-DIA- schreef:Vanavond toch de preek van zondagmorgen nog kunnen horen, met heel veel dank aan een medeforumer!
Door een storing is het eerste deel van de dienst niet te horen, maar de preek is in zijn geheel nog te beluisteren.
Alleen het slot is staat er niet op, zodat ik niet wist van wie de preek was. Via een vriend hoorde ik dan toch
dat de preek van ds. W.C. Lamain was.
De tekst wat uit
OPENBARING 6 verzen 15-17
En de koningen der aarde, en de groten, en de rijken, en de oversten over duizend, en de machtigen, en alle dienstknechten, en alle vrijen verborgen zichzelven in de spelonken en in de steenrotsen der bergen, En zeiden tot de bergen en tot de steenrotsen: Valt op ons, en verbergt ons van het aangezicht Desgenen Die op den troon zit, en van den toorn des Lams; Want de grote dag Zijns toorns is gekomen, en wie kan bestaan?
EEN VRESELIJKE BIDSTOND AAN DE VOORAVOND VAN HET GROTE GODSGERICHT
1. Welke gebeurtenissen daartoe drijven
2. Welke mensen daaraan deelnemen
3. Waarom er geen verhoring meer op volgt
Ik mag wel opmerken dat het een zeer ernstige preek was, en ook een zeer waarschuwende preek, waarschuwend
voor zelfbedrog, en allerlei godsdienstige verleidingen. Maar tevens voor de levende Kerk een zeer bemoedigende preek: Het vreemdelingschap komt voor de kerk eens ten einde, en dan zullen de rollen omgedraaid worden. Dan zullen de zorgeloze mensen, de mensen die zichzelf met godsdienstige bespiegelingen konden helpen en die de ware kerk verdrukten en berspotten in een vreselijk bidstond moeten erkennen en dat voor aller oog en oor, het is te laat! te laat!
En dan geen genade meer, ook de bergen tot wie men in wanhoop zal roepen zullen niet helpen.
Wellicht is de preek ergens online na te lezen.
Vanavond Bijbellezing:
De tweede Bijbellezing door ds. Janse over Mozes
Vanavond:
EXODUS 2:1-10
Thema en punten:
DE GEBOORTE VAN MOZES
Zijn ouders
Zijn schoonheid
Zijn verlossing
Jawel, maar dat was meer echt een Bijbellezing, waar de historie zo behandeld werd. En die geschiedenis kennen we wel.
Ds. noemde drie punten:
Zijn ouders, hun naam wordt niet genoemd, pas enkele hoofstukken later worden hun namen genoemd. Mozes heeft hier zijn eigen geschiedenis verhaalt.
Tweede punt, zijn schoonheid: Wie zag zijn schoonheid? In Exodus lezen we van zij moeder, maar in het nieuwe testament lezen hoe beide ouders dit zagen. Of de ouders wellicht iets geweten hebben door Goddelijke openbaring wat dit kind zou betekenen? Wellicht, het kan. Maar het staat er niet met zoveel woorden. Ze zagen dat het kindeke schoon was.
Dit schoon kan ook 'goed' betekenen. In Genesis wordt door God Zijn schepping goed, en zeer goed genoemd, en dat is hetzelfde wat hier staat van Mozes.
Zijn verlossing: Hij kon niet in huis gehouden worden, maar door de Goddelijke besturing zouden zijn eigen ouders het kind Mozes gaan verzorgen totdat het door Farao's dochter in huis genomen kon worden.