Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Dan snap je het dus wel. Vandaar dat Jongere ergens schrijft dat een dergelijke bespreking onmogelijk zou zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Nee dat stelt me eigenlijk niet gerust. Omdat hier iedereen zomaar kan tussenkomen, en daarvoor ligt dat te teer.
Ik begrijp dat heel goed!
Als een preek heel aangenaam voor je geweest is en de zaken liggen teer, wil je niet dat iemand er met de zeis overheen gaat.
Je houdt van de preken van ds Venema of niet. Ik houd er erg van, heb ook een paar boekjes en lees ze regelmatig.
Maar ik ken geen enkele CGKer waar ik hiermee van gedachten kan wisselen.
Jantje schreef: trek je je terug. Dat snap ik niet.
DIA kwetst niet om te kwetsen. Hij kan heel onderscheidend luisteren heb ik al een paar keer eerder ondervonden.
Dus als een prediking nogal klein gezaagd wordt, doet dat pijn bij hem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Delftenaar »

Laten we het nu niet over DIA hebben.

Degenen die iets van hem vinden of vragen hebben weten hem via PB te vinden.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door BJD »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Nee dat stelt me eigenlijk niet gerust. Omdat hier iedereen zomaar kan tussenkomen, en daarvoor ligt dat te teer.
Ik begrijp dat heel goed!
Als een preek heel aangenaam voor je geweest is en de zaken liggen teer, wil je niet dat iemand er met de zeis overheen gaat.
Je houdt van de preken van ds Venema of niet. Ik houd er erg van, heb ook een paar boekjes en lees ze regelmatig.
Maar ik ken geen enkele CGKer waar ik hiermee van gedachten kan wisselen.
Jantje schreef: trek je je terug. Dat snap ik niet.
DIA kwetst niet om te kwetsen. Hij kan heel onderscheidend luisteren heb ik al een paar keer eerder ondervonden.
Dus als een prediking nogal klein gezaagd wordt, doet dat pijn bij hem.
Alsof Dia het eind van alle tegenspraak is. Houd eens even op zeg..
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Thuisvrouw »

BJD schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:
Nee dat stelt me eigenlijk niet gerust. Omdat hier iedereen zomaar kan tussenkomen, en daarvoor ligt dat te teer.
Ik begrijp dat heel goed!
Als een preek heel aangenaam voor je geweest is en de zaken liggen teer, wil je niet dat iemand er met de zeis overheen gaat.
Je houdt van de preken van ds Venema of niet. Ik houd er erg van, heb ook een paar boekjes en lees ze regelmatig.
Maar ik ken geen enkele CGKer waar ik hiermee van gedachten kan wisselen.
Jantje schreef: trek je je terug. Dat snap ik niet.
DIA kwetst niet om te kwetsen. Hij kan heel onderscheidend luisteren heb ik al een paar keer eerder ondervonden.
Dus als een prediking nogal klein gezaagd wordt, doet dat pijn bij hem.
Alsof Dia het eind van alle tegenspraak is. Houd eens even op zeg..
Altijd weer interessant wat iemand uit een post opmaakt. Volgens mij legt @Mara hieruit dat ze itt tot @jantje het wel snapt. Het eind van alle tegenspraak zie ik hier niet zo.

Enfin, @Delftenaar doet een goede suggestie, dit vind ik een beter einde van alle tegenspraak.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Graag terug naar het onderwerp van dit topic, en stoppen met het bespreken van forummers.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag twee diensten in de gemeente.

In de ochtenddienst ging Ds. W.J. Karels voor in de gemeente.
Hij preekte over Markus 10:13-16, in het bijzonder over het komen van de kinderen tot Jezus.
Er werd gelezen uit Markus 10:1-16.
De gezongen psalmen zijn: Psalm 119:45, Psalm 119:53, Psalm 128:1,3+4, Psalm 34:6 en Psalm 127:3.

In de middagdienst ging Ds. A. Verschuure voor.
In deze dienst werd de Heilige Doop aan 1 kind uit de gemeente bediend.
Het gedeelte uit de Bijbel waar de preek over ging was Ezechiel 37:14a: "En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven"
De zinsnede uit het Doopformulier wat we hebben overdacht was: "Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil..."
Er werd gelezen uit Ezechiël 37:1-14.
De gezongen psalmen zijn: Psalm 51:5, Psalm 18:Voorzang, Psalm 105:5, Psalm 134:3, Psalm 119:3+9 en Psalm 72:3.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de vroege morgendienst van 9.00 ging Ds. C. Blenk em. Predikant uit Den Haag voor. Hij preekte over Jozua 22: 25b Zo zouden uw kinderen onze kinderen doen ophouden de HEERE te vrezen.
Punten:
1. Bezorgt om het heil
3. Bezorgt om de kinderen
3. Kan de vreze des Heere ophouden?
Schriftlezing: Jozua 22: 10 t/m 34
Zingen:
Ps 86: 3
Ps 42: 4 en 5
Ps 81: 11 en 13
Ps 60: 2, 3 en 4
Ps 135: 8 en 12
Ps 25: 6
(In de late morgendienst van 11.00 ging Ds. JA.W. Verhoeven voor. In deze dienst werden 2 kinderen van de gemeente gedoopt)

In de middag en avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.J. Mulder voor. Hij preekte over Zondag 38 van de H. Catechismus.
Thema: Gods rustdag
1. Het gedenken daarvan
2. De heiliging daarvan
Schriftlezingen: Gen. 1: 26 t/m 2: 3 en Exodus 31: 12 t/m 17
Zingen:
Ps 79: 6
Ps 122: 1 en 2
Ps 122: 3
Ps 92: 1 en 2
Ps 92: 7 en 8
Ps 84: 5
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

3-2 CGK Renswoude

's Morgens: Kand C Pronk Gelezen: Numeri 17:1-13
Tekst: Numeri 17:8 Het geschiedde nu des anderen daags, dat Mozes in de tent der getuigenis inging; en ziet, Aarons staf, voor het huis van Levi, bloeide; want hij bracht bloeisel voort, en bloesemde bloesem, en droeg amandelen.

Gods beloften van bloei en vrucht na duisternis
1.De voorbereiding op het wonder
2.Het wonder in de nacht
3.De vruchten op de morgen

's Middags: kand C Pronk. Gelezen: Johannes 5:19-30
Tekst: Johannes 5:24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.

Jezus' toepassing op Zijn sabbatswerk
1. In het horen van het Woord van Christus
2. Door het geloof in Christus
3. In het leven door Christus

(Aanbevolen na te luisteren)
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Wij hadden drie maal leesdienst. En dat vind ik helemaal niet zo erg, de inhoud van de preken was heel goed.

Morgendiesnt
Leesdienst, preek van ds. M. Hofman
HANDELINGEN 16:19-24
Thema en punten:
DE MISHANDELING DER APOSTELEN TE FILIPPI
a. Waaruit deze mishandeling sproot
b. De reden die werd aangevoerd
c. Waaruit die mishandeling bestond


Middagdienst
Leesdienst (Bijbellezing) van ds. P. Blok
1 SAMUEL 16:23 en 1 SAM. 17:1
Thema en punten:
DAVIDS PLAATS BIJ SAUL
1. David in de strijd met boze machten
2. David in de strijd met boze vijanden


Avonddienst
Leesdienst, preek van ds. J. van Haaren
OPENBARING 3:20
Thema en punten:
CHRISTUS' STAAN AAN DE DEUR
1. Wat Hij doet
2. Wat Hij vraagt
3. Wat Hij belooft
Die laatste preek heb ik gisteren ook gehoord. Wat leuk. Ik meende mij al te herinneren dat ik hem hier en daar langs zag komen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:Afgelopen zondag twee diensten in de gemeente.

In de ochtenddienst ging Ds. W.J. Karels voor in de gemeente.
Hij preekte over Markus 10:13-16, in het bijzonder over het komen van de kinderen tot Jezus.
Er werd gelezen uit Markus 10:1-16.
De gezongen psalmen zijn: Psalm 119:45, Psalm 119:53, Psalm 128:1,3+4, Psalm 34:6 en Psalm 127:3.

In de middagdienst ging Ds. A. Verschuure voor.
In deze dienst werd de Heilige Doop aan 1 kind uit de gemeente bediend.
Het gedeelte uit de Bijbel waar de preek over ging was Ezechiel 37:14a: "En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven"
De zinsnede uit het Doopformulier wat we hebben overdacht was: "Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil..."
Er werd gelezen uit Ezechiël 37:1-14.
De gezongen psalmen zijn: Psalm 51:5, Psalm 18:Voorzang, Psalm 105:5, Psalm 134:3, Psalm 119:3+9 en Psalm 72:3.
Ds WJ Karels heb ik weleens gehoord bij een GBS avond, hij had het over de gelijkenis van de parel van grote waarde, deze predikant kan schilderen met zijn woorden, ik ben die preek nooit vergeten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Zondagmorgen:
Ds. P.D. v/d Boogaard
Lezen: Johannes 4:43-54
Thema: Geloven en geloven is 2.

Zondagavond:
Ds. J.R. van Vugt
Lezen: Johannes 6: 1-15
Tekst: vers 11: En Jezus nam de broden, en gedankt hebbende deelde Hij ze den discipelen, en de discipelen dengenen die nedergezeten waren; desgelijks ook van de visjes, zoveel zij wilden.
Thema: Jezus geeft het teken van de vermenigvuldiging van de broden.
1. Jezus ziet
2. Jezus voedt
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Ochtenddienst ds. ST Lagendijk.
Houden van de Sabbat.

Middagdienst.
Ds. P den Vries.
Heilige levenswandel.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Panny »

liz boer schreef: Ds WJ Karels heb ik weleens gehoord bij een GBS avond, hij had het over de gelijkenis van de parel van grote waarde, deze predikant kan schilderen met zijn woorden, ik ben die preek nooit vergeten.
In het verleden heb ik hem ook regelmatig gehoord. Hij had veel liefde tot de geschriften van de puriteinen en haalde deze regelmatig aan in zijn preken. Dat waardeerde ik heel erg.

Een preek van hem over Hebreeën 11:35b zal ik ook niet zo snel vergeten. Het was een indrukwekkende preek over geloofsvervolging.

35 ...en anderen zijn uitgerekt geworden, de aangeboden verlossing niet aannemende, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.

Bijzonder was dat de preek eigenlijk vooral ging over de geschiedenis die je kan lezen in 2 Makkabeeën 7.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Panny schreef:
liz boer schreef: Ds WJ Karels heb ik weleens gehoord bij een GBS avond, hij had het over de gelijkenis van de parel van grote waarde, deze predikant kan schilderen met zijn woorden, ik ben die preek nooit vergeten.
In het verleden heb ik hem ook regelmatig gehoord. Hij had veel liefde tot de geschriften van de puriteinen en haalde deze regelmatig aan in zijn preken. Dat waardeerde ik heel erg.

Een preek van hem over Hebreeën 11:35b zal ik ook niet zo snel vergeten. Het was een indrukwekkende preek over geloofsvervolging.

35 ...en anderen zijn uitgerekt geworden, de aangeboden verlossing niet aannemende, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.

Bijzonder was dat de preek eigenlijk vooral ging over de geschiedenis die je kan lezen in 2 Makkabeeën 7.
Dat is mooi als die geschiedenis uit de apo.boeken er bij gehaald worden, ik heb het weleens gedaan met een vertelling over Herodes.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gesloten