Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de vroege morgendienst om 9.00 ging Ds. J.R. Volk em. Predikant uit Alblasserdam voor. Hij preekte over Efeze 2: 4 en 5a.

Maar ik was in de late ochtenddienst om 11.00 waarin Ds. J.J. Mulder voorging.
In deze dienst werdt de Heilige Doop bediend aan 2 kinderen van de gemeente.
De tekst voor de preek kwam uit Efeze 2: 4 en 5 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt –uit genade bent u zalig geworden-
Thema: Rotsvast gered
1. De bron van deze redding
2. De inhoud van deze redding
3. De zekerheid van deze redding
Schriftlezingen: Efeze 2: 1 t/m 5 en Kolossenzen 2: 12 en 13
Zingen:
Ps 92: 1
Ps 84: 1
Ps 105: 5
Ps 134: 3
Ps 33: 1, 5 en 11
Ps 143: 10
Ps 8: 1, 2 en 4

In de middag&avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor.
Hij behandelde Zondag 14 van de H. Catechismus.
Punten:
1. Ontvangen van de Heilige Geest
2. Geboren uit de maagd Maria
3. Wat nut ons dat, welke troost halen we daar uit?
Schriftlezingen: Hebreeën 2: 10 t/m 18 en Hebreeën 4: 14 t/m 16
Zingen:
Ps 93: 4
Ps 92: 2 en 3
Ps 103: 7
Ps 51: 3 en 4
Ps 71: 4 en 10
Ps 8: 4
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Dr. van der Knijff is geen ouderling.
O. Ik meende dat ergens gelezen te hebben. Maar dat klopt dan niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Je bedoeld dat je in de week daarna nog eens de preek overdenkt en praktische punten probeert toe te passen in je leven?
Ik luister soms de preek nog wel eens na inderdaad. Mee schrijven doe ik nagenoeg nooit, alleen als ik thuis mee luister.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

Nasrani schreef:
Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Je bedoeld dat je in de week daarna nog eens de preek overdenkt en praktische punten probeert toe te passen in je leven?
Ik luister soms de preek nog wel eens na inderdaad. Mee schrijven doe ik nagenoeg nooit, alleen als ik thuis mee luister.
Ja dat bedoel ik. Dank je. Hier hetzelfde. Ik luister de preek ook wel eens na (en dan schrijf ik wat dingen op zodat ik het terug kan lezen in de week).
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Arja schreef:
Nasrani schreef:
Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Je bedoeld dat je in de week daarna nog eens de preek overdenkt en praktische punten probeert toe te passen in je leven?
Ik luister soms de preek nog wel eens na inderdaad. Mee schrijven doe ik nagenoeg nooit, alleen als ik thuis mee luister.
Ja dat bedoel ik. Dank je. Hier hetzelfde. Ik luister de preek ook wel eens na (en dan schrijf ik wat dingen op zodat ik het terug kan lezen in de week).
Ja ik heb zeker veel aan de preken die ik op zondag hoor.
Ik zit nu nog regelmatig terug te denken aan de preek van zondagmorgen. Dit ging over de uitverkiezing. Een lastig onderwerp, maar de predikant had een heldere en mooie uitleg.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

Nasrani schreef:
Arja schreef:
Nasrani schreef:
Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Je bedoeld dat je in de week daarna nog eens de preek overdenkt en praktische punten probeert toe te passen in je leven?
Ik luister soms de preek nog wel eens na inderdaad. Mee schrijven doe ik nagenoeg nooit, alleen als ik thuis mee luister.
Ja dat bedoel ik. Dank je. Hier hetzelfde. Ik luister de preek ook wel eens na (en dan schrijf ik wat dingen op zodat ik het terug kan lezen in de week).
Ja ik heb zeker veel aan de preken die ik op zondag hoor.
Ik zit nu nog regelmatig terug te denken aan de preek van zondagmorgen. Dit ging over de uitverkiezing. Een lastig onderwerp, maar de predikant had een heldere en mooie uitleg.
Fijn om te horen. Juist zo'n onderwerp.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Charles »

Jantje schreef:Als het goed is, is een preek altijd voorspelbaar. Het gaat immers om ellende - verlossing - dankbaarheid.

Dus ik denk dat de dominee van @Charles twee prima preken heeft gehouden. :super
Denk dat veel mensen in de GG het inderdaad prima preken zou hebben gevonden. Mijn gemeente dacht daar anders over; opvallend veel lege plekken in de middagdienst.

Wat is mijn probleem: dat als ik de tekst en de preekpunten hoor, ik in vijf minuten kan schetsen hoe de rest van de preek zal verlopen en wat er gezegd gaat worden. En inderdaad, zo verloopt de preek. Er zit een uitstapje in naar de zonde tegen de HG (mijn hoofd denkt dan in een paar seconden: tranen bewijs dat je het niet gedaan hebt/als je tobt met die vraag bewijs dat je het niet gedaan hebt etc. ). En idd, dat wordt allemaal gepreekt, alleen duurt dat wel een kwartier. En zo kruipt de preek voort met allemaal algemene, keurige waarheden. Nergens gaat het de diepte in, nergens krijg ik geestelijk onderwijs. Er worden diverse zaken aangestipt waarvan ik denk: ja, stop hier eens en ga daarover nou eens de diepte in, werk dat eens uit hoe dat gaat in het bevindelijke leven. Maar dat gebeurt niet omdat men het zelf niet kent. Het is een brave, keurige man en het is een brave, keurige preek en alles is keurig en alles is helemaal waar. Maar ik denk: ik wou dat je eens door alles heenzakte of dat je (zoals JW Kersten zegt in een preek)’ je eens te barsten zingt’. Dan is de preek voorbij en ik denk: dan ben je tientallen jaren predikant geweest en dan is dit wat je te vertellen hebt? Ik ontvang in de prediking eigenlijk al jaren geen geestelijke leiding meer. Ik heb het meeste aan zelf lezen en af en toe een mooie leespreek op de kansel.

Gaat mij niet om licht of zwaar maar om authentiek zijn. Er zijn geen authentiek predikanten meer (nou ja, Gunst, Visscher, Zondag, IJsselstein en A.T. Vergunst – maar die zijn merkbaar wél door alles heen gezakt. Dan kun je ook een speld horen vallen in de gemeente). Zo’n P. Blok die ik diverse malen heb gehoord: dat bestaat niet meer. Het is nu allemaal eenheidsworst. Of zoals zo’n in het zwart gekleed oma (avondmaalsgangster in zware gemeente) van een vriendin ooit zei: ds. P. Blok preekt de bevinding en ds. X (rechtse broeder in lijn van Blok) vertelt verhaaltjes. Zo is het wel ja, je hoort nog wel de termen en de klanken, maar er zit geen leven/beleving in. Opgewarmde bevinding uit een boekje. En zo sukkelen we met zn allen voort.

Als ik dan een preek luister van B. van Leeuwen (PKN) of C.P. de Boer (CGK) dan denk ik: konden die maar eens voorgaan bij ons in de GG. Want die doorleefde ernst en scherpte horen wij niet meer.

En zo sleep ik me zondag aan zondag naar de kerk. Zou ik alleen zijn (en geen gezin hebben) dan zou ik mn bed waarschijnlijk niet uit kunnen komen op zondag.
Laatst gewijzigd door Charles op 10 jul 2019, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Gaat mij niet om licht of zwaar maar om authentiek zijn. Er zijn geen authentiek predikanten meer (nou ja, Gunst, Zondag, IJsselstein en A.T. Vergunst – maar die zijn merkbaar wél door alles heen gezakt). Zo’n P. Blok die ik diverse malen heb gehoord: dat bestaat niet meer. Het is nu allemaal eenheidsworst. Of zoals zo’n in het zwart gekleed oma (avondmaalsgangster in zware gemeente) van een vriendin ooit zei: ds. P. Blok preekt de bevinding en ds. X (rechtse broeder in lijn van Blok) vertelt verhaaltjes. Zo is het wel ja, je hoort nog wel de termen en de klanken, maar er zit geen leven/beleving in. Opgewarmde bevinding uit een boekje.
Charles, voorop gesteld: heel veel sterkte in deze pijn!

Maar pas op dat je niet doorslaat. Ik ben niet zo van namen noemen, maar ik denk dat je rijtje met authentieke predikanten gelukkig nog wel wat langer kan worden.

Ps. ik zie dat je zelf ook weer een naam hebt toegevoegd...
-
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Charles »

Mannetje schreef:
Gaat mij niet om licht of zwaar maar om authentiek zijn. Er zijn geen authentiek predikanten meer (nou ja, Gunst, Zondag, IJsselstein en A.T. Vergunst – maar die zijn merkbaar wél door alles heen gezakt). Zo’n P. Blok die ik diverse malen heb gehoord: dat bestaat niet meer. Het is nu allemaal eenheidsworst. Of zoals zo’n in het zwart gekleed oma (avondmaalsgangster in zware gemeente) van een vriendin ooit zei: ds. P. Blok preekt de bevinding en ds. X (rechtse broeder in lijn van Blok) vertelt verhaaltjes. Zo is het wel ja, je hoort nog wel de termen en de klanken, maar er zit geen leven/beleving in. Opgewarmde bevinding uit een boekje.
Charles, voorop gesteld: heel veel sterkte in deze pijn!

Maar pas op dat je niet doorslaat. Ik ben niet zo van namen noemen, maar ik denk dat je rijtje met authentieke predikanten gelukkig nog wel wat langer kan worden.

Ps. ik zie dat je zelf ook weer een naam hebt toegevoegd...
Ik hoor er ook niet zoveel. Dus hopelijk wordt het rijtje in de loop der jaren langer.

Dit interview moet ik vaak aan terugdenken: https://www.rd.nl/kerk-religie/florijn- ... e-1.100504

Citaat:
Dominees kennen de gereformeerde dogmatiek allemaal uit het hoofd. Het zijn brave jongens, hoor, velen van hen heb ik van nabij meegemaakt. Het merkwaardige is dat ik ze altijd ronduit zeg waar het op staat en dat ze mij toch een zekere achting toedichten. U moet weten: ik houd van predikanten met een dwaling, van mannen die als Maarten Luther door dood en hel zijn heengegaan.”

„Sinds enkele jaren ga ik uit principe niet meer naar de kerk. ’s Zondags lees ik samen met mijn vrouw een preek. Van Theodorus van der Groe en Joos van Laar. Of van Thomas Boston en John Flavel. Het liefst zou ik mij ’s zondags onder het gehoor willen stellen van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?

Ik ben bang dat God ons land heeft verlaten, al zit er hier en daar nog wel een kind van God verscholen. De mensen zijn zo blij met al hun nieuwe kerken en alle activiteiten die zij organiseren. Maar ik kan er niets mee.”
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Tsja, wat moet ik zeggen? Ik hoor zelf bijzonder veel dominees. Ik herken bij enkele dominees wel wat jij bedoelt. Maar vaak is dat ook niet zo. Wellicht is je blikveld klein omdat jouw gemeente niet vacant is. Dat zou kunnen. Ik denk, met @Mannetje, dat er wel meer namen te noemen zijn.

Verder wens ik je veel wijsheid en sterkte!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11592
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Ik heb inmiddels een aardige voorraad in mijn google play music verzameld die ik vaak luister. Schrijven doe ik eigenlijk steeds vaker ja.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

Charles wat een herkenning. Dank voor je openheid.
Beetje eng om te lezen, maar het is zo waar wat je schrijft.

Radicale predikers, die zo vol vuur zijn, en daarom soms misschien wel eens wat verkeerds of eenzijdigs zeggen. Maar vanuit de liefde en bevlogenheid. Die hebben we nodig. Oh, zo nodig.
Gelukkig zijn ze er nog wel in de breedte van onze gezindte .
Zeeuw
Berichten: 11592
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Charles wat een herkenning. Dank voor je openheid.
Beetje eng om te lezen, maar het is zo waar wat je schrijft.

Radicale predikers, die zo vol vuur zijn, en daarom soms misschien wel eens wat verkeerds of eenzijdigs zeggen. Maar vanuit de liefde en bevlogenheid. Die hebben we nodig. Oh, zo nodig.
Gelukkig zijn ze er nog wel in de breedte van onze gezindte .
Juist, preken waarin echt de Geest meekomt. Waarbij er dominees op de preekstoel staan die vol vuur zijn door en over hun Zender. Die iedereen dat gunnen. Niet blijven hangen in verhandelingen, maar eerlijk spreken over hoe God met een mens handelt. Die ook hoop prediken. Niet volgens het 'mocht het nog eens komen te gebeuren, dat het misschien mogelijk mocht zijn dat er nog eentje etc etc'. Die geen technisch perfecte preek hebben, maar die spreken vanuit hun hart en niet vanuit hun hoofd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erasmiaan »

Charles schreef:
Jantje schreef:Als het goed is, is een preek altijd voorspelbaar. Het gaat immers om ellende - verlossing - dankbaarheid.

Dus ik denk dat de dominee van @Charles twee prima preken heeft gehouden. :super
Denk dat veel mensen in de GG het inderdaad prima preken zou hebben gevonden. Mijn gemeente dacht daar anders over; opvallend veel lege plekken in de middagdienst.

Wat is mijn probleem: dat als ik de tekst en de preekpunten hoor, ik in vijf minuten kan schetsen hoe de rest van de preek zal verlopen en wat er gezegd gaat worden. En inderdaad, zo verloopt de preek. Er zit een uitstapje in naar de zonde tegen de HG (mijn hoofd denkt dan in een paar seconden: tranen bewijs dat je het niet gedaan hebt/als je tobt met die vraag bewijs dat je het niet gedaan hebt etc. ). En idd, dat wordt allemaal gepreekt, alleen duurt dat wel een kwartier. En zo kruipt de preek voort met allemaal algemene, keurige waarheden. Nergens gaat het de diepte in, nergens krijg ik geestelijk onderwijs. Er worden diverse zaken aangestipt waarvan ik denk: ja, stop hier eens en ga daarover nou eens de diepte in, werk dat eens uit hoe dat gaat in het bevindelijke leven. Maar dat gebeurt niet omdat men het zelf niet kent. Het is een brave, keurige man en het is een brave, keurige preek en alles is keurig en alles is helemaal waar. Maar ik denk: ik wou dat je eens door alles heenzakte of dat je (zoals JW Kersten zegt in een preek)’ je eens te barsten zingt’. Dan is de preek voorbij en ik denk: dan ben je tientallen jaren predikant geweest en dan is dit wat je te vertellen hebt? Ik ontvang in de prediking eigenlijk al jaren geen geestelijke leiding meer. Ik heb het meeste aan zelf lezen en af en toe een mooie leespreek op de kansel.

Gaat mij niet om licht of zwaar maar om authentiek zijn. Er zijn geen authentiek predikanten meer (nou ja, Gunst, Visscher, Zondag, IJsselstein en A.T. Vergunst – maar die zijn merkbaar wél door alles heen gezakt. Dan kun je ook een speld horen vallen in de gemeente). Zo’n P. Blok die ik diverse malen heb gehoord: dat bestaat niet meer. Het is nu allemaal eenheidsworst. Of zoals zo’n in het zwart gekleed oma (avondmaalsgangster in zware gemeente) van een vriendin ooit zei: ds. P. Blok preekt de bevinding en ds. X (rechtse broeder in lijn van Blok) vertelt verhaaltjes. Zo is het wel ja, je hoort nog wel de termen en de klanken, maar er zit geen leven/beleving in. Opgewarmde bevinding uit een boekje. En zo sukkelen we met zn allen voort.

Als ik dan een preek luister van B. van Leeuwen (PKN) of C.P. de Boer (CGK) dan denk ik: konden die maar eens voorgaan bij ons in de GG. Want die doorleefde ernst en scherpte horen wij niet meer.

En zo sleep ik me zondag aan zondag naar de kerk. Zou ik alleen zijn (en geen gezin hebben) dan zou ik mn bed waarschijnlijk niet uit kunnen komen op zondag.
Laten we hopen dat je er zelf dan eens doorzakt. Want honger maakt rauwe bonen zoet. De kerk is niet zoals de snel veranderende maatschappij. Gods Woord blijft hetzelfde, de dogmatiek blijft hetzelfde, het onderwijs is hetzelfde, de sacramenten zijn dezelfde, de psalmen blijven hetzelfde. En toch komen er uit die schat des harten naast oude dingen ook nieuwe dingen. Geen echt nieuwe dingen, maar Gods Geest die alle dingen nieuw maakt. Een psalm kun je al 50 jaar kennen; maar ineens gaat die tot je hart spreken. Dat is het werk van de Heere. Voorkeuren voor predikanten kunnen heel verschillend zijn. Jij noemt nu een rijtje dat op een voor jou authentieke, aansprekende manier preekt. Daar kunnen mensen totaal anders over denken (los van de inhoud!). Predikanten uit een ander kerkverband of die je voor het eerst beluistert, kunnen heel verfrissend zijn. Maar vergis je niet: jaren onder díe prediking (die in eerste instantie heel verfrissend was) kan uiteindelijk weer leiden tot eenzelfde geestestoestand zoals hierboven door jou besproken. Want ook dan heb je alles gehoord (al kun je je dat op dit moment misschien niet voorstellen).

Het klinkt misschien scherp, maar de Israëlieten walgden ook van het manna en de kwakkels... en misschien zit hier nog wel een verwende 21-ste-eeuwer die het zich kan voorstellen... want wij zouden daar ook niet mee tevreden zijn. Toch is dit een ernstige zonde tegen God. Daarbij zou je ook het perspectief van de vervolgde kerk kunnen noemen. Wat zou die blij zijn met zo'n prediking in alle vrijheid. Maar daar kan het niet...

Wil ik hiermee zeggen dat alles onzin is wat je zegt? Neen, opgewarmde bevinding hoor ik ook wel eens, een bepaalde brave standaardprediking ook wel eens. Maar, ik heb wel geleerd dat de houding daaronder allesbepalend is. Een geestelijke honger en dorst kan de luisterhouding 100% veranderen. Of is ons geestelijk verlanglijstje gevuld, zijn we bekeerd en is dat het? Dan begrijp ik dat dan het enige wat je nog in de kerk zoekt de verfrissendheid van de prediker is. Maar dat is wel arm.
Gesloten