Een helder en duidelijk geluid!Jantje schreef:Een gedeelte uit de middagpreek wat ik gisteren al aankondigde en wat ik graag wil delen:Jantje schreef:In de middagdienst werd heel helder uitgelegd hoe Gods Geest werkt in het hart van een zondaar en in Gods kinderen woont en troost. In het hart, de dominee noemde het de bouwval van de mens, wilde God daar komen wonen en het maken tot een tempel voor Hem. Hoe groot en rijk het is dat God in zo'n hart wilde wonen, terwijl Hij van te voren wist dat het niets was, en het hart gaat verbouwen en vernieuwen tot Zijn Beeld en gelijkenis. En dat daardoor de bede zal komen: 'o Heere, wanneer komt die dag, dat ik toch bij U mag wezen, en zien Uw aanschijn geprezen?'
Geloof is niet een beslissing die ik neem. Het is niet zo, ik kies er voor om mijn hart open te stellen voor Jezus. Of: ik beslis dat ik nu Jezus aanneem. Er zijn bijeenkomsten waar het zo wel wordt voorgesteld. Zo'n pinksterweekend bijvoorbeeld van Stichting Opwekking. Daar klinkt dat volop in door. Daar stel je je hart voor open. Daar geef je jezelf aan over en dan, ja dan krijg je Jezus. Dan krijg je ook de Heilige Geest met bijzondere gaven. Dan kun je in tongen gaan bidden en profeteren. En dan kun je ook heel veel gaan betekenen voor anderen, want dan krijg je bepaalde gedachten, die spreek je dan uit over de ander, een visioen bijvoorbeeld, want dat, ja dat is mooi, da's mooi. En nu zijn er heel veel mensen, die vallen daarvoor. Ik hoop niet dat jij daar voor valt. Ik hoop eigenlijk zelfs dat het jou niet eens aantrekt. Want wat wordt daar op een zo andere wijze, echt waar!, op een zo andere wijze gesproken over het werk van de Heilige Geest. Ik ben er een aantal keren ook geweest, voor mijn werk destijds. Dus het is een zaak waar ik uit ervaring over spreek. Dat is écht op een andere wijze waar daar over het werk van de Heilige Geest gesproken wordt. Wat staat het hier in onze Catechismus op een Bijbelse manier. Het is beide een gave, niet een keuze. Niet iets wat je opwekt, niet iets waar je naar streeft, niet iets wat je samen doet, nee, het is een werk wat de Heere Zelf uit genade in het hart van zondaren schenkt.
En verderop in de preek: De ontdekking dat het zo onmogelijk is om uit jezelf te geloven heeft een doel. Vandaar de ontdekking dat in Christus alleen de zaligheid ligt. Dat heeft een doel, om tot Christus te leiden. En dat hoort nu bij het werk van de Heilige Geest. En het opvallende is, en dan kom ik nog één keer terug op het punt wat ik al eerder genoemd heb, juist in de kringen waar zo bijzonder veel gesproken wordt over die bijzondere gaven van de Geest, juist daar wordt er zo opvallend weinig gesproken over dat grote werk van de Geest, om zondaren met Christus te verenigen. Dat is heel opvallend. Daar hoor je op de Pinksteropwekkingconferentie niet over. Waarom niet? Ach, dat wordt als vanzelfsprekend voorgesteld. Wij christenen, daar hoef je het eigenlijk niet over te hebben. Maar daar heeft onze Catechismus het juist wél over. En als die zaken verzwegen worden, dan gebeurt er iets ernstigs. Dan wordt verzoening vanzelfsprekend en dan gaan we naar meer verlangen, meer van de Geest, maar het voornaamste werk van de Geest om Christus te verheerlijken in het hart van zondaren, wordt dan overgeslagen. Dat is ernstig. Let daar op. Onderken dat. Want het zijn geen kleinigheidjes waar we over spreken.
Zonder de christenen, die zulke conferenties bezoeken, te willen veroordelen denk ik dat dit waar is.
Het is het werk van de Geest! En Hij werkt ook! Geen mensenwerk.
Verzoening is niet vanzelfsprekend en daar mogen we ook nooit aan wennen.
Eén kleine kanttekening;
Ik hoop dat de kerkgangers hier niet uit opmaken dat we dus zelf maar niets kunnen doen.
Dat is wél het gevaar van deze prediking. Lijdelijkheid is, volgens mij, één van de grootste problemen van de gereformeerde gezindte.
Jammer dat de preken niet online staan!