Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Ds. J.M.J. Kieviet 4 november 2018
Zacharia 3:1-5 Het rechtsgeding om Jozua de hogepriester
1. Een vreemde aanklacht
2. Een vreemde uitspraak
3. Vreemde vrijspraak

Psalm 102: 6, 15 (ivm sterfgeval)
Wet des Heeren
Psalm 143: 2, 11
Psalm 51: 4, 5
Psalm 103: 2, 6
Psalm 85: 1
Een vaste Burcht is onze God, 1,2 (ivm Hervormingsdag)
Psalm 84: 5 (ivm afscheid koster)

Ds. J.M.J. Kieviet
zondag middag (Doopsbediening)
Exodus 1:15-21
Pro Life in Goossen (Sifrah en Puah)
1.De opdracht (Pro Death)
2.De weigering
3.De zegen

Psalm 115: 6
Geloofsbelijdenis
Psalm 105: 5
Psalm 81: 12 [voor de doop]
Psalm 134: 3 [na de doop]
Psalm 60: 1, 7
Psalm 5: 12
Psalm 64: 10


Een zegenrijke zondag na een moeilijke week.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag ging Ds. A. Verschuure voor in de erediensten in onze gemeente.

In de ochtenddienst werd er gelezen uit Handelingen 22:1-16.
Het ging het voor de derde maal over Filippus en de kamerling. Dit keer naar aanleiding van Handelingen 8:36b-38.
De preek was onderverdeeld in drie punten: 1. Geloofsoefening, 2. Geloofsbelijdenis, 3. Geloofsversterking.
Er werd gezongen uit Psalm 115:7, Psalm 119:39, Psalm 32:1+3, Psalm 71:17 en Psalm 87:4.

In de middagdienst werd er gelezen uit Lukas 24:36-53.
De preek ging over Zondag 18 van de Heidelbergse Catechismus, de vragen 46-47-48 over 'de hemelvaart van Christus'.
Het was onderverdeeld in twee gedachten: 1. Het feit van Zijn hemelvaart 2. De troost van Zijn hemelvaart.
Er werd gezongen uit Psalm 68:9, Psalm 4:4, Psalm 47:3+4, Psalm 118:3 en Psalm 72:3.

Voorbede:
Met Ds. Silfhout gaat het gelukkig beter. Hij is thuis en knapt goed op. Hoewel de diensten voor dankdag en as. zondag zijn afgezegd wil hij snel weer gaan preken, zo gaf ds. Verschuure aan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Dodo »

Gisteren een dienst voor verstandelijk gehandicapten meegemaakt. Het ging over de rijke jongeling, die bedroefd heenging omdat hij veel bezittingen had. De kandidaat legde dat bedroefd weggaan zo uit, dat de jonge man zijn identiteit ontleende aan zijn bezittingen, en zonder dat alles, wat was hij dan nog eigenlijk?
Ik vond het wel een eyeopener, wat of wie ben je nog als je baan/familie/werk/geld/huis en noem maar op, er niet meer is? Wat is het belangrijk dat je identiteit in Christus ligt.
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar em uit Krimpen voor. Hij preekte over Openbaring 4: 5 t/m 8 En uit de troon kwamen bliksemstralen, donderslagen en stemmen. En er stonden zeven vurige fakkels te branden vóór de troon. Dit zijn de zeven Geesten van God. En vóór de troon was een glazen zee, als kristal. En in het midden van de troon en om de troon heen waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren. En het eerste dier leek op een leeuw, het tweede dier leek op een kalf, het derde dier had het gezicht als van een mens, en het vierde dier leek op een vliegende arend. En de vier dieren hadden elk voor zich zes vleugels rondom, en vanbinnen waren die vol ogen. Ze hadden geen rust en zeiden dag en nacht:  Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige,  Die was, Die is, en Die komt!
Schriftlezingen: Exodus 19: 16 t/m 25 en Openbaring 4
Zingen:
Ps 111: 2 en 3
Ps 148: 1 en 5
Ps 121: 1
Ps 8: 4, 6, 7 en 8
Ps 91: 5
Ps 99: 1 en 8

In de avonddienst ging Ds. H. Russcher uit Veenendaal voor. Hij preekte over Romeinen 5: 15 Maar het is met de genadegave niet zoals met de overtreding. Want als door de overtreding van de ene velen gestorven zijn, veel meer is de genade van God en de gave door de genade die er is door de ene mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
Schriftlezing: Romeinen 5: 12 t/m 21
Zingen:
Ps 67: 1 en 2
Ps 136: 1, 2 en 4
Az: 7
Ps 51: 3 en 5
Ps 138: 3
Ps 145: 3
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrien »

Dodo schreef:Gisteren een dienst voor verstandelijk gehandicapten meegemaakt. Het ging over de rijke jongeling, die bedroefd heenging omdat hij veel bezittingen had. De kandidaat legde dat bedroefd weggaan zo uit, dat de jonge man zijn identiteit ontleende aan zijn bezittingen, en zonder dat alles, wat was hij dan nog eigenlijk?
Ik vond het wel een eyeopener, wat of wie ben je nog als je baan/familie/werk/geld/huis en noem maar op, er niet meer is? Wat is het belangrijk dat je identiteit in Christus ligt.
Misschien heeft hij het wel gelezen in een boek van Tim Keller!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erasmiaan »

Mistig schreef:Afgelopen zondag ging Ds. A. Verschuure voor in de erediensten in onze gemeente.

In de ochtenddienst werd er gelezen uit Handelingen 22:1-16.
Het ging het voor de derde maal over Filippus en de kamerling. Dit keer naar aanleiding van Handelingen 8:36b-38.
De preek was onderverdeeld in drie punten: 1. Geloofsoefening, 2. Geloofsbelijdenis, 3. Geloofsversterking.
Er werd gezongen uit Psalm 115:7, Psalm 119:39, Psalm 32:1+3, Psalm 71:17 en Psalm 87:4.

In de middagdienst werd er gelezen uit Lukas 24:36-53.
De preek ging over Zondag 18 van de Heidelbergse Catechismus, de vragen 46-47-48 over 'de hemelvaart van Christus'.
Het was onderverdeeld in twee gedachten: 1. Het feit van Zijn hemelvaart 2. De troost van Zijn hemelvaart.
Er werd gezongen uit Psalm 68:9, Psalm 4:4, Psalm 47:3+4, Psalm 118:3 en Psalm 72:3.

Voorbede:
Met Ds. Silfhout gaat het gelukkig beter. Hij is thuis en knapt goed op. Hoewel de diensten voor dankdag en as. zondag zijn afgezegd wil hij snel weer gaan preken, zo gaf ds. Verschuure aan.
Ik denk dat je bedoelt dat hij voor de vierde keer preekt over Filippus en de Kamerling. Althans, als ik je vorige bijdrage in dit topic daarbij betrek.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Erasmiaan schreef:
Mistig schreef:Afgelopen zondag ging Ds. A. Verschuure voor in de erediensten in onze gemeente.

In de ochtenddienst werd er gelezen uit Handelingen 22:1-16.
Het ging het voor de derde maal over Filippus en de kamerling. Dit keer naar aanleiding van Handelingen 8:36b-38.
De preek was onderverdeeld in drie punten: 1. Geloofsoefening, 2. Geloofsbelijdenis, 3. Geloofsversterking.
Er werd gezongen uit Psalm 115:7, Psalm 119:39, Psalm 32:1+3, Psalm 71:17 en Psalm 87:4.

In de middagdienst werd er gelezen uit Lukas 24:36-53.
De preek ging over Zondag 18 van de Heidelbergse Catechismus, de vragen 46-47-48 over 'de hemelvaart van Christus'.
Het was onderverdeeld in twee gedachten: 1. Het feit van Zijn hemelvaart 2. De troost van Zijn hemelvaart.
Er werd gezongen uit Psalm 68:9, Psalm 4:4, Psalm 47:3+4, Psalm 118:3 en Psalm 72:3.

Voorbede:
Met Ds. Silfhout gaat het gelukkig beter. Hij is thuis en knapt goed op. Hoewel de diensten voor dankdag en as. zondag zijn afgezegd wil hij snel weer gaan preken, zo gaf ds. Verschuure aan.
Ik denk dat je bedoelt dat hij voor de vierde keer preekt over Filippus en de Kamerling. Althans, als ik je vorige bijdrage in dit topic daarbij betrek.
Je hebt gelijk. Vierde maal inderdaad.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Het is wel geen zondag, maar laat ik het hier toch maar delen.
Ds. A. Verschuure ging vanmorgen voor op deze dankdagmorgen.

De Dankdagpreek van deze morgen was genomen uit Richteren 15:14-19. Er werd gelezen uit Richteren 15.
Deze eenvoudige preek was ook erg gericht op de kinderen van de gemeente.

Thema: De dankdag van Simsom
1. Een grote overwinning op die dankdag (vs. 14-15)
2. Een aangrijpend lied op de dankdag (vs. 16-17)
3. Een verootmoedigende les op die dankdag (vs. 18-19)

Er werd gezongen uit Psalm 68:10, Psalm 108:2+7, Psalm 66:6, Psalm 89:3+8

De hele preek had dezelfde strekking als de laatste uitgesproken zin van deze preek:
"Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Amen."
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Ds. A. Verschuure ging ook voor in de avonddienst van de dankdag.

De tekst van de preek was uit Lukas 17:32: "Gedenkt aan de vrouw van Lot"
Deze preek was meer een tijdrede.

Thema: De vrouw van Lot ons ter waarschuwing gepredikt
1. Haar tijdsomstandigheden
2. Haar voorrechten
3. Haar hart
4. Haar einde (toepassing)

Er werd gezongen uit Psalm 98:4, Psalm 1:1+3, Psalm 139:14 en Psalm 73:14.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:Ds. A. Verschuure ging ook voor in de avonddienst van de dankdag.

De tekst van de preek was uit Lukas 17:32: "Gedenkt aan de vrouw van Lot"
Deze preek was meer een tijdrede.

Thema: De vrouw van Lot ons ter waarschuwing gepredikt
1. Haar tijdsomstandigheden
2. Haar voorrechten
3. Haar hart
4. Haar einde (toepassing)

Er werd gezongen uit Psalm 98:4, Psalm 1:1+3, Psalm 139:14 en Psalm 73:14.
Men zou haast zeggen: Was dát nou een dankdagpreek!? Ik begrijp het wel, maar velen zullen het niet begrijpen, zie ook andere berichten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Mistig schreef:Ds. A. Verschuure ging ook voor in de avonddienst van de dankdag.

De tekst van de preek was uit Lukas 17:32: "Gedenkt aan de vrouw van Lot"
Deze preek was meer een tijdrede.

Thema: De vrouw van Lot ons ter waarschuwing gepredikt
1. Haar tijdsomstandigheden
2. Haar voorrechten
3. Haar hart
4. Haar einde (toepassing)

Er werd gezongen uit Psalm 98:4, Psalm 1:1+3, Psalm 139:14 en Psalm 73:14.
Men zou haast zeggen: Was dát nou een dankdagpreek!? Ik begrijp het wel, maar velen zullen het niet begrijpen, zie ook andere berichten.
Zijn er nog meer dominees die zo'n preek houden op dankdag? Of is dat meer iets van vroeger? Ik herken het uit mijn jeugd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Auto »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef:
Mistig schreef:Ds. A. Verschuure ging ook voor in de avonddienst van de dankdag.

De tekst van de preek was uit Lukas 17:32: "Gedenkt aan de vrouw van Lot"
Deze preek was meer een tijdrede.

Thema: De vrouw van Lot ons ter waarschuwing gepredikt
1. Haar tijdsomstandigheden
2. Haar voorrechten
3. Haar hart
4. Haar einde (toepassing)

Er werd gezongen uit Psalm 98:4, Psalm 1:1+3, Psalm 139:14 en Psalm 73:14.
Men zou haast zeggen: Was dát nou een dankdagpreek!? Ik begrijp het wel, maar velen zullen het niet begrijpen, zie ook andere berichten.
Zijn er nog meer dominees die zo'n preek houden op dankdag? Of is dat meer iets van vroeger? Ik herken het uit mijn jeugd.
Nou het aparte is dat het volgens mij alleen op de biddag werd gedaan. Biddag werd wel gezien als een boetedag. Maar het lijkt erop dat het veranderd en dat veel vaker vanuit het oogpunt van boete doen gepreekt wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Klopt inderdaad, zie bijvoorbeeld de bekende biddagpreken van ds. Th. van der Groe. Van dankdagpreken is mij niets bekend.
Maar op zichzelf vind ik de vraag voor ons niet zo relevant. De dominee kiest niet zomaar een tekst, maar blijkbaar is dat voor de hoorder op dat moment nodig. Legt er nu uw hart eens naast, zou Smytegelt zeggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Auto schreef:Nou het aparte is dat het volgens mij alleen op de biddag werd gedaan. Biddag werd wel gezien als een boetedag. Maar het lijkt erop dat het veranderd en dat veel vaker vanuit het oogpunt van boete doen gepreekt wordt.
De schrift is natuurlijk vrij breed. De bedoeling van je opmerking snap ik, maar dat wil ik dan nuanceren met een voorbeeld.

Onderstaande waarschuwing komt van Mozes op de grens van het beloofde Land. We leven in een tijd van overvloed en volgens de troonrede wordt het komend jaar alleen maar beter. Is dan onderstaande waarschuwing niet op zijn plaats?

Deuteronomium 8
11 Wacht u, dat gij den HEERE uw God niet vergeet, dat gij niet zoudt houden Zijn geboden en Zijn rechten en Zijn inzettingen, die ik u heden gebied;
12 Opdat niet misschien, als gij zult gegeten hebben en verzadigd zijn, en goede huizen gebouwd hebben en die bewonen,
13 En uw runderen en uw schapen zullen vermeerderd zijn, ook zilver en goud u zal vermeerderd zijn, ja, al wat gij hebt vermeerderd zal zijn,
14 Uw hart zich alsdan verheffe, dat gij vergeet den HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft;


(Dit uiteraard nav de prediking bij ons zoals die gisteren is gehouden).
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Auto »

Herman schreef:
Auto schreef:Nou het aparte is dat het volgens mij alleen op de biddag werd gedaan. Biddag werd wel gezien als een boetedag. Maar het lijkt erop dat het veranderd en dat veel vaker vanuit het oogpunt van boete doen gepreekt wordt.
De schrift is natuurlijk vrij breed. De bedoeling van je opmerking snap ik, maar dat wil ik dan nuanceren met een voorbeeld.

Onderstaande waarschuwing komt van Mozes op de grens van het beloofde Land. We leven in een tijd van overvloed en volgens de troonrede wordt het komend jaar alleen maar beter. Is dan onderstaande waarschuwing niet op zijn plaats?

Deuteronomium 8
11 Wacht u, dat gij den HEERE uw God niet vergeet, dat gij niet zoudt houden Zijn geboden en Zijn rechten en Zijn inzettingen, die ik u heden gebied;
12 Opdat niet misschien, als gij zult gegeten hebben en verzadigd zijn, en goede huizen gebouwd hebben en die bewonen,
13 En uw runderen en uw schapen zullen vermeerderd zijn, ook zilver en goud u zal vermeerderd zijn, ja, al wat gij hebt vermeerderd zal zijn,
14 Uw hart zich alsdan verheffe, dat gij vergeet den HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft;


(Dit uiteraard nav de prediking bij ons zoals die gisteren is gehouden).
ok, helder
Gesloten