Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

helma schreef:Zondagmiddag een rijke preek over Gods teken van trouw; de regenboog. (Ds K Hoefnagel)
Na de dienst stond de regenboog stralend in de lucht.
Ik denk dat het iedereen wel geraakt heeft.


http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
Bijzonder! God gedenkt aan Zijn verbond.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Marion »

-DIA- schreef:Morgendienst
Leesdienst, preek van ds. W.J. Karels
Tekst:
HEBREEËN 4:16
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd.
Thema en punten:
HET TOEGAAN TOT DE TROON DER GENADE
1. De plaats van die toegang
2. Het doel van die toegang
3. De tijd van die toegang


Middagdienst
Leesdienst, Bijbellezing van ds. B.J. van Boven
Tekst:
1 SAMUËL 15:10-35, kerntekst vers 35
En Samuël zag Saul niet meer tot den dag zijns doods toe; evenwel droeg Samuël leed om Saul; en het berouwde den HEERE, dat Hij Saul tot koning over Israël gemaakt had.
Thema en punten:
DE LAATSTE BOODSCHAP AAN SAUL.
1. De nacht voor die boodschap
2. De inhoud van die boodschap
3. De smart over die boodschap


Avonddienst
Leesdienst, preek van ds. J. Koster
Tekst:
GALATEN 6:7-8
Thema en punten:
EEN TWEEËRLEI ZAAIEN EN MAAIEN
1. Vleselijk zaaien en maaien
2. Geestelijk zaaien en maaien
Goeie kost DIA! Zo kun je wel een leeszondagje hebben.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Marion schreef:
-DIA- schreef:Morgendienst
Leesdienst, preek van ds. W.J. Karels
Tekst:
HEBREEËN 4:16
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd.
Thema en punten:
HET TOEGAAN TOT DE TROON DER GENADE
1. De plaats van die toegang
2. Het doel van die toegang
3. De tijd van die toegang


Middagdienst
Leesdienst, Bijbellezing van ds. B.J. van Boven
Tekst:
1 SAMUËL 15:10-35, kerntekst vers 35
En Samuël zag Saul niet meer tot den dag zijns doods toe; evenwel droeg Samuël leed om Saul; en het berouwde den HEERE, dat Hij Saul tot koning over Israël gemaakt had.
Thema en punten:
DE LAATSTE BOODSCHAP AAN SAUL.
1. De nacht voor die boodschap
2. De inhoud van die boodschap
3. De smart over die boodschap


Avonddienst
Leesdienst, preek van ds. J. Koster
Tekst:
GALATEN 6:7-8
Thema en punten:
EEN TWEEËRLEI ZAAIEN EN MAAIEN
1. Vleselijk zaaien en maaien
2. Geestelijk zaaien en maaien
Goeie kost DIA! Zo kun je wel een leeszondagje hebben.
Dat is waar!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeremiah »

Marion schreef:
-DIA- schreef:Morgendienst
Leesdienst, preek van ds. W.J. Karels
Tekst:
HEBREEËN 4:16
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd.
Thema en punten:
HET TOEGAAN TOT DE TROON DER GENADE
1. De plaats van die toegang
2. Het doel van die toegang
3. De tijd van die toegang


Middagdienst
Leesdienst, Bijbellezing van ds. B.J. van Boven
Tekst:
1 SAMUËL 15:10-35, kerntekst vers 35
En Samuël zag Saul niet meer tot den dag zijns doods toe; evenwel droeg Samuël leed om Saul; en het berouwde den HEERE, dat Hij Saul tot koning over Israël gemaakt had.
Thema en punten:
DE LAATSTE BOODSCHAP AAN SAUL.
1. De nacht voor die boodschap
2. De inhoud van die boodschap
3. De smart over die boodschap


Avonddienst
Leesdienst, preek van ds. J. Koster
Tekst:
GALATEN 6:7-8
Thema en punten:
EEN TWEEËRLEI ZAAIEN EN MAAIEN
1. Vleselijk zaaien en maaien
2. Geestelijk zaaien en maaien
Goeie kost DIA! Zo kun je wel een leeszondagje hebben.
Idd. Preken zoals van ds. J. Koster kan je niet genoeg horen, want dat hoor je tegenwoordig niet meer.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Ik ken de preken van ds. Koster helemaal niet. Nu vraag ik mij af: wat heeft ds. Koster dan in zijn preken, wat er tegenwoordig niet meer is? Of anders geformuleerd: wat maakt dat de preken van ds. Koster zo aan te bevelen zijn?

(Voor alle duidelijkheid: dit is gewoon een open vraag, zonder bijbedoelingen, of wat dan ook!)
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Wat ik mij herinner van de preken van ds Koster vooral de liefdevolle gunning. Vooral 'het beginnende leven' kon hij uitstallen. Dat je iets van de Heere Jezus had gezien door de tralies van Zijn Woord; (profetisch ambt)maar dat je nog niet zoveel wist van het priesterlijke werk. Als hij het over Christus had gingen zijn ogen stralen en dan zei hij wel eens: gaat er al wat tintelen van binnen? Altijd wees hij door naar Christus. De pijl ligt verder, zei hij dan.
Als hij vroeg hoe het met je ging vroeg hij: is de Heere goed voor je?

Hij leefde dicht bij de Heere; dat kon je merken.
Voor ons een onvergetelijke tijd geweest in Scherpenzeel.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Ik ken de preken van ds. Koster helemaal niet. Nu vraag ik mij af: wat heeft ds. Koster dan in zijn preken, wat er tegenwoordig niet meer is? Of anders geformuleerd: wat maakt dat de preken van ds. Koster zo aan te bevelen zijn?

(Voor alle duidelijkheid: dit is gewoon een open vraag, zonder bijbedoelingen, of wat dan ook!)
Ik heb ooit een gedeelte van een preek van ds. Koster uitgetypt en moet nog ergens op dit forum staan. Het was de zondag voordat ds. Kleppe hier bevestigd werd, dus het moet 1985 zijn geweest.
Het zal vast wel met zoekwerk hier te vinden zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Het laatste deel van de preek die ds Koster hier uitsprak de zondag voor de intrede van ds. Kleppe
De preek geeft een goed beeld van de ernstige preekstijl van ds Koster (1985)

En de Geest en de bruid zeggen: Kom!
Openbaringen 22:17a

Toepassing

Zingen we eerst:
(tussenzang)
Laat al de stromen vrolijk zingen.
De handen klappen naar omhoog;
't Gebergte vol van vreugde, springen
En huppelen voor des Heeren oog;
Hij komt, Hij komt om d' aarde te richten,
De wereld in gerechtigheid;
Al 't volk, daar 't wreed geweld moet zwichten,
wordt in rechtmatigheid geleid.


Onze laatste gedachte, de vervulling die zeker is.
En dan besluiten we tevens met een woord van toepassing.
Dit zal nu zeker gebeuren. Hij komt! En dan zal eerst die bruid aan Zijn rechterhand gesteld worden en de goddelozen aan Zijn linkerhand.
Ik kom haastiglijk, zegt Hij, en Mijn loon is bij Mij. Ik zal een ieder vergelden naar zijn werk.
Oh ja, het is zeker, Hij heeft het getuigd. En Hij is geen mensenkind dat Hij liegen kan.
En Hij heeft het in Zijn Woord laten beschrijven wat er aan vooraf zal gaan.
De oordelen zullen vele zijn op de aarde. Het zal zo bang worden.
Er zal eerst een tijd van afval en verval zijn, en gemeente van Rijssen, leven wij daar niet middenin?
Daar leven we middenin.

En nu wordt het geruis Zijner voetstappen in de oordelen al gehoord. En hoe zijn we daar nu onder?
We mogen als we onbekeerd zijn wel beven en sidderen.
Hij komt haastiglijk.
Hij komt onverwacht.
Hij komt zeker.

We zeiden de tekenen der tijden. Oorlogen, geruchten van oorlogen.
De Heere zegt: De mens der zonde zal zich openbaren, dat wil zeggen uitleven. En leven we daar nu niet middenin?
Denk eens aan de Sodomitische zonden, waarom de Heere Sodom en Gomorra vroegtijdig van de aarde heeft verdaan.
Waar het oordeel nog van te zien is.
De Sodomitische zonden, in onze dagen homofilie genoemd. Ach, dat is volkomen vrijheid in Nederland.
Er mag nu geen onderscheid meer gemaakt worden. God deed het wel bij Sodom. Nu mag het niet meer.
De mens der zonde zal zich openbaren. Ze zullen de zonden vrijuit spreken gelijk Sodom.
Nu, doen ze dat ook niet in onze dagen? De zonden vrijuit spreken?

Oh, als je dan ook de berichten leest, Gods dag, dat moet een gewone werkdag worden.
Wordt het dan niet benauwd denkt u?
Hoe zijn we daaronder? Het zijn allemaal tekenen.
En mijn onbekeerde medereizigers, hoe staat het dan met u? Als u dat geruis nu hoort? Is het niet om te beven en te sidderen?
En wat nu voor de onbekeerden moet zijn om te sidderen, dan is er een volk, en als ze het geruis van Zijn voetstappen vernemen, dan mag dat wel eens klinken als muziek in de oren.
Hij komt, Hij komt!

Oh ja, die Geest en die bruid zeggen: Kom! En dat houdt dus in dat die Kerk straks naar binnen gaat. Dat Hij ook gaat oordelen.
En wat hebben we nu gezongen? Hij komt, Hij komt, om de aarde te richten. De wereld in gerechtigheid.
Dat houdt wat in! Om de aarde te richten, en de wereld in gerechtigheid.
Hij komt om ons allen te richten.
Hij komt, oh jeugd in ons midden, om jullie te richten. En Zijn loon is bij Hem, zegt Hij.

Hij zal vergelden naar ons werk.
Jongens, meisjes, wat is ons werk? Wat is ons leven?
Ach, wij kennen u persoonlijk niet, maar ik leg de vraag maar in uw midden. Wat is uw werk? Wat zal uw loon zijn? Tracht het maar te beantwoorden tussen God en uw ziel. Wat is uw leven? Wat zal uw loon zijn?
Jeugd, is uw leven in de wereld? Is uw leven in de zonde? Zijn loon is bij Hem hoor.
En Hij zal vergelden naar uw werken. Zal het rechtvaardig zijn als God u zal werpen op die plaats waar wening zal zijn en knersing der tanden?
Oh jeugd in ons midden! Als je dan die kinderen ziet, die jeugd. Wat zullen wij en onze kinderen nog meemaken?

De vervulling die zeker is.
De tekenen die wijzen er allemaal op. Het is geen zwaarheid. Het is geen naarheid, maar het is de Waarheid.
Och, dan denk ik, ouders, we hebben het gezongen: Hij komt, Hij komt om de aarde te richten.

Vaders, moeders, Hij komt om uw kinderen te richten.
Denk die kinderen eens in voor de Rechterstoel van Christus. Denk die kinderen eens in als Hij komt op de wolken des hemels om rekening af te leggen van hun rentmeesterschap.
Is het nog wel eens een opgebonden zaak? Komt, buigt u de knieën nog wel eens voor de kinderen die de Heere aan u heeft toevertrouwd?

En dan, Hij komt om uw kinderen te richten, Hij komt ook om u te richten. Vaders, moeders, hoe leeft u met uw kinderen? Geeft u ze veel toe? Probeer je ze zoveel mogelijk van de wereld te geven, of zo weinig mogelijk van de wereld? Hoe is het?

En kinderen, jeugd, als je ouders, als ze je zo weinig mogelijk van de wereld trachten mee te geven, hoe ben je dan tegenover je ouders? Trap je ze op het hart? Doe je ze verdriet aan? Oh, Hij komt om kinderen en ouders te richten, de wereld in gerechtigheid. En Zijn loon in bij Hem, zegt Hij. Dat wil zeggen, Hij gaat uitbetalen straks.
Oh het zal wat wezen! Het zal wat wezen!

Zijn we nu nog onbekeerd? Oudjes in ons midden? In de kracht van het leven? Jeugd, en kinderen? Zijn we nog onbekeerd? En reizen we zo naar die grote dag der dagen? Naar de Rechter?
Ach, mocht, mocht toch dit woord eens leiden tot waarachtige bekering. Dat we nog eens mochten leren roepen tot de Heere. Om onze ziel als een buit te mogen uitdragen.
Want ach, gemeente, u voelt wel, een volk dat bidt zoals we hier overdacht hebben: De Geest en de bruid zeggen: Kom!
Dan bidden ze de oordelen niet meer af. Maar dan komen ze in aanbidding terecht onder de oordelen. Want dan komt Zijn Eer boven alles te staan.

En ach, dan moet je je maar eens afvragen. We weten het, er zijn tijden geweest dat God Zijn volk van die worstelingen gaf voor land en volk en vorstenhuis. Dat de Heere Zijn volk opening gaf aan de troon van Gods genade.
Ja, dat kun je zo lezen in dat boekje van Potappel. Leen Potappel van Stavenisse. Ach, hoe hij dan ook was bezet met de belangen van land en volk. Hoe hij openingen kreeg in de Eerste Wereldoorlog voor ons vaderland, ja.

Oh dan zijn er tijden geweest, dat de oorlog wel dreigde, de Eerste Wereldoorlog. Dan zijn er tijden geweest, dan kun je dat lezen, dan kwamen de mensen tot hem. Het was een bekende Godvrezende man in het eiland Tholen.
Dan kwamen ze tot hem, ze grepen hem bij de jas, wat hij dacht van de omstandigheden. Dan smeekten ze hem of hij 's avonds een dienst wilde houden in de kerk. Dan was het iedere avond kerk hoor. En iedereen kwam er, kerkelijk en onkerkelijk. Maar dan smeekten ze of hij dienst wilde houden, een preek van de oudvaders, of hij sprak een persoonlijk woord.

Die man heeft toen genade ontvangen. Oh dan, dan mocht hij aan de troon der genade terecht komen.
En dat mocht je dan wel eens horen van Gods kinderen. Dat ze bij de Heere terecht komen.
Maar ik zou u willen vragen, ook mijn onbekeerde medereizigers, hoort u nog wel eens wat? Hoor je nog wel eens dat er een volk is die ons vaderland nog kwijt kunnen aan de troon van Gods genade?
En dan moeten we zeggen, de Heere gaat dat gebed meer en meer afsnijden, en Hij gaat meer en meer dit gebed, wat we vanavond overdacht hebben werken: De Geest en de bruid zeggen: Kom!

Ach, de Heere, Hij schenke nog genade. Gij die nog onbekeerd zijt: Het is nog het liefelijk heden, en de zaligheid wordt u nog verkondigd.

Nu dan, mag ik dan vandaag van u scheiden, mijn onbekeerde medereizigers, met deze woorden: Zo gij Zijn stemme hoort, verhardt u niet maar laat u leiden!

Volk des Heeren! Nog een ogenblik! De strijd zal niet altijd duren! Die troostrijke komst van uw Goël, van uw Losser, van uw Koning, van uw Bruidegom!
Zaligheid te ontvangen die niet af te meten is! Om dan te beoefenen: Het is door U, door U, om het eeuwig welbehagen.
En die deze woorden getuigt, die zegt: Ja, Ik kom haastiglijk.
En dan mocht het antwoord van Johannes zijn: Ja, kom, Heere Jezus!

Oh volk des Heeren! Maar, blij vooruitzicht dat mij streelt! Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen. U in gerechtigheid aanschouwen! Verzadigd met Uw Goddelijk beeld.
Om dan, eeuw in, eeuw uit, zonder nachten, zonder dagen, zonder naar de tijd te vragen, bij Hem te zijn! Want daar is tijd en ure uit!
Amen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Ik ken zijn stemgeluid niet, maar ik kan de ernst en de liefde er bij wijze van spreken in horen.
Dank voor het plaatsen!
-
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Ik ken zijn stemgeluid niet, maar ik kan de ernst en de liefde er bij wijze van spreken in horen.
Dank voor het plaatsen!
Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik het letterlijk heb opgetekend, het is dus spreektaal. Schrijftaal is minder natuurlijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Sven »

-DIA- schreef:Het laatste deel van de preek die ds Koster hier uitsprak de zondag voor de intrede van ds. Kleppe
De preek geeft een goed beeld van de ernstige preekstijl van ds Koster (1985)

En de Geest en de bruid zeggen: Kom!
Openbaringen 22:17a

Toepassing

Zingen we eerst:
(tussenzang)
Laat al de stromen vrolijk zingen.
De handen klappen naar omhoog;
't Gebergte vol van vreugde, springen
En huppelen voor des Heeren oog;
Hij komt, Hij komt om d' aarde te richten,
De wereld in gerechtigheid;
Al 't volk, daar 't wreed geweld moet zwichten,
wordt in rechtmatigheid geleid.


Onze laatste gedachte, de vervulling die zeker is.
En dan besluiten we tevens met een woord van toepassing.
Dit zal nu zeker gebeuren. Hij komt! En dan zal eerst die bruid aan Zijn rechterhand gesteld worden en de goddelozen aan Zijn linkerhand.
Ik kom haastiglijk, zegt Hij, en Mijn loon is bij Mij. Ik zal een ieder vergelden naar zijn werk.
Oh ja, het is zeker, Hij heeft het getuigd. En Hij is geen mensenkind dat Hij liegen kan.
En Hij heeft het in Zijn Woord laten beschrijven wat er aan vooraf zal gaan.
De oordelen zullen vele zijn op de aarde. Het zal zo bang worden.
Er zal eerst een tijd van afval en verval zijn, en gemeente van Rijssen, leven wij daar niet middenin?
Daar leven we middenin.

En nu wordt het geruis Zijner voetstappen in de oordelen al gehoord. En hoe zijn we daar nu onder?
We mogen als we onbekeerd zijn wel beven en sidderen.
Hij komt haastiglijk.
Hij komt onverwacht.
Hij komt zeker.

We zeiden de tekenen der tijden. Oorlogen, geruchten van oorlogen.
De Heere zegt: De mens der zonde zal zich openbaren, dat wil zeggen uitleven. En leven we daar nu niet middenin?
Denk eens aan de Sodomitische zonden, waarom de Heere Sodom en Gomorra vroegtijdig van de aarde heeft verdaan.
Waar het oordeel nog van te zien is.
De Sodomitische zonden, in onze dagen homofilie genoemd. Ach, dat is volkomen vrijheid in Nederland.
Er mag nu geen onderscheid meer gemaakt worden. God deed het wel bij Sodom. Nu mag het niet meer.
De mens der zonde zal zich openbaren. Ze zullen de zonden vrijuit spreken gelijk Sodom.
Nu, doen ze dat ook niet in onze dagen? De zonden vrijuit spreken?

Oh, als je dan ook de berichten leest, Gods dag, dat moet een gewone werkdag worden.
Wordt het dan niet benauwd denkt u?
Hoe zijn we daaronder? Het zijn allemaal tekenen.
En mijn onbekeerde medereizigers, hoe staat het dan met u? Als u dat geruis nu hoort? Is het niet om te beven en te sidderen?
En wat nu voor de onbekeerden moet zijn om te sidderen, dan is er een volk, en als ze het geruis van Zijn voetstappen vernemen, dan mag dat wel eens klinken als muziek in de oren.
Hij komt, Hij komt!

Oh ja, die Geest en die bruid zeggen: Kom! En dat houdt dus in dat die Kerk straks naar binnen gaat. Dat Hij ook gaat oordelen.
En wat hebben we nu gezongen? Hij komt, Hij komt, om de aarde te richten. De wereld in gerechtigheid.
Dat houdt wat in! Om de aarde te richten, en de wereld in gerechtigheid.
Hij komt om ons allen te richten.
Hij komt, oh jeugd in ons midden, om jullie te richten. En Zijn loon is bij Hem, zegt Hij.

Hij zal vergelden naar ons werk.
Jongens, meisjes, wat is ons werk? Wat is ons leven?
Ach, wij kennen u persoonlijk niet, maar ik leg de vraag maar in uw midden. Wat is uw werk? Wat zal uw loon zijn? Tracht het maar te beantwoorden tussen God en uw ziel. Wat is uw leven? Wat zal uw loon zijn?
Jeugd, is uw leven in de wereld? Is uw leven in de zonde? Zijn loon is bij Hem hoor.
En Hij zal vergelden naar uw werken. Zal het rechtvaardig zijn als God u zal werpen op die plaats waar wening zal zijn en knersing der tanden?
Oh jeugd in ons midden! Als je dan die kinderen ziet, die jeugd. Wat zullen wij en onze kinderen nog meemaken?

De vervulling die zeker is.
De tekenen die wijzen er allemaal op. Het is geen zwaarheid. Het is geen naarheid, maar het is de Waarheid.
Och, dan denk ik, ouders, we hebben het gezongen: Hij komt, Hij komt om de aarde te richten.

Vaders, moeders, Hij komt om uw kinderen te richten.
Denk die kinderen eens in voor de Rechterstoel van Christus. Denk die kinderen eens in als Hij komt op de wolken des hemels om rekening af te leggen van hun rentmeesterschap.
Is het nog wel eens een opgebonden zaak? Komt, buigt u de knieën nog wel eens voor de kinderen die de Heere aan u heeft toevertrouwd?

En dan, Hij komt om uw kinderen te richten, Hij komt ook om u te richten. Vaders, moeders, hoe leeft u met uw kinderen? Geeft u ze veel toe? Probeer je ze zoveel mogelijk van de wereld te geven, of zo weinig mogelijk van de wereld? Hoe is het?

En kinderen, jeugd, als je ouders, als ze je zo weinig mogelijk van de wereld trachten mee te geven, hoe ben je dan tegenover je ouders? Trap je ze op het hart? Doe je ze verdriet aan? Oh, Hij komt om kinderen en ouders te richten, de wereld in gerechtigheid. En Zijn loon in bij Hem, zegt Hij. Dat wil zeggen, Hij gaat uitbetalen straks.
Oh het zal wat wezen! Het zal wat wezen!

Zijn we nu nog onbekeerd? Oudjes in ons midden? In de kracht van het leven? Jeugd, en kinderen? Zijn we nog onbekeerd? En reizen we zo naar die grote dag der dagen? Naar de Rechter?
Ach, mocht, mocht toch dit woord eens leiden tot waarachtige bekering. Dat we nog eens mochten leren roepen tot de Heere. Om onze ziel als een buit te mogen uitdragen.
Want ach, gemeente, u voelt wel, een volk dat bidt zoals we hier overdacht hebben: De Geest en de bruid zeggen: Kom!
Dan bidden ze de oordelen niet meer af. Maar dan komen ze in aanbidding terecht onder de oordelen. Want dan komt Zijn Eer boven alles te staan.

En ach, dan moet je je maar eens afvragen. We weten het, er zijn tijden geweest dat God Zijn volk van die worstelingen gaf voor land en volk en vorstenhuis. Dat de Heere Zijn volk opening gaf aan de troon van Gods genade.
Ja, dat kun je zo lezen in dat boekje van Potappel. Leen Potappel van Stavenisse. Ach, hoe hij dan ook was bezet met de belangen van land en volk. Hoe hij openingen kreeg in de Eerste Wereldoorlog voor ons vaderland, ja.

Oh dan zijn er tijden geweest, dat de oorlog wel dreigde, de Eerste Wereldoorlog. Dan zijn er tijden geweest, dan kun je dat lezen, dan kwamen de mensen tot hem. Het was een bekende Godvrezende man in het eiland Tholen.
Dan kwamen ze tot hem, ze grepen hem bij de jas, wat hij dacht van de omstandigheden. Dan smeekten ze hem of hij 's avonds een dienst wilde houden in de kerk. Dan was het iedere avond kerk hoor. En iedereen kwam er, kerkelijk en onkerkelijk. Maar dan smeekten ze of hij dienst wilde houden, een preek van de oudvaders, of hij sprak een persoonlijk woord.

Die man heeft toen genade ontvangen. Oh dan, dan mocht hij aan de troon der genade terecht komen.
En dat mocht je dan wel eens horen van Gods kinderen. Dat ze bij de Heere terecht komen.
Maar ik zou u willen vragen, ook mijn onbekeerde medereizigers, hoort u nog wel eens wat? Hoor je nog wel eens dat er een volk is die ons vaderland nog kwijt kunnen aan de troon van Gods genade?
En dan moeten we zeggen, de Heere gaat dat gebed meer en meer afsnijden, en Hij gaat meer en meer dit gebed, wat we vanavond overdacht hebben werken: De Geest en de bruid zeggen: Kom!

Ach, de Heere, Hij schenke nog genade. Gij die nog onbekeerd zijt: Het is nog het liefelijk heden, en de zaligheid wordt u nog verkondigd.

Nu dan, mag ik dan vandaag van u scheiden, mijn onbekeerde medereizigers, met deze woorden: Zo gij Zijn stemme hoort, verhardt u niet maar laat u leiden!

Volk des Heeren! Nog een ogenblik! De strijd zal niet altijd duren! Die troostrijke komst van uw Goël, van uw Losser, van uw Koning, van uw Bruidegom!
Zaligheid te ontvangen die niet af te meten is! Om dan te beoefenen: Het is door U, door U, om het eeuwig welbehagen.
En die deze woorden getuigt, die zegt: Ja, Ik kom haastiglijk.
En dan mocht het antwoord van Johannes zijn: Ja, kom, Heere Jezus!

Oh volk des Heeren! Maar, blij vooruitzicht dat mij streelt! Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen. U in gerechtigheid aanschouwen! Verzadigd met Uw Goddelijk beeld.
Om dan, eeuw in, eeuw uit, zonder nachten, zonder dagen, zonder naar de tijd te vragen, bij Hem te zijn! Want daar is tijd en ure uit!
Amen.
wel heel ouderwets - voor mijn doen dan, laat ik het daar bij houden - maar daarom niet minder ernstig, mooi, indrukwekkend ...
De waarheid is hard
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GerGem »

-DIA- schreef:
Avonddienst

Leesdienst, preek van ds. J. Koster
Tekst:
GALATEN 6:7-8
Thema en punten:
EEN TWEEËRLEI ZAAIEN EN MAAIEN
1. Vleselijk zaaien en maaien
2. Geestelijk zaaien en maaien
Die is bij ons pas ook gelezen.
En vorig week een preek over Thomas. ook van Koster.

Afgelopen zondag werd gelezen:
Jesaja 53:12 - ds. A. Schot
Jesaja 51:1 - ds. P. Blok
Zondag 17 ds. Kersten
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Was het een preek van ds. G.H. Kersten? Dat zou ik toch wel opzienbarend vinden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Ochtendpreek over Johannes 21. Het net aan de andere zijde werpen. (Niet aan de rekenzijde maar aan de geloofszijde).
Middagpreek over 2Kon.6. Die met ons zijn zijn meer dan die tegen ons zijn.

Aansprekende preken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

Ochtenddienst was een leerdienst over de wet. Waarom zouden we die wet eigenlijk iedere week moeten lezen? Aanleiding was dat de oude borden waarop de wet staat na 90 jaar opslag in het kerkschuurtje weer waren teruggeplaatst in de kerk. Voorheen hingen ze tegen de achterwand van de kerk: als je de kerk verliet, kreeg je de wet mee als leefregel voor de komende week. Nu hangen ze bij de ingang van de kerk (omdat tegen de achterwand 90 jaar geleden een galerij is geplaatst). Als we de kerk binnenkomen, kunnen we ons leven van de afgelopen week toetsen aan de wet. Deze stelt ons schuldig, maar in de dienst wordt aan schuldigen een weg tot behoud verkondigd.
Avonddienst ging over Johannes 21.
Gesloten