Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

orgeltje schreef:
Bruna schreef:
Heb de betreffende predikant nog nooit gehoord maar vind hem wel een goede spreker.
:quoi
haha ik vond het ook apart.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bruna »

liz boer schreef:
orgeltje schreef:
Bruna schreef:
Heb de betreffende predikant nog nooit gehoord maar vind hem wel een goede spreker.
:quoi
haha ik vond het ook apart.
Ja wel grappig, :banghead
Aangepast, ik bedoel nooit naar dienst van hem geweest. Maar hoorde nu gedeelte van preek op zijn site.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Geen idee wat je met het eerste bedoelt.

Maar ik heb zeker het hele artikel destijds gelezen. Maar ik kan het niet meer precies onthouden. Wat ik schreef, was de strekking ervan.
Je zou het artikel nog eens opnieuw moeten lezen. In het eerste gedeelte komt ook een andere predikant aan de orde. En zijn opmerkingen verbazen mij zeer.
Nogmaals gelezen. Zie er geen bijzonderheden in.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Nee? Dat verbaast me dan ook weer zeer. Over conservatief of behoudend gesproken: dát vond ik nou een mooi (misschien zelfs extreem) voorbeeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Je doet net of ik geen idee heb van de rechterflank van de GG. Ik vind dit een raar standpunt, dat wel, maar niet perse ongereformeerd of zelfs niet-christelijk. Ik vind het een middelmatige kwestie en ik kan mij er niet over opwinden, al zou ik mij er zelf niets van aantrekken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

O, ik vond het eigenlijk niet echt iets voor een boetedag, en los daarvan heeft het meer zin om dat tijdens catechisatie te zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Ds. P. den Butter, CGK Renswoude

Zondagmorgen
Jesaja 22:15-20 Sebna de hofmeester
Ps. 31: 1,2;
Tien Geb. des. Heeren: 9;
Ps. 49: 4, 6;
Ps. 39: 4, 5;
Ps. 73: 13.
Schriftlezing: Jes. 22: 1-14.

Zondagmiddag:
Jesaja 22:20-25 Eljakim
Ps.70: 2, 3;
Ps. 84: 6;
L.v.M: 4, 5, 6;
Ps. 65: 3;
Ps. 147: 6.

Vrij onbekende stof. Indringende vragen.
Schriftlezing: Jes. 22: 15-25
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Luther »

Isala schreef:
Auto schreef:
mulder schreef:Zou dit het begin worden van echte refobaptisten? Strict baptists in nederland zou succesvol zijn.
van al mijn kennisen vrienden en familie (bijna allen ogg, ggin) worstelt een groot gedeelte met de kinderdoop. ik denk dat een deel ervan zo zou overgaan.
Er zal wel weer een clubje bijkomen. Maar het is onbegrijpelijk hoe ondoordacht er een standpunt wordt ingenomen en een visie wordt weergegeven die haaks staat op wat de kerken uit de reformatorische gezindte leren.
Nee Auto, ondoordacht zeker niet!
Zoals Philpot ook aangeeft: een overtuiging groeit. Het heeft niets te maken met onnadenkend je standpunt wijzigen zomaar voor de verandering.
https://www.rd.nl/opinie/volwassendoop- ... g-1.422882
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Isala »

Dank voor de link Luther.
Wil je dat ik er op reageer? Of wil je dat ik hem alleen lees, maar liever geen discussie?
Ik zou graag de motivatie van het plaatsen willen weten, nu staat er niets bij, dus weet ik niet wat je van mij verwacht.
Uiteraard heb ik er geen enkele moeite mee om hierover weer met jou in gesprek te gaan!
Hora est!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Luther »

Isala schreef:Dank voor de link Luther.
Wil je dat ik er op reageer? Of wil je dat ik hem alleen lees, maar liever geen discussie?
Ik zou graag de motivatie van het plaatsen willen weten, nu staat er niets bij, dus weet ik niet wat je van mij verwacht.
Uiteraard heb ik er geen enkele moeite mee om hierover weer met jou in gesprek te gaan!
Nee, het is goed om steeds weer even de dwaling van de kinderdoop-verwerpers te weerleggen. In dit geval neem ik het artikel van dr. Van Kooten graag tot het mijne. Discussie heeft weinig zin. Helaas is er niet veel verschil tussen de mensen die de overdoop voorstaan in evangelische gemeenten, en mensen zoals kand Janssen die de kinderdoop nu verwerpt meer in de lijn van Philpot. Beide groepen versmallen of verzwijgen het verbond en de doorgaande verbondslijn in de Schrift. Verder is onze belijdenis glashelder. Helaas wordt de verbondstaal van het HD-formulier vaak niet meer verstaan. Ook bij kand Janssen wordt de doop een bevestiging van mijn geloof, en niet - zoals in de belijdenis - een onderstreping van Gods beloften.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Isala »

Luther schreef:Nee, het is goed om steeds weer even de dwaling van de kinderdoop-verwerpers te weerleggen.
............Discussie heeft weinig zin.
Dus - als ik het goed begrijp- mag je wel zeggen hoe jij het ziet, maar je wilt liever niet horen hoe ik het zie.
Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is, heeft discussie inderdaad weinig zin.
Mocht het anders zijn, dan hoor ik het graag!
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Isala schreef:
Luther schreef:Nee, het is goed om steeds weer even de dwaling van de kinderdoop-verwerpers te weerleggen.
............Discussie heeft weinig zin.
Dus - als ik het goed begrijp- mag je wel zeggen hoe jij het ziet, maar je wilt liever niet horen hoe ik het zie.
Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is, heeft discussie inderdaad weinig zin.
Mocht het anders zijn, dan hoor ik het graag!
Dat is in zoverre juist dat we als moderators hebben gesteld dat we hier vasthouden aan de lijn van onze belijdenisgeschriften. Dat houdt in dat we verwerping van de kinderdoop hier dus niet gaan verdedigen. Het onderwerp is niet verboden, maar discussie is in die zin beperkt mogelijk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Isala schreef:
Luther schreef:Nee, het is goed om steeds weer even de dwaling van de kinderdoop-verwerpers te weerleggen.
............Discussie heeft weinig zin.
Dus - als ik het goed begrijp- mag je wel zeggen hoe jij het ziet, maar je wilt liever niet horen hoe ik het zie.
Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is, heeft discussie inderdaad weinig zin.
Mocht het anders zijn, dan hoor ik het graag!
Dat is in zoverre juist dat we als moderators hebben gesteld dat we hier vasthouden aan de lijn van onze belijdenisgeschriften. Dat houdt in dat we verwerping van de kinderdoop hier dus niet gaan verdedigen. Het onderwerp is niet verboden, maar discussie is in die zin beperkt mogelijk.
En dat is maar goed ook. De verdopers hebben inmiddels hun duizenden verslagen en al heel wat verwarring gesticht. Heerlijk dat God begon in mijn leven en ik het teken van Zijn verbond al heb ontvangen toen ik nog nergens vanaf wist.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Isala schreef:
Luther schreef:Nee, het is goed om steeds weer even de dwaling van de kinderdoop-verwerpers te weerleggen.
............Discussie heeft weinig zin.
Dus - als ik het goed begrijp- mag je wel zeggen hoe jij het ziet, maar je wilt liever niet horen hoe ik het zie.
Is mijn conclusie juist?
Als dat zo is, heeft discussie inderdaad weinig zin.
Mocht het anders zijn, dan hoor ik het graag!
Dat is in zoverre juist dat we als moderators hebben gesteld dat we hier vasthouden aan de lijn van onze belijdenisgeschriften. Dat houdt in dat we verwerping van de kinderdoop hier dus niet gaan verdedigen. Het onderwerp is niet verboden, maar discussie is in die zin beperkt mogelijk.
En dat is maar goed ook. De verdopers hebben inmiddels hun duizenden verslagen en al heel wat verwarring gesticht. Heerlijk dat God begon in mijn leven en ik het teken van Zijn verbond al heb ontvangen toen ik nog nergens vanaf wist.
Zo mee eens. Heerlijke bemoediging is dat!
Gesloten