Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God Zien - Mattheüs 5 vers 8, zowel in de ochtend als de middagpreek.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

helma schreef:Ds. P. den Butter, CGK Renswoude

Zondagmorgen
Jesaja 22:15-20 Sebna de hofmeester
Ps. 31: 1,2;
Tien Geb. des. Heeren: 9;
Ps. 49: 4, 6;
Ps. 39: 4, 5;
Ps. 73: 13.
Schriftlezing: Jes. 22: 1-14.

Zondagmiddag:
Jesaja 22:20-25 Eljakim
Ps.70: 2, 3;
Ps. 84: 6;
L.v.M: 4, 5, 6;
Ps. 65: 3;
Ps. 147: 6.

Vrij onbekende stof. Indringende vragen.
Schriftlezing: Jes. 22: 15-25
Voor mij bekend, een van onze kinderen heeft de naam Eljakim, De Heere verhoogd!
Ik ga hem luisteren op advies van iemand uit jullie kerk :)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Luther »

Isala schreef:
Luther schreef:Nee, het is goed om steeds weer even de dwaling van de kinderdoop-verwerpers te weerleggen.
............Discussie heeft weinig zin.
Dus - als ik het goed begrijp- mag je wel zeggen hoe jij het ziet, maar je wilt liever niet horen hoe ik het zie.
Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is, heeft discussie inderdaad weinig zin.
Mocht het anders zijn, dan hoor ik het graag!
Inderdaad.
Bovendien gaat het hier niet om hoe ik het zie, maar hoe de Bijbel en onze belijdenis erover spreken.
De verwerping van de kinderdoop trekt als een schimmel door de gereformeerde gezindte, verslaat zijn duizenden in onze emotiecultuur, terwijl het eenvoudige Woord van God en de daarop gegronde belijdenisgeschriften feitelijk geen zeggingskracht meer lijken te hebben. De rijkdom en de troost van de kinderdoop, zoals die vanuit het verbond met Abraham en zijn zaad ook tot in 2018 wordt bediend, wordt volledig onderuit gehaald, helaas ook op dit forum. Het sluit wel goed aan bij onze cultuur: mijn geloof, mijn gevoel, mijn emotie, mijn bevestiging, mijn getuigenis, etc. Daar gaat het bij de doop niet om! De doop onderstreept de waarheid, de werkelijkheid, de kracht en de rijkdom van Gods beloften ook voor de kinderen van het verbond.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Maar of het nu wijs is om de hele discussie te negeren :quoi
Hij is gaande, in alle kerken.
Ik moet bekennen dat ik het inmiddels niet meer zo zwart wit zie, al wijs ik de "overdoop" nog steeds af.
Ik zie daar de meerwaarde absoluut niet van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Laag »

eilander schreef:
Isala schreef:
Luther schreef:Nee, het is goed om steeds weer even de dwaling van de kinderdoop-verwerpers te weerleggen.
............Discussie heeft weinig zin.
Dus - als ik het goed begrijp- mag je wel zeggen hoe jij het ziet, maar je wilt liever niet horen hoe ik het zie.
Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is, heeft discussie inderdaad weinig zin.
Mocht het anders zijn, dan hoor ik het graag!
Dat is in zoverre juist dat we als moderators hebben gesteld dat we hier vasthouden aan de lijn van onze belijdenisgeschriften. Dat houdt in dat we verwerping van de kinderdoop hier dus niet gaan verdedigen. Het onderwerp is niet verboden, maar discussie is in die zin beperkt mogelijk.
Ik snap deze redenering. Anderzijds, zat ik zo te denken, zou het mogelijk zijn dat een voor- en tegenstander van de kinderdoop, in een apart topic in discussie gaan, waar geen medeforummers zich in mogen mengen, met uitzondering van de moderators. Dit om het overzichtelijk te houden, en om te voorkomen dat het van onderwerp veranderd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Lijkt me geen goed idee.
@Mara, niet zwart-wit is goed als het gaat over mensen. Die hoeven we niet in een hoekje te zetten als ze op dit punt anders gaan denken. Als het gaat over het standpunt zelf, zijn onze belijdenisgeschriften zo duidelijk als het maar zijn kan. Daar is wat mij betreft echt geen ruimte voor grijs.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Auto »

eilander schreef:Lijkt me geen goed idee.
@Mara, niet zwart-wit is goed als het gaat over mensen. Die hoeven we niet in een hoekje te zetten als ze op dit punt anders gaan denken. Als het gaat over het standpunt zelf, zijn onze belijdenisgeschriften zo duidelijk als het maar zijn kan. Daar is wat mij betreft echt geen ruimte voor grijs.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Er zijn genoeg platformen waar gediscussieerd kan worden. Helaas zie je dat er geen discussies plaatsvinden, het is bijna onmogelijk om er op normale manier over te spreken. Ik denk dat RF nog het enige platform is waar de kinderdoop met respect wordt gezien.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Maar of het nu wijs is om de hele discussie te negeren :quoi
Hij is gaande, in alle kerken.
Ik moet bekennen dat ik het inmiddels niet meer zo zwart wit zie, al wijs ik de "overdoop" nog steeds af.
Ik zie daar de meerwaarde absoluut niet van.
Ik heb dit ook... al ben ik echt overtuigd dat de kinderdoop Bijbels is, de Heere zet zijn teken op een kindje, dit kindje hoort bij Mij... ik geef dit kindje Mijn belofte!

Net als de noordelijke rendierhouders of de veeboeren op de prairie een teken aan een kalfje geeft, om te laten zien dat dit zijn eigendom is, als het afdwaalt, het blijft zijn eigendom...

Als je met een gedoopt voorhoofd verloren gaat ligt dit niet aan God, dat speelt nog meer dan bij niet gedoopte, ook daar geldt het het is eigen schuld, maar de Heere heeft het nog eens extra bevestigd, misschien klopt het dogmatisch niet helemaal, maar de Heere maakt het je moeilijk om verloren te gaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Adagio »

De Kerk heeft een God Die niet liegen kan. Daarentegen Jona zelf wel. Hij had de scheepslieden ronduit gezegd waarom hij mee wilde varen en ging vervolgens een slaapje doen, alsof zijn God het er zo wel bij zou laten zitten.
Piet Puk
Berichten: 5439
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Piet Puk »

Ging de preek bij jullie allemaal gisteren over de (verwerping) van de kinderdoop? :D
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Adagio schreef:De Kerk heeft een God Die niet liegen kan. Daarentegen Jona zelf wel. Hij had de scheepslieden ronduit gezegd waarom hij mee wilde varen en ging vervolgens een slaapje doen, alsof zijn God het er zo wel bij zou laten zitten.
Hij vertelde dat pas toen het lot op hem was gevallen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

liz boer schreef:
Mara schreef:Maar of het nu wijs is om de hele discussie te negeren :quoi
Hij is gaande, in alle kerken.
Ik moet bekennen dat ik het inmiddels niet meer zo zwart wit zie, al wijs ik de "overdoop" nog steeds af.
Ik zie daar de meerwaarde absoluut niet van.
Ik heb dit ook... al ben ik echt overtuigd dat de kinderdoop Bijbels is, de Heere zet zijn teken op een kindje, dit kindje hoort bij Mij... ik geef dit kindje Mijn belofte!
Onlangs nog gehoord trouwens, de doop is geen teken van ons geloof, maar van Gods Verbond!
Piet Puk schreef:Ging de preek bij jullie allemaal gisteren over de (verwerping) van de kinderdoop?
Gisteren niet, maar vorige en onlangs wel.
Ik denk dat het bij veel predikanten nogal dwars zit, als ik het zo mag zeggen. Want het ging helemaal niet over dit onderwerp, maar kwam dus zijdelings ter sprake.
Ik denk dat het voor predikanten ook een heel verwarrende tijd is. Mensen komen bij hen om zich te laten overdopen, weigeren hun kind te laten dopen, terwijl dit wel in de geschriften van hun kerk staat, en zelfs om hen te laten ontdopen.
Kort gezegd, er komen steeds meer ego's in de kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

liz boer schreef:
helma schreef:Ds. P. den Butter, CGK Renswoude

Zondagmiddag:
Jesaja 22:20-25 Eljakim
Voor mij bekend, een van onze kinderen heeft de naam Eljakim, De Heere verhoogd!
Ik ga hem luisteren op advies van iemand uit jullie kerk :)
:quoi toch niet van een medeforummer ....want die waren er allebei niet!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Isala schreef:
Luther schreef:Nee, het is goed om steeds weer even de dwaling van de kinderdoop-verwerpers te weerleggen.
............Discussie heeft weinig zin.
Dus - als ik het goed begrijp- mag je wel zeggen hoe jij het ziet, maar je wilt liever niet horen hoe ik het zie.
Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is, heeft discussie inderdaad weinig zin.
Mocht het anders zijn, dan hoor ik het graag!
Inderdaad.
Bovendien gaat het hier niet om hoe ik het zie, maar hoe de Bijbel en onze belijdenis erover spreken.
De verwerping van de kinderdoop trekt als een schimmel door de gereformeerde gezindte, verslaat zijn duizenden in onze emotiecultuur, terwijl het eenvoudige Woord van God en de daarop gegronde belijdenisgeschriften feitelijk geen zeggingskracht meer lijken te hebben. De rijkdom en de troost van de kinderdoop, zoals die vanuit het verbond met Abraham en zijn zaad ook tot in 2018 wordt bediend, wordt volledig onderuit gehaald, helaas ook op dit forum. Het sluit wel goed aan bij onze cultuur: mijn geloof, mijn gevoel, mijn emotie, mijn bevestiging, mijn getuigenis, etc. Daar gaat het bij de doop niet om! De doop onderstreept de waarheid, de werkelijkheid, de kracht en de rijkdom van Gods beloften ook voor de kinderen van het verbond.
Inderdaad. Zo is het maar net.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-cleme ... -1.1526731
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Luther »

Mara schreef:Onlangs nog gehoord trouwens, de doop is geen teken van ons geloof, maar van Gods Verbond!
Uiteraard, dit is hét fundament van de kinderdoop. Waarom ik er toch niet over wil discussiëren, is omdat het alleen maar voeding geeft aan de gedachte dat de overdoop, of de verwerping van de kinderdoop op gelijke hoogte staat (Bijbels gezien) met de kinderdoop. En dat is niet zo. Het gaat hier om een ernstige dwaling die nu in de gereformeerde gezindte al enkele jaren de kop op steekt. Overigens zie ik ook heus wel dat dit op een bepaalde manier een onbetaalde rekening is van de kerk. Maar daarmee is het nog steeds geen zaak die we maar naast elkaar moeten laten staan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten