dat ik venijnig zou zijn. Ik geloof wel dat je dat meent. Dat is nog het ergste. Zeeuw, Ambtenaar, ukkie, Samanthi, Tiberius en ik lezen iets, en jij vindt het dwaas.

En als iemand dan ietwat geprikkeld reageert, heet het vijandig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Sorry, je vindt een overzicht van drie posts verwarrend. Maar daar is niets verwarrend aan. Het was een overzicht van je eigen bijdrage aan de discussie, die, zoals we nu wel kunnen vaststellen, inderdaad onzinnig was.

Ik ben het helemaal met ukkie en Samanthi eens.
Fijn en niet verrassend. Door de wijze van het quoten van Ukkie wordt het idd een stuk duidelijker. :humhihi


Zou je sieren om mijn naam wat minder in jouw posts te gebruiken. Ik heb begrip dat jij diep onder de indruk bent van de logica en de opbouw van mijn redenatie maar probeer daar een beetje los van te komen. Je kunt vast zelf ook wel een logische redenatie opbouwen. Blijf het iig proberen. ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zita »

Ontopic, aub. En stop ook aub met dit gehakketak.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:Ontopic, aub. En stop ook aub met dit gehakketak.
!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
Zita schreef:Ontopic, aub. En stop ook aub met dit gehakketak.
!
!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:Ontopic, aub. En stop ook aub met dit gehakketak.
!
!!
Ok dan niet. :lock
Gesloten