Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Goed zo, Jantje! :super
Je begrijpt het wel, maar wilt het nog niet toegeven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Goed zo, Jantje! :super
Je begrijpt het wel, maar wilt het nog niet toegeven.
Geenszins. Het gaat om de preek als geheel. Die kan wel degelijk helemaal actueel is; zelfs als de woorden zelf ouderwets zijn geformuleerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:Goed zo, Jantje! :super
Je begrijpt het wel, maar wilt het nog niet toegeven.
+1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Je kunt beter zeggen dat jíj het niet wilt toegeven...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Laat maar we begrijpen wat iemand bedoelen dus laten we maar weer on-topic gaan
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Maanenschijn »

Het lijkt er op dat er een tegenstelling lijkt te zijn die er volgens mij niet is. Een prediking die de zonden aanwijst, de gevallen staat van de mensen benoemt, maar ook de verlossing in Christus laat klinken en een opwekking tot opwas in de genade is altijd actueel. En tegelijk ook tijdloos. Zo hebben onze oudvaders prima actuele preken nagelaten.

Dat in de prediking hedendaagse voorbeelden worden benoemd is vooral eigentijds. Nu zijn er voorbeelden die 20 jaar geleden anders lagen dan nu, maar ook nog het zelfde kunnen zijn. Juist de vertaling naar het hedendaagse, omwille van bijvoorbeeld verduidelijking of in taalgebruik maakt een preek eigentijds. Dat is voor de verstaanbaarheid en zeggingskracht goed, maar maakt de inhoud niet direct actueler.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Eigentijds = actueel.
Wat mij betreft mag je 'actueel' herdefiniëren naar 'tijdloos', maar m.i. maak je het dan allemaal onnodig erg vaag. Mijn voorkeur is om gewoon de woordenboek-betekenis van woorden te hanteren.
Van Dale zegt bij actueel: 'op het ogenblik bestaand of plaatsvindend'.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Maanenschijn »

@Tiberius: Juist. Daarom kan wat betreft de boodschap van zonde en bekering een oude preek prima actueel en tegelijk tijdloos zijn. Wat de voorbeelden en taalgebruik betreft kan er dan een verschil worden gemaakt in actueel of niet actueel.

In de voorgaande discussie leek mij actueel en tijdloos tegenover elkaar geplaatst worden, wat mij betreft een valse tegenstelling is.
Overigens is mij nog niet duidelijk wat @Jantje nu met actueel bedoelt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Klopt. Misschien wil jij daar nog antwoord op geven Jantje.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Stof »

Tiberius schreef:Eigentijds = actueel.
Wat mij betreft mag je 'actueel' herdefiniëren naar 'tijdloos', maar m.i. maak je het dan allemaal onnodig erg vaag. Mijn voorkeur is om gewoon de woordenboek-betekenis van woorden te hanteren.
Van Dale zegt bij actueel: 'op het ogenblik bestaand of plaatsvindend'.
Op het geheel van de kerkgeschiedenis gezien is 20 jaar maar kort. En kan een 20 jaar jonge preek dus eigentijds zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Klopt. Misschien wil jij daar nog antwoord op geven Jantje.
Uiteraard. :garde

Ik ben het helemaal met @Maanenschijn eens. Hij verwoordt precies wat ik bedoel in de eerste alinea van de post die ik hieronder citeer. Wat ik verder vooral bijzonder vindt van de preek van wijlen ds. Bac, is dat daar voorbeelden en lessen in naar voren kwamen, die in al die 20 jaren nog niet veranderd zijn. En dáárom vond ik de preek actueel. Dat heeft met taalgebruik (het ging onder andere over 'de plaats onzer inwoning') verder niets van doen; maar dat kan voor iemand anders natuurlijk weer heel anders liggen. Er zijn ook predikanten vandaag de dag die een heel eigentijds taalgebruik hebben, maar toch geen actuele preek verkondigen.

Ik heb overigens zelf nergens over een valse tegenstelling gesproken van de woorden 'tijdloos' en 'actueel'; dat deed @Tiberius volgens mij wel. Dus ik zou graag van @Maanenschijn willen weten waar ik dat gezegd zou hebben.
Maanenschijn schreef:Het lijkt er op dat er een tegenstelling lijkt te zijn die er volgens mij niet is. Een prediking die de zonden aanwijst, de gevallen staat van de mensen benoemt, maar ook de verlossing in Christus laat klinken en een opwekking tot opwas in de genade is altijd actueel. En tegelijk ook tijdloos. Zo hebben onze oudvaders prima actuele preken nagelaten.

Dat in de prediking hedendaagse voorbeelden worden benoemd is vooral eigentijds. Nu zijn er voorbeelden die 20 jaar geleden anders lagen dan nu, maar ook nog het zelfde kunnen zijn. Juist de vertaling naar het hedendaagse, omwille van bijvoorbeeld verduidelijking of in taalgebruik maakt een preek eigentijds. Dat is voor de verstaanbaarheid en zeggingskracht goed, maar maakt de inhoud niet direct actueler.
Met de eerste alinea ben ik het 100% eens. Overigens vind ik wel een verschil zitten tussen een actuele en een eigentijdse preek. Een preek die actueel is, kan ook uit ouderwetse bewoordingen en gezegden bestaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Nu voeg je weer een extra onderscheid toe: ouderwetse bewoordingen. Dat staat los van de actualiteit van een preek. En ook dat maakt het weer wat vager.
Neem bijvoorbeeld het door Eilander genoemde voorbeeld van de profeet Joël. Petrus actualiseert dat door te zeggen: 'Dit (deze gebeurtenissen) is wat gesproken is door de profeet Joël.'
Vervolgens citeert hij Joël. Volgens mij (=uit mijn hoofd) in iets andere bewoordingen als in het Oude Testament staat (volgens de Septuagint).
Hij maakt de profetie dus actueel in modernere bewoordingen.
Hij had de profetie ook actueel kunnen maken in ouderwetse bewoordingen.

En om het verhaal compleet te maken: vers 21 is tijdloos: 'En het zal zo zijn dat ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden.'
Online
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Misschien bedoelt Jantje dat een actuele preek op dit moment aansprekend is. Maar het blijft wel een verwarrende formulering, want vermoedelijk is de preek juist nooit actueel geweest, maar tamelijk tijdloos.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Dus ik zou graag van @Maanenschijn willen weten waar ik dat gezegd zou hebben.
Ik heb hier nog geen antwoord op gegeven: dat heb je volgens mij nergens gezegd. In de discussie na jouw post leek die tegenstelling te ontstaan, waar ik iets van vond.

Mij was niet duidelijk wat jij met actueel bedoelde, dat heb je nu proberen duidelijk te maken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Zondagmiddag was een zeer bijzonder dienst, namelijk de instituering van de HHK Goes.

De schriftlezing was 1 Petrus 2: 1-10 en de tekst voor de dienst het 6e vers.
Oa de kanselbijbel werd voor het eerst geopend, er werden ouderlingen en een diaken bevestigd en er zijn 5 nieuwe kerkvoogden ingeleid.
Het thema van de preek: Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen. Het kerkgebouw heet ook de Hoeksteen. Een gebouw dat echt door de Heere is geschonken. De punten, met wat uitdieping:
1) In de Schriften vervat
In de Bijbel wordt op veel punten gesproken over de Hoeksteen. Job 38, Jesaja 28, Jeremia 51, Psalm 118, Mattheus 21. Ook in de droom van Nebukadnezar komt de steen die het beeld omver werpt terug.
2) Uitverkoren en dierbaar voor God
Wij moeten komen naar deze grote Hoeksteen die door Zijn Vader is uitverkoren voor het verlossingswerk. Het zijn onze zonden die Hem aan het kruis hebben genageld. Een zeer appelerende prediking. Hoe durven wij de deur van de kerk uit te lopen, onbekeerd, terwijl ons zo een grote genade wordt voorgesteld.
3) Geloofd en Verworpen door de mensen
De steen zal een steen des aanstoots zijn voor hen die Hem verwerpen. Nu is Hij nog barmhartig, als wij Hem tegen blijven staan, zullen wij ons te pletter lopen tegen deze steenrots.

Het was een zeer bijzondere dienst, waar de genade van de Heere over de gemeente in de afgelopen jaren naar voren kwam. Met deze grote Hoeksteen, mogen we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien!
Gesloten