Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Jongere »

Zita schreef:twee preken van ds. Jac van Dijk. Eentje over de verloren zoon, eentje over de wijze en dwaze maagden.
Huh? Leesdiensten? Dacht dat dat niet zoveel gebeurde.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Zita »

Jongere schreef:
Zita schreef:twee preken van ds. Jac van Dijk. Eentje over de verloren zoon, eentje over de wijze en dwaze maagden.
Huh? Leesdiensten? Dacht dat dat niet zoveel gebeurde.
nee, mp3diensten. :)
Het lijken me niet echt voorleesbare preken.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Schemerlichtje »

's morgens over het gestelde tweetal (Jezus en Barabbas) en 's avonds over de Heilige Geest.
Wonderlijk...
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door helma »

huisman schreef:Morgendienst : Johannes 19: 23 en 24
23 De krijgsknechten dan, als zij Jezus gekruist hadden, namen Zijn klederen , (en maakten vier delen, voor elken krijgsknecht een deel) en den rok . De rok nu was zonder naad, van boven af geheel geweven.
24 Zij dan zeiden tot elkander: Laat ons dien niet scheuren, maar laat ons daarover loten, wiens die zijn zal ; opdat de Schrift vervuld worde, die zegt: Zij hebben Mijn klederen onder zich verdeeld, en over Mijn kleding hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de krijgsknechten gedaan .
Ook de naaktheid van de Heere Jezus was noodzakelijk in Zijn borgwerk opdat Hij zo dat witte kleed verwierf voor Zijn volk.

Middagdienst: HC vr en antw 52
Vr.52. Wat troost u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden?
Antw. Dat ik in alle droefenis en vervolging met opgerichten hoofde even Denzelfde, Die Zich tevoren om mijnentwil voor Gods gericht gesteld en al den vloek van mij weggenomen heeft, tot een Rechter uit den hemel verwacht a, Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen b, maar mij met alle uitverkorenen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen zal c.
De dominee hoopt twee maal over deze vraag te preken, deze keer over het feit van de wederkomst en wat dat zal betekenen voor alle mensen. Een zeer ernstige boodschap.
Volgende keer over de troost van de wederkomst voor Gods kinderen.
Gister dus.
Een rijke, indringende preek; veel om over na te denken.
Na te luisteren: http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... 3Doverberg
17-04-2011 VM Ds. P. Den Butter , Joh.19:25-27 HC Z19 vr52
(Van harte aanbevolen!)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

Kort gezegd:

Morgendienst
Leesdienst, preek van ds. G. van Reenen
over
Johannes 19 vers 17
De uitleiding van Jezus ter kruisiging naar Golgotha

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. P. Blok (bijbellezing in de middagdiensten)
Genesis 49 verzen 10 tot en met 12'
Dit is Juda!
1 Juda's kroonrecht
2 Joda's meerder heerlijkheid
3 Juda's schoonheid

Avonddienst
Leesdienst, preek van ds. E. Venema
2 Kronieken 33 vers 13b
Manasse op Gods leerschool
1. Manasse miskent God
2. God kent manasse
3. Manasse erkent God
*(deze preek is eerder gelezen, maar ik zou het moeten nakijken of ik die ook in de Noorderkerk heb gehoord)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door jvdg »

Vanmorgen over de ontmoeting van Maria Magdalena met Jezus:

Maria Magdalena zoekt Jezus
Jezus zoekt Maria Magdalena
Maria Magdalena vindt Jezus

Wat een Evangelie!!

Vanavond Markus 16:7
Doch gaat heen, zegt Zijn discipelen en Petrus, dat Hij u voorgaat naar Galiléa; aldaar zult gij Hem zien, gelijk Hij ulieden gezegd heeft.

De tekst was: ...en Petrus

Wat een Evangelie!!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door henriët »

jvdg schreef:Vanmorgen over de ontmoeting van Maria Magdalena met Jezus:

Vanavond Markus 16:7
Doch gaat heen, zegt Zijn discipelen en Petrus, dat Hij u voorgaat naar Galiléa; aldaar zult gij Hem zien, gelijk Hij ulieden gezegd heeft.

De tekst was: ...en Petrus

Wat een Evangelie!!
Dat hadden wij gistermorgen ook.
Wat bijzonder, dat de Heere bijzondere bemoeiienis had met Petrus, met nadruk noemde hij zijn naam.
Hij weet wat van Zijn maaksel zij te wachten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door huisman »

Goede Vrijdag Markus 15
34 En ter negender ure, riep Jezus met een grote stem, zeggende: ELOI , ELOI, LAMMA SABACHTANI, hetwelk is , overgezet zijnde: Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?
Eerste Paasdag morgendienst Lukas 24
4 En het geschiedde, als zij daarover twijfelmoedig waren, zie, twee mannen stonden bij haar in blinkende klederen.
5 En als zij zeer bevreesd werden, en het aangezicht naar de aarde neigden , zeiden zij tot haar: Wat zoekt gij den Levende bij de doden?
6 Hij is hier niet, maar Hij is opgestaan. Gedenkt, hoe Hij tot u gesproken heeft, als Hij nog in Galilea was,
7 Zeggende: De Zoon des mensen moet overgeleverd worden in de handen der zondige mensen, en gekruisigd worden , en ten derden dage wederopstaan.
8 En zij werden indachtig Zijner woorden .
Eerste Paasdag middagdienst Joh 20
15 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat weent gij? Wien zoekt gij? Zij , menende, dat het de hovenier was , zeide tot Hem: Heere, zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen.
16 Jezus zeide tot haar: Maria! Zij , zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd, Meester.
17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.
Tweede Paasdag morgendienst tevens belijdenisdienst Exodus 12 :13m
wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan
Dit waren dagen en kerkdiensten die onuitwisbaar zullen blijven voor velen in onze gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Mariavt »

huisman schreef:Goede Vrijdag Markus 15
34 En ter negender ure, riep Jezus met een grote stem, zeggende: ELOI , ELOI, LAMMA SABACHTANI, hetwelk is , overgezet zijnde: Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?
Eerste Paasdag morgendienst Lukas 24
4 En het geschiedde, als zij daarover twijfelmoedig waren, zie, twee mannen stonden bij haar in blinkende klederen.
5 En als zij zeer bevreesd werden, en het aangezicht naar de aarde neigden , zeiden zij tot haar: Wat zoekt gij den Levende bij de doden?
6 Hij is hier niet, maar Hij is opgestaan. Gedenkt, hoe Hij tot u gesproken heeft, als Hij nog in Galilea was,
7 Zeggende: De Zoon des mensen moet overgeleverd worden in de handen der zondige mensen, en gekruisigd worden , en ten derden dage wederopstaan.
8 En zij werden indachtig Zijner woorden .
Eerste Paasdag middagdienst Joh 20
15 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat weent gij? Wien zoekt gij? Zij , menende, dat het de hovenier was , zeide tot Hem: Heere, zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen.
16 Jezus zeide tot haar: Maria! Zij , zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd, Meester.
17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.
Tweede Paasdag morgendienst tevens belijdenisdienst Exodus 12 :13m
wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan
Dit waren dagen en kerkdiensten die onuitwisbaar zullen blijven voor velen in onze gemeente.
Kun je die preek van zondagmiddag nog ergens naluisteren?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door helma »

Kerkomroep
Overberg CGK
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Mariavt »

helma schreef:Kerkomroep
Overberg CGK
Dankjewel!
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door huisman »

Morgendienst: Over Gods opzoekende liefde. Lukas 24:34
34 Welke zeiden: De Heere is waarlijk opgestaan, en is van Simon gezien .
Middagdienst: Over Gods uitnemende liefde, Hooglied 1:1b en 4m
want Uw uitnemende liefde is beter dan wijn.
wij zullen Uw uitnemende liefde vermelden , meer dan den wijn;
Dat vermelden van Gods uitnemende liefde is toch echt een zonde van nalatigheid in mijn leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door helma »

huisman schreef:Morgendienst: Over Gods opzoekende liefde. Lukas 24:34
34 Welke zeiden: De Heere is waarlijk opgestaan, en is van Simon gezien .
Middagdienst: Over Gods uitnemende liefde, Hooglied 1:1b en 4m
want Uw uitnemende liefde is beter dan wijn.
wij zullen Uw uitnemende liefde vermelden , meer dan den wijn;
Dat vermelden van Gods uitnemende liefde is toch echt een zonde van nalatigheid in mijn leven.
Ik vond het ook erg beschamend.....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door henriët »

Gisteren was bij ons voorbereidingszondag, prof.ds. Baars
s ochtends vanuit psalm 51:19
Liefde als offer:1/ als de liefde ontbreekt 2/ als de liefde verbreekt 3/ als de liefde antwoordt.

s Avonds uit Zefanje 3:12
Bewaar en vermeerder Uw Kerk
1. Een volk wat niet verteerd wordt . ”Maar ik zal in het midden van u doen overblijven een arm en ellendig volk”.
2. Een hoop die niet beschaamd wordt,”Die zullen op de Naam van de Heere betrouwen/ hopen”.
3. De liefde die niet gedoofd wordt!

Zefanja, een van de kleine profeten. Ten volle Gods Woord. Zijn naam is een teken: God beschermt!
Deze profeet trad op in de dagen van Josia. Goddeloosheid overal. Geen kijk op herstel of bewaring en vermeerdering van de kerk. Donkere tijd. In die tijd spreekt Zefanja. Messcherp. Hij roept in Gods Naam het oordeel uit over al die ongerechtigheid, en zelfs zo dat hij laat zien dat het oordeel gaat beginnen in het huis Gods. Ook bij de heidenen. Maar begint in het huis Gods. Zie vers 1:
“ Wee de ijselijke en de bevlekte, de verdrukkende stad!
Ruim 600 jaar voor Christus preekt Zefanja, “ Hij komt, Hij komt om de aarde te richten”. Dat geldt nu ook.. en ben ik dan geborgen in het bloed van het Lam?
Het oordeel van Zefanja is niet het laatste woord, wel voor degenen die zich niet bekeren in de stad. Maar God zal temidden van alles overhouden een ‘ arm en ellendig volk’
:12: overblijven: Assyrie kwam in het land walste over het land en dan bleef er nog een beetje over, niet interessant voor de Assyriers. Ondanks het oorlogsgeweld blijven wonen in armoede.
Dan zegt de Heere tegen het oude Israel dat er nog een plukje koren overblijft. Die worden door de gerichten heen overgehouden. Het volk wordt weggewalst, maar er blijft een rest over. Men kiest eigen wegen, maar er blijft een groepje over die voor de afgoden niet zullen buigen, God spreekt, “ Ik zal voor Mijzelf doen overhouden” . Jesaja/Micha/ Zefanja gaan dit steeds meer en meer als wonder zien. “ De massa zoekt het op verkeerde sporen, maar U staat in voor Uw overblijfsel. Bewaar en vermeerder U over Uw overblijfsel.” Tot het einde der wereld zal een overblijfsel zijn. Een arm en elledig volk. Sommige uitleggers denken een maatschappelijke armoede. ( God is ook een God van een maatschappelijke armoede, Hij wil Zich ontfermen over wezen, weduwen, zwakken, hulpelozen.. Daarom dienen wij ons ook te ontfermen over de armen in de wereld)
Toch wordt arm en ellendig niet in eerste instantie bedoelt als maatschappelijke armoede, maar moet je dit geestelijk zien. Het betekent hier: God vrezen. Midden in de verleidingen arm geworden voor God. Laatste boek van Jesaja: Op dezen zal ik zien, op de arme en verslagene van geest en die voor Mijn Woord beeft.
De Heere Jezus begint ermee op de berg: Zalig zijn de armen van geest. Dat zijn de geestelijke bedelaars. Geleerd hebbend arm en ellendig te zijn, niets anders over hebben dan lege/ bevlekte handen uitstrekkend:” O God wees mij genadig!”
Zij die zich tot Hem ter genezing wenden.
Bent u arm geworden voor God en heeft u zo de Heere nodig gekregen? Bedelaar geworden.
Of durft u dat niet te zeggen. Kunt u daar niet verder in komen.
De duivel wil zijn triomf halen. En sist toe geen heil te hebben bij God. Maar houdt maar aan, want wie God zoekt in al zijn zielsverdriet die zal het op Gods tijd horen. Op Zijn wijze.

Dat ellendige volk zal op de Naam van de Heeren betrouwen.
De Naam des Heeren: dat is een Burcht. Beschermend tegen de vijanden.
De armen zullen de toevlucht nemen tot de Burcht.
Toevluchtnemen is kenmerkend voor het ware geloof. In de Bijbel veschillend omschreven: Toen vluchtte ik tot Hem. Als je op jezelf ziet, heb je geen leven en heb je geen toekomst en zie je daar steeds meer aan. Zie formulier: mishagen aan jezelf. De Naam van de Heere is een sterkte Toren. Gebed Leer me zo vluchten dat ik mezelf mag verootmoedigen voor U en dat ik pas weet veilig te zijn in die Burcht van die Naam.
Naam: kerk tussen de vuren, kerk brandende braambos. Die Naam is een Burcht.
Wat betekent dit nu concreet? Die grote Godsnaam van de brandende braambos is steeds verder verklaard in het O.T. En in het nieuwe Testament in de kribbe van Bethlehem.” Ik ben Die ik ben.”
De Naam van Hem is: Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van al hun zonden. Jezus: Zaligmaker!
Lukas 19:10 Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.
Hij zoekt armen, verlslagenen, kreupelen op. Hij zoekt op. Zo Gij in t recht zult treden.. wie zal bestaan. Jezus ziet je nu ook zitten en zegt, Ik wil u / je zoeken en Mijn Naam aan u bekend maken: Jezus. De genadige en barmhartige. Jezus Christus de Zaligmaker. Voor de grootste der zondaren. God ziet in gunst op zondaren neer, ook al heb je het zelf niet verdiend. Dat verbreekt je hart, dan komt je hart in beweging. Dan ga je zoeken, hunkeren, dorsten.. Ik zoek de zegen alleen bij U..
Dan ga je vluchten naar die Naam als naar een Burcht. Struikelend over de drempel bij wijze van spreken,en de deur valt dicht, dan ben je gelukkig, want dan mag je reiniging vinden voor je zonden, in en bijwonende zonden. Bijblijvende genade.
Al wie daar heenvlucht, vindt dat er een Herder is.

:13De overgeblevenen van Israël zullen op de Naam des Heeren betrouwen, zij zullen weiden en nederliggen en niemand zal hen verschrikken.
Al wie naar de Burcht vlucht, zal bescherming vinden. Bescherming is: er is een Herder, Hij waakt , weidt en voedt de kudde, Hij strijdt en sterft voor de kudde. Die Herder is Gods Herder: God, Jezus Christus: “Ik ben de Goede Herder!”
In de Burcht ontmoet Gods Kerk de Goede Herder, Jezus Christus , in het grieks schone Herder, de Herder bij uitstek, de volmaakte Herder. Hij geneest gebrokenen van harte en geneest ze in hunne smarte. Hoe arm je ook bent, allen zullen niet beschaamd worden die tot Hem vluchten. Ps 25. Allen die U verwachten, zullen niet beschaamd worden. Zij zullen beschaamd worden die trouweloos handelen zonder oorzaak. Als je je tegen God verzet, geen behoefte hebt aan Zijn Woord, of zomaar leeft met wat goedkope godsdienst handel je trouweloos tov de Heere en zul je beschaamd worden. Maar allen die op Hem vertrouwen, zullen niet beschaamd worden. En zullen de stem van de Herder horen.
De schapen horen Zijn stem. Ze worden eerlijk voor God gemaakt.
Eerlijk betekent: Doorgrond mij o God en ken mijn hart! Zie of er in mij een schadelijke weg gevonden wordt, en leid me op de weg der zaligheid.
Eerlijk worden: "ze gaan een beetje op de Heere lijken".
Zullen de Herder zo nodig krijgen, en liefhebben. De Herder nodig krijgen. Hartelijk zal ik U liefhebben, Hem heb ik lief hebben omdat Hij mij eerstliefhad. Daarom zullen ze rust hebben bij de Naam van de Heere, Hij zal ze beschermen en bewaren. Niemand zal ze verschrikken.
De tafel wordt toegericht voor Zijn schapen tegenover Zijn tegenpartijders, die moeten tegenover blijven. Die moeten zien hoe Jezus Christus de maaltijd bereidt voor Zijn schapen.
Voor dat volk wordt de liefde niet uitgeblust.
Dat brengt tot het gebed: Wilt U zo in deze chaotische goddeloze tijden als de fundamenten van het Woord en vreze Gods kruimelen en wankelen en het geloof lijkt te struikelen op de straten. Bewaar en bescher"m. En mag ik dan zo aan de tafel zitten. Niet iets aanmatigend maar leidt en leer me aan Uw tafel. En wilt U ook denken aan die aan Uw naam geloven zullen.Er moeten er nog bekeerd worden, erbarm U over ons. Laat er velen zijn arm en ellendig betrouwend op Uw Naam Dan zinken onze namen in het stof:
Jezus: niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
dan gaan we zingen Hoe heilig is Zijn Naam

Hoe heilig is Zijn naam!Laat volk bij volk te zaâm
Barmhartigheid verwachten;
Nu Hij de zaligheid,
Voor die Hem vreest, bereidt,
Door al de nageslachten.

Die stout zijn op hun macht,
Heeft Hij versmaad, veracht,
Gestoten van de tronen;
Maar Hij verhoogt en hoedt
Het nederig gemoed,
Waarin Zijn Geest wil wonen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

In de morgendienst preekte ds. over
1 KORINTHE 15 : 42-44a
Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt.

Het thema luidde:
DE OPSTANDING DER DODEN
1e punt: Wat er gezaaid wordt
2e punt: Wat afgelegd wordt
3e punt: Wat verkregen wordt



In de middagdienst las ouderling vd.M. een preek van ds. P. Blok
(vervolg van vorige week, het is een bijbellezing)
De tekst was:
GENESIS 49 : 16-17
Dan zal zijn volk richten, als een der stammen Israëls.
Dan zal een slang zijn aan den weg, een adderslang nevens het pad, bijtende des paards verzenen, dat zijn rijder achterover valle.

Het thema luidde:
DE PROFETIE OVER DAN
Punt 1: Een geschonken naam
Punt 2: Een wonderlijk leven


In de avonddienst beklom ds. weer de preekstoel in de Noorderkerk
en handelde hij over:
ZONDAG 28 vraag en antwoord 75 tot 77
Hier was het thema:
HET GELOOF DOOR HET HEILIG AVONDMAAL
1. Het teken van het H. Avondmaal
2. De inhoud van het H. Avondmaal
3. De inzetting van het H. Avondmaal
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten