Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

hage schreef:Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? Hebreeën 2 vers 3a.

Leespreek van ds Smijtegelt. Mag ik 'm bij deze aanbevelen? Voluit actueel, omdat het Woord van God er in alle facetten doorklinkt. Eenvoudig, duidelijk, ernstig, voedend voor degenen die heil buiten zichzelf zoeken. Lees 'm eens na!
2 citaten: "De Heere eist niet meer dan Hij belooft zelf te werken" en "t Is de Heere die het het eerst verkondigd, die het door den mond van Zijn knechten zegt: Wij bidden van Christus wege, laat u met God verzoenen, 2 Cor. 5:20".

De vier zaken die behandeld werden:
I. Vooreerst, zo groten zaligheid, die nog heerlijker beschreven wordt.
II. Ten tweede, een grote misdaad, omtrent die zaligheid.
III. Ten derde, het dreigement.
IV. Ten vierde, het kon niet anders zijn; zij konden nog zullen het niet ontvlieden, die deze zaligheid verwaarlozen.
Het zijn heldere preken, vooral als je de onderverdeling goed kenbaar maakt. In een leesdienst komt dat niet altijd goed uit de verf. Dat geldt trouwens voor de meeste oudvaders. Punten opschrijven kan goed zijn om de bij de les te blijven het verband niet uit het oog te verliezen. Wat dat betreft zijn de preken van nu veel simpeler van opzet, maar ik vrees soms ook minder diepgravend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door hage »

-DIA- schreef: Het zijn heldere preken, vooral als je de onderverdeling goed kenbaar maakt. In een leesdienst komt dat niet altijd goed uit de verf. Dat geldt trouwens voor de meeste oudvaders. Punten opschrijven kan goed zijn om de bij de les te blijven het verband niet uit het oog te verliezen. Wat dat betreft zijn de preken van nu veel simpeler van opzet, maar ik vrees soms ook minder diepgravend.
Zal waarschijnlijk wat persoonlijk liggen, maar ik vind de oudere leespreken vaak beter leesbaar dan, grofweg, de preken van de afgelopen 100 jaar. Vaak lijden deze aan wijdlopigheid, verstorende dogmatische beschouwingen, benadrukken van het 'eigene' (of wat daarvoor door moet gaan), zwakke tot weinig exegese, en met enige regelmaat meer tijdgebonden dan de oudvaders. Zal ook wel met de selectie te maken hebben, dus zie dit niet als een statistische analyse op een representieve populatie :).
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

hage schreef:
-DIA- schreef: Het zijn heldere preken, vooral als je de onderverdeling goed kenbaar maakt. In een leesdienst komt dat niet altijd goed uit de verf. Dat geldt trouwens voor de meeste oudvaders. Punten opschrijven kan goed zijn om de bij de les te blijven het verband niet uit het oog te verliezen. Wat dat betreft zijn de preken van nu veel simpeler van opzet, maar ik vrees soms ook minder diepgravend.
Zal waarschijnlijk wat persoonlijk liggen, maar ik vind de oudere leespreken vaak beter leesbaar dan, grofweg, de preken van de afgelopen 100 jaar. Vaak lijden deze aan wijdlopigheid, verstorende dogmatische beschouwingen, benadrukken van het 'eigene' (of wat daarvoor door moet gaan), zwakke tot weinig exegese, en met enige regelmaat meer tijdgebonden dan de oudvaders. Zal ook wel met de selectie te maken hebben, dus zie dit niet als een statistische analyse op een representieve populatie :).
Dat laatste kon nog wel eens waar zijn, al moet ik eerlijk bekennen dat ik het woordenboek hier niet bij de hand heb... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

Ditbenik schreef:Het woord fiets komt in de Bijbel ook niet voor. Dat is nog geen reden om er geen te gebruiken. De zaak emeritaat komt in de Bijbel wel voor trouwens. Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven. Dus als je zo biblicistisch wilt lezen als ds Smits blijkbaar deed, dan is hij veel te lang door gegaan.... :)
Dat is een misverstand: voor de levieten (die geen priester waren) gold een leeftijdsgrens, niet voor de priesters!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef:Het woord fiets komt in de Bijbel ook niet voor. Dat is nog geen reden om er geen te gebruiken. De zaak emeritaat komt in de Bijbel wel voor trouwens. Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven. Dus als je zo biblicistisch wilt lezen als ds Smits blijkbaar deed, dan is hij veel te lang door gegaan.... :)
Dat is een misverstand: voor de levieten (die geen priester waren) gold een leeftijdsgrens, niet voor de priesters!
Ik kan hetniet vinden weet jij waar staat?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

liz boer schreef:
Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef:Het woord fiets komt in de Bijbel ook niet voor. Dat is nog geen reden om er geen te gebruiken. De zaak emeritaat komt in de Bijbel wel voor trouwens. Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven. Dus als je zo biblicistisch wilt lezen als ds Smits blijkbaar deed, dan is hij veel te lang door gegaan.... :)
Dat is een misverstand: voor de levieten (die geen priester waren) gold een leeftijdsgrens, niet voor de priesters!
Ik kan hetniet vinden weet jij waar staat?
Numeri 3 en 4; 8:24,25; 1 Kron. 23:24 (in de tijd van David). Priesters en levieten waren uiteraard allemaal afstammelingen van Levi, toch worden in het OT de levieten onderscheiden van de priesters. De levieten waren als helpers aan de priesters gegeven. De leeftijdsbeperking gold alleen voor de levieten.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

De ochtenddienst ging over ' Het onbekende land' nav Deut 9 en de avonddienst ging over het thema ' jongeren en eenzaamheid' nav de rijke jongeling.
het was een fijne zondag
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Posthoorn schreef:
liz boer schreef:
Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef:Het woord fiets komt in de Bijbel ook niet voor. Dat is nog geen reden om er geen te gebruiken. De zaak emeritaat komt in de Bijbel wel voor trouwens. Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven. Dus als je zo biblicistisch wilt lezen als ds Smits blijkbaar deed, dan is hij veel te lang door gegaan.... :)
Dat is een misverstand: voor de levieten (die geen priester waren) gold een leeftijdsgrens, niet voor de priesters!
Ik kan hetniet vinden weet jij waar staat?
Numeri 3 en 4; 8:24,25; 1 Kron. 23:24 (in de tijd van David). Priesters en levieten waren uiteraard allemaal afstammelingen van Levi, toch worden in het OT de levieten onderscheiden van de priesters. De levieten waren als helpers aan de priesters gegeven. De leeftijdsbeperking gold alleen voor de levieten.
Hogepriesters waren het tot hun dood, van de overige kan ik het niet vinden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

liz boer schreef:Hogepriesters waren het tot hun dood, van de overige kan ik het niet vinden.
De leeftijdsbeperking wordt alleen bij de levieten vermeld. En gezien het feit dat de hogepriester tot zijn dood in functie was, zal dit naar alle waarschijnlijkheid ook voor de priesters hebben gegolden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Posthoorn schreef:
liz boer schreef:Hogepriesters waren het tot hun dood, van de overige kan ik het niet vinden.
De leeftijdsbeperking wordt alleen bij de levieten vermeld. En gezien het feit dat de hogepriester tot zijn dood in functie was, zal dit naar alle waarschijnlijkheid ook voor de priesters hebben gegolden.
Ik ga even op google neuzen. Ik vind het een mooi onderwerp.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:
Posthoorn schreef:
liz boer schreef:Hogepriesters waren het tot hun dood, van de overige kan ik het niet vinden.
De leeftijdsbeperking wordt alleen bij de levieten vermeld. En gezien het feit dat de hogepriester tot zijn dood in functie was, zal dit naar alle waarschijnlijkheid ook voor de priesters hebben gegolden.
Ik ga even op google neuzen. Ik vind het een mooi onderwerp.
Numeri 4: 22 Neem ook op de som der zonen van Gerson, naar het huis hunner vaderen, naar hun geslachten. 23 Gij zult hen tellen van dertig jaren oud en daarboven, tot vijftig jaren oud, al wie inkomt om den strijd te strijden, opdat hij den dienst bediene in de tent der samenkomst. 24 Dit zal zijn de dienst der geslachten van de Gersonieten, in het dienen en in den last.

Dit waren toch ook priesters?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. J. J. Mulder voor. Hij preekte over Efeze 1: 8 t/m 10 die Hij ons overvloedig geschonken heeft, in alle wijsheid en bedachtzaamheid, toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf voorgenomen had, het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte, om in de bedeling van  de volheid van de tijden alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is.
Thema: Het geheimenis van Gods wil
1. Is ons geopenbaard door de Heilige Geest
2. Is onze diepste troost en rust
Schriftlezingen: 1 Korinthe 2: 1 t/m 10 en Efeze 1: 8 t/m 10
Zingen:
Ps 17: 4 en 8
Ps 27: 2 en 3
Ps 130: 2
Ps 33: 6 en 10
Ps 46: 1
Ps 72: 2

In de avonddienst ging Ds. J. A. W. Verhoeven voor. Hij preekte over Zondag 6 van de Heidelberger Catechismus.
Schriftlezing: Hebreeën 2: 5 t/m 18
Zingen:
Ps 61: 3 en 4
Ps 45: 1
Ps 89: 1
Ps 89: 12 en 15
Ps 146: 2 en 3
Ps 72: 8 en 9
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

liz boer schreef:Numeri 4: 22 Neem ook op de som der zonen van Gerson, naar het huis hunner vaderen, naar hun geslachten. 23 Gij zult hen tellen van dertig jaren oud en daarboven, tot vijftig jaren oud, al wie inkomt om den strijd te strijden, opdat hij den dienst bediene in de tent der samenkomst. 24 Dit zal zijn de dienst der geslachten van de Gersonieten, in het dienen en in den last.

Dit waren toch ook priesters?
Nee, alleen de zonen van Aäron waren priesters.
Jesaja40
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:56

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jesaja40 »

Morgendienst Psalm 138:8: "De HEERE zal het voor mij voleinden; Uw goedertierenheid, HEERE! is in eeuwigheid. Laat niet varen de werken Uwer handen."
Avonddienst HC zondag 11.
"Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Posthoorn schreef:
liz boer schreef:Numeri 4: 22 Neem ook op de som der zonen van Gerson, naar het huis hunner vaderen, naar hun geslachten. 23 Gij zult hen tellen van dertig jaren oud en daarboven, tot vijftig jaren oud, al wie inkomt om den strijd te strijden, opdat hij den dienst bediene in de tent der samenkomst. 24 Dit zal zijn de dienst der geslachten van de Gersonieten, in het dienen en in den last.

Dit waren toch ook priesters?
Nee, alleen de zonen van Aäron waren priesters.
Eindelijk de tekst gevonden Numeri 3 : 10 Maar Aäron en zijn zonen zult gij stellen, dat zij hun priesterambt waarnemen; en de vreemde, die nadert, zal gedood worden.

Dank je voor het meedenken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gesloten