Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door KGPHP »

Jantje schreef:
Jantje schreef:In de middagdienst werd heel helder uitgelegd hoe Gods Geest werkt in het hart van een zondaar en in Gods kinderen woont en troost. In het hart, de dominee noemde het de bouwval van de mens, wilde God daar komen wonen en het maken tot een tempel voor Hem. Hoe groot en rijk het is dat God in zo'n hart wilde wonen, terwijl Hij van te voren wist dat het niets was, en het hart gaat verbouwen en vernieuwen tot Zijn Beeld en gelijkenis. En dat daardoor de bede zal komen: 'o Heere, wanneer komt die dag, dat ik toch bij U mag wezen, en zien Uw aanschijn geprezen?'
Een gedeelte uit de middagpreek wat ik gisteren al aankondigde en wat ik graag wil delen:
Geloof is niet een beslissing die ik neem. Het is niet zo, ik kies er voor om mijn hart open te stellen voor Jezus. Of: ik beslis dat ik nu Jezus aanneem. Er zijn bijeenkomsten waar het zo wel wordt voorgesteld. Zo'n pinksterweekend bijvoorbeeld van Stichting Opwekking. Daar klinkt dat volop in door. Daar stel je je hart voor open. Daar geef je jezelf aan over en dan, ja dan krijg je Jezus. Dan krijg je ook de Heilige Geest met bijzondere gaven. Dan kun je in tongen gaan bidden en profeteren. En dan kun je ook heel veel gaan betekenen voor anderen, want dan krijg je bepaalde gedachten, die spreek je dan uit over de ander, een visioen bijvoorbeeld, want dat, ja dat is mooi, da's mooi. En nu zijn er heel veel mensen, die vallen daarvoor. Ik hoop niet dat jij daar voor valt. Ik hoop eigenlijk zelfs dat het jou niet eens aantrekt. Want wat wordt daar op een zo andere wijze, echt waar!, op een zo andere wijze gesproken over het werk van de Heilige Geest. Ik ben er een aantal keren ook geweest, voor mijn werk destijds. Dus het is een zaak waar ik uit ervaring over spreek. Dat is écht op een andere wijze waar daar over het werk van de Heilige Geest gesproken wordt. Wat staat het hier in onze Catechismus op een Bijbelse manier. Het is beide een gave, niet een keuze. Niet iets wat je opwekt, niet iets waar je naar streeft, niet iets wat je samen doet, nee, het is een werk wat de Heere Zelf uit genade in het hart van zondaren schenkt.

En verderop in de preek: De ontdekking dat het zo onmogelijk is om uit jezelf te geloven heeft een doel. Vandaar de ontdekking dat in Christus alleen de zaligheid ligt. Dat heeft een doel, om tot Christus te leiden. En dat hoort nu bij het werk van de Heilige Geest. En het opvallende is, en dan kom ik nog één keer terug op het punt wat ik al eerder genoemd heb, juist in de kringen waar zo bijzonder veel gesproken wordt over die bijzondere gaven van de Geest, juist daar wordt er zo opvallend weinig gesproken over dat grote werk van de Geest, om zondaren met Christus te verenigen. Dat is heel opvallend. Daar hoor je op de Pinksteropwekkingconferentie niet over. Waarom niet? Ach, dat wordt als vanzelfsprekend voorgesteld. Wij christenen, daar hoef je het eigenlijk niet over te hebben. Maar daar heeft onze Catechismus het juist wél over. En als die zaken verzwegen worden, dan gebeurt er iets ernstigs. Dan wordt verzoening vanzelfsprekend en dan gaan we naar meer verlangen, meer van de Geest, maar het voornaamste werk van de Geest om Christus te verheerlijken in het hart van zondaren, wordt dan overgeslagen. Dat is ernstig. Let daar op. Onderken dat. Want het zijn geen kleinigheidjes waar we over spreken.
Een helder en duidelijk geluid!
Zonder de christenen, die zulke conferenties bezoeken, te willen veroordelen denk ik dat dit waar is.
Het is het werk van de Geest! En Hij werkt ook! Geen mensenwerk.
Verzoening is niet vanzelfsprekend en daar mogen we ook nooit aan wennen.

Eén kleine kanttekening;
Ik hoop dat de kerkgangers hier niet uit opmaken dat we dus zelf maar niets kunnen doen.
Dat is wél het gevaar van deze prediking. Lijdelijkheid is, volgens mij, één van de grootste problemen van de gereformeerde gezindte.

Jammer dat de preken niet online staan!
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

KGPHP schreef:Eén kleine kanttekening;
Ik hoop dat de kerkgangers hier niet uit opmaken dat we dus zelf maar niets kunnen doen.
Dat is wél het gevaar van deze prediking. Lijdelijkheid is, volgens mij, één van de grootste problemen van de gereformeerde gezindte.

Jammer dat de preken niet online staan!
O nee hoor, absoluut niet. Integendeel!
Voor de laatste zin kun je me natuurlijk altijd pb'en.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

CGK Renswoude, Ds K Hoefnagel
Morgendienst Bediening Heilig Avondmaal
Lezen/tekst: Matth. 15:21-28

De Kananese vrouw
1. Ze had een groot geloof
2. Ze kreeg een groot loon

Een ontroerende preek over een geschiedenis die al een aantal weken op mijn hart ligt.

Middagdienst, Nabetrachting HA
Lezen: Galaten 5
Tekst uit vers 22, het woordje 'blijdschap'.

De vrucht des Geestes is...blijdschap
1. De Blijdschap die droefheid wegneemt
2. De Blijdschap in Christus
3. Die Blijdschap is eeuwig van aard

Rijke zondag waarin de Heere veel wilde geven.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ouddorp »

Een indrukwekkende avonddienst van ds. Zoet over artikel 37 van de NGB: Het laatste oordeel. Het einde van deze prekenserie valt bijna gelijk met zijn afscheid.

De punten waren (in mijn eigen woorden):

1. De boeken worden geopend
2. Een afschrikwekkende dag
3. Een blijde dag

Je kon merken dat er aandachtig werd geluisterd
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Ouddorp schreef:
Je kon merken dat er aandachtig werd geluisterd
Wat een bijzondere opmerkingAfbeelding
Word er dan niet altijd aandachtig geluisterdAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

S ochtends HA. Met Lukas 7 11-17 als schriftlezing
Voor de eerste keer aangezeten. Was een bijzondere ervaring .
Middags Lukas 7 18-35.
Johannes en zijn twijfelachtig geloof.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ouddorp »

Wat een bijzondere opmerking
Word er dan niet altijd aandachtig geluisterd
Aandachtiger dan anders ;)

Ik wilde eerst zeggen: Je kon merken dat er beslag lag. Maar dat geeft ook weer aanleiding tot discussie bleek onlangs.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Ouddorp schreef:
Wat een bijzondere opmerking
Word er dan niet altijd aandachtig geluisterd
Aandachtiger dan anders ;)

Ik wilde eerst zeggen: Je kon merken dat er beslag lag. Maar dat geeft ook weer aanleiding tot discussie bleek onlangs.
AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:S ochtends HA. Met Lukas 7 11-17 als schriftlezing
Voor de eerste keer aangezeten. Was een bijzondere ervaring .
Middags Lukas 7 18-35.
Johannes en zijn twijfelachtig geloof.
O, wat fijn, voor het eerst aan.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:S ochtends HA. Met Lukas 7 11-17 als schriftlezing
Voor de eerste keer aangezeten. Was een bijzondere ervaring .
Middags Lukas 7 18-35.
Johannes en zijn twijfelachtig geloof.
Mooi om te horen jonge broeder! Ik hoop dat bijzonder te omschrijven is als goed?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

In de morgendienst werd er een preek gelezen van wijlen ds. L. Huisman over Zondag 21, die hier te lezen is.

In de middagdienst ging de consulent voor in een dienst ter voorbereiding op het te houden Heilig Avondmaal van aanstaande zondag. Hij bediende Gods Woord uit Handelingen 2 vers 42, met als thema: Volharding in Gods gemeente, met daarbij de volgende punten:
1. in de leer der apostelen,
2. in de gemeenschap,
3. in de breking des broods,
4. in de gebeden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Koborg »

In de morgendienst ging dr. W. Peene voor met als schriftlezing Handelingen 5:12-39. De preek ging o.a. over Gamaliëls raad en wat wij daarmee kunnen in de praktijk. Zoals we inmiddels van hem gewend zijn weer erg raak en treffend verwoord.

's Avond ging ds. G.M. van Meijeren uit Hoevelaken voor met een lezing uit Jakobus 1 vers 1 t/m 18. Ging over verzoekingen en wat wij daarmee moeten doen.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Deze zondag werdt het Heilig Avondmaal bediend in de gemeente.

In de vroege diensten(die deze zondag om 8.45 en 16.30 begonnen) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. 's Ochtends preekte hij over Handelingen 11: 19 t/m 26. In deze dienst waren 5 avondmaaltafels. In de middagdienst preekte hij over Handelingen 11:23.

Maar ik ben deze zondag in de late diensten geweest waarin Ds. J.J. Mulder voorging.
In de morgendienst(om 11.15) preekte hij over Efeze 2: 1 Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden.
Thema: De grootheid van Gods kracht
Schriftlezing: Efeze 1: 15 t/m 2: 5
Zingen:
Ps 26: 2 en 12
Ps 45: 1
Ps 31: 5 en 6
Ps 84: 1 en 2
Ps 118: 1, 3 en 7 (aan de avondmaaltafels)
Ps 84: 3
Aan de tafels las de dominee steeds enkele verzen uit Kolossenzen 1 en 2

In de avonddienst(18.30) van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging preekte hij over Efeze 2: 2 waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid
Thema: Als de levende christen terugblikt
Schriftlezing: Efeze 2: 1 t/m 10
Zingen:
Ps 119: 83
Ps 30: 1, 2 en 3
Ps 66: 5
Ps 66: 6(aan de avondmaaltafel)
Ps 116: 1, 2, 3 en 4
Ps 116: 5 en 10
Ps 56: 6
Aan de tafel las de dominee enkele verzen uit Kolossenzen 3

Een gezegende zondag waarin we door God gespijsd en gelaafd mochten worden!

(En respect voor onze dominees die ondanks de warmte 's ochtends tijdens de lange avondmaalsdiensten in hun warme toga voorgingen. 's Middags ds Verhoeven wel in zijn overhemd op de preekstoel, en Ds Mulder begon 's avonds wel met zijn jasje aan omdat hij nog avondmaal moest bedienen, maar trok voordat hij begon met preken toch ook zijn jasje uit :haha )
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

O.
Hier hield de dominee zijn driedelig pak (inclusief stropdas, vest en jacquet) gewoon heel de dienst aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

aggieoudje schreef:Deze zondag werdt het Heilig Avondmaal bediend in de gemeente.

In de vroege diensten(die deze zondag om 8.45 en 16.30 begonnen) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. 's Ochtends preekte hij over Handelingen 11: 19 t/m 26. In deze dienst waren 5 avondmaaltafels. In de middagdienst preekte hij over Handelingen 11:23.

Maar ik ben deze zondag in de late diensten geweest waarin Ds. J.J. Mulder voorging.
In de morgendienst(om 11.15) preekte hij over Efeze 2: 1 Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden.
Thema: De grootheid van Gods kracht
Schriftlezing: Efeze 1: 15 t/m 2: 5
Zingen:
Ps 26: 2 en 12
Ps 45: 1
Ps 31: 5 en 6
Ps 84: 1 en 2
Ps 118: 1, 3 en 7 (aan de avondmaaltafels)
Ps 84: 3
Aan de tafels las de dominee steeds enkele verzen uit Kolossenzen 1 en 2

In de avonddienst(18.30) van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging preekte hij over Efeze 2: 2 waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid
Thema: Als de levende christen terugblikt
Schriftlezing: Efeze 2: 1 t/m 10
Zingen:
Ps 119: 83
Ps 30: 1, 2 en 3
Ps 66: 5
Ps 66: 6(aan de avondmaaltafel)
Ps 116: 1, 2, 3 en 4
Ps 116: 5 en 10
Ps 56: 6
Aan de tafel las de dominee enkele verzen uit Kolossenzen 3

Een gezegende zondag waarin we door God gespijsd en gelaafd mochten worden!

(En respect voor onze dominees die ondanks de warmte 's ochtends tijdens de lange avondmaalsdiensten in hun warme toga voorgingen. 's Middags ds Verhoeven wel in zijn overhemd op de preekstoel, en Ds Mulder begon 's avonds wel met zijn jasje aan omdat hij nog avondmaal moest bedienen, maar trok voordat hij begon met preken toch ook zijn jasje uit :haha )
Prachtige Bijbelgedeeltes!
Gesloten