Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Ds. C.A. van Dieren, Bediening H.Avondmaal
Tekst:
MATTHEUS 5:6
Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Thema en punten:
HONGERIGEN VERZADIGD
1. Wie de hongerigen zijn
2. Waarnaar zij hongeren
3. Wat de hongerige beloofd wordt


Middagdienst
Leesdienst, bijbellezing van ds. A. Hoogerland
Tekst:
EZECHIEL 47:1-5
Daarna bracht hij mij weder tot de deur van het huis, en ziet, er vloten wateren uit, van onder den dorpel des huizes naar het oosten; want het voorste deel van het huis was in het oosten, en de wateren daalden af van onderen, uit de rechterzijde des huizes, van het zuiden des altaars.
En hij bracht mij uit door den weg van de noorderpoort, en voerde mij om door den weg van buiten, tot de buitenpoort, den weg, die naar het oosten ziet; en ziet, de wateren sprongen uit de rechterzijde.
Als nu die man naar het oosten uitging, zo was er een meetsnoer in zijn hand; en hij mat duizend ellen, en deed mij door de wateren doorgaan, en de wateren raakten tot aan de enkelen.
Toen mat hij nog duizend ellen, en deed mij door de wateren doorgaan, en de wateren raakten tot aan de knieën; en hij mat nog duizend, en deed mij doorgaan, en de wateren raakten tot aan de lenden.
Voorts mat hij nog duizend, en het was een beek, waar ik niet kon doorgaan; want de wateren waren hoge wateren, waar men door zwemmen moest, een beek, waar men niet kon doorgaan.

Thema en punten:
DE HEILIGE WATEREN VLOEIENDE UIT DE TEMPEL.
1. De oorsprong van die wateren
2. De betekenis van die wateren
3. De aanwas van die wateren


Avonddienst
ds. C.A. van Dieren, Nabetrachting H.A.
Tekst:
ZONDAG 44 vr./antw. 113-115
Vr. 113
Wat eist van ons het tiende gebod?
Dat ook de de minste lust of gedachte tegen enig gebod Gods in onshart nimmermeer kome, maar dat wij ten allen tijde van ganser harte aller zondenvijand zijn en kust tot alle gerechtigheid hebben.
Vr. 114
Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, dezegeboden volkomenlijk houden?
Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit levenzijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid ; doch alzo, datzij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de gebodenGods beginnen te leven.
Vr. 115
Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien gebodenprediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Eerstelijk, opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langerhoe meer leren kennen , en des te begeriger zijn, om de vergeving der zondenen de gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophoudenons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoelanger hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot dezevoorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.

Thema en punten:
HET BESLUIT VAN DE WET GODS
1. Het Einde van de Wet
2. Het beginsel van de Wet
3. Het doel van de Wet
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door FlyingEagle »

Wordt er bij jullie in de nabetrachting altijd uit de HC gepreekt?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:Wordt er bij jullie in de nabetrachting altijd uit de HC gepreekt?
Nee, alleen als het een passend gedeelte is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Zoek op Google op ""
-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:Wordt er bij jullie in de nabetrachting altijd uit de HC gepreekt?
Nee, alleen als het een passend gedeelte is.
Er zijn enkele gemeenten waar men altijd 3 keer kerk houdt, de plaatselijke predikant normaal gesproken 's middags ergens anders preekt, maar tijdens een Avondmaalszondag in de middagdienst de H.C. doet en dan dus 3 keer preekt in zijn eigen gemeente. Zo kan hij 's avonds gewoon een nabetrachtingspreek houden.
In gemeenten waar men maar 2 diensten heeft kan dit natuurlijk niet. Maar dan loop je soms wel eens het risico dat er tijdens de nabetrachting over de afgoderij gepreekt wordt of tijdens een doopdienst over de sleutelen des hemelrijks.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Zoek op Google op ""
-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:Wordt er bij jullie in de nabetrachting altijd uit de HC gepreekt?
Nee, alleen als het een passend gedeelte is.
Er zijn enkele gemeenten waar men altijd 3 keer kerk houdt, de plaatselijke predikant normaal gesproken 's middags ergens anders preekt, maar tijdens een Avondmaalszondag in de middagdienst de H.C. doet en dan dus 3 keer preekt in zijn eigen gemeente. Zo kan hij 's avonds gewoon een nabetrachtingspreek houden.
In gemeenten waar men maar 2 diensten heeft kan dit natuurlijk niet. Maar dan loop je soms wel eens het risico dat er tijdens de nabetrachting over de afgoderij gepreekt wordt of tijdens een doopdienst over de sleutelen des hemelrijks.
Bij drie diensten kan het inderdaad wel. Maar verder als de aan orde zijnde
zondagsafdeling niet geschikt voor een nabetrachting dan wordt er niet uit de
HC gepreekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Zoek op Google op ""
-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:Wordt er bij jullie in de nabetrachting altijd uit de HC gepreekt?
Nee, alleen als het een passend gedeelte is.
Er zijn enkele gemeenten waar men altijd 3 keer kerk houdt, de plaatselijke predikant normaal gesproken 's middags ergens anders preekt, maar tijdens een Avondmaalszondag in de middagdienst de H.C. doet en dan dus 3 keer preekt in zijn eigen gemeente. Zo kan hij 's avonds gewoon een nabetrachtingspreek houden.
In gemeenten waar men maar 2 diensten heeft kan dit natuurlijk niet. Maar dan loop je soms wel eens het risico dat er tijdens de nabetrachting over de afgoderij gepreekt wordt of tijdens een doopdienst over de sleutelen des hemelrijks.
Bij drie diensten kan het inderdaad wel. Maar verder als de aan orde zijnde
zondagsafdeling niet geschikt voor een nabetrachting dan wordt er niet uit de
HC gepreekt.
Wat Jantje bedoelt heeft eerder betrekking op vele Zeeuwse gemeenten waar elk jaar ook de hele catechismus wordt gepredikt (of gelezen) en hier nooit vanaf geweken wordt. Dan zit je dus soms met een hele ongelukkige prediking bij bijvoorbeeld een doopdienst. Hoewel de Heere alles kan zegenen natuurlijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GerGem »

Morgendienst: Psalm 89:20a
Middagdienst: 1 Koningen 18:12c -leespreek van ds. J. Driessen ( 1 van de eerste keren dat ze van deze ds bij ons een preek lezen)
Avonddienst: zondag 25
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door FlyingEagle »

In onze GG wordt tijdens de afwezigheid van onze predikant af en toe een oudvader gelezen. Gisteren zelfs twee keer.

Gistermorgen Andrew Gray - 1 Petrus 2:7a

Gistermiddag Thomas Boston - Lukas 14:22

http://www.theologienet.nl/documenten/B ... itstel.pdf

Een aanbod van genade zoals dat tegenwoordig weinig meer gehoord wordt. Van harte aanbevolen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Fijn dat dit nog gelezen wordt!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

GerGem schreef:Morgendienst: Psalm 89:20a
Middagdienst: 1 Koningen 18:12c -leespreek van ds. J. Driessen ( 1 van de eerste keren dat ze van deze ds bij ons een preek lezen)
Avonddienst: zondag 25
Waarom is dat dan zo bijzonder?
Ds. Driessen is toch een predikant in de Ger. Gem.? En ik weet dat je ook in een Ger. Gem. kerkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door claus »

Flying Eagle...wat een prediking van Thomas Boston. Dat is Boston voluit. Zo hoor ik die stoffen nog lezen door wijlen mijn oom, een thuislezer. Hij was een groot liefhebber van de Schotse oudvaders, ook van Philpot...Boston had zulke geringe gedachten van zichzelf, was in het begin vna zijn optreden erg schuchter en verlegen, maar als de Geest Gods in de raderen was, dan was het alsof God door Boston bade: 'Laat u met God verzoenen.' Hij heeft rijke vrucht op zijn prediking mogen ontvangen, vooral in Ettrick. Uw constatering is juist: Dit is het zuivere aanbod van genade, dat weinig meer beluisterd wordt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
GerGem schreef:Morgendienst: Psalm 89:20a
Middagdienst: 1 Koningen 18:12c -leespreek van ds. J. Driessen ( 1 van de eerste keren dat ze van deze ds bij ons een preek lezen)
Avonddienst: zondag 25
Waarom is dat dan zo bijzonder?
Ds. Driessen is toch een predikant in de Ger. Gem.? En ik weet dat je ook in een Ger. Gem. kerkt.
Schrijft GerGem dan dat het zo bijzonder is? Hij constateert volgens mij alleen maar een feit.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Volgens mij zijn er ook niet ontzettend veel leespreken van ds. Driessen beschikbaar. Ik kan mij van hem geen bundels o.i.d. herinneren.

Bij ons ging hij gisteren zelf voor, over de aankomst van Paulus in Rome en de onverhinderde prediking van het Evangelie.
-
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GerGem »

Jantje schreef:
GerGem schreef:Morgendienst: Psalm 89:20a
Middagdienst: 1 Koningen 18:12c -leespreek van ds. J. Driessen ( 1 van de eerste keren dat ze van deze ds bij ons een preek lezen)
Avonddienst: zondag 25
Waarom is dat dan zo bijzonder?
Ds. Driessen is toch een predikant in de Ger. Gem.? En ik weet dat je ook in een Ger. Gem. kerkt.
Meestal is het van ds. Blok/Venema/van Boven/Verschuure enz.

van ds. Driessen/Tuinier/Harinck/vdNet e.d. wordt verder helaas nooit gelezen. Terwijl dat ook goede boodschap is
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag ging Ds. W. Silfhout (oud-predikant) tweemaal in de gemeente voor.

De morgendienst ging over Genesis 28:10-15, met als thema "Jakob te Bethel".
Het hele hoofdstuk (Genesis 28) werd ook gelezen.
De dienst begon met het zingen van Psalm 90:6, in verband met het overlijden van een oude zuster uit de gemeente.
We zongen verder Psalm 119:19, Psalm 86:1,2&8, Psalm 105:6 en Psalm 84:4.

De middagdienst ging over "Jezus met de Zijnen in de storm", naar aanleiding van Mattheüs 8:23-27.
Het gelezen gedeelte was Mattheüs 8: 14-34.
We zongen Psalm 42:4&5, Psalm 134:2, Psalm 107:10,14&15, Psalm 65:5 en Psalm 89:5.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gesloten