Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Tsja, de taal hé? :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

aggieoudje schreef:
Jantje schreef:@aggieoudje,

Bij het lezen van uw post kwamen bij mij twee vragen naar boven: zelf ben ik lid van de GG en in onze gemeente is het maar 3 keer per jaar Heilig Avondmaal. Klopt het dat dit in uw gemeente vaker is? De tweede vraag is waarom er 's avonds nog een keer Heilig Avondmaal bediend wordt, wat is daar de reden van?
Er is 4x per jaar Avondmaal in onze gemeente, om de ong. 3 maanden(maart juni, september, november/december). Volgens mij is dat in elke herv. Pkn gemeente de gewoonte. In elk geval in de gemeentes om ons heen wel.

De tafel 's avonds is bestemd voor hen die 's morgens niet in de gelegenheid zijn om aan te gaan door bijv. oppas thuis of werk in zorg e.d.
Het blijft dan bij 1 tafel, gisteren was die voor 2/3 gevuld.
In veel Gereformeerde Gemeenten is het ook vier keer per jaar bediening Heilig Avondmaal.
Zo ook in onze gemeente. Dezelfde periode als wat @aggieoudje noemt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Ds. P. den Butter

zondagmorgen
Handelingen 24:24-25
Ps. 97: 1,4
Ps. 141: 4,10
Ps. 9: 4,8,20
Ps. 32: 5
Ps. 95: 4
Paulus voor Felix

Zondagmiddag
Hooglied 1:7-8
Ps. 80: 1,2
Ps. 143: 10
Ps. 23: 1,2
Ps. 119: 87,88
Ps. 23: 3
De vraag van de bruid en het antwoord van de bruidegom.


Eenvoudige indringende preken
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Ach, die lieve Geest, die uitgaat van de Vader en de Zoon, die drong in alle stilte tot in het diepst van onze ziel, tot in de wortelvezels van ons leven. Hij dreef haar een nieuw leven in, een nieuwe bezieling, en.... het wonder was geschied.
Dat nu noemen wij: "De grote zaak". Gods volk spreekt wel eens van de grote zaak! Gods volk vraagt wel eens aan elkander of ze "de grote zaak deelachtig zijn."
Nu - dit is de grote zaak: "Tenzij iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien en niet ingaan".

Citaat uit een preek van ds. van Reenen. Gisteren bij ons gelezen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Ach, die lieve Geest, die uitgaat van de Vader en de Zoon, die drong in alle stilte tot in het diepst van onze ziel, tot in de wortelvezels van ons leven. Hij dreef haar een nieuw leven in, een nieuwe bezieling, en.... het wonder was geschied.
Dat nu noemen wij: "De grote zaak". Gods volk spreekt wel eens van de grote zaak! Gods volk vraagt wel eens aan elkander of ze "de grote zaak deelachtig zijn."
Nu - dit is de grote zaak: "Tenzij iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien en niet ingaan".

Citaat uit een preek van ds. van Reenen. Gisteren bij ons gelezen.
Dat kan tegenwoordig ook al fors polariserend overkomen. En toch is het de oude waarheid. Ik geloof (al weet ik niet hoe) dat het geluid van de behoudende kerken meer en meer moet gaan zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ach, die lieve Geest, die uitgaat van de Vader en de Zoon, die drong in alle stilte tot in het diepst van onze ziel, tot in de wortelvezels van ons leven. Hij dreef haar een nieuw leven in, een nieuwe bezieling, en.... het wonder was geschied.
Dat nu noemen wij: "De grote zaak". Gods volk spreekt wel eens van de grote zaak! Gods volk vraagt wel eens aan elkander of ze "de grote zaak deelachtig zijn."
Nu - dit is de grote zaak: "Tenzij iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien en niet ingaan".

Citaat uit een preek van ds. van Reenen. Gisteren bij ons gelezen.
Dat kan tegenwoordig ook al fors polariserend overkomen. En toch is het de oude waarheid. Ik geloof (al weet ik niet hoe) dat het geluid van de behoudende kerken meer en meer moet gaan zwijgen.
Ik begrijp je niet,
Want juist dit is zeer bijbelse taal.
Dank voor het delen Ad!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ach, die lieve Geest, die uitgaat van de Vader en de Zoon, die drong in alle stilte tot in het diepst van onze ziel, tot in de wortelvezels van ons leven. Hij dreef haar een nieuw leven in, een nieuwe bezieling, en.... het wonder was geschied.
Dat nu noemen wij: "De grote zaak". Gods volk spreekt wel eens van de grote zaak! Gods volk vraagt wel eens aan elkander of ze "de grote zaak deelachtig zijn."
Nu - dit is de grote zaak: "Tenzij iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien en niet ingaan".

Citaat uit een preek van ds. van Reenen. Gisteren bij ons gelezen.
Dat kan tegenwoordig ook al fors polariserend overkomen. En toch is het de oude waarheid. Ik geloof (al weet ik niet hoe) dat het geluid van de behoudende kerken meer en meer moet gaan zwijgen.
Ik begrijp je niet,
Want juist dit is zeer bijbelse taal.
Dank voor het delen Ad!
Ik bedoel dat dit (en deze hele leer) niet meer te horen is in bepaalde kerken. Zie ander topic.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:[

Dat kan tegenwoordig ook al fors polariserend overkomen. En toch is het de oude waarheid. Ik geloof (al weet ik niet hoe) dat het geluid van de behoudende kerken meer en meer moet gaan zwijgen.
Ik begrijp je niet,
Want juist dit is zeer bijbelse taal.
Dank voor het delen Ad!
Ik bedoel dat dit (en deze hele leer) niet meer te horen is in bepaalde kerken. Zie ander topic.
Ik weet waar je op doelt. Maar ik ben bang dat jij het in dezelfde woorden, stijl en sfeer wil horen.
Dat kan soms anders zijn. Maar deze zaken worden gelukkig ook elders zeker nog gehoord.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Zondag 16-09-2018 15 uur 30
Hersteld Hervormde Kerk Hoevelaken-Nijkerkerveen e.o.
DS NA Donselaar.
Psalm 123 vers 1
Psalm 90 vers 4
Psalm 103 vers 1+2+4
Psalm 145 vers 3
Psalm 86 vers 8
Jona 3 vers 4-10
Thema preek; Nineve toch omgekeerd
Jona moet nu naar Nineve gaan in die stad een boodschap brengen, de boodschap; rampspoed. Jona is tot teken geweest van de inwoners van Nineve. Bruikbaar voor de Heere ondanks zijn ongehoorzaamheid en verblijf in de walvis. Nineve stond bekend om haar wreedheid 1 dag klonk de boodschap van God. De Heere kende de stad toe tot gerechtigheid omdat het de boodschap van God geloofd heeft. Nineve omgekeerd tot voordeel. Een stad die geestelijk het verschil niet wist tussen L en R hand. De stad bekleedde na omkering is zak en as. Er werd gebeden. Hoe zit het met ons ? Willen wij nog op de troon zitten ?. De heidense koning ging af van zijn troon. Deze koning schreeuwde het uit (zie vers 7) Laat ons niet vergaan. Dit alles was niet alleen uiterlijke vertoon maar ook innerlijk. Net zoals David moest bidden; Gedenk niet meer aan mijn zonde, ten tijde van mijn jonkheid. Hij mocht berouw hebben en zich keren. Dit is een spiegel voor ons allen
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:[

Dat kan tegenwoordig ook al fors polariserend overkomen. En toch is het de oude waarheid. Ik geloof (al weet ik niet hoe) dat het geluid van de behoudende kerken meer en meer moet gaan zwijgen.
Ik begrijp je niet,
Want juist dit is zeer bijbelse taal.
Dank voor het delen Ad!
Ik bedoel dat dit (en deze hele leer) niet meer te horen is in bepaalde kerken. Zie ander topic.
Ik weet waar je op doelt. Maar ik ben bang dat jij het in dezelfde woorden, stijl en sfeer wil horen.
Dat kan soms anders zijn. Maar deze zaken worden gelukkig ook elders zeker nog gehoord.
Dat denk ik ook. Overigens zijn de preken van ds. Van Reenen echt niet zo eenvoudig te volgen. Het is een bepaald taalgebruik waar vooral de kinderen niet veel mee kunnen. Dat is wel lastig. Want het zijn vaak prachtige preken, soms wat gemoedelijk.
Zijn het ijdele toneelvertoningen? Wenst hij zich te verlustigen in het aanschouwen van die mensen, die zich voor mal en dwaas aanstellen? Nee, Geliefden! Dan bad hij: "Wend, wend mijn oog van d' ijdelheden af." Nee, daarin vindt David niet de rechte zielsvergenoeging. Nee, daarin kan Gods kind zich niet verlustigen, daar walgt hij van, ook al worden die vertoningen "christelijk" genoemd, en door predikanten aanbevolen.
Een citaat uit dezelfde preek. Best moeilijk. De hertaalde oudvaders van bijvoorbeeld het smytegelt zouden m.i. voor de leesdiensten eenvoudiger zijn. Maar ja, dan hoor je niet de woorden, stijl en sfeer van ds. van Reenen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag ging Ds. C. van Ruitenburg tweemaal bij ons voor.
Deze predikant uit Krimpen aan den IJssel is ook onze consulent.

De morgendienst had betrekking op Ezechiël 33:11.
11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Er werd gelezen uit Ezechiël 33:1-20.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 51:7, Psalm 119:32, Psalm 37:9+14, Psalm 95:4 en Psalm 25:6.
Als deze preek op de website is gepubliceerd is het zeker de moeite waard om na te luisteren!

De middagdienst ging over Jozua 3:10m.
Hieraan zult gijlieden bekennen, dat de levende God in het midden van u is,
Er werd gelezen uit Jozua 3 en Jozua 4:1-3.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 43:4, Psalm 147:10, Psalm 66:3+4, Psalm 23:1 en Psalm 105:24.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Mistig schreef:Afgelopen zondag ging Ds. C. van Ruitenburg tweemaal bij ons voor.
Deze predikant uit Krimpen aan den IJssel is ook onze consulent.

De morgendienst had betrekking op Ezechiël 33:11.
11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Er werd gelezen uit Ezechiël 33:1-20.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 51:7, Psalm 119:32, Psalm 37:9+14, Psalm 95:4 en Psalm 25:6.
Als deze preek op de website is gepubliceerd is het zeker de moeite waard om na te luisteren!

De middagdienst ging over Jozua 3:10m.
Hieraan zult gijlieden bekennen, dat de levende God in het midden van u is,
Er werd gelezen uit Jozua 3 en Jozua 4:1-3.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 43:4, Psalm 147:10, Psalm 66:3+4, Psalm 23:1 en Psalm 105:24.
Bijna dezelfde preek als wat ik heb gehoord smiddags
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Ik weet waar je op doelt. Maar ik ben bang dat jij het in dezelfde woorden, stijl en sfeer wil horen.
Dat kan soms anders zijn. Maar deze zaken worden gelukkig ook elders zeker nog gehoord.
Dat denk ik ook. Overigens zijn de preken van ds. Van Reenen echt niet zo eenvoudig te volgen. Het is een bepaald taalgebruik waar vooral de kinderen niet veel mee kunnen. Dat is wel lastig. Want het zijn vaak prachtige preken, soms wat gemoedelijk.
Zijn het ijdele toneelvertoningen? Wenst hij zich te verlustigen in het aanschouwen van die mensen, die zich voor mal en dwaas aanstellen? Nee, Geliefden! Dan bad hij: "Wend, wend mijn oog van d' ijdelheden af." Nee, daarin vindt David niet de rechte zielsvergenoeging. Nee, daarin kan Gods kind zich niet verlustigen, daar walgt hij van, ook al worden die vertoningen "christelijk" genoemd, en door predikanten aanbevolen.
Een citaat uit dezelfde preek. Best moeilijk. De hertaalde oudvaders van bijvoorbeeld het smytegelt zouden m.i. voor de leesdiensten eenvoudiger zijn. Maar ja, dan hoor je niet de woorden, stijl en sfeer van ds. van Reenen.
@Ad, wat versta jij precies onder "gemoedelijk"? Ik hoorde het vroeger vaak zeggen, maar weet nog steeds niet wat er precies mee bedoeld wordt...
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Dit weekend was het startweekend voor het winterwerk. Met zaterdag de startdag en zondagmorgen in beide kerkgebouwen de startdienst met een preek over het HGJB jaarthema: MET HART EN ZIEL!

In de morgendienst ging Ds. J.J. Mulder voor. De tekst voor de preek kwam uit Deuteronomium 6: 4 en 5 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één! Daarom zult u de HEERE, uw God,  liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.
Thema: God liefhebben met hart en ziel
1. Liefdeswonder
2. Liefdesleven
Schriftlezingen: Deuteronomium 6: 1 t/m 9 en 2 Petrus 1: 3 t/m 11
Zingen:
Ps 111: 1 en 3
Ps 138: 1
Ps 51: 5
Ps 143: 10 en 8
Ps 116: 1 en 5
Ps 86: 6
In beide kerkgebouwen lazen deze morgen 2 jongeren de schriftlezingen, en in beide diensten(dus ook 's avonds) mochten kinderen helpen met collecteren.

In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar em uit Krimpen voor.(Ds. W. Westland em uit Sliedrecht zou voorgaan maar kon om gezondheidsredenen niet voorgaan). De tekst voor de preek kwam uit Spreuken 1: 1 t/m 7 De spreuken van Salomo, de zoon van David, de koning van Israël, om bekend te worden met wijsheid en vermaning, om woorden vol inzicht te begrijpen, om vermaning die inzicht biedt, aan te nemen, gerechtigheid, recht en billijkheid, om aan onverstandigen schranderheid te geven, aan een jongeman kennis en bedachtzaamheid. Wie wijs is, zal horen en inzicht vermeerderen, en wie verstandig is, zal wijze raad verwerven om een spreuk en een spreekwoord te begrijpen, woorden van wijzen en hun raadsels. De vreze des HEEREN is het beginsel van de kennis, dwazen verachten wijsheid en vermaning.
Thema: De Heere vrezen
1. De noodzaak om in God te geloven
2. Geloven maakt wijs
3. Groeien in geloof en wijsheid
Schriftlezingen: Spreuken 1: 1 t/m 7 en 1 Korinthe 1: 18 t/m 25
Zingen:
Ps 59: 1 en 5
Ps 19: 1 en 4
Ps 19: 5
Ps 34: 4, 5 en 6
Ps 33: 8
Ps 111: 5 en 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef: @Ad, wat versta jij precies onder "gemoedelijk"? Ik hoorde het vroeger vaak zeggen, maar weet nog steeds niet wat er precies mee bedoeld wordt...
Ik bedoel ermee niet meer dan dat ds. Van Reenen "lieve preekjes" heeft: Wat uitgebreid in de 'standen' (kleintjes, bekommerderen) en wat minder een scherpe, dogmatische prediking. Dat is ook wel mooi, daarmee laat hij toch wel zien dat er maar één Grond is waarop we moeten bouwen.
Gesloten