Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

ds W.J. Op t Hof

Johannes 11

Wat zullen wij doen ?
Vraag van de Joden
Maar ook een ernstige boodschap voor ons
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Geytenbeekje schreef:Goede Vrijdag ds ST LAGENDIJK

MATTHEUS 27 33-54

1. Gescheurde Voorhangsel
2. Opstanding der Heiligen
3. Bekering Hoofdman over honderd
Wat zei hij over de opstanding der heiligen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

helma schreef: Wat zei hij over de opstanding der heiligen?
ds Droger heeft daar eens een preek over gehouden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door FlyingEagle »

Bij ons ging de preek over Ruth 1:16b
1) een vrijwillige keus
2) een besliste keus

In deze dienst was er openbare belijdenis en werden aan twee jonge mannen de volwassendoop bediend. Was indrukwekkend om mee te maken. S.D.G
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door KGPHP »

Gisterenmorgen een preek gehoord over Johannes 20:16:
Jezus zei tegen haar: Maria! Zij keerde zich om en zei tegen Hem: Rabboeni; dat betekent: Meester.

Afgelopen zondag een preek over de Emmaüsgangers gehoord.
Dat blijft toch altijd ook een indrukwekkende verhaal.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Gistermiddag bevestigingsdienst door ds. A Schreuder. GG Doetinchem, 24-4-2019
Lezen 2 Tim 2:14-26
Tekst 2 Tim. 2:24,25
24 En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen;
25 Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid.

Thema: Een arbeider in Gods koninkrijk
1. Hoe hij moet arbeiden
2. Waarnaar hij mag uitzien

Avonddienst intrededienst Ds AA Brugge.
Lezen Jeremia 30:1-17
Tekst Jeremia 30:17
17 Want Ik zal u de gezondheid doen rijzen, en u van uw plagen genezen, spreekt de HEERE; omdat zij u noemen: De verdrevene. Het is Sion, zeggen zij; niemand vraagt naar haar.

Thema: Boodschap aan Sion
1.De onmogelijkheid van de verlossing aangezegd
2.De vastheid van de verlossing aangekondigd
3.De zekerheid van de verlossing aangewezen
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

We brengen een zondag door in kerkelijk Harskamp. Net voor kwart voor 10 reden we het dorp in om onze auto te parkeren bij de Hervormde Kerk aan de Edese weg. De koster staat bij de wijd openstaande deuren en heet ons hartelijk welkom. Het is nog stil in de kerk. We zijn ongeveer de eerste bezoekers. De galerij is gesloten tijdens de erediensten. Er hangt een predikantenbord. Achter de namen van de predikanten twee jaartallen, behalve bij de laatste naam: ds. M.C. Schreur. Hij dient de gemeente momenteel. De knielbank, het doopvont en het psalmenbord vallen op vanwege het bijzondere houtsnijwerk. Vanmorgen preekt ds. Stelwagen. Zijn naam staat ook op het predikantenbord vermeld. Er komen meer mensen binnen. We worden door iedereen hartelijk begroet. Wat zijn we welkom! De preek gaat over Efeze 1, vers 19 en 20. Dit hoofdstuk begint, na de inleiding, met een harmonieuze, trinitarische lofzang van Paulus en eindigt met een gebed van Paulus. Het gaat over de kracht van de opstanding van Christus. Zoals een passer: de punt staat op het graf van Christus en de cirkel gaat rond, als een reikwijdte voor de dynamietenergie die er van het graf van Christus uitgaat. Nadat Paulus wijst op de erfenis van Gods kinderen noemt hij de opstandingskracht in hen: het roept in het hart, opent het graf van onze doodstaat en brengt het leven aan. Daarna gaat het over Gods energie in het zetten aan de rechterhand van God: dat gaat in tegen de zwaartekracht, Gods pelgrim ademt in de atmosfeer van boven, wandelt boven verzoeking en wereldgezindheid. Weliswaar in principe, omdat de praktijk vaak anders leert. Gods kind vliegt op als een arend. Want waar uw schat is, daar zal uw hart zijn. Tenslotte noemt hij Gods dynamietenergie in de eeuwige glorie. Daar waar Christus is, is uw plaats. Hij het hoofd, wij het lichaam. Zie uw Heere, afgedaald in de vreselijke diepte en verhoogd in eeuwige Heerlijkheid. Zo werkt het in een pelgrim. De dominee heeft er geen woorden voor. Het is te groot. Er zijn woorden, zo spreekt hij, die geen bodem hebben. Eén zo’n woord is ‘vereniging’. ‘Ik in hen en zij in Mij’, bad Christus. Dat is het geheim.
Tijdens de dienst zingen we 6 verzen, 4 uit de psalmen en 2 uit het berijmde gebed des Heeren. In een vlot tempo en uit volle borst. De organist begeleidt zoals het hoort.
Hoe heerlijk: na de zegen zingen we het Wilhelmus, couplet 1 en 6. Voor het eerst in mijn leven na de eredienst rond koningsdag.

We kiezen ervoor de avonddienst mee te maken in een kerk, een paar honderd meter verderop. Deze week 15 jaar geleden is de gemeente gescheurd. Nu komt hervormd Harskamp op twee plekken samen. De kerk staat prachtig in het landschap. Er komen veel auto’s met kerkgangers aan. We parkeren onze auto op het parkeerterrein achter de kerk. Als de kerk binnenstappen komen we in een zijhal. Niemand te zien. We openen de deur naar de kerkzaal. Er zitten al wat mensen. Ze kijken naar ons en draaien dan weer weg. We vragen toch maar aan een dame of de plaatsen vrij zijn. Ze knikt. We vatten het op als ‘ja’. We zoeken een plekje. De kerk is nog stil. Ook het orgel. Rond 10 voor 7 stroomt ook deze kerk vol. Onze dochter zit op een hoekje. Ze hoort iemand zeggen: ‘Daar moeten wij zitten’. Die iemand staat bij onze bank. ‘Mogen we er voorbij?’ vraagt die iemand. We staan op. Ik groet hem met het woord: 'goedenavond'. Er komt geen reactie. Net voor de dienst begint komen uit verschillende deuren mannen met zwarte pakken die in de kerkenraadsbank gaan zitten. Als de dienst echt begint komen er uit de deur naast de preekstoel ouderlingen met de dominee. De dominee van vanavond staat ook op het predikantenbord van vanmorgen. We gaan zingen. In totaal zullen er 7 psalmverzen gezongen worden. Het tempo ligt ongeveer twee keer lager als vanmorgen. Toch is het zingen goed.
De dominee vervolgt de preek van de morgendienst. Toen waren wij er niet. Hij noemt als uitgangspunt Joh. 21:2. ‘Er is heil in de werkelijkheid: Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij’. Verder kan en wil ik over deze preek niets zeggen.
Na afloop is het op het kerkplein een wedstrijdje: wie is het snelst weg. We worden bekeken, maar door niemand gegroet verder. Ik doe mijn best om mijn auto in de stoet te wurmen. Ik zie op een gegeven moment een gelegenheid om dit uit te voeren. Ik zwaai niet naar de mevrouw die even op me moet wachten. We rijden naar het volgende dorp. Door alle bomen donkert het sneller. Zo lijkt het. Boven de bomen is het licht.

Twee gemeenten, voor 2004 nog één. Er zijn verschillen. Hoe was het voor 2004? Twee oud-predikanten van de gemeente bedienen Harskamp, nu op onderscheiden plaatsen. Ds. Doornenbal zou na een bezoek zeggen: ‘God zegene Harskamp’. Ik zeg het ook.

We zingen in Harskamp:

Verlos ons uit des bozen macht;
Bescherm, en sterk ons door Uw kracht:
Wij zijn toch zwak, zijn sterkt' is groot;
Dus zijn w' elk ogenblik in nood;
Hier komt nog vlees en wereld bij;
Ai, sterk ons dan, en maak ons vrij.

En ook:

Waar liefde woont, gebiedt de Heer’ den zegen.
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 29 apr 2019, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Mooi geschreven, Ad.
Wij hadden gistermorgen een preek over het gebed voor de koning, uit 2 Tim. 2:1 en 2.
1. Een Bijbelse opdracht
2. Zijn we aan het Oranjehuis verschuldigd
3. Meer dan ooit nodig
En aan het eind het Wilhelmus, zoals gebruikelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Mooie samenvatting met een duidelijke voorkeur... ;)

Rest mij nog één vraag: wat vond je dochter van de (voor haar wellicht eerste) dienst in de PKN? ;)

Ik heb de volgende dienst teruggeluisterd en zou die aan een ieder willen aanbevelen: https://kerkdienstgemist.nl/media/16955 ... ngsgetuige
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 apr 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef:We (…) zegen.
Mooie anekdote om eens in een jubileumboek op te nemen over kerken in Harskamp. Je schrijfstijl past er in ieder geval bij. :)
(~)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Rest mij nog één vraag: wat vond je dochter van de (voor haar wellicht eerste) dienst in de PKN? ;)
Uiterlijk van de gemeente, liturgie etc. allemaal hetzelfde. Dus ze ervoer geen verschil. Ze hebben daar ook nog een voorlezer, volgens mij vrij uniek in de PKN. Het enige was de toga van de dominee. Dat was voor de kinderen nieuw.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GerGem »

Morgendienst: Johannes 21:15-17
Avonddienst: Zondag 18
In de middagdienst werd een preek gelezen van ds Neele, over Salome.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GerGem »

DDD schreef:Gisterenmorgen preekte ds. Verschuure in Capelle aan den IJssel-Middelwatering over De rode vaars. Het was een opvallende preek.
Deze heb ik afgelopen week ook gehoord.

Hier zijn weinig preken over.
Ik zag er 1 van Kohlbrugge, ds van Boven, en ds Karels. Laatstgenoemde preek heb ik besteld.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

Prachtig Ad. In sommige plaatsen vraag je je af waarom de scheuring is doorgezet...
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bijdrager »

Ad Anker schreef:We brengen een zondag door in kerkelijk Harskamp. Net voor kwart voor 10 reden we het dorp in om onze auto te parkeren bij de Hervormde Kerk aan de Edese weg. De koster staat bij de wijd openstaande deuren en heet ons hartelijk welkom. Het is nog stil in de kerk. We zijn ongeveer de eerste bezoekers. De galerij is gesloten tijdens de erediensten. Er hangt een predikantenbord. Achter de namen van de predikanten twee jaartallen, behalve bij de laatste naam: ds. M.C. Schreur. Hij dient de gemeente momenteel. De knielbank, het doopvont en het psalmenbord vallen op vanwege het bijzondere houtsnijwerk. Vanmorgen preekt ds. Stelwagen. Zijn naam staat ook op het predikantenbord vermeld. Er komen meer mensen binnen. We worden door iedereen hartelijk begroet. Wat zijn we welkom! De preek gaat over Efeze 1, vers 19 en 20. Dit hoofdstuk begint, na de inleiding, met een harmonieuze, trinitarische lofzang van Paulus en eindigt met een gebed van Paulus. Het gaat over de kracht van de opstanding van Christus. Zoals een passer: de punt staat op het graf van Christus en de cirkel gaat rond, als een reikwijdte voor de dynamietenergie die er van het graf van Christus uitgaat. Nadat Paulus wijst op de erfenis van Gods kinderen noemt hij de opstandingskracht in hen: het roept in het hart, opent het graf van onze doodstaat en brengt het leven aan. Daarna gaat het over Gods energie in het zetten aan de rechterhand van God: dat gaat in tegen de zwaartekracht, Gods pelgrim ademt in de atmosfeer van boven, wandelt boven verzoeking en wereldgezindheid. Weliswaar in principe, omdat de praktijk vaak anders leert. Gods kind vliegt op als een arend. Want waar uw schat is, daar zal uw hart zijn. Tenslotte noemt hij Gods dynamietenergie in de eeuwige glorie. Daar waar Christus is, is uw plaats. Hij het hoofd, wij het lichaam. Zie uw Heere, afgedaald in de vreselijke diepte en verhoogd in eeuwige Heerlijkheid. Zo werkt het in een pelgrim. De dominee heeft er geen woorden voor. Het is te groot. Er zijn woorden, zo spreekt hij, die geen bodem hebben. Eén zo’n woord is ‘vereniging’. ‘Ik in hen en zij in Mij’, bad Christus. Dat is het geheim.
Tijdens de dienst zingen we 6 verzen, 4 uit de psalmen en 2 uit het berijmde gebed des Heeren. In een vlot tempo en uit volle borst. De organist begeleidt zoals het hoort.
Hoe heerlijk: na de zegen zingen we het Wilhelmus, couplet 1 en 6. Voor het eerst in mijn leven na de eredienst rond koningsdag.

We kiezen ervoor de avonddienst mee te maken in een kerk, een paar honderd meter verderop. Deze week 15 jaar geleden is de gemeente gescheurd. Nu komt hervormd Harskamp op twee plekken samen. De kerk staat prachtig in het landschap. Er komen veel auto’s met kerkgangers aan. We parkeren onze auto op het parkeerterrein achter de kerk. Als de kerk binnenstappen komen we in een zijhal. Niemand te zien. We openen de deur naar de kerkzaal. Er zitten al wat mensen. Ze kijken naar ons en draaien dan weer weg. We vragen toch maar aan een dame of de plaatsen vrij zijn. Ze knikt. We vatten het op als ‘ja’. We zoeken een plekje. De kerk is nog stil. Ook het orgel. Rond 10 voor 7 stroomt ook deze kerk vol. Onze dochter zit op een hoekje. Ze hoort iemand zeggen: ‘Daar moeten wij zitten’. Die iemand staat bij onze bank. ‘Mogen we er voorbij?’ vraagt die iemand. We staan op. Ik groet hem met het woord: 'goedenavond'. Er komt geen reactie. Net voor de dienst begint komen uit verschillende deuren mannen met zwarte pakken die in de kerkenraadsbank gaan zitten. Als de dienst echt begint komen er uit de deur naast de preekstoel ouderlingen met de dominee. De dominee van vanavond staat ook op het predikantenbord van vanmorgen. We gaan zingen. In totaal zullen er 7 psalmverzen gezongen worden. Het tempo ligt ongeveer twee keer lager als vanmorgen. Toch is het zingen goed.
De dominee vervolgt de preek van de morgendienst. Toen waren wij er niet. Hij noemt als uitgangspunt Joh. 21:2. ‘Er is heil in de werkelijkheid: Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij’. Verder kan en wil ik over deze preek niets zeggen.
Na afloop is het op het kerkplein een wedstrijdje: wie is het snelst weg. We worden bekeken, maar door niemand gegroet verder. Ik doe mijn best om mijn auto in de stoet te wurmen. Ik zie op een gegeven moment een gelegenheid om dit uit te voeren. Ik zwaai niet naar de mevrouw die even op me moet wachten. We rijden naar het volgende dorp. Door alle bomen donkert het sneller. Zo lijkt het. Boven de bomen is het licht.

Twee gemeenten, voor 2004 nog één. Er zijn verschillen. Hoe was het voor 2004? Twee oud-predikanten van de gemeente bedienen Harskamp, nu op onderscheiden plaatsen. Ds. Doornenbal zou na een bezoek zeggen: ‘God zegene Harskamp’. Ik zeg het ook.

We zingen in Harskamp:

Verlos ons uit des bozen macht;
Bescherm, en sterk ons door Uw kracht:
Wij zijn toch zwak, zijn sterkt' is groot;
Dus zijn w' elk ogenblik in nood;
Hier komt nog vlees en wereld bij;
Ai, sterk ons dan, en maak ons vrij.

En ook:

Waar liefde woont, gebiedt de Heer’ den zegen.
Zie hoe lief ze elkaar hebben!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gesloten