Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wijk »

Ach, juridisch gezien zal de PKN de voortzetting zijn. Ik vind zelf dat er geen voortzetting is, hoe droevig. Dus eigenlijk geen Hervormde Kerk meer. Wel PKN en HHK. Twee verschillende kerken met een heel verschillend karakter.

Een ding wel, nu zijn er nog ''Bonders'' die toch wel denken dat ze juist zitten, en ik zeg niet dat dat niet mag. Maar voor alle Bonders hier op het forum. Ik vrees dat jullie mee zullen worden gezogen door de rest van de PKN. Het gaat steeds een stukje achteruit. En voordat mensen me willen betichten van laster en dergelijk, lees de regels van het forum maar door. Daarmee stem je in met de gereformeerde theologie.

Ik zeg niet dat er geen van Gods Volk in de PKN zitten. Maar ik ben erg bang...

Bid voor herstel, en nog iets, ik weet zeker als de kerk echt werkelijk weer gezuiverd word in totaliteit, dat bijna álle HHK"ers zeer graag terug willen...
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Dat is flauwekul. Rechters zijn tamelijk rationele personen en in beide instanties is de PKN in het gelijk gesteld. Daarnaast ben ik zelf ook een rationeel denkend persoon. Dus dat zijn er al tenminste acht die het niet met jou eens zijn.
Ik zou maar niet zo vertrouwen op je ratio @DDD. En van welke afgescheiden kerk ben jij ook alweer lid? ;)
Verder is er destijds, achter de schermen , heel wat druk ( ook psychologisch) uitgevoerd op predikanten die grote bezwaren hadden tegen de nieuw te vormen kerk met ondeuglijke belijdenisgeschriften. Dat was voor de stemming. En als ik mij goed herinner, voordat het Hervormd commite voorlichtingsavonden ging geven.

De bezwaren waren bij veel kerkleden niet bekend. Werden door vele kerkenraden verzwegen. Bewust en of uit onkunde. Toen ik er met mijn toenmalige kerkemraad over begon tijdens huisbezoek, keken ze of ze water zagen branden. Dat was een aantal maanden voor de stemming van december.

De twee predikanten die tijdens de stemming voor hebben gestemd, hebben heel wat overhoop gehaald, kapot gemaakt. Dit had niet gehoeven.

Verder Heb ik als HHk _er toendertijd niet mijn lidmaatschap van de HHK opgezegd.
Bewust!
En heel frappant sinds die tijd ook nooit meer mensen aan de deur gehad van actie kerkbalans. Is de pkn kerkenraad nooit wezen praten. ( wie heeft wie nu geskipt?)
Toen wij door verhuizing jaren later in een andere wijkgemeente kwamen wonen, kwam men ineens onze naam tegen in de kaartenbak.(of was het via de gemeentelijke administratie gegaan?) En stond er iemand met een plantje aan de deur. Wij hebben toen aangegeven al jaren in de HHK te kerken. Wat was de reactie? Dan zullen wij u maar uitschrijven .
Dit is de praktijk geweest van een kerkeklijke gemeente die binnen de PKN stast met nieuwe belijdenisgeschriften

Verder zijn er predikanten meegegaan met bezwaren de PKN in. Een deel onder druk. Een (
Groot) deel daarvan heedt geen hervormde wortels, maar komen van oorsprong uit de afgescheiden kerken (cgk en gergem)
De achterkamerrtjes politiek heeft voor de stemming door de toemnalige leidslieden die later de pkn zijn ingegaan plaatsgevonden.

Het commite heeft eetlijk en open gehandeld. En na de stemming zijn ze actief gaan voorlichten . En ik kan je zeggen. De meeste mrnsen zaten daar niet als scheurmakers. Maar waren ontchoocheld.
Want wat nu?

Verder blijf ik me verbonden voelen met hen die met bezwaren de PKN zijn ingegaan.
Zie ik de huidige HHK niet als de Kerk. Maar weet mij verbonden met de Kerk dwars over kerkmuren, van alle eeuwen. Verleden, heden en toekomst.
Maar stoor mij wel aan als mensen buiten PKN OF HHK feiten verdraaien, met een air dingen beweren en er een oordeel aan hangen. Dat geheel ter zijde...
En dan denk ik, ga terug naar dit topic. Bespreek een preek inhoudeljjk. ( ik doe daar verder niet aan mee, omdat ik voor mijzelf niet weet of dit de plaats en manier is om het te bespreken)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 30 apr 2019, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

Ja laten we inderdaad waken voor te grote woorden. Het is een ingrijpend proces geweest waarbij de keuze een heel persoonlijkt iets is geweest.
Zeker mensen buiten de PKN of HHK moeten zeer terughoudend zijn in hun oordeel hierover.

Wat mij wel wat zorgen baart is dat een deel van de HHK steeds meer gaat functioneren als een afgescheiden kerkverband ter rechterzijde. Het Hervormd denken en de Hervormde breedte lijkt wat te gaan verdwijnen. Dat is erg jammer. Gelukkig zien sommige predikanten dat ook en hopelijk wordt er tijdig gecorrigeerd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Ging bij jullie de preek afgelopen zondag over de scheuring van 2004 en alles daar omheen? :))
(~)
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nathanaël »

Ik weet niet of het over mij gaat als er gezegd wordt dat er mensen van buiten PKN of HHK dingen verdraaien. Ik zal het maar niet zo opvatten. In ieder geval ben ik lid van de PKN.
Daarnaast studeer ik theologie en wat mij opvalt is dat een groot deel van mijn jaargroep bestaat uit Gereformeerde Bonders, voor wat dat nog waard is.
Ik heb grote zorgen om mijn kerk, dat zeker, maar ik heb ook hoop.
Ik zie aan alle kanten dat de vrijzinnige en midden-orthodoxe stromingen (die op dit moment veel invloed hebben in de kerk) in een heel hoog tempo aan het verdwijnen zijn. Het probleem is gewoon dat een gemeente met 5 leden en een eigen predikant net zoveel stemmen heeft in classis en synode als een gemeente met 1500 leden. Daardoor hebben de vrijzinnigen nog veel invloed, qua ledenaantallen liggen de verhoudingen compleet anders.
De twee stromingen die vooral over lijken te blijven zijn de GB en de opkomende evangelicale stroming. Met die laatste stroming heb ik niet zo heel veel, maar inhoudelijk valt me op dat er goed met ze te praten is.
Daarnaast de bewering van @Wijk dat veel HHK´ers wel terug zouden willen keren als de totale kerk maar gezuiverd zou worden: dat riekt wel heel sterk naar Labadisme. Trouwens, de NHK was in die zin ook totaal niet zuiver, dus dat lijkt me bijzonder sterk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

On topic!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Lilian1975 »

---knip---
aub niet offtopic verdergaan na moderatoroproep.

@wandelende
Nee gelukkig niet.
In de ochtenddienst een preek uit openb 4 eerste drie verzen.
God leeft en regeert.

Avonddienst
ROM 6 vers 10 en 11
Christus mijn leven! En Christus mijn leven?
Punt 1 Christus
Punt 2 christen

De diensten stondennog niet op onze site.
Maar deze preek wel bij de thuisgemeente van deze predikant.
Van harte aanbevolen

https://www.hhgmiddelharnis.nl/kerkdien ... 2e-paasdag
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door MePaul »

De Schriftlezing was uit 1 korinthe 15 vers 19 tot en met 34.
De voorganger was Ds D Breure uit Waarder.
De Schriftlezing werd gelezen uit de Statenvertaling (komt vrijwel nooit voor).
De kern was of je wel nadenkt over het eeuwige leven. Zouden wij als "dood is dood" waar is anders leven? Er werden twee wegen aangewezen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

CGK Renswoude, Ds P den Butter
5 mei 2019 Morgendienst
Lezen: Joh. 21:1-14
Tekst: Joh. 21: 6,10,11
6 En Hij zeide tot hen: Werpt het net aan de rechterzijde van het schip, en gij zult vinden. Zij wierpen het dan, en konden hetzelve niet meer trekken vanwege de menigte der vissen.
10 Jezus zeide tot hen: Brengt van den vissen, die gij nu gevangen hebt.
11 Simon Petrus ging op, en trok het net op het land, vol grote vissen, tot honderd drie en vijftig; en hoewel er zovele waren, zo scheurde het net niet.

Aanschouwelijk onderwijs aan de zee van Tiberias
1.De Leermeester
2.De leerlingen
3. De lessen

Middagdienst
Lezen: Lukas 24:13-35
Tekst: Joh 21:9,12,13
9 Als zij dan aan het land gegaan waren, zagen zij een kolenvuur liggen, en vis daarop liggen, en brood.
12 Jezus zeide tot hen: Komt herwaarts, houdt het middagmaal. En niemand van de discipelen durfde Hem vragen: Wie zijt Gij? wetende, dat het de Heere was.
13 Jezus dan kwam, en nam het brood, en gaf het hun, en den vis desgelijks.

Leerzaam, opscherpend en bemoedigend.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de beide morgendiensten(9.00 en 11.00) ging Ds. J.J. Mulder voor Hij preekte over Johannes 20: 24 t/m 31 En Thomas, een van de twaalf, Didymus genoemd, was niet bij hen toen Jezus daar kwam. De andere discipelen dan zeiden tegen hem: Wij hebben de Heere gezien. Maar hij zei tegen hen: Als ik in Zijn handen niet het litteken van de spijkers zie, en mijn vinger niet steek in het litteken van de spijkers, en mijn hand niet steek in Zijn zij, zal ik beslist niet geloven. En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei: Vrede zij u. Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen, en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig. En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God! Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven. Jezus nu heeft in aanwezigheid van Zijn discipelen nog wel veel andere tekenen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek, maar deze zijn beschreven, opdat u gelooft dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en opdat u, door te geloven, het leven zult hebben in Zijn Naam.
Thema: Raak Mijn wonden aan!
Schriftlezing: Johannes 20: 24 t/m 31
Zingen:
Ps 116: 1
Ps 139: 1 en 2
Ps 51: 1
Ps 77: 2, 3 en 5
Ps 139: 4, 5 en 6
Ps 103: 7
Wilhelmus vers 1 en 6 (ivm Koningsdag en 4&5 mei)

In de middag&avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor.
Hij behandelde deze keer Zondag 11 van de H. Catechismus.
Schriftlezing: Handelingen 17: 15 t/m 34
Zingen:
Ps 124: 1
Ps 138: 1
Ps 75: 1
Ps 115: 1, 2, 3 en 5
Ps 68: 10
Ps 150: 1
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

S ochtends
ds H. Buitink
Psalm 115
De Naam van de Heere

S Middags
ds. M van Reenen
Mattheus 28
De Heere Jezus verscheen aan de Discipelen
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bourdon16 »

Ochtenddienst onze pastoraal werker kand G.A. van Ginkel.

Voorzang Psalm 142:7 (schoolpsalm onderbouw)
Psalm 79:4 en 9
Wetlezing Exodus 20
Psalm 32:4
Schriftlezing Jesaja 43: 1 tm 5 en Psalm 124
Psalm 124: 1,2,3 en 4
Psalm 66:4 en 5
Psalm 27:3

Onze ziel is ontkomen, als een vogel uit den strik der vogelvangers; de strik is gebroken, en wij zijn ontkomen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:Ochtenddienst onze pastoraal werker kand G.A. van Ginkel.

Voorzang Psalm 142:7 (schoolpsalm onderbouw)
Psalm 79:4 en 9
Wetlezing Exodus 20
Psalm 32:4
Schriftlezing Jesaja 43: 1 tm 5 en Psalm 124
Psalm 124: 1,2,3 en 4
Psalm 66:4 en 5
Psalm 27:3

Onze ziel is ontkomen, als een vogel uit den strik der vogelvangers; de strik is gebroken, en wij zijn ontkomen.
Lid van de hervormde kerk te blauwkapel/groenekan ?
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

's Morgens een preek over "Getuigen gezocht' nav Lucas 24 en 's middags over de uitverkiezing ( Dordtse leerregels)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:Ochtenddienst onze pastoraal werker kand G.A. van Ginkel.

Voorzang Psalm 142:7 (schoolpsalm onderbouw)
Psalm 79:4 en 9
Wetlezing Exodus 20
Psalm 32:4
Schriftlezing Jesaja 43: 1 tm 5 en Psalm 124
Psalm 124: 1,2,3 en 4
Psalm 66:4 en 5
Psalm 27:3

Onze ziel is ontkomen, als een vogel uit den strik der vogelvangers; de strik is gebroken, en wij zijn ontkomen.
Lid van de hervormde kerk te blauwkapel/groenekan ?
Goedemorgen, nee van de Hervormde Gemeente te Veen
Gesloten