Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hollander »

Het aantal coupletten is in ieder geval geen graadmeter voor een te ontvangen zegen tijdens het zingen.
Laatst gewijzigd door Hollander op 09 dec 2019, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat is helemaal zo duidelijk niet. Want dat had in mijn gemeenten prima gekund.

Maar het was de Oude Kerk in Ede.
Wanneer gebeurt dat dan? Zelfs ds. Vreugdenhil haalt dat aantal coupletten bij lange na niet.
Moet je horen: zelfs ds Vreugdenhil...
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Dat is helemaal zo duidelijk niet. Want dat had in mijn gemeenten prima gekund.

Maar het was de Oude Kerk in Ede.
Prachtige kerk en goede organisten, wordt alleen een beetje afwachtend gezongen vind ik, niet met het orgel mee.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Hollander schreef:Het aantal coupletten is in ieder geval geen graadmeter voor een te ontvangen zegen tijdens het zingen.
Smytegelt zei dat je in de regen moet lopen, als je nat wilt worden. Dus als je een zegen wilt ontvangen tijdens het zingen, moet je veel zingen.

Ik vrees dat je de middelen en Gods gewone weg veronachtzaamt met jouw stelling.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dat is helemaal zo duidelijk niet. Want dat had in mijn gemeenten prima gekund.

Maar het was de Oude Kerk in Ede.
Wanneer gebeurt dat dan? Zelfs ds. Vreugdenhil haalt dat aantal coupletten bij lange na niet.
Moet je horen: zelfs ds Vreugdenhil...
Ja. Ken jij dan een dominee binnen de GG die gemiddeld genomen meer coupletten opgeeft? Ik niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Hollander schreef:Het aantal coupletten is in ieder geval geen graadmeter voor een te ontvangen zegen tijdens het zingen.
Smytegelt zei dat je in de regen moet lopen, als je nat wilt worden. Dus als je een zegen wilt ontvangen tijdens het zingen, moet je veel zingen.

Ik vrees dat je de middelen en Gods gewone weg veronachtzaamt met jouw stelling.
:fi Je draaft een beetje door. De eredienst draait in eerste instantie om het Woord. Het zingen is de omlijsting; niet het hoofddoel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Nee. Het zingen is een onderdeel van de dienst van het Woord en van de gebeden. Wat dat betreft, ligt het voor de hand dat in kerkelijke gemeenten waarin meer gezongen wordt, meer kinderen van God zijn. De heilige Geest werkt middellijk.

Het zingen is in ieder geval géén omlijsting.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee. Het zingen is een onderdeel van de dienst van het Woord en van de gebeden. Wat dat betreft, ligt het voor de hand dat in kerkelijke gemeenten waarin meer gezongen wordt, meer kinderen van God zijn. De heilige Geest werkt middellijk.

Het zingen is in ieder geval géén omlijsting.
Het Woord is belangrijker dan het zingen. Dus het ligt voor de hand dat er in gemeenten waar het Woord uitgebreider klinkt, meer kinderen van God zijn.

En Jezus preekte ook veel meer dan dat Hij zong.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Nee. Het zingen is een onderdeel van de dienst van het Woord en van de gebeden. Wat dat betreft, ligt het voor de hand dat in kerkelijke gemeenten waarin meer gezongen wordt, meer kinderen van God zijn. De heilige Geest werkt middellijk.

Het zingen is in ieder geval géén omlijsting.
Ik vind dat je dat terug moet nemen, om gemeentes die 5 versjes laat zingen als gemeenten te zien waar weinig uitverkoren zijn.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ik heb met geen woord over de uitverkiezing gesproken.

Maar nu ik er over nadenk, sluit ik niet uit dat er een verband is tussen het aantal coupletten dat een gemeente zingt en het aantal mensen dat gelooft en zich bekeert. In ieder geval wordt in gemeenten met weinig avondmaalgangers gemiddeld genomen weinig gezongen. Of misschien is het zo dat een gemeente met veel avondmaalgangers vanzelf meer gaat zingen. Dat zou een interessant onderzoek zijn.

Nu kun je daar natuurlijk ook van zeggen dat deze mensen zich hun geloof inbeelden. Dat hangt er maar net vanaf hoeveel gelovigen je als norm beschouwt. Dat leidt tot eindeloze en weinig verheffende discussies, mijns inziens.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nee. Het zingen is een onderdeel van de dienst van het Woord en van de gebeden. Wat dat betreft, ligt het voor de hand dat in kerkelijke gemeenten waarin meer gezongen wordt, meer kinderen van God zijn. De heilige Geest werkt middellijk.

Het zingen is in ieder geval géén omlijsting.
Het Woord is belangrijker dan het zingen. Dus het ligt voor de hand dat er in gemeenten waar het Woord uitgebreider klinkt, meer kinderen van God zijn.

En Jezus preekte ook veel meer dan dat Hij zong.
Ik zou deze uitspraak nooit voor mijn rekening durven nemen. Zingen is toch altijd een wezenlijk onderdeel van de Joodse en christelijke eredienst geweest. Dat mag je echt niet onderschatten. Ik denk zelfs dat het 1 van de machtigste wapenen is van christenen (ook in de vervolgde kerk). Waar spreken niet meer helpt kan zingen (van bijvoorbeeld de psalmen=Woord van God) verlichten en opbeuren.

Zingen van de psalmen (en in mindere mate de geestelijke liederen) is ook Woordbediening. Maar dan in muzikale vorm.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:OPROEP

Dit is een oproep aan álle forummers, inzonderheid diegenen die met enige regelmaat actief zijn, om aan dit draadje hun medewerking te verlenen in de vorm van mensen zoals @aggieoudje, @Mistig, @Nasrani, @Zeeuw, en ondergetekende.
Waar roep je toe op?
Een medewerking aan dit draadje zoals bovengenoemden dat elke week doen.
Ik zal dit regelmatig blijven doen. Ook omdat ik het leuk vind om te doen en als reflectie op de zondag. Alles weer even opschrijven.
De oproep vind ik een beetje sneu.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:OPROEP

Dit is een oproep aan álle forummers, inzonderheid diegenen die met enige regelmaat actief zijn, om aan dit draadje hun medewerking te verlenen in de vorm van mensen zoals @aggieoudje, @Mistig, @Nasrani, @Zeeuw, en ondergetekende.
Waar roep je toe op?
Een medewerking aan dit draadje zoals bovengenoemden dat elke week doen.
Ik zal dit regelmatig blijven doen. Ook omdat ik het leuk vind om te doen en als reflectie op de zondag. Alles weer even opschrijven.
De oproep vind ik een beetje sneu.
Prima toch, die dat willen doen krijgen daar alle ruimte voor. Daartoe oproepen is ook prima, dergelijke oproepen naast je neer leggen ook prima en dat houd ik aan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hollander »

DDD schreef:
Hollander schreef:Het aantal coupletten is in ieder geval geen graadmeter voor een te ontvangen zegen tijdens het zingen.
Smytegelt zei dat je in de regen moet lopen, als je nat wilt worden. Dus als je een zegen wilt ontvangen tijdens het zingen, moet je veel zingen.

Ik vrees dat je de middelen en Gods gewone weg veronachtzaamt met jouw stelling.
Het veel zingen zorgt doorgaans niet voor een langere dienst. Ofwel, dan wordt in tijd bezuinigd op andere onderdelen van de dienst. Je kan de stelling van Smytegelt dan wederkerig ook op andere aspecten toepassen. In die context heeft hij zijn uitspraak echter niet gedaan.

Ik ben voorstander voor een prominente aanwezigheid van zangmomenten tijdens de eredienst. Van de Heere Jezus en Zijn discipelen is bekend dat zij het Hallel zongen. Dat was geen berijming 1773, maar in dat geval zouden wij omgerekend op 44 coupletten terecht komen. Ik geloof niet dat veel gemeenten dat aantal verzen haalt.

Verder lijkt het mij geen discussiepunt dat zingen grote waarde heeft voor de diepgang en breedte van het geestelijk leven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Het Woord is niet belangrijker dan het zingen, het zingen is een onderdeel van het Woord.
Gesloten