Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:Gisterenmorgen was het, voor het eerst sinds de morgendienst van 23 juni jongstleden, weer eens leesdienst. Er werd een preek gelezen van ds. G.J. van Aalst uit Klaaswaal, over Zondag 29 van de Heidelbergse Catechismus.
De schriftlezing was uit Johannes 6: 47-71. Het thema was: De aanwezigheid van Christus in het Heilig Avondmaal.
1. Hoe Hij aanwezig is.
2. Hoe Hij onderwijst.
3. Hoe Hij verzekert.
Er werden het volgende gezongen:
Psalm 27: 3
10 Geboden des Heeren: 9
Psalm 119: 17 en 19
Psalm 116: 7
Psalm 118: 10

In de avonddienst ging emerituspredikant ds. C.J. Meeuse, wonend te Arnemuiden, in de gemeente voor. Hij bediende het Woord Gods uit Matthéüs 11: 28: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Er werd gelezen uit Matthéüs 11: 16-30. Het thema was: Christus' roepstem om tot Hem te komen.
1. Wie hier roept.
2. Wie hier geroepen worden.
3. Waartoe zij geroepen worden.
4. Wat zij bij Christus verkrijgen.
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 65: 2
Psalm 2: 7
Psalm 95: 3, 4 en 5
Psalm 38: 4 en 21
Psalm 102: 11

Het was een goede zondag en de avonddienst sluit bijzonder goed aan op de diverse discussies in de diverse draadjes, de afgelopen tijd. Iedereen raad ik aan om deze dienst terug te luisteren! Van harte aanbevolen!
Waar kan deze terug geluisterd worden?
Via deze link: https://saronkerk.nl/kerk/recente-preken. Maar de dienst van gisteren staan er nog niet op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de vroege morgendienst om 9.00 ging onze oud predikant Ds. J.J.Verhaar em. uit Krimpen voor. Hij preekte over Psalm 147.

Maar ik was deze zondagmorgen in de late ochtenddienst om 11.00 omdat het zoontje van mijn collega werd gedoopt. In totaal werden er 4 kinderen van de gemeente gedoopt. In deze doopdienst ging Ds. J.J. Mulder voor. Hij preekte over Efeze 2: 11 t/m 18 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt, dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld. Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen. Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zovrede zou maken, en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij Zijn komst heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd aan u die veraf was, en aan hen die dichtbij waren. Want door Hem hebben wij beiden door één Geest de toegang tot de Vader.
Thema: Nabij door het bloed van Christus
Schriftlezing: Efeze 2: 11 t/m 22
Zingen:
Ps 73: 14
Ps 139: 7, 8 en 9
Ps 105: 5
Ps 134: 3
Ps 87: 1, 3 en 4
Ps 111: 3
Ps 111: 5

In de middag &avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Ivm de Israëlzondag deze keer geen leerdienst over H.C. maar een preek gericht op Israël. De tekst voor de preek was Deuteronomium 30: 3 Dan zal de HEERE, uw God, een omkeer brengen in uw gevangenschap en Zich over u ontfermen. Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken waarheen de HEERE, uw God, u verspreid had.
Schriftlezingen: Deut. 29: 1 t/m 6, Deut. 29: 18 t/m 30: 10 en Rom. 11: 25 t/m 36
Zingen:
Ps 113: 2
Ps 135: 2
Ps 147: 1
Ps 102: 7, 8 en 10
Ps 103: 4 en 5
Ps 69: 14
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:@windorgel, weet je wat ze in Veenwouden lezen ?
Nee, dat weet ik niet. In ieder geval is het niet de verklaring van ds. Beukelman. Ik vermoed een recentere verklaring.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

windorgel schreef:
Geytenbeekje schreef:@windorgel, weet je wat ze in Veenwouden lezen ?
Nee, dat weet ik niet. In ieder geval is het niet de verklaring van ds. Beukelman. Ik vermoed een recentere verklaring.
Waarschijnlijk dan van ds Mieras
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
windorgel schreef:
Geytenbeekje schreef:@windorgel, weet je wat ze in Veenwouden lezen ?
Nee, dat weet ik niet. In ieder geval is het niet de verklaring van ds. Beukelman. Ik vermoed een recentere verklaring.
Waarschijnlijk dan van ds Mieras
Als je het verschil tussen ds. Beukelman en ds. Mieras niet meer kunt horen, moet je heel snel naar een hoortoestellenwinkel.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Ja goed, ik weet niet wie Beukelman is
De leesdienst (29-9) staat er nog op :super
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:Ja goed, ik weet niet wie Beukelman is
De leesdienst (29-9) staat er nog op :super
Ds. Joh. Beukelman is een oudvader, leefde aan het begin van de 18e eeuw.
De verklaring van ds. Mieras is het ook niet. Die zou ik zo herkennen.
Het klinkt me wel in de oren als een verklaring van een predikant uit de 20e eeuw.
Er zijn heel wat mogelijkheden, want in Veenwouden hebben ze bijv. ook wel de verklaring van ds. Verhoeks gelezen (GGiN).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

windorgel schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja goed, ik weet niet wie Beukelman is
De leesdienst (29-9) staat er nog op :super
Ds. Joh. Beukelman is een oudvader, leefde aan het begin van de 18e eeuw.
De verklaring van ds. Mieras is het ook niet. Die zou ik zo herkennen.
Het klinkt me wel in de oren als een verklaring van een predikant uit de 20e eeuw.
Er zijn heel wat mogelijkheden, want in Veenwouden hebben ze bijv. ook wel de verklaring van ds. Verhoeks gelezen (GGiN).
Het is ds. C. Smits.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
windorgel schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja goed, ik weet niet wie Beukelman is
De leesdienst (29-9) staat er nog op :super
Ds. Joh. Beukelman is een oudvader, leefde aan het begin van de 18e eeuw.
De verklaring van ds. Mieras is het ook niet. Die zou ik zo herkennen.
Het klinkt me wel in de oren als een verklaring van een predikant uit de 20e eeuw.
Er zijn heel wat mogelijkheden, want in Veenwouden hebben ze bijv. ook wel de verklaring van ds. Verhoeks gelezen (GGiN).
Het is ds. C. Smits.
Bedankt, een eenvoudige maar praktische cath uitleg
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag tweemaal Leesdienst in de gemeente.

In de ochtenddienst werd er een preek gelezen van ds. G.J. van Aalst.
De tekst was uit Mattheüs 20:7b: “En zo wat recht is, zult gij ontvangen.”
Er werd gelezen uit Mattheüs 20:1-16.
Deze preek had als thema: ''Verdienste of gunst".
Dit werd vervolgens uitgewerkt in drie aandachtspunten: 1. In de wijngaard gezonden; 2. In de avond betaald en 3. Uit genade beloond.

We zongen de volgende psalmen: Psalm 19:7, Psalm 119:88, Psalm 131:1,3+4, Psalm 111:2 en Psalm 75:4.


De middagdienst begon om 18:00 uur i.p.v. 16:30 uur, door de marathon die door de stad liep.
Er werd een preek gelezen van ds. S.W. Janse, met als thema: "Lopers in de loopbaan".
Dit naar aanleiding van Hebreeën 12:1+2.
“Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen alle last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan die ons voorgesteld is; ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand van de troon Gods.”
Er werd gelezen uit Hebreeën 12:1-13.

Het thema was uitgewerkt in 3 punten: 1. Aansporing, 2. Verhindering en 3. Vertroosting.

We zongen deze dienst de volgende psalmen: Psalm 142:4+5, Psalm 53:6, Psalm 84:3+4, Psalm 27:7 en Psalm 89:7+8.

De preek is ook te vinden op Prekenweb onder deze link: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21464
En zelfs ook na te luisteren onder deze link: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17398 (Preek uit 2013 in Burgh-Haamstede)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Zondagmorgen:
Dienst: kand. V. S. van der Meer

Schriftlezing: 1 Johannes 1:8-2:17, preektekst 1 Johannes 2:15a.
Thema: Heb de wereld niet lief!
1. Het probleem met de wereld
2. Het probleem in de wereld
3. De overwinning op de wereld

Een scherpe preek over onze houding richting alles wat van de Heere afleidt.

Zondagmiddag:
Dienst: ds. G.J. Noordermeer

Exodus 2: 1 – 10 Hebreeën 11: 23 – 28
De HEERE schenkt Amram en Jochebed opnieuw de kinderzegen
1 In geloof ontvangen en verborgen
2 Uit noodzaak uit handen gegeven
3 Met een bedoeling weer teruggekregen

Stemt zeer tot nadenken over hoe we onze rol als ouders invullen,
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

2x eigen predikant

Ochtend: bed HD
Jesaja 55:12-56:8
Strekking was dat het niet uitmaakte welke afkomst je had maar dat God een vader voor iedereen wilt zijn
(ongesnedene, Israël

Middag:
Lukas 9 10-17
Dat wij rust nodig hebben en hierin ook een overvloed zien van Gods goedheid zoals te zien is met de maaltijd (5 broden 2 vissen) waar een overvloed van gegeven is
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

CGK Renswoude ds P den Butter
Deel 5,6 Jona.

Morgendienst:
Schriftlezing: Jona 1: 17 – 2: 10
Ps 14 : 2 3
Ps 86 : 4
Ps 9 : 8 16 19
Ps 141 : 1 9

Jona 3: 1 – 4
1.En het woord des HEEREN geschiedde ten anderen male tot Jona, zeggende:
2 Maak u op, ga naar de grote stad Nineve; en predik tegen haar de prediking, die Ik tot u spreek.
3 Toen maakte zich Jona op, en ging naar Nineve, naar het woord des HEEREN. Nineve nu was een grote stad Gods, van drie dagreizen.
4 En Jona begon in de stad te gaan, een dagreis; en hij predikte, en zeide: Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd.

Jona gaat naar Ninevé
1. Op nadrukkelijk bevel van de Heere
2. In gewillige gehoorzaamheid

Middagdienst:
Schriftlezing: Jona 3
Ps 37 : 7 8
Ps 55 : 11
Ps 32 : 2 3
Ps 51 : 5
Ps 85 : 2

Jona 3:5-9
5 En de lieden van Nineve geloofden aan God; en zij riepen een vasten uit, en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun kleinste toe.
6 Want dit woord geraakte tot den koning van Nineve, en hij stond op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
7 En hij liet uitroepen, en men sprak te Nineve, uit bevel des konings en zijner groten, zeggende: Laat mens noch beest, rund noch schaap, iets smaken, laat ze niet weiden, noch water drinken.
8 Maar mens en beest zullen met zakken bedekt zijn, en zullen sterk tot God roepen; en zij zullen zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg, en van het geweld, dat in hun handen is.
9 Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Ik weet niet of dit officiele punten waren:
Er gebeuren twee wonderen in Ninevé
1. Jona wordt niet weggestuurd
2. De mensen luisteren en raken overtuigd.

Twee preken die goed lieten zien wie en wat de mens is, maar ook wie God is.
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de beide morgendiensten(9.00 en 11.00) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Hij preekte over 2 Petrus 1: 10 Daarom, broeders, beijver u des te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken; want als u dat doet, zult u nooit struikelen.
Schriftlezingen: 2 Petrus 1: 5 t/m 11 en Openbaring 3: 14 t/m 22
Zingen:
Ps 115: 2
Ps 100: 1 en 2
Ps 25: 2
Ps 84: 5 en 6
Ps 118: 10
Ps 119: 83 en 86

In de middag&avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.J. Mulder voor. Hij behandelde Zondag 48 van de H. Catechismus over Uw Koninkrijk kome.
Hij gaf aan 2x over deze zondag te zullen preken dv volgende week zondag de 2e preek.
Thema: Onze Vader en Zijn rijk
1. Regeer ons
2. Bewaar en vermeerder
Schriftlezingen: Psalm 84: 1 t/m 9 en Efeze 6: 10 t/m 20
Zingen:
Ps 114: 1
Ps 97: 1
Ps 97: 7
Ps 103: 1, 3, 10 en 11
Ps 93: 1, 2, 3 en 4
GDH: 1, 3 en 10
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

Preek over stokbewaarder en over David en Goliath.
Eigen dominee en ds. M. Klaassen
Gesloten