Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Zonnebloem schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Zeker. Maar als die preken dan nog steeds tamelijk lastig zijn, dan is dat maar de vraag.
Onderzoek de Schriften. Jij kunt de hele week lezen wat de dominee heeft aangereikt. Wees daar dankbaar voor. Verlang niet teveel naar hapklare brokken.
Wat zijn hapklare brokken?
Daarmee wordt bedoeld dat wat gezegd/geschreven wordt niet te moeilijk is en weinig inspanning hoeft te kosten om het te begrijpen.
Klopt, zo zegt Petrus zelfs van Paulus dat hij dingen schrijft die moeilijk te verstaan zijn.
Sommige gedeelten uit de Bijbel zijn moeilijker, moeilijker te begrijpen, en predikant kan vaak dingen wel uitleggen maar niet altijd zaken eenvoudiger maken zonder geweld te doen aan de tekst/boodschap van het gedeelte.
Al is een predikant wel geroepen om zaken zo duidelijk mogelijk te brengen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

CGK Renswoude 3 november 2019 Ds. A.J.T. Ruis
zondagmorgen
Schriftlezing: Jeremia 18: 1-12
Zingen:
Psalm 84: 2 en 5
Psalm 119: 37 ( na de wet)
Psalm 139: 7 en 9
Psalm 130: 4
Psalm 138: 4
Een vaste Burcht:1,2

Tekst: Jeremia 18: 6a "Zal Ik ulieden niet kunnen doen, gelijk deze pottenbakker, o huis Israëls? spreekt de HEERE"
Thema: Een vraag van de Heere in het huis van de pottenbakker:
1. een vraag van God de Schepper
2. een vraag van God de Rechter
3. een vraag van God de Herschepper

De jongelui die bij mij zaten vonden dat deze dominee 'goed bij je gevoel kon komen'. Mijn man noemde dat 'bevindelijk'. Ze hadden in elk geval goed geluisterd. Zelf vond ik het jammer dat er pas in het hele laatste stukje van de preek aandacht was voor het werk van Christus. Het laatste stukje was voor mij het meest aansprekende; over het kneden en zuiveren van het leem terwijl het op de draaischijven ligt. Dat de Heere in de weg van heiligmaking moeiten en lijden kan gebruiken om ons meer te vormen naar het beeld van Christus. Ook al kermt het leem (Wulfert Floor) Hij heeft een doel en weet wat Hij doet. Ontroerend vond ik het beeld dat de handen die de kruik/vaas kneden en vormen doorboorde handen zijn.

Middagdienst:
Lezen: Lukas 13:22-30, Markus 5:25-34
Zingen:
Psalm 25: 2 en 6
Psalm 90: 9 (Na geloofsbelijdenis)
Psalm 31: 1, 2 en 5
Psalm 139: 14
Psalm 27: 7
Zondag: HC zondag 7deel 1 (v/a 20)
Thema: Wie worden er zalig?
1. de noodzakelijkheid van het geloof
2. de echtheid van het geloof
3. het karakter van het geloof

Heldere, evenwichtige en eenvoudige preek.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zonnebloem »

Ad Anker schreef:
Zonnebloem schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Zeker. Maar als die preken dan nog steeds tamelijk lastig zijn, dan is dat maar de vraag.
Onderzoek de Schriften. Jij kunt de hele week lezen wat de dominee heeft aangereikt. Wees daar dankbaar voor. Verlang niet teveel naar hapklare brokken.
Wat zijn hapklare brokken?
Daarmee wordt bedoeld dat wat gezegd/geschreven wordt niet te moeilijk is en weinig inspanning hoeft te kosten om het te begrijpen.
Dat is dan per persoon verschillend. Wat voor de ene persoon een hapklare brok is kan voor de ander iets heel moeilijk zijn.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Dankdag:
In de dienst vanmiddag om 14.30 ging Ds. J.A.W. Verhoeven.
Deze dienst was gericht op de kinderen n.a.v. het door de HGJB aangereikte thema: Goed bericht. Het tekstgedeelte was 2 Koningen 7 over de wonderbare redding van Samaria.
Schriftlezing: 2 Koningen 7
Zingen:
Jezus is de goede Herder
'k Stel mijn vertrouwen
Van U zijn alle dingen
Ps 33: 7, 9 en 10
Ps 67: 3
Ps 146: 2, 3 en 4
Dit is een dag van goede boodschap
Ps 68: 1 en 10

In de middag en avonddienst(17.00 en 19.30) ging Ds. J. J. Mulder voor.
Hij preekte over Psalm 34: 6 Zij zagen naar Hem uit, ja, stroomden op Hem aan; en hun gezicht werd niet rood van schaamte.
Thema: En wie opkeken naar Hem, zij straalde
Schriftlezing: Psalm 34
Zingen:
Ps 33: 10
Ps 34: 1 en 2
Ps 65: 6 en 9
Ps 34: 5, 6 en 7
Ps 34: 34: 9 en 10
Ps 56: 4

( https://beta.kerkdienstgemist.nl/statio ... den-IJssel )
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Het was gisteren wel geen zondag, toch een kort verslag van de beide dankdagpreken.

Morgendienst - Ds. A. Verschuure
Deze dankdagochtend stond in het teken van het thema: 'Een door God gewerkte dankdag', naar aanleiding van de geschiedenis van de storm op zee. De tekst was uit Mattheus 8:27.
"En de mensen verwonderden zich, zeggende: Hoedanig een is Deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn!"
De preek was onderverdeeld in de volgende punten:
1. Na een bange nacht (vs.23-24), 2. Na een angstig gebed (vs.25), 3. Na een ernstige bestraffing (vs.26) en 4. Met een heerlijke inhoud (vs.27).

We zongen de volgende psalmen: Psalm 66:4+10, Psalm 107:13+15, Psalm 93:2+3 en Psalm 65:1.
Er werd gelezen uit Matthëus 8:18-27.

Was een bijzondere ochtenddienst met een zeer rijke prediking, als je het mij vraagt. Dankdag in een gemeente waar veel zorg is, waar het afgelopen jaar heel veel gebeurd is. Toch dankdag houden...
Onze levensreis werd vergelijken met een bootreis op de levenszee. De vraag is: Is Jezus aan boord? Met Jezus aan boord zal het niet misgaan. Aanbevolen!



Avonddienst - Ds. A. Verschuure
De avonddienst stond meer in het teken van de 'nood van de tijd', zoals de dominee gewend is deze dagen te doen.
Het thema van de preek was: 'De graan- en wijnoogst', naar aanleiding van Openbaring 14:14-20, met als kern de verzen 15b+18b.
"Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is nu gekomen, dewijl de oogst der aarde rijp is geworden." & "Zend uw scherpe sikkel, en snijd af de druiftakken van den wijngaard der aarde, want zijn druiven zijn rijp."

De preek was verdeeld in drie gedachten: 1. De wolk die gezien wordt, 2. De roep die gehoord wordt en 3. Het oordeel dat geveld wordt.

We zongen de volgende psalmen: Psalm 103:10, Psalm 76:1,4+5, Psalm 95:4 en Psalm 126:3.
Er werd gelezen uit Openbaring 14:6-20.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:Het was gisteren wel geen zondag, toch een kort verslag van de beide dankdagpreken.

Morgendienst - Ds. A. Verschuure
Deze dankdagochtend stond in het teken van het thema: 'Een door God gewerkte dankdag', naar aanleiding van de geschiedenis van de storm op zee. De tekst was uit Mattheus 8:27.
"En de mensen verwonderden zich, zeggende: Hoedanig een is Deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn!"
De preek was onderverdeeld in de volgende punten:
1. Na een bange nacht (vs.23-24), 2. Na een angstig gebed (vs.25), 3. Na een ernstige bestraffing (vs.26) en 4. Met een heerlijke inhoud (vs.27).

We zongen de volgende psalmen: Psalm 66:4+10, Psalm 107:13+15, Psalm 93:2+3 en Psalm 65:1.
Er werd gelezen uit Matthëus 8:18-27.

Was een bijzondere ochtenddienst met een zeer rijke prediking, als je het mij vraagt. Dankdag in een gemeente waar veel zorg is, waar het afgelopen jaar heel veel gebeurd is. Toch dankdag houden...
Onze levensreis werd vergelijken met een bootreis op de levenszee. De vraag is: Is Jezus aan boord? Met Jezus aan boord zal het niet misgaan. Aanbevolen!



Avonddienst - Ds. A. Verschuure
De avonddienst stond meer in het teken van de 'nood van de tijd', zoals de dominee gewend is deze dagen te doen.
Het thema van de preek was: 'De graan- en wijnoogst', naar aanleiding van Openbaring 14:14-20, met als kern de verzen 15b+18b.
"Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is nu gekomen, dewijl de oogst der aarde rijp is geworden." & "Zend uw scherpe sikkel, en snijd af de druiftakken van den wijngaard der aarde, want zijn druiven zijn rijp."

De preek was verdeeld in drie gedachten: 1. De wolk die gezien wordt, 2. De roep die gehoord wordt en 3. Het oordeel dat geveld wordt.

We zongen de volgende psalmen: Psalm 103:10, Psalm 76:1,4+5, Psalm 95:4 en Psalm 126:3.
Er werd gelezen uit Openbaring 14:6-20.

Mooie beschrijving Mistig, alsof ik hem weer in Scherpenzeel hoor.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef: Mooie beschrijving Mistig, alsof ik hem weer in Scherpenzeel hoor.
Nog heimwee?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
pierre27 schreef: Mooie beschrijving Mistig, alsof ik hem weer in Scherpenzeel hoor.
Nog heimwee?
Nee hoor, maar van tijd tot tijd is het fijn weer eens te horen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Mistig schreef:
pierre27 schreef: Mooie beschrijving Mistig, alsof ik hem weer in Scherpenzeel hoor.
Nog heimwee?
Nee hoor, maar van tijd tot tijd is het fijn weer eens te horen.
Kerk jij in Scherpenzeel ?
Dan ken je vast wel directeur van MBS. Daar heb ik nog stage gelopen
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Mistig schreef:
pierre27 schreef: Mooie beschrijving Mistig, alsof ik hem weer in Scherpenzeel hoor.
Nog heimwee?
Nee hoor, maar van tijd tot tijd is het fijn weer eens te horen.
Kerk jij in Scherpenzeel ?
Dan ken je vast wel directeur van MBS. Daar heb ik nog stage gelopen
Ik weet niet of ik die wel of niet ken, wat heeft dat voor toegevoegde waarde hier op RF :) ?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hollander »

Gisterenavond was ik met een familielid onder het gehoor bij ds. G.J. Baan. Wat een indrukwekkende preek hield deze dominee over Jeremia 8:20-22.

Ik zou deze eigenlijk willen voorstellen voor de preekluisterkring, maar ik heb al een preek voorgesteld voor de wachtlijst. De preek is voor een ieder na te luisteren.

De oogst is voorbijgaande, de zomer is ten einde; nog zijn wij niet verlost. Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter mijns volks; ik ga in het zwart, ontzetting heeft mij aangegrepen. Is er geen balsem in Gilead? Is er geen heelmeester aldaar? Want waarom is de gezondheid der dochter mijns volks niet gerezen?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Ik hoop vanavond een van de preken van ds. Verschuure te beluistern.
Ik had de preek van de avonddienst al grotendeels gehoord, toen er wat anders tussenkwam. Ik heb wel begrepen dat het een ernstvolle preek is.
En ook actueel. We horen niet heel vaak uit het boek Openbaring preken, of het is dan meest uit de brieven aan de zeven gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Een goede zondag in CGK Renswoude, op 10 november 2019
Ds. G.R. Procee

zondagmorgen
Lezen en tekst: Openbaring 7:9-17
Ps. 16:3 6
Ps. 17:3 (na de wet)
Ps. 87:2 3 4
Ps. 45:7
Ps. 73:12

Geen thema of punten. Het ging over de vervulling van het Loofhuttenfeest, voor de troon.
Erg leerzame preek. Eenvoudig en met veel rijke aspecten. Ernstig en bewogen.

Middagdienst:
Zondag 7b HC vraag 21 t/m 23
Lezen: Mattheüs 15:21-28 (Kananese vrouw)
Ps. 73:13 14
Ps. 71:2 (na geloofsbelijdenis)
Ps. 56:2 4
Ps. 25:6
Ps. 84:6

Beide preken het naluisteren waard! Heel rustig en eenvoudig legt deze dominee het schriftgedeelte uit.


https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?preacher=51
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Morgendienst:
Lezen: Handelingen 9: 1-19
Tekst: Handelingen 9:4-6a
Thema: Jezus ontmoet Saulus op de weg naar Damascus
1. En de briesende opstand wordt gebroken
2. En een liefdevolle vraag wordt gesteld
3. En een heilrijke boodschap wordt gebracht

Avonddienst:
Lezen: Genesis 9: 1-7 | Mattheus 5: 21-26
Heidelbergse Catechismus Zondag 40 (over 6e gebod)
Thema: Gij zult niet doodslaan
1. Het verbod
2. De bron
3. Het gebod
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Nasrani schreef:Morgendienst:
Lezen: Handelingen 9: 1-19
Tekst: Handelingen 9:4-6a
Thema: Jezus ontmoet Saulus op de weg naar Damascus
1. En de briesende opstand wordt gebroken
2. En een liefdevolle vraag wordt gesteld
3. En een heilrijke boodschap wordt gebracht

Avonddienst:
Lezen: Genesis 9: 1-7 | Mattheus 5: 21-26
Heidelbergse Catechismus Zondag 40 (over 6e gebod)
Thema: Gij zult niet doodslaan
1. Het verbod
2. De bron
3. Het gebod
Had de dominee nog over het doden van dieren zoals wespen ?
Gesloten