Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

@Dia: Misschien wel een beproeving om te kijken of je de moeite zou nemen om ze nogmaals in te typen...

Maar, losse citaten zijn gevaarlijk. Ik raad ieder hartelijk aan om, indien mogelijk, de hele preek eens te lezen of wellicht te luisteren.
-
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:@Dia: Misschien wel een beproeving om te kijken of je de moeite zou nemen om ze nogmaals in te typen...

Maar, losse citaten zijn gevaarlijk. Ik raad ieder hartelijk aan om, indien mogelijk, de hele preek eens te lezen of wellicht te luisteren.
In ieder geval vanmiddag niet. (en in geval van citaten probeerde ik wel wat het verband aan te geven)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Roos2018 »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef: Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven.
Ik ben benieuwd waar je dit hebt gelezen
Numeri 4:
1 En de HEERE sprak tot Mozes en tot Aäron, zeggende:
2 Neemt op de som der zonen van Kohath, uit het midden der zonen van Levi, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen.
3 Van dertig jaren oud en daarboven, tot vijftig jaren oud; al wie tot dezen strijd inkomt, om het werk in de tent der samenkomst te doen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef: Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven.
Ik ben benieuwd waar je dit hebt gelezen
Numeri 4:
1 En de HEERE sprak tot Mozes en tot Aäron, zeggende:
2 Neemt op de som der zonen van Kohath, uit het midden der zonen van Levi, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen.
3 Van dertig jaren oud en daarboven, tot vijftig jaren oud; al wie tot dezen strijd inkomt, om het werk in de tent der samenkomst te doen.
En waar lees ik over beginnen bij 25 jaar? Ik kom alleen 30 tegen...
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Roos2018 »

Zita schreef:
Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef: Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven.
Ik ben benieuwd waar je dit hebt gelezen
Numeri 4:
1 En de HEERE sprak tot Mozes en tot Aäron, zeggende:
2 Neemt op de som der zonen van Kohath, uit het midden der zonen van Levi, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen.
3 Van dertig jaren oud en daarboven, tot vijftig jaren oud; al wie tot dezen strijd inkomt, om het werk in de tent der samenkomst te doen.
En waar lees ik over beginnen bij 25 jaar? Ik kom alleen 30 tegen...
Ik ook ... :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Het lijkt me heel erg eenvoudig; @Ditbenik zal vast '30' bedoeld hebben in plaats van '25'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef: Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven.
Ik ben benieuwd waar je dit hebt gelezen
Jantje schreef:Het lijkt me heel erg eenvoudig; @Ditbenik zal vast '30' bedoeld hebben in plaats van '25'.
Zita schreef:
Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef: Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven.
Ik ben benieuwd waar je dit hebt gelezen
Numeri 4:
1 En de HEERE sprak tot Mozes en tot Aäron, zeggende:
2 Neemt op de som der zonen van Kohath, uit het midden der zonen van Levi, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen.
3 Van dertig jaren oud en daarboven, tot vijftig jaren oud; al wie tot dezen strijd inkomt, om het werk in de tent der samenkomst te doen.
En waar lees ik over beginnen bij 25 jaar? Ik kom alleen 30 tegen...
Gewoon verder lezen. Numeri 8 vers 24 en 25. Waar het verschil door komt is niet duidelijk. Sommige Joden zijn van mening dat die eerste vijf jaar als voorbereiding dient. Anderen gaan er vanuit dat die 25 in de woestijn gold omdat toen de Tabernakel nog verplaatst moest worden en dat daarna die 30 jaar als ondergrens werd gesteld. Ik vind beide gedachten niet logisch maar heb ook geen idee waar het verschil dan door komt.
Ik weet wel dat David er later 20 jaar van maakte. Zie bv 1 Kronieken 23 vers 24 e.v.

In de discussie ging het echter om de bovengrens, om aan te geven dat het woord emeritaat dan wel niet in de Bijbel voorkomt, maar het stoppen met het dienstwerk op een bepaalde leeftijd wel degelijk. Je zou kunnen zeggen dat de pensioengerechtigde leeftijd is aangepast aan de gemiddelde levensverwachting :) Bij een letterlijke lezing en toepassing van Numeri 8 vers 26 had je ds Smits kunnen vertellen dat hij nog wel koster mocht zijn :) .
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef: Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven.
Ik ben benieuwd waar je dit hebt gelezen
Numeri 4:
1 En de HEERE sprak tot Mozes en tot Aäron, zeggende:
2 Neemt op de som der zonen van Kohath, uit het midden der zonen van Levi, naar hun geslachten, naar het huis hunner vaderen.
3 Van dertig jaren oud en daarboven, tot vijftig jaren oud; al wie tot dezen strijd inkomt, om het werk in de tent der samenkomst te doen.
Dan was Zacharias niet zo oud als ik altijd gehoord heb, hij was nog in dienst. Dus onder de vijftig.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ouddorp »

Dan was Zacharias niet zo oud als ik altijd gehoord heb, hij was nog in dienst. Dus onder de vijftig.
Inderdaad, goede opmerking. Ik weet niet of ze zich toen nog strak aan de regels hielden uit de tijd van Mozes? Alhoewel we wel spreken over de tijd van de Farizeën en schriftgeleerden met hun wetten en regels.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door windorgel »

Ik heb altijd begrepen dat de tekst uit Numeri slaat op het werk van de Levieten, waarvoor geldt dat ze dit tot hun 50e deden. Voor de priesters zou, evenals voor de hogepriester, gelden dat zij ook boven de 50 jaar hun werk nog mochten doen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Gisteren een prachtige preek gehad over Efeze 5:22-25, toegespitst op het huwelijksleven.
Centrale vragen: Dragen wij onze man/vrouw in gebed naar de voeten van de Heere Jezus? Bidden wij in het huwelijksleven met en voor elkaar? Geven we in voor- en tegenspoed ons huwelijk ook vorm vanuit een aan- en afhankelijk leven van Christus? Dienen wij op deze manier elkaar in de liefde, zowel de man als de vrouw elk in hun eigen taken?
De Bijbeltekst gaf al een prachtig antwoord: "... Gelijk ook Christus..."
(~)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Gisteren twee leesdiensten in onze gemeente.

De morgenpreek was een preek van Ds. R. Boogaard.
Deze preek ging over Jesaja 59:21. Het hele hoofdstuk 59 was de Schriftlezing.
Het thema van de preek was "Eens gegeven, blijft gegeven" met als gedachten: 1. Dat zegt de Verbondsgod, 2. Dat ervaart het verbond ook en 3. Dat blijft de verbondszegen.
We begonnen de dienst met het zingen van Psalm 102:15, in verband met het overlijden van een oude broeder uit de gemeente.
Verder zongen we de volgende Psalmen: Psalm 119:34, Psalm 89:13,14+15, Psalm 111:5 en Psalm 72:3.
De preek is ook op Prekenweb te vinden onder de volgende link: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15556

Zondagmiddag werd er een preek gelezen van Ds. G.W.S. Mulder.
Deze preek ging over Jesaja 55:1. Jesaja 55 was dan ook de Schriftlezing.
Het thema van de preek was "Een nodiging tot de Levensbron", met als gedachten: 1. Het adres van deze nodiging, 2. De inhoud van deze nodiging en 3. De genade van deze nodiging.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 42:1+2, Psalm 149:5, Psalm 32:2+3, Psalm 146:3+5 en Psalm 145:3.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

windorgel schreef:Ik heb altijd begrepen dat de tekst uit Numeri slaat op het werk van de Levieten, waarvoor geldt dat ze dit tot hun 50e deden. Voor de priesters zou, evenals voor de hogepriester, gelden dat zij ook boven de 50 jaar hun werk nog mochten doen.
Ja ik heb er op gezocht maar kan dit nog niet vinden, ik ga het onderzoeken.
In de tijd van de Heere Jezus werd de hogepriester soms gewoon afgezet door de romeinen ook er wisselde ze iedere keer, dat kun je zien in handelingen 23 en Johannes 11 : 51
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door hage »

Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? Hebreeën 2 vers 3a.

Leespreek van ds Smijtegelt. Mag ik 'm bij deze aanbevelen? Voluit actueel, omdat het Woord van God er in alle facetten doorklinkt. Eenvoudig, duidelijk, ernstig, voedend voor degenen die heil buiten zichzelf zoeken. Lees 'm eens na!
2 citaten: "De Heere eist niet meer dan Hij belooft zelf te werken" en "t Is de Heere die het het eerst verkondigd, die het door den mond van Zijn knechten zegt: Wij bidden van Christus wege, laat u met God verzoenen, 2 Cor. 5:20".

De vier zaken die behandeld werden:
I. Vooreerst, zo groten zaligheid, die nog heerlijker beschreven wordt.
II. Ten tweede, een grote misdaad, omtrent die zaligheid.
III. Ten derde, het dreigement.
IV. Ten vierde, het kon niet anders zijn; zij konden nog zullen het niet ontvlieden, die deze zaligheid verwaarlozen.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12056
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Goede preek. Die zit in mijn binnenzak voor als het eens nodig is.
Gesloten