Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

DDD schreef:Er zijn leraren in het basisonderwijs die geregeld zonder echte pauze van half negen tot twee in touw zijn en daarbij in drie niveau's instructie moeten geven.

Hoogleraren zijn soms ook twee keer drie kwartier aan het woord en dat ook zonder tussenzang.

Dus twee keer een preek van een half uur of 40 minuten moet toch wel kunnen op een morgen? Afgezien van het begintijdstip snap ik nooit wat er nu qua werkbelasting zo zwaar is aan preken. Ik begrijp het gewicht van zielen voor de eeuwigheid wel, maar je moet ook nuchter zijn. Er zijn genoeg beroepen die meer van het lichaam vergen.
Ik had pas een gesprek met Ds Mulder en hij vertelde dat het lichamelijk niet perse een zwaar beroep is, maar hij het geestelijk soms erg zwaar vind. Heel vaak was hij druk en moe in zijn hoofd. Hij gaf wel aan dat hij na een zondag preken 's avonds vaak erg moe is. Momenteel preekt hij dus vaak 3x op een zondag: 's ochtends of 's middags 2x achter elkaar in onze gemeente en dan nog een beurt in een andere gemeente.
En hij is nog een jonge vent van 31 jaar, er zijn ook emeritie die dat momenteel doen bij ons die 2 diensten zo kort achter elkaar.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Maar twee keer hetzelfde vertellen is serieus niet zwaar. Ik hoor er ook wel eens dominees over, maar ik denk echt dat zij soms geen idee hebben hoe hard sommige gemeenteleden wel niet moeten werken. De geestelijke verantwoordelijkheid van zielen weegt zwaar en ik wil daar niets van afdoen maar de financiele verantwoordelijkheid voor een bedrijf kan ook zwaar wegen of de verantwoordelijkheid voor zeven operaties op één dag.

Ik snap wel dat het belastend is, dat heb ik ook als ik een publiek optreden heb. Je hebt dan net wat meer adrenaline en dat moet je later compenseren. Maar ik reageerde op Zita. Ik kreeg de indruk dat zij wel erg veel medelijden had. Ik denk trouwens dat het voor de emiriti minder zwaar is. Want het is inderdaad vooral psychisch belastend. En dat is deels ook iets waaraan je went.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Niet echt fair om concrete ervaringen te bagatelliseren.

Overigens las ik bij Lloyd Jones in het boekje predikers en prediking ook allerlei factoren die het preken of heel makkelijk of heel moeilijk maken en dat ging onder andere over de hoogte van de lessenaar die je bijvoorbeeld in het preken stimuleert of juist belemmert.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

... En dan hebben we het nog niet eens gehad over die 4 of 5 predikanten uit de GG die elke zondag 4 keer preken en met Hemelvaart, Oud en Nieuw en 2de feestdagen ook nog 2 keer...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Preken van Ds Mulder zijn bijna nooit helemaal hetzelfde. Ik was gisteren middag geweest en vond de preek fijn dus dacht ik kijk met de 2e dienst mee(de preek dan alleen) en ik had verschillende keren zoiets van hé dat heb je net helemaal niet gezegd of dat zei je net iets anders. Dat is me bij hem al vaker opgevallen(luister vaker de 2e dienst weer mee)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Nee. Maar dat kost geen extra energie. Je vergeet gewoon wel eens wat van de punten die je hebt voorbereid. Dat heeft toch iedereen die moet spreken?

@Herman: ik bagatelliseer niets. Ik relativeer wel de zwaarte van de functie als het gaat om de belasting die deze meebrengt, vooral als het gaat om de preek. Dat is ontzettend subjectief.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Ach als jij dat denkt moet je dat lekker denken, ik ken genoeg dominees die het niet met je eens zullen zijn!
Die hun beroep wel als zwaar ervaren en 2x achter elkaar preken wel als zwaar ervaren.
Ik ken een predikant die zei: ik sta regelmatig onder aan de preekstoel en zou dan het liefst hard wegrennen, het vliegt me soms zo aan en ik ben soms zo moe. Ik smeek God dan om kracht en moed en kom biddend de dienst door.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Misschien moeten ze dan eens met een van hun gemeenteleden meelopen. Met een juffrouw op school die vijftig uur in de week werkt, of met iemand die iedere werkdag om zeven uur wegrijdt en om zeven uur thuiskomt.

Ik heb het niet over dominees in de GG die in drie gemeenten de begrafenissen en trouwdiensten moeten doen. Maar een gewone PKN-predikant is in verhouding met de gemiddelde werknemer echt niet zwaar belast, althans niet qua uitvoerende werkzaamheden. De belasting zit hem voor de meesten in heel andere dingen. En in het laatste geval: dat is iets waar je ook met ambtsbroeders over kunt spreken. Want dat zit hem toch ook gewoon in je persoonlijkheid. We moeten niet overgeestelijk denken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Toch geloof ik dat de meeste predikanten het preken ook wel als een opgave zullen zien, náást het innerlijke vermaak wat tijdens het prediken er ook mag zijn.

Het ene sluit het andere niet uit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Misschien moeten ze dan eens met een van hun gemeenteleden meelopen. Met een juffrouw op school die vijftig uur in de week werkt, of met iemand die iedere werkdag om zeven uur wegrijdt en om zeven uur thuiskomt.

Ik heb het niet over dominees in de GG die in drie gemeenten de begrafenissen en trouwdiensten moeten doen. Maar een gewone PKN-predikant is in verhouding met de gemiddelde werknemer echt niet zwaar belast, althans niet qua uitvoerende werkzaamheden. De belasting zit hem voor de meesten in heel andere dingen. En in het laatste geval: dat is iets waar je ook met ambtsbroeders over kunt spreken. Want dat zit hem toch ook gewoon in je persoonlijkheid. We moeten niet overgeestelijk denken.
Omdat anderen het ook zwaar hebben, mag een predikant het niet zwaar hebben? Ik denk dat de belasting die preken, pastoraat, sterfgevallen, ziektegevallen etc op een dominee leggen, absoluut stevig is. Je vervult vele functies in 1 persoon. Daarover moet je m.i. eerlijk met je kerkenraad spreken en vanaf het begin van je ambt duidelijke grenzen trekken. Anders red je het niet.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Dit klinkt heel bevindelijk.. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

@Jantje:
Daar twijfel ik niet aan. Maar we mogen ook wel nuchter zijn. De leerkracht op school heeft ook te maken met zielen voor de eeuwigheid. En die moet echt meer doen op een morgen dan twee keer een preek, al duurt de preek drie kwartier of een uur. Natuurlijk kun je als dominee met veel dingen heel druk zijn, en soms is dat ook heel goed én vraagt dat veel van je. Maar dat is iets anders dan dat twee keer dezelfde preek houden nou zo vermoeiend zou zijn.

Anderen werken dagelijks met leven en dood of onder hoge spanning en alertheid. Maar goed. Iedereen is anders en voor sommige predikanten is juist preken heel moeilijk. Het ging mij om de vraag van Zita of dat in zijn algemeenheid niet heel vermoeiend is. En ik vind dat dat reuze meevalt.

@Zeeuw:
Dat was niet waar het hier over ging. Het ging hier over de vraag of twee keer achter elkaar preken nou zo vermoeiend zou zijn. Dat staat totaal los van de overige dingen, waarin ik het helemaal met je eens ben. Een dominee is als hij plichtsgetrouw is, niet snel klaar. En dat kan een serieus probleem zijn. Maar dat is echt wat anders.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Ach we zullen het niet eens worden DDD!
Dus wat mij betreft einde gesprek!
En gewoon weer on topic lijkt me het beste!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Er zijn leraren in het basisonderwijs die geregeld zonder echte pauze van half negen tot twee in touw zijn en daarbij in drie niveau's instructie moeten geven.

Hoogleraren zijn soms ook twee keer drie kwartier aan het woord en dat ook zonder tussenzang.

Dus twee keer een preek van een half uur of 40 minuten moet toch wel kunnen op een morgen? Afgezien van het begintijdstip snap ik nooit wat er nu qua werkbelasting zo zwaar is aan preken. Ik begrijp het gewicht van zielen voor de eeuwigheid wel, maar je moet ook nuchter zijn. Er zijn genoeg beroepen die meer van het lichaam vergen.
Sommige hoogleraren zijn twee weken aan het voorbereiden voor één les.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Lilian1975 »

liz boer schreef:
DDD schreef:Er zijn leraren in het basisonderwijs die geregeld zonder echte pauze van half negen tot twee in touw zijn en daarbij in drie niveau's instructie moeten geven.

Hoogleraren zijn soms ook twee keer drie kwartier aan het woord en dat ook zonder tussenzang.

Dus twee keer een preek van een half uur of 40 minuten moet toch wel kunnen op een morgen? Afgezien van het begintijdstip snap ik nooit wat er nu qua werkbelasting zo zwaar is aan preken. Ik begrijp het gewicht van zielen voor de eeuwigheid wel, maar je moet ook nuchter zijn. Er zijn genoeg beroepen die meer van het lichaam vergen.
Sommige hoogleraren zijn twee weken aan het voorbereiden voor één les.
en in het basisonderwijs ligt burn out percentage heel hoog ;)
M.a.w. een preek vraagt meer voorbereiding dan een les. Laat staan een bijbelverhaal. Die overigens geen 45 minuten duurt...
Zeker als een predikant werkelijk door de tekst "kruipt". En geen standaard toepassing maakt. Platgetreden paadjes bewandeld. Maar zich werkelijk door de Geest laat onderwijzen.
De ene predikant kan het wel. De ander minder.

Ik wil mijn privacy niet opgeven. Maar de predikant in onze familie had een aantal aanrijdingen met de auto, altijd op maandagochtend , in de periode dat het verkeer nog niet zo druk was als nu maar hij wel 3 of meer keer op zondag preekte. Hij gaf aan zo vermoeid te zijn na zo'n zondag dat hij die aanrijdingen had. Het toen is gaan beperken tot twee keer per zondag. Tot ver na zijn emeritaat en een paar weken voor zijn overlijden.
Menig predikant is na een dienst leeg. En dit in tegenstelling tot een advocaat die een pleidooi houdt. Die soms ook moe is. Hij gaat naar huis. Is blij of teleurgesteld over behaalde resultaten. Maar het is geen zaak van leven of dood. Een predikant weet en is overtuigt dat het een zaak van leven en dood is. Voor al zijn toehoorders. Overigens preekt hij niet alleen. Maar duurt de dienst anderhalf uur.
Gesloten