Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Ander schreef:
sweelinck 25 schreef:Niet een preek van zondag... maar een bijbellezing van gisteravond.

Deze week lekker vakantie, dus thuis op Flakkee. Mooi de gelegenheid om de bijbellezing bij Ds. van de Want in Melissant te bezoeken!

Het was de 2e. Het ging over Ruth 1 v. 6-18.


Wat mij opviel, wat ik bijzonder en fijn vond dat er een ouderling vanuit de Gereformeerde Gemeente was. En ook nog verschillende mensen vanuit de Gereformeerde Gemeente in Nederland! Heel goed om te zien dat het op zo`n dorpje toch samen kan, en zeker ook dankbaar dat de Heere de verbondenheid geeft!
Dat is inderdaad heel mooi in Melissant. Ik hoop dat het zo blijft!!
Dan kunnen ze van die drie kleine kerkjes één maken. Laten ze dan maar bij het middelste kerkverband komen ;).
Nee, ik ga dan toch voor rechts. ;) Ik ben niet zo voor het compromis. :hum
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:
Ander schreef:
sweelinck 25 schreef:Niet een preek van zondag... maar een bijbellezing van gisteravond.

Deze week lekker vakantie, dus thuis op Flakkee. Mooi de gelegenheid om de bijbellezing bij Ds. van de Want in Melissant te bezoeken!

Het was de 2e. Het ging over Ruth 1 v. 6-18.


Wat mij opviel, wat ik bijzonder en fijn vond dat er een ouderling vanuit de Gereformeerde Gemeente was. En ook nog verschillende mensen vanuit de Gereformeerde Gemeente in Nederland! Heel goed om te zien dat het op zo`n dorpje toch samen kan, en zeker ook dankbaar dat de Heere de verbondenheid geeft!
Dat is inderdaad heel mooi in Melissant. Ik hoop dat het zo blijft!!
Dan kunnen ze van die drie kleine kerkjes één maken. Laten ze dan maar bij het middelste kerkverband komen ;).
Nee, ik ga dan toch voor rechts. ;) Ik ben niet zo voor het compromis. :hum
Gelukkig dat je het zelf ook eens opmerkt... :huhu
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef: Nee, ik ga dan toch voor rechts. ;) Ik ben niet zo voor het compromis. :hum
Gelukkig dat je het zelf ook eens opmerkt... :huhu
Soms zijn posters en postings héél voorspelbaar... :yahoo
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Mister schreef:
Ander schreef: Nee, ik ga dan toch voor rechts. ;) Ik ben niet zo voor het compromis. :hum
Gelukkig dat je het zelf ook eens opmerkt... :huhu
Soms zijn posters en postings héél voorspelbaar... :yahoo
Nu was die natuurlijk een inkoppertje, je vroeg er gewoon om... :langue
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door henriët »

Bij ons ging de preek over het welbehagen.
Bijzonder!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:Bij ons ging de preek over het welbehagen.
Bijzonder!
Bijzonder. Maar daarmee zeg je eigenlijk niet zo veel.
Naar aanleiding van welke teskt? en wat werd er van gezegd?
Wat was het thema en welke punten?
Het Welbehagen dat God van eeuwigheid heeft gehad?
Het eeuwig Welbehagen. Wie zal daar de diepte van kunnen doorgronden?

Maar het kan voorkomen: je hebt een preek gehoord. Je werd geraakt.
En toch: wat was het dat je raakte? ALs je het een week later moet navertellen
zou je gaan stamelen...
Je weet wel dat de preek bijzonder was. Je weet dat het je innerlijk raakte
Maar... als het nu alleen gevoel was?
Zijn dat de vergetelijke hoorders? Die het woord terstond met vreugde ontvangen.
Maar toch geen wortel hebben? Een tijdgeloof? Een tijdgeloof gemengd met een
historisch geloof en een wondergeloof kan zelfs ook nog.
Dat heeft me wel eens aan het denken gezet.

Als hier mensen waren (of misschien zijn?) die het onderscheidnlijk konden uitleggen
zou het nuttig zijn om hier eens een topic aan te wijden.
Maar als we er met ons allen geen verstand van hebben kunnen we daar beter maar
niet aan beginnen, immers hoe zal een blinde een blinde leiden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Desiree »

Preken kunnen naar achter geschoven worden in je hoofd, zeg maar. En toch, op een dag herinner je weer wat die Ds. op die dag zei. Dat vind ik altijd heel apart, maar zo ervaar ik het wel. En zo werkt een preek nog door, soms jaren later. Ik ben er dankbaar voor.

Het is niet te begrijpen, God's welbehagen.. je snapt het als mens ik denk nooit, wat God bewogen heeft.. ik kan ook niets anders zeggen dan, dank u wel! Nog hoogten, nog diepten, wat dan ook, zal ons kunnen scheiden van de liefde van de Heere Jezus. En dat zegt Hij dan zelf dmv van Zijn Woord. Als je dat tot je door laat dringen, dan heb je geen woorden meer Dia.. Het is niet te beschrijven.. lukt niet.. Boven bij de Heere, later... dan wel.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
henriët schreef:Bij ons ging de preek over het welbehagen.
Bijzonder!
Bijzonder. Maar daarmee zeg je eigenlijk niet zo veel.
Naar aanleiding van welke teskt? en wat werd er van gezegd?
Wat was het thema en welke punten?
Ik hoop hier nog op te reageren. Ik moet op t moment even schipperen met de tijd, dus vandaar dat ik er niet op inging toen ik het poste.
Wordt vervolgd
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door hervormde »

Een prachtige teksteenheid hierover is Mattheüs 11:25-30


In dienzelfden tijd antwoordde Jezus en zeide:
Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader! Want alzo is geweest het welbehagen voor U.

Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren.

Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Jezus antwoord op de verwerping van het Joodse volk. Hij laat dit gebed en nodiging volgen op Zijn uitgesproken 'wee'. Jezus daalt af van boven naar beneden. Danken wil hier boven alles zeggen (vgl. kanttekeningen): belijden. Jezus belijdt iets aan Zijn Vader. Hij is in het komen naar deze aarde het welbehagen van Zijn Vader. We zien in Romeinen 10:1 en Filippenzen 1:15 dat de SV niet altijd consistent vertaald. Wat de KJV wel doet. Eudokian is 'goede wil', of 'goede genegenheid'.

De Zoon maakt deze eudokian zichtbaar in Zijn nodigen: Komt herwaarts tot Mij. Allen die vermoeid en belast zijt. God beveelt aan allen (pluralis) om te komen. Niemand uitgesloten. Alle vermoeiden en belasten. Let wel: de vermoeiden en belasten door de ogen van Christus. Wie wordt er dan niet bevolen om te komen?! Of je moet durven te zeggen niet vermoeid en belast te zijn. Of je moet durven om Christus te weerspreken en daarbij te zeggen dat Hij je met verkeerde ogen ziet. Met andere woorden: dat het wel meevalt. Ja, en dan heb je Christus niet nodig.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Schemerlichtje »

De glazen zee (Openbaring 15) en psalm 42:12 (nederbuigen, hopen, loven)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Lassie »

Het ging over het Koningkrijk van God (marcus 10).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door huisman »

Morgendienst : Lukas 18: 36-39 (eerste deel van de genezing van de blinde Bartimeüs) voorbereiding H.A.
36 En deze, horende de schare voorbijgaan , vraagde, wat dat ware.
37 En zij boodschapten hem, dat Jezus de Nazarener voorbijging.
38 En hij riep, zeggende: Jezus, Gij Zone Davids, ontferm U mijner!
39 En die voorbijgingen, bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel te meer: Zone Davids , ontferm U mijner!
Middagdienst : Zondag 18 met name vr en antw 49 (beschamend onderwijs, wat staan wij weinig bij dit "nut" van de Hemelvaart stil, of is het bij u anders? )
Vr.49 Wat nut ons de hemelvaart van Christus?
Antw. Ten eerste dat Hij in den hemel voor het aangezicht Zijns Vaders onze Voorspreker is a. Ten andere dat wij ons vlees in den hemel tot een zeker pand hebben, dat Hij, als het Hoofd, ons, Zijn lidmaten, ook tot Zich zal nemen b. Ten derde dat Hij ons Zijn Geest tot een tegenpand zendt c, door Wiens kracht wij zoeken wat daarboven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods, en niet wat op de aarde is d.

a 1Jo 2:1 Ro 8:34 b Joh 14:2 Joh 17:24 Joh 20:17 Eph 2:6 c Joh 14:16 Joh 16:7 Han 2:33 2Co 1:22 2Co 5:5 d Col 3:1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Schemerlichtje »

huisman schreef:Morgendienst : Lukas 18: 36-39 (eerste deel van de genezing van de blinde Bartimeüs) voorbereiding H.A.
Een goede, gezegende voorbereidingsweek toegewenst
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Ichtus »

huisman schreef:Morgendienst : Lukas 18: 36-39 (eerste deel van de genezing van de blinde Bartimeüs) voorbereiding H.A.
36 En deze, horende de schare voorbijgaan , vraagde, wat dat ware.
37 En zij boodschapten hem, dat Jezus de Nazarener voorbijging.
38 En hij riep, zeggende: Jezus, Gij Zone Davids, ontferm U mijner!
39 En die voorbijgingen, bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel te meer: Zone Davids , ontferm U mijner!
Die preek heb ik ook gehoord ;)
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
henriët schreef:Bij ons ging de preek over het welbehagen.
Bijzonder!
Bijzonder. Maar daarmee zeg je eigenlijk niet zo veel.
Naar aanleiding van welke teskt? en wat werd er van gezegd?
Wat was het thema en welke punten?
Het Welbehagen dat God van eeuwigheid heeft gehad?
Het eeuwig Welbehagen. Wie zal daar de diepte van kunnen doorgronden?

Maar het kan voorkomen: je hebt een preek gehoord. Je werd geraakt.
En toch: wat was het dat je raakte? ALs je het een week later moet navertellen
zou je gaan stamelen...
Je weet wel dat de preek bijzonder was. Je weet dat het je innerlijk raakte
Maar... als het nu alleen gevoel was?
Zijn dat de vergetelijke hoorders? Die het woord terstond met vreugde ontvangen.
Maar toch geen wortel hebben? Een tijdgeloof? Een tijdgeloof gemengd met een
historisch geloof en een wondergeloof kan zelfs ook nog.
Dat heeft me wel eens aan het denken gezet.

Als hier mensen waren (of misschien zijn?) die het onderscheidnlijk konden uitleggen
zou het nuttig zijn om hier eens een topic aan te wijden.
Maar als we er met ons allen geen verstand van hebben kunnen we daar beter maar
niet aan beginnen, immers hoe zal een blinde een blinde leiden?
@ hervormde de tekst kwam idd uit dat hoofdstuk.
@ Dia, ik zou je nog antwoorden wat me zo raakte. Je hebt idd gelijk dat het woord 'bijzonder'een toevoeging is waar anderen niet direct bij begrijpen of aanvoelen wat je daarmee bedoeld. Dat is idd alleen met mensen die je beter kennen zeg maar. Ik bedoelde er toen echter mee.
Wat een wonder nog zo n prediking te mogen horen. En wat bijzonder als de Heere je iets laat zien van het welbehagen en daar iets in te leren heeft.



De tekst werd genomen uit maath 11:25,26

Het welbehagen van de Vader
1.Voor de wijzen verborgen
2.Aan de kinderen geopenbaard
3.Door de Heere Jezus aanbeden

Het welbehagen: dat de poort door Hem geopend wordt voor een arme zondaar dat is bijzonder/ wonderlijk/ aanbiddelijk.
niet voor wijzen, die denken zelf voor hun zaligheid te kunnen zorgen. maar: de kinderkens geopenbaard.
Kind dat wil zeggen: mensen met een kinderhart. Een kind is een mens die het niet weet, dat zelf geen stap kan zetten dan alleen met Hem. Geen keus zonder Hem maken. ..door Zijn Woord.. Uw Woord is een lamp op mijn voet..
Deze dingen worden de kinderen geopenbaard: ze krijgen 'verstand' van God en goddelijke zaken. Zijn volheid bij mijn gebrek.

Ondanks het Wee u, is er verheuging is Jezus hart. Het welbehagen zal vanuit de eeuwigheid tot in de eeuwigheid voortgaan.

'Vader , want alzo is geweest het welbehagen voor U', dat spreekt de Heere. Dat geeft vastheid en zekerheid. Vervond van en tot in eeuwigheid. Het is vast en waar. Dat kunnen we ook lezen in Jesaja: Het verbond zal niet wankelen zegt uw Ontfermer.

Een welbehagen in Hem.
Hoe kun je daarin delen. En dat raakte me, voor een zondares, een doorbrekende, doodbrakende.. een vervloekte..
nochthans:

Wanneer ik een welbehagen in Christus ontvang, dan heeft Hij een welbehagen in mij. , dan gaat het zingen in je hart:
Geef mij Jezus of ik sterf, buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten