Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Heb wel eens Bart B. Gehoord op een jongeren dag dat uitging van de GGiN.
Maar links ggin is dat hetzfelde als Midden GG?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Waarom zeg jij nooit wie er voorgaat?
In andere posts noem je vaak wel namen.
Vreemd.

Ik ben voorstander om de volgende regel in te voeren: dat als je een preek bespreekt hier, noem je ook de naam van de voorganger.
Dat is chantage.

Lees nog eens deze post. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 30#p844985

En houd verder op met deze muggenzifterij.
Welke post?
Maar iedereen noemt namen in dit topic, behalve Jantje.
En juist jij noemt in andere topics tal van namen. Dus heel bijzonder.
Jantje heeft een reden gegeven om in dit topic geen namen te noemen, namelijk zijn eigen privacy. We gaan ontopic verder.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:O, dat weet ik niet. Heb jij hem ook gezien?
Grapje Jannetje.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Stof »

-DIA- schreef:Er was eens een kerk, ik de kerk nog goed gekend. En de kerk bestaat nog.
Bij leesdiensten noemde men nooit van wie de gelezen preek was.
We vroegen eens aan een ouderling waarom ze dat niet deden. Het antwoord was: Dan kan de gemeente geen kritiek uitoefenen op de predikant. Ergens wel te begrijpen.
Maar later ging men daar toch overstag, en noemde men wel na de leesdienst van wie de gelezen preek was.
Voor zover ik weet worden in de OGGiN in Geldermalsen ook de namen van de gelezen oudvaders niet genoemd. Misschien kan Mark1985 dat bevestigen of ontkrachten. Tot een jaar of 10 geleden was dat iig zo. De lezing die ik daarover hoorde is dat zodoende de diverse oudvaders niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden. Opzich begrijp ik de zienswijze wel, aangezien oudvaders vaak één onderwerp sterk belichten in één preek, of in andere preken bijvoorbeeld alleen Gods kinderen aanspreken. Ook blijven hierdoor wellicht Hollandse en Schotse/Engelse oudvaders dezelfde waardering behouden. Ikzelf merk dat ik, zeer tegen mijn wil, zeker beinvloed word in het luisteren naar een leespreek door de naam van degene van wie de preek is. Ik vind er dus wel wat in zitten. Wel jammer, want het noemen van de schrijver zou gewoon moeten kunnen.

Edit: in mijn geval komt dat door de hardnekkige hokjes :-(
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Ik heb daar ook erg last van, van die hokjes. :D Dat die ook al in de GGiN bestonden, wist ik ook niet.

Bij ons noemen ze het ook altijd. En in 9 van de 10 gevallen staat de preek toch op Prekenweb, dus dan kun je het eenvoudig alvast opzoeken (of nazoeken, als je de nieuwsgierigheid in toom kunt houden tot na de dienst).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:Ik heb daar ook erg last van, van die hokjes. :D Dat die ook al in de GGiN bestonden, wist ik ook niet.

Bij ons noemen ze het ook altijd. En in 9 van de 10 gevallen staat de preek toch op Prekenweb, dus dan kun je het eenvoudig alvast opzoeken (of nazoeken, als je de nieuwsgierigheid in toom kunt houden tot na de dienst).
Ik denk dat er in de OGGiN weinig hokjes bestaan en daar ben ik best jaloers op. Maar zoals we weten worden oudvaders wel tot op de mm gecategoriseerd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Stof schreef:
-DIA- schreef:Er was eens een kerk, ik de kerk nog goed gekend. En de kerk bestaat nog.
Bij leesdiensten noemde men nooit van wie de gelezen preek was.
We vroegen eens aan een ouderling waarom ze dat niet deden. Het antwoord was: Dan kan de gemeente geen kritiek uitoefenen op de predikant. Ergens wel te begrijpen.
Maar later ging men daar toch overstag, en noemde men wel na de leesdienst van wie de gelezen preek was.
Voor zover ik weet worden in de OGGiN in Geldermalsen ook de namen van de gelezen oudvaders niet genoemd. Misschien kan Mark1985 dat bevestigen of ontkrachten. Tot een jaar of 10 geleden was dat iig zo. De lezing die ik daarover hoorde is dat zodoende de diverse oudvaders niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden. Opzich begrijp ik de zienswijze wel, aangezien oudvaders vaak één onderwerp sterk belichten in één preek, of in andere preken bijvoorbeeld alleen Gods kinderen aanspreken. Ook blijven hierdoor wellicht Hollandse en Schotse/Engelse oudvaders dezelfde waardering behouden. Ikzelf merk dat ik, zeer tegen mijn wil, zeker beinvloed word in het luisteren naar een leespreek door de naam van degene van wie de preek is. Ik vind er dus wel wat in zitten. Wel jammer, want het noemen van de schrijver zou gewoon moeten kunnen.

Edit: in mijn geval komt dat door de hardnekkige hokjes :-(
Ik kan verklappen (het is gewoon bekend) dat het hier de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente (Bevervoorde) betrof. Later, toen de namen wel werden genoemd bleek de deze vrije gemeente heel interkerkelijk was. Van Wulfert Floor, tot A.P.A. du Cloux, van ds. Mallan tot ds. F. Bakker, van ds. Lamain tot ds. Joh. van der Poel, en verder af en toe een preek van ds. van de Breevaart en af en toe nog oudvaders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Stof »

-DIA- schreef:
Stof schreef:
-DIA- schreef:Er was eens een kerk, ik de kerk nog goed gekend. En de kerk bestaat nog.
Bij leesdiensten noemde men nooit van wie de gelezen preek was.
We vroegen eens aan een ouderling waarom ze dat niet deden. Het antwoord was: Dan kan de gemeente geen kritiek uitoefenen op de predikant. Ergens wel te begrijpen.
Maar later ging men daar toch overstag, en noemde men wel na de leesdienst van wie de gelezen preek was.
Voor zover ik weet worden in de OGGiN in Geldermalsen ook de namen van de gelezen oudvaders niet genoemd. Misschien kan Mark1985 dat bevestigen of ontkrachten. Tot een jaar of 10 geleden was dat iig zo. De lezing die ik daarover hoorde is dat zodoende de diverse oudvaders niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden. Opzich begrijp ik de zienswijze wel, aangezien oudvaders vaak één onderwerp sterk belichten in één preek, of in andere preken bijvoorbeeld alleen Gods kinderen aanspreken. Ook blijven hierdoor wellicht Hollandse en Schotse/Engelse oudvaders dezelfde waardering behouden. Ikzelf merk dat ik, zeer tegen mijn wil, zeker beinvloed word in het luisteren naar een leespreek door de naam van degene van wie de preek is. Ik vind er dus wel wat in zitten. Wel jammer, want het noemen van de schrijver zou gewoon moeten kunnen.

Edit: in mijn geval komt dat door de hardnekkige hokjes :-(
Ik kan verklappen (het is gewoon bekend) dat het hier de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente (Bevervoorde) betrof. Later, toen de namen wel werden genoemd bleek de deze vrije gemeente heel interkerkelijk was. Van Wulfert Floor, tot A.P.A. du Cloux, van ds. Mallan tot ds. F. Bakker, van ds. Lamain tot ds. Joh. van der Poel, en verder af en toe een preek van ds. van de Breevaart en af en toe nog oudvaders.
Dat is nog een mooie bijkomstigheid van het niet noemen van namen! Mooi!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

Ik begrijp dat niet noemen van namen niet.
Een predikant gaat toch ook niet achter een gordijn staan om zo zijn identiteit te verbergen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17352
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:Ik begrijp dat niet noemen van namen niet.
Een predikant gaat toch ook niet achter een gordijn staan om zo zijn identiteit te verbergen?
Heet jij echt "Bezorgd"of sta jij achter een gordijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:Ik begrijp dat niet noemen van namen niet.
Een predikant gaat toch ook niet achter een gordijn staan om zo zijn identiteit te verbergen?
Heet jij echt "Bezorgd"of sta jij achter een gordijn?
Preken wij hier JSF ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Zullen we maar weer ontopic gaan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

Voor de duidelijkheid: ik doel nu op het niet noemen van namen tijdens de leesdiensten.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:Voor de duidelijkheid: ik doel nu op het niet noemen van namen tijdens de leesdiensten.
Zoals hierboven genoemd door DIA en mezelf bestaan er meerdere redenen voor om de naam niet te noemen. Ik vind het niet goed dat het nodig is, maar zie er ook het nut wel van in. Wanneer je behebt bent met het hokjesvirus geeft het een wat meer onbevangen luisterhouding.

Maar ik erken: het probleem ligt primair bij het hokjesdenken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Er zijn trouwens ook gemeenten waar ze aan het begin van de preek al meedelen van wie ze gaan lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten