Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

eilander schreef:De preek is op zijn eigen site ook na te luisteren. Ik ben er wel een beetje van streek van geweest, moet ik zeggen.
De preek van Gal. 3:26-29?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:
eilander schreef:De preek is op zijn eigen site ook na te luisteren. Ik ben er wel een beetje van streek van geweest, moet ik zeggen.
De preek van Gal. 3:26-29?
Ja.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door mulder »

Zou dit het begin worden van echte refobaptisten? Strict baptists in nederland zou succesvol zijn.
van al mijn kennisen vrienden en familie (bijna allen ogg, ggin) worstelt een groot gedeelte met de kinderdoop. ik denk dat een deel ervan zo zou overgaan.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Auto »

mulder schreef:Zou dit het begin worden van echte refobaptisten? Strict baptists in nederland zou succesvol zijn.
van al mijn kennisen vrienden en familie (bijna allen ogg, ggin) worstelt een groot gedeelte met de kinderdoop. ik denk dat een deel ervan zo zou overgaan.
Er zal wel weer een clubje bijkomen. Maar het is onbegrijpelijk hoe ondoordacht er een standpunt wordt ingenomen en een visie wordt weergegeven die haaks staat op wat de kerken uit de reformatorische gezindte leren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Auto schreef:
mulder schreef:Zou dit het begin worden van echte refobaptisten? Strict baptists in nederland zou succesvol zijn.
van al mijn kennisen vrienden en familie (bijna allen ogg, ggin) worstelt een groot gedeelte met de kinderdoop. ik denk dat een deel ervan zo zou overgaan.
Er zal wel weer een clubje bijkomen. Maar het is onbegrijpelijk hoe ondoordacht er een standpunt wordt ingenomen en een visie wordt weergegeven die haaks staat op wat de kerken uit de reformatorische gezindte leren.
Dat er een clubje bij komt is onverteerbaar, maar haaks op de visie van de reformatorische gezindte wordt al gauw gezegd... net als het stickertje Remonstrant Hypercalvinistisch of wath ever...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:In ieder geval meldde het ND in een recensie over de boetedag van de GG dat alleen ds. Huijser werkelijk een boetepreek hield voor de kerk zelf. De rest had het vooral over anderen. Dat geldt dan voor de gepubliceerde uiteraard, ik was zelf bij ds. Vreugdenhil, en die had het helemaal niet over anderen, voor zover ik mij herinner.
Die recensie ken ik ook. Wel opmerkelijk hé, @DDD, dat juist ds. Huijser het niet over anderen had?
Ter illustratie deze alinea: Huijser vraagt in een onthutsende eerlijkheid aan de jongeren: ‘Word je nu jaloers op Gods kinderen? Word je jaloers op de mensen die zich ook in onze gemeente uitgeven voor kinderen van God?’ Waarna hij zich tot de gemeente wendt: ‘Gemeente, dan ligt dat niet aan onze jeugd! Maar jongeren, dan moet ik jullie belijden dat het mijn schuld is!’ Er gaat te weinig van gelovige mensen uit. ‘Wat zijn we vaak meer bezig om met stenen te smijten naar anderen, en onze eigen kerkelijke zuil te polijsten, en zo als de enige ware kerk de wereld in te schuiven!’
Het is wel heel interessant, lezers van dit draadje, om heel deze link te lezen. Er wordt namelijk ook niet mis te verstane manier kritiek geleverd op andere dominees. Een account is eenvoudig per e-mail aan te maken, waarbij je per maand zoveel artikelen gratis kan lezen.
Ik vind dat helemaal niet zo opmerkelijk. Deze predikant neemt geen blad voor de mond en dat is zeer in hem te prijzen. Dat ik het lang niet in alles met hem eens ben of hem soms zelfs onaardig vind in zijn preken, heeft daar hooguit indirect mee te maken. Als ik zou preken, zouden er ook bosjes mensen vinden dat ik onaardige dingen zei, al zou ik heel andere accenten leggen.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:In ieder geval meldde het ND in een recensie over de boetedag van de GG dat alleen ds. Huijser werkelijk een boetepreek hield voor de kerk zelf. De rest had het vooral over anderen. Dat geldt dan voor de gepubliceerde uiteraard, ik was zelf bij ds. Vreugdenhil, en die had het helemaal niet over anderen, voor zover ik mij herinner.
Hoe het ND dit heeft bepaald, weet ik niet. Gemakshalve richt ik me dan maar even tot jou. Ik neem aan dat je in je oordeel meeweegt dat het nogal moeilijk is om dit goed te kunnen bepalen. Het lijkt nu alsof je de preek als geluidsbestand in een programmaatje gooit en dat daar vervolgens een score uitkomt, even gechargeerd gezegd. Zo is dat natuurlijk niet.
Maar goed, ik heb eigenlijk niet zoveel zin om hier tegenin te gaan.
Ik heb toch helemaal geen oordeel hierover? Ik leverde alleen een bijdrage aan het gesprek, omdat ik mij herinnerde dat hierover een opmerkelijk artikel in de krant stond, waarvan ik mij kon voorstellen dat niet iedereen dat kende.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Die snap ik niet zo. Hij maakt echt een duidelijke keuze van opgevoed te zijn bij de kinderdoop, naar een verwerper van de kinderdoop.
Ik zit in de relativeringsmodus, vandaag.

Het feit dat hij radicale keuzes maakt, zat tot nu toe altijd al in zijn prediking opgesloten. Ik verbaas me daar niet over. Onze gezindte baart haar eigen kinderen. We voeden onze kinderen wel op in radicaliteit (tot op de wortel) maar niet in evenwichtigheid.

De route van dr. A. Kuyper is in wezen niet anders dan wat hier gebeurt. De Schrift wordt niet in zijn totaliteit verzamelt en gewogen, maar de ene tekst wordt boven de andere gesteld en in een logische conclusie gegoten.

Evengoed kan een dergelijke bekering emotioneel bijzonder binnenkomen.
Zo is het maar net. Het hoeft ons niets te verbazen. In de GG zijn ook predikanten met een dergelijk karakter. Met een goede kerkenraad blijven ze op het rechte pad, maar anders kan het een hele toestand worden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Auto »

liz boer schreef:
Auto schreef:
mulder schreef:Zou dit het begin worden van echte refobaptisten? Strict baptists in nederland zou succesvol zijn.
van al mijn kennisen vrienden en familie (bijna allen ogg, ggin) worstelt een groot gedeelte met de kinderdoop. ik denk dat een deel ervan zo zou overgaan.
Er zal wel weer een clubje bijkomen. Maar het is onbegrijpelijk hoe ondoordacht er een standpunt wordt ingenomen en een visie wordt weergegeven die haaks staat op wat de kerken uit de reformatorische gezindte leren.
Dat er een clubje bij komt is onverteerbaar, maar haaks op de visie van de reformatorische gezindte wordt al gauw gezegd... net als het stickertje Remonstrant Hypercalvinistisch of wath ever...
Luister de preek voordat je dit zegt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:In ieder geval meldde het ND in een recensie over de boetedag van de GG dat alleen ds. Huijser werkelijk een boetepreek hield voor de kerk zelf. De rest had het vooral over anderen. Dat geldt dan voor de gepubliceerde uiteraard, ik was zelf bij ds. Vreugdenhil, en die had het helemaal niet over anderen, voor zover ik mij herinner.
Die recensie ken ik ook. Wel opmerkelijk hé, @DDD, dat juist ds. Huijser het niet over anderen had?
Ter illustratie deze alinea: Huijser vraagt in een onthutsende eerlijkheid aan de jongeren: ‘Word je nu jaloers op Gods kinderen? Word je jaloers op de mensen die zich ook in onze gemeente uitgeven voor kinderen van God?’ Waarna hij zich tot de gemeente wendt: ‘Gemeente, dan ligt dat niet aan onze jeugd! Maar jongeren, dan moet ik jullie belijden dat het mijn schuld is!’ Er gaat te weinig van gelovige mensen uit. ‘Wat zijn we vaak meer bezig om met stenen te smijten naar anderen, en onze eigen kerkelijke zuil te polijsten, en zo als de enige ware kerk de wereld in te schuiven!’
Het is wel heel interessant, lezers van dit draadje, om heel deze link te lezen. Er wordt namelijk ook niet mis te verstane manier kritiek geleverd op andere dominees. Een account is eenvoudig per e-mail aan te maken, waarbij je per maand zoveel artikelen gratis kan lezen.
Ik vind dat helemaal niet zo opmerkelijk. Deze predikant neemt geen blad voor de mond en dat is zeer in hem te prijzen. Dat ik het lang niet in alles met hem eens ben of hem soms zelfs onaardig vind in zijn preken, heeft daar hooguit indirect mee te maken. Als ik zou preken, zouden er ook bosjes mensen vinden dat ik onaardige dingen zei, al zou ik heel andere accenten leggen.
Oei, je discussieert weer op het scherpst van de snee... :huhu

Heb je overigens het hele artikel (wel eens) gelezen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Isala »

Auto schreef:
mulder schreef:Zou dit het begin worden van echte refobaptisten? Strict baptists in nederland zou succesvol zijn.
van al mijn kennisen vrienden en familie (bijna allen ogg, ggin) worstelt een groot gedeelte met de kinderdoop. ik denk dat een deel ervan zo zou overgaan.
Er zal wel weer een clubje bijkomen. Maar het is onbegrijpelijk hoe ondoordacht er een standpunt wordt ingenomen en een visie wordt weergegeven die haaks staat op wat de kerken uit de reformatorische gezindte leren.
Nee Auto, ondoordacht zeker niet!
Zoals Philpot ook aangeeft: een overtuiging groeit. Het heeft niets te maken met onnadenkend je standpunt wijzigen zomaar voor de verandering.
Hora est!
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

@Jantje:
Geen idee wat je met het eerste bedoelt.

Maar ik heb zeker het hele artikel destijds gelezen. Maar ik kan het niet meer precies onthouden. Wat ik schreef, was de strekking ervan.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bruna »

Herman schreef:
Erskinees schreef:
eilander schreef:De preek is op zijn eigen site ook na te luisteren. Ik ben er wel een beetje van streek van geweest, moet ik zeggen.
De preek van Gal. 3:26-29?
Ja.
Ben bij de betreffende predikant nog nooit naar kerk geweest maar vind hem wel een goede spreker adhv genoemde site / preek. Jammer van deze verandering. Hij verwoordt het in ieder geval netjes en scheldt niet zo als DWW.

Waar ik wel van schrik is alles wat op die DWW site wordt gezegd en geschreven. Dit is toch niet normaal meer.
Hij laat een ds reageren op een ds van een ander kerkverband en de hele GG wordt afgekraakt. Vervolgens valt hij deze ds weer aan op zijn dooptoespraak met allerlei Roomse termen. Hij publiceert een recente mail van een ouderling uit de OGGin waar iets van 40 jaar geleden wordt opgerakeld. Etc.
Wat zou deze man bezielen. Gaat DWW dan nu weglopen met deze kand Jansen i.p.v. ds Kort?
Laatst gewijzigd door Bruna op 09 nov 2018, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:
Geen idee wat je met het eerste bedoelt.

Maar ik heb zeker het hele artikel destijds gelezen. Maar ik kan het niet meer precies onthouden. Wat ik schreef, was de strekking ervan.
Je zou het artikel nog eens opnieuw moeten lezen. In het eerste gedeelte komt ook een andere predikant aan de orde. En zijn opmerkingen verbazen mij zeer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door orgeltje »

Bruna schreef:
Heb de betreffende predikant nog nooit gehoord maar vind hem wel een goede spreker.
:quoi
Gesloten