Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:Hier de link naar de preek van Maarten Luther
https://www.tabernakel.nl/storage/data/ ... ristus.pdf
Er staat een goudmijn aan preken op deze website. Ik ben blij die gevonden te hebben.

Weet iemand of er ook een website bestaat met preken van Nederlandse oudvaders?
www.theologienet.nl
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

@J.C. Philpot en @CvdW,

Hartelijk bedankt! Vooral de serie van De Tabernakel en de Reveilserie spreken me erg aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

In de ochtend : ds van Blijderveen
Lukas 1 : 46-55
Dat naast de geestelijkheid ook de politiek langs komt in dit schrift gedeelte

In de middag: kand Bonenberg
Jesaja 40
Wat ik mooi vond aan dit schrift gedeelte is dat het woord Lam heel duidelijk naar voren kwam.

In de avond: Broodmaaltijd en zingen rondom het orgel.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Een hele fijne zondag mogen hebben, waar onze God zo heerlijk alle menselijke belemmeringen wegnam. Wat is Hij toch ongelooflijk trouw!

In de ochtend:
ds. L. W. Ch. Ruijgrok

Ps. 34:1 en 11
Ps. 14:7
Ps. 113:3 en 4
Lofz. van Maria :1
Ps. 106:26

Schriftlezing: Lukas 1:39-56

Tekst: Lukas 1:46-48a

Maria’s lofzang getuigt van:

1. Diepe ootmoed
2. Persoonlijk geloof
3. Lof op God.

In de middag:
kand. V. S. van der Meer

Psalm 77:3 en 4
Psalm 77:6
Lezen Micha 7:1-10, preektekst 7:8
Psalm 107:6 en 7
Psalm 97:7
Gezang 3:4 en 5 (LvZ)

Punten:
1. In de duisternis
2. de HEERE mijn licht
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Gisteren, op de derde adventszondag, hadden we twee diensten in de gemeente.
Beide diensten ging Ds. A. Verschuure voor.

Morgendienst - Ds. A. Verschuure
Deze ochtendpreek stond in het teken van advent.

Het thema van deze preek was: 'Het geslachtsregister van Jezus Christus', naar aanleiding van Mattheüs 1: 1-17.
Dit gedeelte werd ook in z'n geheel gelezen, als Schriftlezing. Als uitgangspunt werd Mattheüs 1:1 genomen.

De preek was onderverdeeld in vier punten:
1. De opbouw van het geslachtsregister
2. De diepte in dit geslachtsregister
3. Het wonder in het geslachtsregister
4. Het Middelpunt in dit geslachtsregister (Jezus Christus)

De volgende liederen werden gezongen: Psalm 98:2, Psalm 119:1, Psalm 87:1,2+4, Psalm 89:8 en Psalm 146:8.

Een duidelijke en evenwichtige preek. Vertroostend ook.. Zeker als je kijkt naar de namen die genoemd worden in dit register.

Middagdienst - Ds. A. Verschuure
Uitgangspunt voor deze middagdienst was Zondag 40 van de Heidelbergse Catechismus.
Dit handelt over het zesde gebod: Gij zult niet doden.

Thema: Het zesde gebod
1. De aangrijpende inhoud van dit gebod (vr.+antw. 105)
2. De vreselijke diepte van dit gebod (vr.+antw. 106)
3. De ware liefde van dit gebod (vr.+antw. 106)

We zongen de volgende liederen: Psalm 19:6, Psalm 63:5, Psalm 59:1+4, Tien Geboden:7+9, Psalm 72:4.
De Schriftlezing was uit Genesis 4:1-16 (de eerste doodslag).

In deze preek was er veel aandacht voor o.a. abortus. Wat mij opviel is dat er aandacht was voor mensen binnen de gemeente, die eventueel een abortus overwegen of hebben gepleegd. Dit vond ik een bemoedigende gedachte. Daarnaast bijzonder dat er aandacht voor is. Als het gaat om abortus kijken we denk ik vooral vaak naar buiten.

De preken zijn na te luisteren op: https://elimcapelle.nl/preken-beluisteren/
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Fijn om dat te lezen. Het heeft ook veel voordelen als een dominee duidelijk zegt waar het op staat. Dat blijkt maar weer. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik daar eerder uitvoerig over heb gehoord, terwijl dat in een omgeving met een strenge sociale controle best een punt kan zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Zondag 16 december 2019

In de morgendienst was het leesdienst.
De ouderling las een preek van emerituspredikant ds. C.G. Vreugdenhil uit Houten, over Zondag 35 van de Heidelbergse Catechismus.
Er werd gelezen uit Deuteronomium 4: 15-31.
Het thema was: De rechte verering van God
1. ... is onmogelijk door middel van de beeldendienst.
2. ... wordt alleen maar beoefend in gemeenschap met Christus.
3. ... wordt onderwezen door de rechte verkondiging van Zijn Woord.
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 96: 1 en 3
Psalm 119: 24
Psalm 115: 2, 3 en 5
Psalm 97: 4 en 6
Psalm 25: 2
10 geboden des Heeren: 3
Wat kan het enerzijds tot beschaming zijn en anderzijds ook tot bemoediging als er voorafgaand zo'n opzien tegen de dienst was, terwijl het alleszins mocht meevallen.

In de middagdienst ging classispredikant ds. A.P. Baaijens uit Aagtekerke in de gemeente voor.
Er werd gelezen uit Lukas 1: 26-38.
Het Woord des Heeren werd bediend uit Lukas 1: 32-33: Deze zal groot zijn en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God de Heere zal Hem den troon Zijns vaders Davids geven; en Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.
Het thema was: Het getuigenis van de engel over de komende Zaligmaker.
1. Zijn grootheid (Lukas 1: 32a: Deze zal groot zijn en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden (...).)
2. Zijn Koningschap (Lukas 1: 32b-33: (...) en God de Heere zal Hem den troon Zijns vaders Davids geven; en Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.)
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 14: 7
Psalm 100: 4
Psalm 132: 7, 9 en 12
Lofzang van Zacharias: 1 en 5
Psalm 105: 6
Het was een zeer bemoedigende en goede dienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nathanaël »

Jantje, goed om te lezen dat je goede diensten hebt gehad gisteren.
Ik vind het persoonlijk altijd wel mooi om deze verslagen te lezen, je oproep van vorige week kon ik dan ook wel begrijpen. Ik doe zelf niet mee, omdat dan wel erg makkelijk zou worden om op te zoeken wie ik ben ;-)
Overigens ben ik wel verbaasd dat er tegenwoordig ook in de GerGem classispredikanten zijn! En ik maar denken dat we in de PKN voorop liepen :D
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Nathanaël schreef:Jantje, goed om te lezen dat je goede diensten hebt gehad gisteren.
Ik vind het persoonlijk altijd wel mooi om deze verslagen te lezen, je oproep van vorige week kon ik dan ook wel begrijpen. Ik doe zelf niet mee, omdat dan wel erg makkelijk zou worden om op te zoeken wie ik ben ;-)
Overigens ben ik wel verbaasd dat er tegenwoordig ook in de GerGem classispredikanten zijn! En ik maar denken dat we in de PKN voorop liepen :D
We hebben geen classispredikanten. Die ds staat vermoedelijk in een andere gemeente binnen de classis.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:Jantje, goed om te lezen dat je goede diensten hebt gehad gisteren.
Ik vind het persoonlijk altijd wel mooi om deze verslagen te lezen, je oproep van vorige week kon ik dan ook wel begrijpen. Ik doe zelf niet mee, omdat dan wel erg makkelijk zou worden om op te zoeken wie ik ben ;-)
Overigens ben ik wel verbaasd dat er tegenwoordig ook in de GerGem classispredikanten zijn! En ik maar denken dat we in de PKN voorop liepen :D
Dat is vreemd. Niemand weet wie ik ben. Terwijl ik wel meld wie er hier gisteren voorging. Dat zou dus betekenen dat... jij zelf een voorganger ben. ;)
Wat betreft dat laatste, ik bedoel uiteraard een predikant uit de classis Middelburg. Ik neem aan dat dat wel begrepen wordt. Of niet? @refo begrijpt het in elk geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Deze zondag weer diensten op de vertrouwde tijden om 10.00 en 18.30.

Dankbaar mochten we als gemeente deze zondagmorgen na bijna een jaar de gerenoveerde Sionskerk weer in gebruik nemen. In deze gezamelijke dienst(de Rehobothkerk was gesloten) ging Ds. J.J. Mulder voor.
Hij vervolgde zijn preekstof van vorige week door te preken over Lukas 1: 35 En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden.
Thema: De Heere die leven geeft
Schriftlezingen: Genesis 1: 1 en 2, Exodus 40: 17 t/m 21 en 33 t/m 35, Lukas 1: 34 t/m 38 en Openbaring 21: 1 t/m 8
Zingen:
Ps 89: 9
Ps 147: 1
Ps 51: 6
Ps 84: 1 en 2
Ps 33: 5 en 6
Ps 56: 5 en 6

In de avonddienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Hij preekte over Micha 5: 1
En u, Bethlehem-Efratha, al bent u klein om te zijn onder de duizenden van Juda, uit u zal Mij voortkomen Die een Heerser zal zijn in Israël. Zijn oorsprongen zijn van oudsher, van eeuwige dagen af.
Schriftlezing: Micha 4: 9 t/m 5: 8
Zingen:
Ps 124: 1 en 2
Ps 145: 1
Ps 145: 2
Ps 72: 2 en 4
WK Ps 149: 1, 3 en 5
Ps 72: 10 en 11

https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... den-IJssel

(In de Rehobothkerk ging 's avonds Ds. J.C. de Groot em. Predikant uit Dordrecht voor. Hij preekte over Mattheüs 1: 18 t/m 25
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:Jantje, goed om te lezen dat je goede diensten hebt gehad gisteren.
Ik vind het persoonlijk altijd wel mooi om deze verslagen te lezen, je oproep van vorige week kon ik dan ook wel begrijpen. Ik doe zelf niet mee, omdat dan wel erg makkelijk zou worden om op te zoeken wie ik ben ;-)
Overigens ben ik wel verbaasd dat er tegenwoordig ook in de GerGem classispredikanten zijn! En ik maar denken dat we in de PKN voorop liepen :D
Dat is vreemd. Niemand weet wie ik ben. Terwijl ik wel meld wie er hier gisteren voorging. Dat zou dus betekenen dat... jij zelf een voorganger ben. ;)
Wat betreft dat laatste, ik bedoel uiteraard een predikant uit de classis Middelburg. Ik neem aan dat dat wel begrepen wordt. Of niet? @refo begrijpt het in elk geval.
Haha, ik begreep inderdaad wel wat je bedoelde. Maar ik moest er zelf wel om lachen :slurp
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Lees je de kleine lettertjes ook? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Lees je de kleine lettertjes ook? ;)
Alleen als ik een handtekening moet zetten
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

1. Lukas 1:72b | Doop
De Heere denkt aan Zijn verbond

2. Lukas 1:32 en 33
De Allerhoogste ziet om naar het allerlaagste

Ik voel me verward over beide preken.
Gesloten