Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:[

Toch wel echt een aangrijpende preek. Die oudejaarspreek. Ik zou die dan ook echt nog eens voor ieder willen aanbevelen. Dan hoeven we niet eerst naar een ander te kijken.
Dat heb je nu al een keer of drie gedaan in verschillende topics ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:[

Toch wel echt een aangrijpende preek. Die oudejaarspreek. Ik zou die dan ook echt nog eens voor ieder willen aanbevelen. Dan hoeven we niet eerst naar een ander te kijken.
Dat heb je nu al een keer of drie gedaan in verschillende topics ;)
Misschien kan hij volgende week in de Preekluisterkring gedeeld worden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Ik vind het fijn als degenen die een preek aanleveren voor de 'kring', zelf ook 'actief' meedoen in de kring. :garde
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:[

Toch wel echt een aangrijpende preek. Die oudejaarspreek. Ik zou die dan ook echt nog eens voor ieder willen aanbevelen. Dan hoeven we niet eerst naar een ander te kijken.
Dat heb je nu al een keer of drie gedaan in verschillende topics ;)
Misschien kan hij volgende week in de Preekluisterkring gedeeld worden?
Ik denk niet dat dit voor zo'n preek kan.
Dat ik het meer heb opgemerkt is ook bedoeld als opmerking, want het zegt iets over de tijd waarin we leven. En over de ernst waar velen van wegvluchten. Het zou licht tot spotternij of ergernis kunnen komen, want het geen preek die de mens zomaar gerust stelt, en ook wijst op het onuitsprekelijke van wat het is als de mens verloren gaat. Daarom acht ik dit hier niet goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:[

Toch wel echt een aangrijpende preek. Die oudejaarspreek. Ik zou die dan ook echt nog eens voor ieder willen aanbevelen. Dan hoeven we niet eerst naar een ander te kijken.
Dat heb je nu al een keer of drie gedaan in verschillende topics ;)
Misschien kan hij volgende week in de Preekluisterkring gedeeld worden?
Ik denk niet dat dit voor zo'n preek kan.
Dat ik het meer heb opgemerkt is ook bedoeld als opmerking, want het zegt iets over de tijd waarin we leven. En over de ernst waar velen van wegvluchten. Het zou licht tot spotternij of ergernis kunnen komen, want het geen preek die de mens zomaar gerust stelt, en ook wijst op het onuitsprekelijke van wat het is als de mens verloren gaat. Daarom acht ik dit niet goed.
Waarom niet?
Wanneer iets echt aangrijpends is waar een ieder belang bij heeft (wat betreft de eeuwige zaligheid aangaat), dan zou je dat - om het behoud van je naaste wil - toch zeker op z´n minst wel willen delen met je naaste? Dan alleen heb je het behoud van je naaste op het oog. Of zie ik dat nou verkeerd?
Dus mijn vraag zal zijn: waarom kan dat voor zo´n preek niet? Wat is daar zo exclusief aan? Met een opmerking kan men het alleen niet doen; het komt op de toepassing aan; laten we dat in de eerste plaats niet vergeten, anders zijn we niet meer dan de discipelen (die het o zo goed in hun eigen ogen bedoelden), maar de kinderen tot de Heere Jezus probeerden te verhinderen om tot Hem te gaan, hoe rechtzinnig ook bedoeld.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:
Ik denk niet dat dit voor zo'n preek kan.
Dat ik het meer heb opgemerkt is ook bedoeld als opmerking, want het zegt iets over de tijd waarin we leven. En over de ernst waar velen van wegvluchten. Het zou licht tot spotternij of ergernis kunnen komen, want het geen preek die de mens zomaar gerust stelt, en ook wijst op het onuitsprekelijke van wat het is als de mens verloren gaat. Daarom acht ik dit niet goed.
Waarom niet?
Wanneer iets echt aangrijpends is waar een ieder belang bij heeft (wat betreft de eeuwige zaligheid aangaat), dan zou je dat - om het behoud van je naaste wil - toch zeker op z´n minst wel willen delen met je naaste? Dan alleen heb je het behoud van je naaste op het oog. Of zie ik dat nou verkeerd?
Dus mijn vraag zal zijn: waarom kan dat voor zo´n preek niet? Wat is daar zo exclusief aan? Met een opmerking kan men het alleen niet doen; het komt op de toepassing aan; laten we dat in de eerste plaats niet vergeten, anders zijn we niet meer dan de discipelen (die het o zo goed in hun eigen ogen bedoelden), maar de kinderen tot de Heere Jezus probeerden te verhinderen om tot Hem te gaan, hoe rechtzinnig ook bedoeld.
Voor zo'n preek moeten we eensgezind zijn. Anders ontstaat er verwarring, onbegrip, langs elkaar heen praten, en tenslotte wordt de hele sfeer bedorven, en dat past niet. Ik ken verschillende gedachten hier toch al wel wat langer dan vandaag. Zo is goed aan te voelen dat het misgaat met zo'n preek, als er niet in zeer diepe ernst en niet te vergeten zelfkennis en als het mocht, ook kennis van God mocht zijn.
Er zou wellicht nogal wat kritiek komen. Toch is de preek verre van eenzijdig. Het is duidelijk hoe hier het eeuwig wel, en het eeuwig wee aan de orde komen. Ook de nodige separatie kan aanstoot geven onder verschillende forummers. Daarom zeg ik dat het niet kan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Dit lijkt me de omgekeerde wereld. Het zou hooguit niet kunnen omdat niet iedereen fatsoenlijk met meningsverschillen kan omgaan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dit lijkt me de omgekeerde wereld. Het zou hooguit niet kunnen omdat niet iedereen fatsoenlijk met meningsverschillen kan omgaan.
Iedereen mag de preek natuurlijk bespreken, maar ik doe niet mee, om bovenstaande reden. Ik zou wel willen toezien wat er gebeurt als men dit echt zou doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

In het topic van de preekluisterkring zie ik tot op heden ook niets ontsporen. Zolang er met respect over predikanten wordt, en er onderbouwde kritische opmerkingen worden gemaakt, is er helemaal geen probleem.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:In het topic van de preekluisterkring zie ik tot op heden ook niets ontsporen. Zolang er met respect over predikanten wordt, en er onderbouwde kritische opmerkingen worden gemaakt, is er helemaal geen probleem.
Ik denk dat we dan wel mensen moeten hebben die weten wat bevinding is. Mensen die ook de ernst ernstig nemen. Zo'n preek kan volgens mij niet besproken worden met alleen ons menselijk verstand. Dan gaan we de preek ontleden, en bestaat de kans dat we het niet begrijpen. Tot op heden zijn er ook niet degelijke preken echt beluisterd.
Als we zomaar wat namen zouden noemen, als de biddagpreken van ds. Th. v.d. Groe, of meer recente preken van b.v. ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. W.C. Lamain of ds. J. Spaans, dan gaat dat naar mijn gevoel toch moeilijkheden geven. Er zijn nogal wat mensen, zo lijkt het tenminste, die zich aan deze bevindelijke preken ergeren. En of het dan gepast is deze te bespreken lijkt me een wat hachelijke zaak. Goed, ik hoop vanzelf dat ik het hier mis heb...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ik denk dat het heel goed is om ook dergelijke preken te bespreken. En ik ben het met je eens dat het soms verstandig is om je niet met een discussie te bemoeien, maar gewoon eens te lezen wat mensen daar over schrijven en daar rustig over na te denken.

Maar goed, deze discussie is al eerder ergens geweest.dd
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

-DIA- schreef:
eilander schreef:In het topic van de preekluisterkring zie ik tot op heden ook niets ontsporen. Zolang er met respect over predikanten wordt, en er onderbouwde kritische opmerkingen worden gemaakt, is er helemaal geen probleem.
Ik denk dat we dan wel mensen moeten hebben die weten wat bevinding is. Mensen die ook de ernst ernstig nemen. Zo'n preek kan volgens mij niet besproken worden met alleen ons menselijk verstand. Dan gaan we de preek ontleden, en bestaat de kans dat we het niet begrijpen. Tot op heden zijn er ook niet degelijke preken echt beluisterd.
Als we zomaar wat namen zouden noemen, als de biddagpreken van ds. Th. v.d. Groe, of meer recente preken van b.v. ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. W.C. Lamain of ds. J. Spaans, dan gaat dat naar mijn gevoel toch moeilijkheden geven. Er zijn nogal wat mensen, zo lijkt het tenminste, die zich aan deze bevindelijke preken ergeren. En of het dan gepast is deze te bespreken lijkt me een wat hachelijke zaak. Goed, ik hoop vanzelf dat ik het hier mis heb...
Dia, stelt het je gerust als ik je vertel dat preken van Ds Venema en Ds Koster voor mijn geloofsleven van groot belang zijn geweest? Dat ik van hen leerde af te zien van mezelf en naar Christus gewezen werd? Dat ik door preken van ds Venema afgesneden werd van alles wat Christus niet was en dat de preken van ds Koster me steeds meer verlangen gaven om Christus te leren kennen als Profeet, Priester en Koning?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:In het topic van de preekluisterkring zie ik tot op heden ook niets ontsporen. Zolang er met respect over predikanten wordt, en er onderbouwde kritische opmerkingen worden gemaakt, is er helemaal geen probleem.
Ik denk dat we dan wel mensen moeten hebben die weten wat bevinding is. Mensen die ook de ernst ernstig nemen. Zo'n preek kan volgens mij niet besproken worden met alleen ons menselijk verstand. Dan gaan we de preek ontleden, en bestaat de kans dat we het niet begrijpen. Tot op heden zijn er ook niet degelijke preken echt beluisterd.
Als we zomaar wat namen zouden noemen, als de biddagpreken van ds. Th. v.d. Groe, of meer recente preken van b.v. ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. W.C. Lamain of ds. J. Spaans, dan gaat dat naar mijn gevoel toch moeilijkheden geven. Er zijn nogal wat mensen, zo lijkt het tenminste, die zich aan deze bevindelijke preken ergeren. En of het dan gepast is deze te bespreken lijkt me een wat hachelijke zaak. Goed, ik hoop vanzelf dat ik het hier mis heb...
Dia, stelt het je gerust als ik je vertel dat preken van Ds Venema en Ds Koster voor mijn geloofsleven van groot belang zijn geweest? Dat ik van hen leerde af te zien van mezelf en naar Christus gewezen werd? Dat ik door preken van ds Venema afgesneden werd van alles wat Christus niet was en dat de preken van ds Koster me steeds meer verlangen gaven om Christus te leren kennen als Profeet, Priester en Koning?
Nee dat stelt me eigenlijk niet gerust. Omdat hier iedereen zomaar kan tussenkomen, en daarvoor ligt dat te teer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Toch begrijp ik het niet. Jij kunt ook hele kritische dingen over dominees schrijven, die bij iemand anders heel kwetsend kunnen overkomen. Maar als er voorgesteld wordt om deze preek van ds. Verschuure te beluisteren en te bespreken in de preekluisterkring, trek je je terug. Dat snap ik niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door BJD »

Jantje schreef:Toch begrijp ik het niet. Jij kunt ook hele kritische dingen over dominees schrijven, die bij iemand anders heel kwetsend kunnen overkomen. Maar als er voorgesteld wordt om deze preek van ds. Verschuure te beluisteren en te bespreken in de preekluisterkring, trek je je terug. Dat snap ik niet.
Ik ook niet. Probleem is dat Dia niet met een andere mening kan omgaan. Je ziet steeds (al jaren) hetzelfde patroon.
Gesloten