Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
Mannetje schreef: Gistermorgen een leespreek van ds. Van Dieren, over Jona 1:3
Ik ben benieuwd of er in deze preek nog iets voorkwam over een eerder genoemd kerkgenootschap
De preken over Jona zijn hier enkele jaren geleden als een Bijbellezing gehouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:Gisteravond een prachtige preek over psalm 22. De tekst waren de versen 30-32. Met als gedachten een gebed om troost en een rijke uitkomst/belofte.
De preek behandelde ook de hele psalm in onderdelen, waarin David zeer in de verdrukking zat en heil bij God mocht vinden. Er was ook een korte gedachte over kanttekening 33 die een omkeer in de psalm laat zien vanaf vers 22. De rijke belofte dat er altijd een zaad zal zijn dat God dient kwam in de laatste verzen naar voren.
Voor mezelf een psalm die al vaak tot troost heeft mogen zijn. Om te merken, vaak achteraf, dat God in de moeilijkste momenten echt gedragen heeft.
Inderdaad een prachtige preek. 2 weken terug ook gehoord.
Wij hadden 2 preken uit Ruth 2. Bediening/viering en nabetrachting Heilig Avondmaal.
Morgendienst:
De maaltijd van de Meerdere Boaz
1. Eten
2. En verzadigd worden

Middagdienst:
De weldadigheid van de Heere in de Naam van de Losser
1. Naomi’s verrassing en zegenbede
2. De inhoud van de zegenbede
3. De persoon van de zegenbede – Boaz: de losser!

Het was een hele goede zondag!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef:
Mannetje schreef: Gistermorgen een leespreek van ds. Van Dieren, over Jona 1:3
Ik ben benieuwd of er in deze preek nog iets voorkwam over een eerder genoemd kerkgenootschap
Het Evangelie klonk, en dat was mij genoeg.
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:De preken over Jona zijn hier enkele jaren geleden als een Bijbellezing gehouden.
De bundel ligt hier nog te wachten om gelezen te worden. Veel zin en oprechte interesse.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:De preken over Jona zijn hier enkele jaren geleden als een Bijbellezing gehouden.
De bundel ligt hier nog te wachten om gelezen te worden. Veel zin en oprechte interesse.
Het boek (Meer dan Jona is hier) heb ik al. Misschien dat anderen er ook interesse in hebben? Of zou het voor uzelf liggen te wachten? Dat kan vanzelf ook!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:De preken over Jona zijn hier enkele jaren geleden als een Bijbellezing gehouden.
De bundel ligt hier nog te wachten om gelezen te worden. Veel zin en oprechte interesse.
Het boek (Meer dan Jona is hier) heb ik al. Misschien dat anderen er ook interesse in hebben? Of zou het voor uzelf liggen te wachten? Dat kan vanzelf ook!
...........of je leest deze van ds C. Smits. Zeer aanbevolen!!

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:De preken over Jona zijn hier enkele jaren geleden als een Bijbellezing gehouden.
De bundel ligt hier nog te wachten om gelezen te worden. Veel zin en oprechte interesse.
Het boek (Meer dan Jona is hier) heb ik al. Misschien dat anderen er ook interesse in hebben? Of zou het voor uzelf liggen te wachten? Dat kan vanzelf ook!
...........of je leest deze van ds C. Smits. Zeer aanbevolen!!

Afbeelding
Het zou mooi zijn beide boeken te lezen. Ik denk dat we veel herkenbare parallelle lijnen zouden zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:Het boek (Meer dan Jona is hier) heb ik al. Misschien dat anderen er ook interesse in hebben? Of zou het voor uzelf liggen te wachten? Dat kan vanzelf ook!
Het boek ligt te wachten op mijzelf.
huisman schreef:...........of je leest deze van ds C. Smits. Zeer aanbevolen!!
Ds. C. Smits; Eerlijke en heerlijke prediking! Zeker aanbevolen om te lezen :super
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door J.C. Philpot »

JCRyle schreef:Ds. C. Smits; Eerlijke en heerlijke prediking! Zeker aanbevolen om te lezen :super
Naar ik weleens heb begrepen was Ds. Smits een markant man. Ik ben destijds nog door hem gedoopt.

Een uitspraak van hem op digibron:
„Ik heb gepreekt in schuren, in autogarages, in koestallen bij het vee en op delen. Niet omdat ze enige kerkelijke kleur hadden, maar omdat er nog een volk was dat de waarheid beminde. En omdat ik de waarheid daar kwijt kon. Ik heb niet in de eerste plaats gevraagd: Is dat kerk A of kerk B? Erskine zegt: Wat is de naam van een kerk, als de waarheid er niet meer is! "
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
JCRyle schreef:Ds. C. Smits; Eerlijke en heerlijke prediking! Zeker aanbevolen om te lezen :super
Naar ik weleens heb begrepen was Ds. Smits een markant man. Ik ben destijds nog door hem gedoopt.

Een uitspraak van hem op digibron:
„Ik heb gepreekt in schuren, in autogarages, in koestallen bij het vee en op delen. Niet omdat ze enige kerkelijke kleur hadden, maar omdat er nog een volk was dat de waarheid beminde. En omdat ik de waarheid daar kwijt kon. Ik heb niet in de eerste plaats gevraagd: Is dat kerk A of kerk B? Erskine zegt: Wat is de naam van een kerk, als de waarheid er niet meer is! "
Ds. C. Smits kende ook het woord emiritaat niet. Dat had hij nog nooit in de Bijbel gelezen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Piet Puk schreef:Ds. C. Smits kende ook het woord emiritaat niet. Dat had hij nog nooit in de Bijbel gelezen.
:D
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeremiah »

Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:
JCRyle schreef:Ds. C. Smits; Eerlijke en heerlijke prediking! Zeker aanbevolen om te lezen :super
Naar ik weleens heb begrepen was Ds. Smits een markant man. Ik ben destijds nog door hem gedoopt.

Een uitspraak van hem op digibron:
„Ik heb gepreekt in schuren, in autogarages, in koestallen bij het vee en op delen. Niet omdat ze enige kerkelijke kleur hadden, maar omdat er nog een volk was dat de waarheid beminde. En omdat ik de waarheid daar kwijt kon. Ik heb niet in de eerste plaats gevraagd: Is dat kerk A of kerk B? Erskine zegt: Wat is de naam van een kerk, als de waarheid er niet meer is! "
Ds. C. Smits kende ook het woord emiritaat niet. Dat had hij nog nooit in de Bijbel gelezen.
Klopt, het moet zijn: emeritaat ;)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ditbenik »

JCRyle schreef:
Piet Puk schreef:Ds. C. Smits kende ook het woord emiritaat niet. Dat had hij nog nooit in de Bijbel gelezen.
:D
Het woord fiets komt in de Bijbel ook niet voor. Dat is nog geen reden om er geen te gebruiken. De zaak emeritaat komt in de Bijbel wel voor trouwens. Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven. Dus als je zo biblicistisch wilt lezen als ds Smits blijkbaar deed, dan is hij veel te lang door gegaan.... :)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: Gistermorgen een leespreek van ds. Van Dieren, over Jona 1:3
Ik had 'ijverig' wat citaten uit deze preek geschreven. En... ineens floepte de tekst weg. Dus ja... geen citaten... En we weten ook dat er niets bij geval gebeurt. Ook het wegfloepen van een tekst niet. Dit is me vaker overkomen. Misschien wel om de spotter het spotten te beletten. We weten het niet. Misschien wel een aanwijzing voor mij om te stoppen? Of zou dat misschien 'bijgeloof' zijn? Er zullen er vast wel zijn die dit denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Piet Puk »

Ditbenik schreef: Voor priesters stond formeel een leeftijdsgrens. Beginnen bij 25 jaar en vanaf 50 jaar ontheven.
Ik ben benieuwd waar je dit hebt gelezen
Gesloten