Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Waren het niet de diakenen en de kerkvoogden afzonderlijk? Dat heb ik wel regelmatig gezien, inderdaad.

De opmerkingen over de kerkscheuring waren voornamelijk naar aanleiding van de opmerking van Geytenbeekje. Blijft staan dat het ontstaan van de HHK de ergste kerkelijke zonde is die ik in mijn leven heb meegemaakt. Maar ik ben dan ook van na 1953.
Ook een zonde dat de Geref. Bond de PKN in ging ?
Niet dat ik perse partij wil kiezen maar een genuanceerd beeld lijkt me wel zo netjes.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Is een kwartier van tevoren 'niet echt vroeg'? Ik vind dat uitzonderlijk vroeg. Zelfs bij de tandarts kom ik niet zo vroeg. Dus dat is ook maar net hoe je dat bekijkt;-) Ik geloof dat bij ons dan de deuren net open zijn.

Alleen in Zwitserland ben ik een keer zo vroeg bij de kerk geweest. Maar dat was na een reis van drie uur.

Op dit forum leer je nog eens wat;-)

@Geytenbeekje:
Nee: die hebben toch niets gescheurd? Die zijn gewoon meegegaan in de samenvoeging van twee kerken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Ik zal je het nog sterker vertellen. Sommige mensen komen een half uur van te voren. En zeker in mijn gemeente is dat slim, omdat je zomers niet zeker bent van een plaats.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

O. Dat is wel heel dramatisch. Ik begrijp met onmiddellijke ingang de lampjes voor gasten. Want dat is toch te gek. Wanneer begint de organist dan met orgelspelen? Als ik orgel speel, begin ik tien minuten van tevoren.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nathanaël »

Als ik alleen naar de kerk ga (als mijn vrouw oppast) probeer ik 20-15 minuten van tevoren in de kerk te zijn. Dat heeft dan weer niet met de hoeveelheid plaatsen te maken, maar dat is gewoon voor mezelf. In het begin is het dan nog heel stil, omdat ik dan meestal een van de eersten ben. Ik vind het heerlijk om op die manier tot rust te komen en me voor te bereiden op de dienst.
Dat ligt uiteraard voor iedereen anders, dus als een ander 5 minuten van tevoren binnen wil komen (wat mij ´s ochtends nog wel eens overkomt) is dat ook prima natuurlijk.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Wij(mijn ouders en ik) zijn altijd 25-30 min. voordat de dienst begint in de kerk. Wij zitten graag op een vaste plek en dan moet je vroeg zijn. En ik kan je vertellen, we zijn niet de enige en ook zeker niet de eerste. De organist begint hier +/- 15 min. voor de dienst met spelen.
Nou komt bij ons de kerkenraad ook 5 min. voor de officiele aanvangstijd binnen, want bij ons is het de regel dat de dominee op de aanvangstijd(bijv. 10.00) op de preekstoel staat en de dienst begint(dus dan is de voorzang en 's ochtends de afkondigingen al geweest)

Kerkrentmeesters zitten ook in de kerkenraadsbank, want bij ons heten ze ouderling kerkrentmeester. Ze zijn eens in de zoveel tijd ook gewoon ouderling van dienst.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door TSD »

DDD schreef:Is een kwartier van tevoren 'niet echt vroeg'? Ik vind dat uitzonderlijk vroeg. Zelfs bij de tandarts kom ik niet zo vroeg. Dus dat is ook maar net hoe je dat bekijkt;-).
Deze reactie verbaast mij dan wel weer. Bij de tandarts zal ik nooit meer dan 5 minuten voor de afspraak binnen zijn. Het plaatsnemen in de kerkbank lijkt mij dan ook zeer sterk te verkiezen boven de wachtkamer van de tandarts. En dat niet omdat ik er bang van ben ofzo ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:O. Dat is wel heel dramatisch. Ik begrijp met onmiddellijke ingang de lampjes voor gasten. Want dat is toch te gek. Wanneer begint de organist dan met orgelspelen? Als ik orgel speel, begin ik tien minuten van tevoren.
In mijn vorige gemeente waren er mensen die 40 minuten voor aanvang van de dienst al op de stoep stonden. Want stel je voor dat je toch eens niet op je vaste plekje zou kunnen zitten....

Als ik speel, start ik 15 minuten voor aanvang van de dienst, en het inleidend orgelspel duurt 10 minuten. Om 5 voor komt de kerkenraad binnen: dan worden de afkondigingen gedaan en wordt de voorzang gezongen.

In de andere gemeente waar ik speel, beginnen een kwartier van tevoren de klokken te luiden. Dat duurt 5 tot 7 minuten. Het inleidend orgelspel begint daar pas als de klokken uitgeluid zijn en duurt dan totdat de kerkenraad binnenkomt. Soms is de kerkenraad al vroeg en is het inleidend orgelspel dus kort.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:O. Dat is wel heel dramatisch. Ik begrijp met onmiddellijke ingang de lampjes voor gasten. Want dat is toch te gek. Wanneer begint de organist dan met orgelspelen? Als ik orgel speel, begin ik tien minuten van tevoren.
Bij ons zijn de plaatsen ten allen tijde vrij, vandaar ook de kans dat je soms geen plek hebt (waar je de dominee kan zien). Hier wordt er met een lampje niet gewerkt. Maar ik ken inderdaad ook gemeenten waar de plekken 10 minuten van te voren vrij zijn (of je moet in de zaal gaan zitten) en dan pas het lampje gaat branden. De koster heeft daar ook veel minder te doen.

Er zijn organisten die zo'n 7 minuten van te voren beginnen met spelen. Maar ik ken ook een organist die al 20 minuten van te voren begint met spelen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:Er zijn organisten die zo'n 7 minuten van te voren beginnen met spelen. Maar ik ken ook een organist die al 20 minuten van te voren begint met spelen.
Als ik speel, start ik meestal 25 minuten voor de aanvang van de dienst.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Is een kwartier van tevoren 'niet echt vroeg'? Ik vind dat uitzonderlijk vroeg. Zelfs bij de tandarts kom ik niet zo vroeg. Dus dat is ook maar net hoe je dat bekijkt;-) Ik geloof dat bij ons dan de deuren net open zijn.

Alleen in Zwitserland ben ik een keer zo vroeg bij de kerk geweest. Maar dat was na een reis van drie uur.

Op dit forum leer je nog eens wat;-)

@Geytenbeekje:
Nee: die hebben toch niets gescheurd? Die zijn gewoon meegegaan in de samenvoeging van twee kerken.
Elke rationeel denkend persoon zal zeggen dat de scheuring zat bij die NHK'ers die overgingen in een nieuw kerkverband met nieuwe belijdenisgeschriften.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Dat is flauwekul. Rechters zijn tamelijk rationele personen en in beide instanties is de PKN in het gelijk gesteld. Daarnaast ben ik zelf ook een rationeel denkend persoon. Dus dat zijn er al tenminste acht die het niet met jou eens zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

dominee Budding heeft het vanuit zijn kant mooi verwoord waarom hij destijds mee moest gaan in de PKN
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nathanaël »

Zowel theologisch als juridisch is er geen enkel zinnig argument aan te voeren om te stellen dat de HHK de voortzetting is van de NHK. Dus ik weet niet waarom er dan toch gezegd wordt dat rationeel denkende mensen niet anders kunnen dan zeggen dat de mensen die gebleven zijn de scheur makers zijn...
Als je een eigen kerk wilt beginnen met zogenaamd alleen maar gelijkgezinden, prima, maar geef daar dan een ander de schuld niet van. Het is uiteindelijk gewoon een heel kerkpolitiek achterkamertjes gebeuren geweest. Dat is ook nu nog te zien: de mensen die destijds de grootste mond hebben gehad hebben nu een belangrijke plek in de HHK, terwijl ze lang niet altijd de meest geschikte persoon zijn.
Maar goed, nu gaan we wel een beetje off-topic.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Inderdaad nogal off-topic....
Het laat ons de gebrokenheid zien.

Ik vindt wel dat @DDD weer grote woorden gebruikt... jammer dat hij zijn aversie tegen de HHK weer moet laten merken...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gesloten