Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Weet je misschien ook of ds. Janse deze Bijbellezing ook in 's-Gravenpolder heeft gehouden?
Het is in ieder geval een niet alledaags thema voor Bijbellezingen.
Ik weet dat er van ds. G.H. Kersten ook een boek is over de Nachtgezichten van Zacharia.
In ‘s Gravenpolder waren het “gewoon” zondagse preken.

Staat ook één van op prekenweb: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21256
Dank voor de link! Deze preek heeft hij dus ook hier gehouden. Dat wil zeggen hetzelfde tekstgedeelte. Of het helemaal hetzelfde is weet ik nog niet want ik heb die nog niet beluisterd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door keesjanm »

-DIA- schreef:
huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Weet je misschien ook of ds. Janse deze Bijbellezing ook in 's-Gravenpolder heeft gehouden?
Het is in ieder geval een niet alledaags thema voor Bijbellezingen.
Ik weet dat er van ds. G.H. Kersten ook een boek is over de Nachtgezichten van Zacharia.
Ik zit even via Kerktijden bij de diensten van Rijssen te kijken. Maar doen ze daar nooit onderling aan kanselruil?

https://www.kerktijden.nl/zoeken/plaats ... moduleId=1
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Weet je misschien ook of ds. Janse deze Bijbellezing ook in 's-Gravenpolder heeft gehouden?
Het is in ieder geval een niet alledaags thema voor Bijbellezingen.
Ik weet dat er van ds. G.H. Kersten ook een boek is over de Nachtgezichten van Zacharia.
Ik zit even via Kerktijden bij de diensten van Rijssen te kijken. Maar doen ze daar nooit onderling aan kanselruil?

https://www.kerktijden.nl/zoeken/plaats ... moduleId=1
Soms wel. Vooral op vrije dagen van de predikanten is wel eens uitwisseling tussen Noord, Zuid en West.
Ook wat betreft de Bijbellezingen die zijn gezamelijk voor de drie gemeenten. Ook het verenigingsleven is niet 'gesplitst' en fungeren daar als het ware nog als één gemeente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door keesjanm »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
Ik zit even via Kerktijden bij de diensten van Rijssen te kijken. Maar doen ze daar nooit onderling aan kanselruil?

https://www.kerktijden.nl/zoeken/plaats ... moduleId=1
Soms wel. Vooral op vrije dagen, met name in vakanties is er wel eens uitwisseling tussen Noord, Zuid en West.
Ook wat betreft de Bijbellezingen die zijn gezamelijk voor de drie gemeenten. Ook het verenigingsleven is niet 'gesplitst' en fungeren daar als het ware nog als één gemeente.

Interessant. En als het om besluitvorming gaat over de verenigingen, welke kerkenraad heeft dan die verantwoording?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
Ik zit even via Kerktijden bij de diensten van Rijssen te kijken. Maar doen ze daar nooit onderling aan kanselruil?

https://www.kerktijden.nl/zoeken/plaats ... moduleId=1
Soms wel. Vooral op vrije dagen, met name in vakanties is er wel eens uitwisseling tussen Noord, Zuid en West.
Ook wat betreft de Bijbellezingen die zijn gezamelijk voor de drie gemeenten. Ook het verenigingsleven is niet 'gesplitst' en fungeren daar als het ware nog als één gemeente.

Interessant. En als het om besluitvorming gaat over de verenigingen, welke kerkenraad heeft dan die
verantwoording?
Hier fungeren de drie kerkenraden als een. Bij de Volwassenenvereniging "Rondom het Woord" waarvan ik al lange tijd lid ben was de eerste voorzitter van Zuid, die werd opgevolgd door een ouderling van Noord en thans weer van Zuid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Vorst schreef:
huisman schreef:
Vorst schreef: We hebben een vaste predikant maar ook weleens een gastpredikant. Die moet zich aan de liturgie en het rooster houden. Leeddienst kennen wij gelukkig niet.
Dankbaar dat wij zo’n voorgeschreven rooster niet hebben. Laat predikanten aub biddend en in afhankelijkheid van Gods Geest bezien over welk Schriftgedeelte ze preken.
Vraag: Wie maakt zo’n rooster en welke criteria gelden daarvoor?
Wat een negatieve insteek. Het een sluit het ander toch niet uit? Bij ons wordt het Oecumenisch Leesrooster uit het Dienstboek van de PKN aangehouden. Vrij gebruikelijk binnen de PKN. Dat is overigens opgesteld door een commissie waarin predikanten zitting hebben.
Ik vind het nogal wat om van een gastpredikant te vragen om volgens het leesrooster te preken, zeker als dat gebeurt voor het reguliere tarief voor een extra dienst. Maar dat geheel terzijde.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door keesjanm »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
Ik zit even via Kerktijden bij de diensten van Rijssen te kijken. Maar doen ze daar nooit onderling aan kanselruil?

https://www.kerktijden.nl/zoeken/plaats ... moduleId=1
Soms wel. Vooral op vrije dagen, met name in vakanties is er wel eens uitwisseling tussen Noord, Zuid en West.
Ook wat betreft de Bijbellezingen die zijn gezamelijk voor de drie gemeenten. Ook het verenigingsleven is niet 'gesplitst' en fungeren daar als het ware nog als één gemeente.

Interessant. En als het om besluitvorming gaat over de verenigingen, welke kerkenraad heeft dan die
verantwoording?
Hier fungeren de drie kerkenraden als een. Bij de Volwassenenvereniging "Rondom het Woord" waarvan ik al lange tijd lid ben was de eerste voorzitter van Zuid, die werd opgevolgd door een ouderling van Noord en thans weer van Zuid.
Kerkenraadsvergaderingen zijn dan ook gezamenlijk?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef: Kerkenraadsvergaderingen zijn dan ook gezamenlijk?
Nee vanaf 2000 niet meer. Onder leiding van de toenmalige predikant ds. J.M. Kleppe is uit praktische overwegingen de gemeente gesplitst. Dit heeft heel lang in de pen gezeten, als het aan de gemeente lag wilde men nooit splitsen. Onder ds. Kleppe is het dan toch doorgevoerd. Als Noord hebben we dan geen inspraak meer bij stemmen bij een tweetal of verkiezing ambtsdragers, wat voor 2000 wel het geval was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

DDD schreef:
Vorst schreef:
huisman schreef:
Vorst schreef: We hebben een vaste predikant maar ook weleens een gastpredikant. Die moet zich aan de liturgie en het rooster houden. Leeddienst kennen wij gelukkig niet.
Dankbaar dat wij zo’n voorgeschreven rooster niet hebben. Laat predikanten aub biddend en in afhankelijkheid van Gods Geest bezien over welk Schriftgedeelte ze preken.
Vraag: Wie maakt zo’n rooster en welke criteria gelden daarvoor?
Wat een negatieve insteek. Het een sluit het ander toch niet uit? Bij ons wordt het Oecumenisch Leesrooster uit het Dienstboek van de PKN aangehouden. Vrij gebruikelijk binnen de PKN. Dat is overigens opgesteld door een commissie waarin predikanten zitting hebben.
Ik vind het nogal wat om van een gastpredikant te vragen om volgens het leesrooster te preken, zeker als dat gebeurt voor het reguliere tarief voor een extra dienst. Maar dat geheel terzijde.
Het merendeel van onze gastpredikanten preekt zelf ook volgens het rooster. Daarnaast zijn ruim een jaar van tevoren de preekbeurten bekend. In ad-hoc situaties is het natuurlijk een ander verhaal maar dat komt zelden voor.
Voor de goede orde: als je je (niet persoonlijk) verdiept in de liturgie zie je dat elke zondag een naam heeft met een betekenis. Logisch dus om ook volgens die benamingen de liturgie en het leesrooster vorm te geven.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door keesjanm »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef: Kerkenraadsvergaderingen zijn dan ook gezamenlijk?
Nee vanaf 2000 niet meer. Onder leiding van de toenmalige predikant ds. J.M. Kleppe is uit praktische overwegingen de gemeente gesplitst. Dit heeft heel lang in de pen gezeten, als het aan de gemeente lag wilde men nooit splitsen. Onder ds. Kleppe is het dan toch doorgevoerd. Als Noord hebben we dan geen inspraak meer bij stemmen bij een tweetal of verkiezing ambtsdragers, wat voor 2000 wel het geval was.
Maar dan vraag ik me toch af hoe dat dan gaat met betrekking tot de verantwoording of toezicht op de verenigingen.
Ik kan me voorstellen dat er tussen de gemeenten cultuurverschillen zijn en er over bepaalde zaken die spelen op verenigingen of koren verschillend kan worden gedacht. De ene kerkenraad zou wat rekkelijker of preciezer kunnen zijn in beleid dan de andere. Of speelt dat helemaal niet?
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tom »

-DIA- schreef: Ook wat betreft de Bijbellezingen die zijn gezamelijk voor de drie gemeenten. Ook het verenigingsleven is niet 'gesplitst' en fungeren daar als het ware nog als één gemeente.
Als Rijssenaren verhuizen en lid worden van een andere wat kleinere gemeente voelt dat voor hen vaak als een “warm” bad. Door het niet gesplitste verenigingsleven is er niet heel veel onderlinge verbondenheid en gemeenschapsgevoel. Dat zijn ze helemaal niet gewend. Dat is wel een nadeel, maar historisch gezien is het begrijpelijk dat het niet gesplitst is.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef: Kerkenraadsvergaderingen zijn dan ook gezamenlijk?
Nee vanaf 2000 niet meer. Onder leiding van de toenmalige predikant ds. J.M. Kleppe is uit praktische overwegingen de gemeente gesplitst. Dit heeft heel lang in de pen gezeten, als het aan de gemeente lag wilde men nooit splitsen. Onder ds. Kleppe is het dan toch doorgevoerd. Als Noord hebben we dan geen inspraak meer bij stemmen bij een tweetal of verkiezing ambtsdragers, wat voor 2000 wel het geval was.
Maar dan vraag ik me toch af hoe dat dan gaat met betrekking tot de verantwoording of toezicht op de verenigingen.
Ik kan me voorstellen dat er tussen de gemeenten cultuurverschillen zijn en er over bepaalde zaken die spelen op verenigingen of koren verschillend kan worden gedacht. De ene kerkenraad zou wat rekkelijker of preciezer kunnen zijn in beleid dan de andere. Of speelt dat helemaal niet?
Tot hiertoe zijn er nooit problemen geweest. En wat er intern in de kerkenraden speelt weet ik vanzelf niet. Gelijdenlijk zien we wel wat 'cultuurverschillen' ontstaan. Om deze reden hebben we voor 2000 nooit willen splitsen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Dodo »

In onze gemeente (twee wijken) is er regelmatig overleg tussen de moderamina van beide wijken. Juist om dingen als verenigingswerk te kunnen "beheren", en bijvoorbeeld eenzelfde beleid te voeren over belangrijke onderwerpen.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Weet je misschien ook of ds. Janse deze Bijbellezing ook in 's-Gravenpolder heeft gehouden?
Het is in ieder geval een niet alledaags thema voor Bijbellezingen.
Ik weet dat er van ds. G.H. Kersten ook een boek is over de Nachtgezichten van Zacharia.
In ‘s Gravenpolder waren het “gewoon” zondagse preken.

Staat ook één van op prekenweb: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21256
Dank voor de link! Deze preek heeft hij dus ook hier gehouden. Dat wil zeggen hetzelfde tekstgedeelte. Of het helemaal hetzelfde is weet ik nog niet want ik heb die nog niet beluisterd.
Ik heb intussen gemerkt dat de preek op prekenweb dezelfde is als de preek van de Bijbellezing bij ons.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

@Dodo: De PKN-structuur steekt heel anders in elkaar dan de GG-structuur.
Gesloten