Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

Eerder was dat denk ik ook wel wat anders want ik had een preek van ds Doornebal en die was ook een themapreek.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

Ik herinner mij dat J. van der Graaf ooit zei: Sommige dominees wijken van hun tekst niet af, anderen wandelen in hun preek heel de Bijbel door, en er zijn er ook die hun preek al klaar hebben en dan hoeven ze er alleen nog maar een tekst bij te zoeken.

Van die laatsten ben ik niet zo'n fan, de eerste twee categorieën zijn mij om het even. Soms is het mooi als een tekst flink uitgediept wordt, soms is het ook mooi om het bredere plaatje te zien.
Who is John Galt? :quoi
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen
Ds. D.H.J. Folkers
Luk 12: 13-34
Tekst: 22 - 32
Ps 46:1
Ps 25: 8
Ps 37: 3, 12
Ps 89 : 8
Ps 17:4
Heilig onbezorgd
1. Gods zorg voor Zijn schepping
2. Door de verzekering van Gods welbehagen
3. Door het geschenk van Gods Koningkrijk

Gisterenavond
Ds G.J. van Asperen
2 Kon 5: 1-19
Ps 99: 2
P 77:8
Ps 25 : 4
Ps 66 : 8
Ps 138 : 3
Gods wegen zijn hoger dan onze wegen
1. Wonderlijke weg
2. Eenvoudig middel
3. Gezegende uitwerking

Gisterenmorgen thuis, gisteravond fysiek in de kerk.
een rijke zondag!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Dienst: Ds. T. A. Bakker
Aanvang: 18 okt. 09:30 uur

Voorzang: Ps 79:1
Psalm 85:2
Psalm 79:4
Schriftlezing: Daniël 10 (tekst: Daniël 10)
Zingen Psalm 34:4, 11
Zingen Psalm 84:3
Zingen Psalm 91:5


Thema: De Heere laat Daniël iets zien van een hemelse strijd.
Daniëls rouw (vers 2-3);
Een onzichtbare strijd (vers 12-13, 20-21);
Gods kracht wordt in zwakheid volbracht (overige verzen).

Bijzondere preek over een bijzonder hoofdstuk uit de Bijbel. Over de 'onzichtbare' strijd. Absoluut het beluisteren waard.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Terri »

Zondagochtend ds. J.M.Molenaar 10.00 uur Oude kerk Ede.
1 Samuel 4:3.
"Als het volk wederom in het leger gekomen was, zo zeiden de oudsten van Israël: Waarom heeft ons de HEERE heden geslagen voor het aangezicht der Filistijnen? Laat ons van Silo tot ons nemen de ark des verbonds des HEEREN, en laat die in het midden van ons komen, opdat zij ons verlosse van de hand onzer vijanden"

En toch ging het ondanks dat de Ark er stond mis.......

Niet mijn eigen kerk/dienst (om het 'vissen tegen te gaan ;) maar kreeg het doorgestuurd, heb het als 'extra' geluisterd.
Heel indrukwekkend en met veel onderwijs, zeker voor nu.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zondag 11 oktober 2020

Vorige week zondag was het in de morgendienst leesdienst. Er werd een preek gelezen van ds. J. IJsselstein, die hier is terug te lezen: https://leespreken.nl/wp-content/upload ... n-30-1.pdf.
De Schriftlezing was uit Spreuken 30.
De tekstwoorden waren Spreuken 30: 24-28: Deze vier zijn van de kleinste der aarde; doch dezelve zijn wijs, met wijsheid welvoorzien: de mieren zijn een onsterk volk, evenwel bereiden zij in den zomer haar spijze; de konijnen zijn een machteloos volk, nochtans stellen zij hun huis in den rotssteen; de sprinkhanen hebben geen koning, nochtans gaan zij alle uit, zich verdelende in hopen; de spinnenkop grijpt met de handen, en is in de paleizen der koningen.
Het thema voor de preek was: De les van de dieren, onderverdeeld in de volgende vier aandachtspunten:
1. De mieren
2. De konijnen
3. De sprinkhanen
4. De spinnenkop
Er werd het volgende gezongen (in hoofd en hart):
Psalm 25: 2
Psalm 25: 3
Psalm 34: 6
Psalm 81: 12
Psalm 116: 1
Ik miste in de preek een beetje de bevinding en ik heb met de leespreken van ds. IJsselstein (die ik hoor) altijd een beetje moeite, omdat er maar één specifieke doelgroep lijkt te worden benaderd.

In de middagdienst ging ds. A.P. Baaijens uit Aagtekerke in de gemeente voor. Hij preekte n.a.v. Zondag 13 van de Heidelbergse Catechismus.
De Schriftlezing was uit Hebreeën 1.
Het thema voor de preek was: Gods eniggeboren Zoon, onze Heere, onderverdeeld in twee aandachtspunten:
1. Gods eniggeboren Zoon
2. Gods duur gekochte Kerk
Er werd het volgende gezongen (in hoofd en hart):
Psalm 2: 4
Psalm 100: 4
Psalm 72: 7 en 10
Psalm 146: 3
Psalm 106: 3
Een preek over een niet eenvoudig onderwerp, die toch duidelijk en helder ten gehore werd gebracht. Van harte aanbevolen!


Zondag 18 oktober 2020

Gisteren ging in de beide diensten ds. J. van Rijswijk uit Oud-Beijerland in de gemeente voor.
In de morgendienst was de Schriftlezing uit Hebreeën 12: 1-14.
De tekstwoorden waren Hebreeën 12: 1-3: Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan die ons voorgesteld is; ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand van den troon Gods. Want aanmerkt Dezen, Die zodanig een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen.
Het thema voor de preek was: De loopbaan van een christen, onderverdeeld in drie aandachtspunten:
1. Hoe wij die moeten lopen.
2. Op wie gezien mag worden.
3. Waarvoor wij bewaard moeten blijven.
Er werd het volgende gezongen (in hoofd en hart):
Psalm 138: 4
10 geboden des Heeren: 9
Psalm 84: 4 en 6
Psalm 119: 23
Psalm 73: 13

In de middagdienst, waarin het sacrament van de Heilige Doop werd bediend aan twee kindertjes van de gemeente, was de Schriftlezing uit Genesis 12: 1-8.
De tekstwoorden waren Genesis 12: 1-3: De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land en uit uw maagschap en uit uws vaders huis, naar het land dat Ik u wijzen zal. En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen en uw naam groot maken; en wees een zegen. En Ik zal zegenen die u zegenen, en vervloeken die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden.
Het thema voor de preek was: Gods weg met Abram, onderverdeeld in drie aandachtspunten:
1. De tijd van Abram
2. De roeping van Abram
3. De zegen voor Abram
Er werd het volgende gezongen (in hoofd en hart):
Psalm 105: 3
Psalm 2: 7
Psalm 105: 5
Psalm 134: 3 (Deze Psalm mocht hardop staande meegezongen worden.)
Psalm 65: 2 en 3
Psalm 56: 4
Mijn digitale tong is te kort om te verhalen hoe rijk, hoe gunnend en hoe ruim het Evangelie van vrije genade zonder voorwaarden en eisen in alle bewogenheid en ernst in de gemeente werd verkondigd. Ik kan niet anders dan de beide diensten van harte aanbevelen. In de middagdienst ging het ook over de rijkdom en het voorrecht van het sacrament van de Heilige Doop en daarin kwamen ook zaken in terug die hier op het forum besproken zijn.
Verder bleek ook uit alle namen die de dominee in zijn preek (en ook in de avonddienst in een zustergemeente) noemde, dat hij over kerkmuren heen kan kijken. Zo haalde hij citaten aan van wijlen ds. G. Boer (diverse malen), wijlen ds. J.T. Doornebal, wijlen ds. J. van Haaren, wijlen ds. A.F. Honkoop en beval hij het boek van ds. M. van Reenen over de eindtijd en het boek van ds. C. Harinck over de beloften aan.
Het was in vele opzichten een zeer goede en onvergetelijke zondag.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 okt 2020, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef: Ik miste in de preek een beetje de bevinding en ik heb met de leespreken van ds. IJsselstein altijd een beetje moeite, omdat er maar één specifieke doelgroep lijkt te worden benaderd.
Welke doelgroep?
En Gods woord moet gepreekt worden, geen bevinding!
Volgens mij kan trouwens Ds. IJsselstein ook goed over kerkmuren heen kijken!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef: Ik miste in de preek een beetje de bevinding en ik heb met de leespreken van ds. IJsselstein altijd een beetje moeite, omdat er maar één specifieke doelgroep lijkt te worden benaderd.
Welke doelgroep?
En Gods woord moet gepreekt worden, geen bevinding!
De preek lijkt alleen maar geschreven voor jongens en meisjes en zijdelings komen de ouderen en de oudsten van de gemeente nog wel aan bod, maar het evenwicht vind ik niet helemaal juist.

Maar goed, de preek zelf was helemaal niet afkeurenswaardig, het waren alleen wat kanttekeningen die ik er bij maakte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef: Ik miste in de preek een beetje de bevinding en ik heb met de leespreken van ds. IJsselstein altijd een beetje moeite, omdat er maar één specifieke doelgroep lijkt te worden benaderd.
Welke doelgroep?
En Gods woord moet gepreekt worden, geen bevinding!
De preek lijkt alleen maar geschreven voor jongens en meisjes en zijdelings komen de ouderen en de oudsten van de gemeente nog wel aan bod, maar het evenwicht vind ik niet helemaal juist.

Maar goed, de preek zelf was helemaal niet afkeurenswaardig, het waren alleen wat kanttekeningen die ik er bij maakte.
Je schrijft dat je er altijd moeite mee hebt, omdat er maar 1 doelgroep lijkt te worden benaderd, ik kan mij niet voorstellen dat hij altijd zich alleen op die doelgroep richt.

Kanttekeningen mag je hebben. In veel andere preken, worden alleen de volwassenen aangesproken of zelfs alleen Gods volk en enkele eventueel bekommerden....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef: Ik miste in de preek een beetje de bevinding en ik heb met de leespreken van ds. IJsselstein altijd een beetje moeite, omdat er maar één specifieke doelgroep lijkt te worden benaderd.
Welke doelgroep?
En Gods woord moet gepreekt worden, geen bevinding!
De preek lijkt alleen maar geschreven voor jongens en meisjes en zijdelings komen de ouderen en de oudsten van de gemeente nog wel aan bod, maar het evenwicht vind ik niet helemaal juist.
De bij jullie gelezen preek is speciaal bedoeld voor kinderen. Dan is het toch begrijpelijk dat de aandacht (eens een keer) uitgaat naar jongens en meisjes?!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Ik heb daar moeite mee. Er hoort voor iedereen wat bij te zitten.
Niet alleen voor jongens en meisjes.
Niet alleen voor Gods volk.
Niet alleen voor de onbekeerden.
Maar voor allemaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Erskinees »

Wanneer dat structureel zou zijn heb je inderdaad gelijk.
Maar in dit geval is dat incidenteel. Lees de verhalen van de Zaligmaker in het NT eens rustig door. Hij focust zich vaak op bepaalde doelgroepen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ik heb daar moeite mee. Er hoort voor iedereen wat bij te zitten.
Niet alleen voor jongens en meisjes.
Niet alleen voor Gods volk.
Niet alleen voor de onbekeerden.
Maar voor allemaal.
Vooral voor jonge mensen en kinderen is het fijn als ze apart aangesproken worden en dat deed Paulus evenzo.lees Titus 2 eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Overigens is het niet de bedoeling dat door deze ene kritische kanttekening al het positieve wat in dezelfde post vermeld is, naar de achtergrond verdwijnt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:Ik heb daar moeite mee. Er hoort voor iedereen wat bij te zitten.
Niet alleen voor jongens en meisjes.
Niet alleen voor Gods volk.
Niet alleen voor de onbekeerden.
Maar voor allemaal.
Helemaal mee eens.
Zo moeilijk is het niet:
Als je preekt zodat ook de kinderen het kunnen begrijpen, dan kan iedereen het begrijpen :)

Ik heb er altijd moeite mee dat je blijkbaar volwassen moet zijn om een preek te kunnen begrijpen (en dan nog lukt het vaak niet)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gesloten