Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:en in het basisonderwijs ligt burn out percentage heel hoog ;)



Klopt, maar ligt dat daadwerkelijk aan de aard/druk van de werkzaamheden of de karakterstructuur van veel mensen die voor het onderwijs kiezen? Ik denk namelijk het laatste ;)
Laatst gewijzigd door merel op 05 jun 2019, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:[
Menig predikant is na een dienst leeg. En dit in tegenstelling tot een advocaat die een pleidooi houdt. Die soms ook moe is. Hij gaat naar huis. Is blij of teleurgesteld over behaalde resultaten. Maar het is geen zaak van leven of dood. Een predikant weet en is overtuigt dat het een zaak van leven en dood is. Voor al zijn toehoorders. Overigens preekt hij niet alleen. Maar duurt de dienst anderhalf uur.
Ik denk dat je je vergist in de werkdruk van advocaten en ook de mentale druk die bepaalde zaken met zich meebrengen.

En qua predikanten durf ik ook wel te stellen dat menig ouderling het zwaarder heeft. Een predikant kan namelijk na een uitlopende kerkenraadsvergadering nog even blijven liggen de volgende morgen. Menig ouderling en diaken zal toch ook weer bijtijds naar zijn werk moeten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:[
Menig predikant is na een dienst leeg. En dit in tegenstelling tot een advocaat die een pleidooi houdt. Die soms ook moe is. Hij gaat naar huis. Is blij of teleurgesteld over behaalde resultaten. Maar het is geen zaak van leven of dood. Een predikant weet en is overtuigt dat het een zaak van leven en dood is. Voor al zijn toehoorders. Overigens preekt hij niet alleen. Maar duurt de dienst anderhalf uur.
Ik denk dat je je vergist in de werkdruk van advocaten en ook de mentale druk die bepaalde zaken met zich meebrengen.
Ik denk idd dat dit niet uitmaakt, je levert een prestatie, je bereidt je voor, je hebt spanning, je ontlaadt tijdens het uitvoeren en ben je leeg.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Klavart »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:en in het basisonderwijs ligt burn out percentage heel hoog ;)

Klopt, maar ligt dat daadwerkelijk aan de aard/druk van de werkzaamheden of de karakterstructuur van veel mensen die voor het onderwijs kiezen? Ik denk namelijk het laatste ;)
Wat bedoel je concreet met die karakterstructuur?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

On-topic graag!
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Deze Pinksteren stonden Johannes 15 en 16 centraal in onze gemeente.

In de beide morgendiensten(9.00 en 11.00) van de 1e Pinksterdag ging Ds. J.J. Mulder voor. Hij preekte over Johannes 16: 13 t/m 15 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.
Thema: De Geest der waarheid
Schriftlezing: Johannes 16: 1 t/m 15
Zingen:
Ps 133: 1 en 3
Ps 57: 1 en 2
Ps 29: 5
Ps 25: 2 en 4
Ps 119: 8 en 9
Ps 25: 7
(Vanaf 20 min. voor de dienst zongen we nog enkele liederen)

's Avonds was er maar 1 dienst om half 7, en waren we als gemeente te gast in de Sebakerk van de Ger. Gem.(omdat onze grote kerkgebouw wordt gerenoveerd en de andere niet groot genoeg is voor een belijdenisdienst). In deze dienst waarin Ds. J.A.W. Verhoeven voor ging mochten 12 jonge gemeenteleden Geloofsbelijdenis doen.
De tekst voor de preek kwam uit Johannes 15: 26 en 27 Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die over Mij getuigen. En u zult ook getuigen, want u bent van het begin af bij Mij.
Thema: De Getuige en de getuigen
Schriftlezing: Johannes 15: 8 t/m 16: 4
Zingen:
Ps 105: 2 en 5
Ps 84: 1 en 6
Ps 146: 3 en 8
Ps 145: 2 en 4
Ps 45: 1 en 2
Heer wijs mij Uw weg(nw. lidmaten voor het jawoord)
Ps 17: 3(nw. lidmaten na hun jawoord en de zegen)
Ps 17: 4(toezingen, gewijzigd)
Ps 89: 7 en 8
(De dienst zou worden uitgezonden via kerkdienstgemist.nl, maar door technische problemen lukte dat niet live. Maar hij is wel opgenomen met beeld en geluid en wordt zo snel mogelijk op de site gezet)

En vanmorgen op de 2e Pinksterdag ging Prof. Dr. H. v/d Belt uit Woudenberg voor.
Hij preekte over Johannes 16: 13a Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid
1. De Heilige Geest leert waarheid
2. Wat is die waarheid dan?
3. Die waarheid bestaat ook uit woorden
4. Dat de waarheid een persoon is: Christus
Schriftlezing: Johannes 16: 5 t/m 15
Zingen:
Ps 45: 1
Ps 25: 2
Ps 26: 3
Ps 25: 5 en 6
Ps 52: 7
Ps 43: 3 en 4

(Goede gezegende diensten gehad deze Pinksteren! Vooral de beide morgendiensten zijn het beluisteren waard)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

9 juni, 9.30 uur.

Schriftlezing Handelingen 2: 14-36

32 Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn.
33 Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.

Thema: Pinksteren, het feest van Jezus Christus, Die
1. Opgewekt en Verhoogd is
2. De Belofte van de Vader ontvangen heeft
3. De Heilige Geest heeft uitgestort

Mooi dienst, beetje als voorbereiding op de belijdenisdienst van die avond. Troost van de uitstorting van de Heilige Geest voor Gods kinderen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

CGK Renswoude Voorbereidingszondag H.A.

16 juni 2019 morgendienst Ds. J. de Bruin

Gelezen: Jeremia 31:9-19
Tekst: Jeremia 31:18-19
18 Ik heb wel gehoord, dat zich Efraïm beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd, en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!
19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.


Efraïms wederkeer tot God
1.De weg tot zijn bekering
2.Het gebed om zijn bekering
3.De kenmerken van zijn bekering


Middagdienst: Ds J de Bruin

Gelezen: Jeremia 31:18-26
Tekst: Jeremia 31:20
20 Is niet Efraïm Mij een dierbare zoon, is hij Mij niet een troetelkind? Want sinds Ik tegen hem gesproken heb, denk Ik nog ernstelijk aan hem; daarom rommelt Mijn ingewand over hem; Ik zal Mij zijner zekerlijk ontfermen, spreekt de HEERE.


Efraïm getroost door de liefde van God
1. Vaderlijke liefde
2. Sprekende liefde
3. Ontfermende liefde

Een (voor mij) erg beschamende preek. Zo ontroerend hoe God Zijn onwaardig volk liefheeft. Onvoorstelbaar.
De preken zijn een tweeluik, waarvan de ochtendpreek meer ontdekkend was en de middagpreek een getuigen van God wie Hij wil zijn voor een diepgevallen Adamskind.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Sochtends ging de preek over Lukas 7. Voorbereiding HA.
1. Wat men zei over de centurion.
2. Wat de centurion zei over Jezus.
3. Wat Jezus zei over de centurion.

1. De centurion had een joodse synagoge gebouwd de joden waren hem dus welgezind.
2.Dat hij vertrouwde dat Jezus hem helpen wil ondanks zijn onwaardigheid.
3. Jezus verwonderde over het geloof van de centurion
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Middags.
Ds W.van Vlastuin.

Sprak in romeinen 8 over de werking van de drie-eenheid en hoe dat uitwerkt in de kruisiging. Opstanding en hemelvaart.
Veel theorie maar wel hele mooie preek
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:Middags.
Ds W.van Vlastuin.

Sprak in romeinen 8 over de werking van de drie-eenheid en hoe dat uitwerkt in de kruisiging. Opstanding en hemelvaart.
Veel theorie maar wel hele mooie preek
Theorie vind ik belangrijk. Hoe zou ik op de juiste manier ontzag voor de Heere hebben? Kennisoverdracht is belangrijk. Koppelde jouw dominee de theorie aan de praktijk van het leven van Gods kinderen met Hem. Wat leerde je?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Arja schreef:
Geytenbeekje schreef:Middags.
Ds W.van Vlastuin.

Sprak in romeinen 8 over de werking van de drie-eenheid en hoe dat uitwerkt in de kruisiging. Opstanding en hemelvaart.
Veel theorie maar wel hele mooie preek
Theorie vind ik belangrijk. Hoe zou ik op de juiste manier ontzag voor de Heere hebben? Kennisoverdracht is belangrijk. Koppelde jouw dominee de theorie aan de praktijk van het leven van Gods kinderen met Hem. Wat leerde je?
Ja hoor ook oproep tot bekering, wat een uitwerking van het leven met God heeft en betekend.
Breken met de zonde en de zonde benoemen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

helma schreef:CGK Renswoude Voorbereidingszondag H.A.

16 juni 2019 morgendienst Ds. J. de Bruin

Gelezen: Jeremia 31:9-19
Tekst: Jeremia 31:18-19
18 Ik heb wel gehoord, dat zich Efraïm beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd, en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!
19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.


Efraïms wederkeer tot God
1.De weg tot zijn bekering
2.Het gebed om zijn bekering
3.De kenmerken van zijn bekering


Middagdienst: Ds J de Bruin

Gelezen: Jeremia 31:18-26
Tekst: Jeremia 31:20
20 Is niet Efraïm Mij een dierbare zoon, is hij Mij niet een troetelkind? Want sinds Ik tegen hem gesproken heb, denk Ik nog ernstelijk aan hem; daarom rommelt Mijn ingewand over hem; Ik zal Mij zijner zekerlijk ontfermen, spreekt de HEERE.


Efraïm getroost door de liefde van God
1. Vaderlijke liefde
2. Sprekende liefde
3. Ontfermende liefde

Een (voor mij) erg beschamende preek. Zo ontroerend hoe God Zijn onwaardig volk liefheeft. Onvoorstelbaar.
De preken zijn een tweeluik, waarvan de ochtendpreek meer ontdekkend was en de middagpreek een getuigen van God wie Hij wil zijn voor een diepgevallen Adamskind.
Mooi. Gods is trouw.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst (bediening H. Avondmaal)
Psalmen:
Ps. 45:1 - Ps. 119:81 - Ps. 46:1,6 - Ps. 25:4
Ps. 103:3 - Ps. 23:1. 2, 3 - Ps. 89:3
Tekst:
HOOGLIED 2:1
IK ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen.
Thema en punten:
DE HEERLIJKHEID VAN CHRISTUS
1. Het beeld hiervan
2. De inhoud hiervan
3. De plaats hiervan


Middagdienst
Leesdienst, Bijbellezing van ds. P. Blok
Psalmen:
Ps. 32:1 - Ps.37:12,13,14 - Ps. 116:8 - Ps. 75:6
Tekst:
1 SAMUËL 25:27-30
En nu, dit is de zegen dien uw dienstmaagd mijn heer toegebracht heeft; dat hij gegeven worde den jongelingen die mijns heren voetstappen nawandelen.
Vergeef toch uw dienstmaagd de overtreding; want de HEERE zal zekerlijk mijn heer een bestendig huis maken, dewijl mijn heer de oorlogen des HEEREN oorloogt en geen kwaad bij u gevonden is van uw dagen af.
Wanneer een mens opstaan zal om u te vervolgen en om uw ziel te zoeken, zo zal de ziel mijns heren ingebonden zijn in het bundelken der levenden bij den HEERE uw God, maar de ziel uwer vijanden zal Hij slingeren uit het midden van de holligheid des slingers.
En het zal geschieden als de HEERE mijn heer naar al het goede doen zal, dat Hij over u gesproken heeft, en Hij u gebieden zal een voorganger te zijn over Israël.

Thema:
HET GESPREK TUSSEN DAVID EN ABIGAÏL

Avonddienst (Nabetrachting H. Avondmaal)
Psalmen:
Ps. 48:1,8 - Ps. 82:1,5 - Ps. 22:1 - Ps. 85:4
Preek over:
ZONDAG 15 vr/antw 38 en 39
Thema en punten:
CHRISTUS' DOOD
1. Onschuldig
2. Rechtvaardig
3. Vervloekt
4. Vrijmakend
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Eerste Pinksteren

In de morgendienst werd er een preek gelezen van ds. R. Kattenberg over Openbaring 22 vers 17a.
Thema: Eenzelfde roep, uitgaande van twee personen, namelijk:
1. van de Geest.
2. van de bruid.
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 98: 1, 2, 3, 4
10 Geboden: 9
Psalm 42: 1, 4, 5
Psalm 72: 3
Psalm 72: 2
Avondzang: 4
Zie: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15604

In de avonddienst ging één van de predikanten in het midden van de gemeente voor in een dienst waarin Belijdenis des Geloofs werd afgelegd. De dominee bediende het Woord uit Romeinen 8 vers 14.
Thema: De noodzakelijke leiding van de Heilige Geest.
1. Waarom deze nodig is.
2. Hoe deze ervaren wordt.
3. Wat hierdoor verkregen wordt.
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 25: 2 en 7
Psalm 17: 4
Psalm 138: 1, 2, 3, 4
Psalm 103: 7
Psalm 134: 3
Psalm 29: 6

Tweede Pinksteren

In deze dienst preekte er wederom één van de predikanten, ditmaal over het Pinksterevangelie uit Handelingen 2, de tekst was vers 1 en 4.
Thema: Het Pinksterfeest in Jeruzalem
1. Het oogstfeest is aangebroken.
2. De discipelen worden vervuld met de Geest.
3. Door het talenwonder wordt God verheerlijkt.
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 9: 1, 2, 11
Psalm 118: 1, 12, 14
Psalm 99: 1, 8
Psalm 67: 1, 2
Psalm 106: 26

Het waren al met al goede Pinksterdiensten, vooral de preek van zondagavond.

Ik hoop later terug te komen op de diensten van gisteren, met bijzonder veel onderwijs.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten