Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:
Luther schreef:De Heere Jezus sprak ook...
Vrede zij u!
Ik neem aan dat dat ook tegen de hele gemeente geklonken heeft.
En als de Heere Jezus van vrede spreekt, dan is dat een gebiedend spreken.
Dan is het niet: 'Mocht het maar gebeuren...' Maar dan gebeurt het!
Mag ik jou vragen hoe dit gebiedend spreken tegen de hele gemeente verkondigd moet worden, aangezien het gebiedend spreken zijn uitwerking heeft? Of heeft het gebiedend spreken een adres?
Zeker!
Maar dat is niet het werk van de predikant.
Tot de hele gemeente komt de boodschap, net zoals het heil objectief aan de hele gemeente is verzegeld door de doop.
De roeping Gods is onberouwelijk. En als de tekst is "Vrede zij ulieden." dan komt dat woord tot elke hoorder.In de Bijbel is echter nergens een automatisme te ontdekken. Kortom: zonder het werk van de Heilige Geest is er geen leven en vrede. Maar juist daar waar de Heere Jezus van vrede spreekt, is ook Zijn Geest. Als Die Zich paart aan dit Woord, zal die boodschap zeker zijn uitwerking hebben. De predikant heeft echter te verkondigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johannes 3:16 »

Jantje schreef:
Johannes 3:16 schreef:
Jantje schreef:
De uitwendige roeping komt tot álle hoorders. De inwendige roeping komt tot Gods kinderen.
Er is 1 roeping met tweeërlei uitwerking.
Welke 2?
Bekeerd worden en niet bekeerd worden.

DL 3/4 par. 10:
Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden,...

DL 3/4 par. 9:
Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden,...

In DL 3/4 par. 8 wordt gesteld dat er 1 roeping is:
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze eigen predikant Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Hij preekte over 2 Timotheüs 2: 8 Houd in gedachten dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, uit het nageslacht van David, overeenkomstig mijn Evangelie.
Schriftlezing: 2 Timotheüs 2: 1 t/m 13
Zingen:
Ps 119: 87 en 88
Ps 105: 1 en 3
Ps 79: 4
Ps 132: 7, 11 en 12
Ps 77: 7
Ps 21: 4 en 13

In de avonddienst ging Ds. H. Liefting em. Predikant uit Gouda voor. Hij preekte over Johannes 21: 15 t/m 17 Toen zij dan de maaltijd gebruikt hadden, zei Jezus tegen Simon Petrus: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij meer lief dan dezen? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Weid Mijn lammeren. Hij zei opnieuw tegen hem, voor de tweede keer: Simon, zoon van Jona, hebt u Mij lief? Hij zei tegen Hem: Ja, Heere, U weet dat ik van U houd. Hij zei tegen hem: Hoed Mijn schapen. Hij zei voor de derde keer tegen hem: Simon, zoon van Jona, houdt u van Mij? Petrus werd bedroefd, omdat Hij voor de derde keer tegen hem zei: Houdt u van Mij? En hij zei tegen Hem:  Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik van U houd. Jezus zei tegen hem: Weid Mijn schapen.
1. 3 vragen
2. 3 antwoorden
3. 3 opdrachten
Schriftlezing: Johannes 21: 1 t/m 19
Zingen:
Ps 30: 3 en 4
Ps 118: 1 en 12
Ps 118: 13 en 14
Ps 40 : 1 en 8
Ps 116 : 1 en 10
Ps 150 : 1 en 3
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:
Luther schreef:De Heere Jezus sprak ook...
Vrede zij u!
Ik neem aan dat dat ook tegen de hele gemeente geklonken heeft.
En als de Heere Jezus van vrede spreekt, dan is dat een gebiedend spreken.
Dan is het niet: 'Mocht het maar gebeuren...' Maar dan gebeurt het!
Mag ik jou vragen hoe dit gebiedend spreken tegen de hele gemeente verkondigd moet worden, aangezien het gebiedend spreken zijn uitwerking heeft? Of heeft het gebiedend spreken een adres?
Zeker!
Maar dat is niet het werk van de predikant.
Tot de hele gemeente komt de boodschap, net zoals het heil objectief aan de hele gemeente is verzegeld door de doop.
De roeping Gods is onberouwelijk. En als de tekst is "Vrede zij ulieden." dan komt dat woord tot elke hoorder.In de Bijbel is echter nergens een automatisme te ontdekken. Kortom: zonder het werk van de Heilige Geest is er geen leven en vrede. Maar juist daar waar de Heere Jezus van vrede spreekt, is ook Zijn Geest. Als Die Zich paart aan dit Woord, zal die boodschap zeker zijn uitwerking hebben. De predikant heeft echter te verkondigen.
Bedankt voor het beantwoorden van de vraag. Je wijst terecht op de verbinding van de Geest met het Woord. Als de Heilige Geest Zich paart aan het Woord, dan alleen is er verwachting en uitwerking. Dan alleen is het Woord een kracht Gods tot zaligheid.

Desalniettemin vraag ik mij wel af of je de lijn van de discipelen in één keer kan doortrekken naar een verbondsgemeente. Op basis van de evangeliën Markus, Lukas en Johannes in ieder geval niet. Het "vrede zij ulieden" heeft daar een specifiek adres, namelijk de discipelen. Om dit verder uit te kunnen diepen zal ik mij er verder in moeten verdiepen. Al ontbreekt mij de tijd daarvoor nu.

Daarnaast vraag ik mij oprecht af of je een verbondsgemeente moet verkondigen 'Vrede zij ulieden", met daarbij de kanttekeningen van wedergeboorte, geloof en bekering (althans dat neem ik aan dat je deze 'voorwaarden' er aan verbindt). Zoals je terecht stelt is er geen automatisme in de Bijbel waar te nemen, evenmin iets wat in die richting neigt. En met voorzichtigheid stel ik dat het bij jou er toch wel op gaat lijken; dus 'iets wat in die richting neigt'. Het 'vrede zij ulieden', daar verbindt je terecht het werk van de Heilige Geest aan, moet volgens jou de gemeente verkondigt worden. Los van het feit dat ik betwijfel of je deze lijn in één keer kan doortrekken, vraag ik mij af of je hier geen postief Evangelie brengt. De term postief Evangelie klinkt raar in de oren, omdat je kan tegenwerpen dat het Evangelie als blijde boodschap een postief-karakter heeft. Heb je dan ook een negatief Evangelie? Ja, ik denk van wel. Waarmee ik bedoel te zeggen de twee verschillende kanten van het Evangelie. We moeten de gemeente niet voorhouden 'vrede zij ulieden', en als rem erop het werk van Gods Geest eraan verbinden. Nee, "Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden" (Jes. 3:10).
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag werden de diensten geleid door Ds. A. Verschuure.

De ochtenddienst was ik niet bij
Er werd gelezen uit Mattheüs 28:10-20.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 56:4, Psalm 119:10, Psalm 68:5+8, Psalm 70:3 en Psalm 96:6.

De middagdienst ging over Zondag 7, Vraag+Antwoord 21.
Er werd gelezen uit Efeze 2:1-10.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 40:5, Psalm 125:1, Psalm 27:3+7, Psalm 66:8, Psalm 115:7 en Psalm 68:10.
Over twee weken (middagdienst) wordt deze zondag verder behandeld.

Na de middagdienst hadden we een zanguurtje. Het was voor het eerst maar zeker niet voor het laatst!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Mistig schreef:Afgelopen zondag werden de diensten geleid door Ds. A. Verschuure.

De ochtenddienst was ik niet bij
Er werd gelezen uit Mattheüs 28:10-20.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 56:4, Psalm 119:10, Psalm 68:5+8, Psalm 70:3 en Psalm 96:6.

De middagdienst ging over Zondag 7, Vraag+Antwoord 21.
Er werd gelezen uit Efeze 2:1-10.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 40:5, Psalm 125:1, Psalm 27:3+7, Psalm 66:8, Psalm 115:7 en Psalm 68:10.
Over twee weken (middagdienst) wordt deze zondag verder behandeld.

Na de middagdienst hadden we een zanguurtje. Het was voor het eerst maar zeker niet voor het laatst!
Zo de Heere wil en wij leven zullen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

refo schreef: Zo de Heere wil en wij leven zullen.
Ik mag toch aannemen dat ieder op dit forum dat wel belijdt. Lijkt me niet nodig dat dan overal bij te vermelden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Luther schreef:
JCRyle schreef:
Luther schreef:De Heere Jezus sprak ook...
Vrede zij u!
Ik neem aan dat dat ook tegen de hele gemeente geklonken heeft.
En als de Heere Jezus van vrede spreekt, dan is dat een gebiedend spreken.
Dan is het niet: 'Mocht het maar gebeuren...' Maar dan gebeurt het!
Mag ik jou vragen hoe dit gebiedend spreken tegen de hele gemeente verkondigd moet worden, aangezien het gebiedend spreken zijn uitwerking heeft? Of heeft het gebiedend spreken een adres?
Zeker!
Maar dat is niet het werk van de predikant.
Tot de hele gemeente komt de boodschap, net zoals het heil objectief aan de hele gemeente is verzegeld door de doop.
De roeping Gods is onberouwelijk. En als de tekst is "Vrede zij ulieden." dan komt dat woord tot elke hoorder.In de Bijbel is echter nergens een automatisme te ontdekken. Kortom: zonder het werk van de Heilige Geest is er geen leven en vrede. Maar juist daar waar de Heere Jezus van vrede spreekt, is ook Zijn Geest. Als Die Zich paart aan dit Woord, zal die boodschap zeker zijn uitwerking hebben. De predikant heeft echter te verkondigen.
Bedankt voor het beantwoorden van de vraag. Je wijst terecht op de verbinding van de Geest met het Woord. Als de Heilige Geest Zich paart aan het Woord, dan alleen is er verwachting en uitwerking. Dan alleen is het Woord een kracht Gods tot zaligheid.

Desalniettemin vraag ik mij wel af of je de lijn van de discipelen in één keer kan doortrekken naar een verbondsgemeente. Op basis van de evangeliën Markus, Lukas en Johannes in ieder geval niet. Het "vrede zij ulieden" heeft daar een specifiek adres, namelijk de discipelen. Om dit verder uit te kunnen diepen zal ik mij er verder in moeten verdiepen. Al ontbreekt mij de tijd daarvoor nu.

Daarnaast vraag ik mij oprecht af of je een verbondsgemeente moet verkondigen 'Vrede zij ulieden", met daarbij de kanttekeningen van wedergeboorte, geloof en bekering (althans dat neem ik aan dat je deze 'voorwaarden' er aan verbindt). Zoals je terecht stelt is er geen automatisme in de Bijbel waar te nemen, evenmin iets wat in die richting neigt. En met voorzichtigheid stel ik dat het bij jou er toch wel op gaat lijken; dus 'iets wat in die richting neigt'. Het 'vrede zij ulieden', daar verbindt je terecht het werk van de Heilige Geest aan, moet volgens jou de gemeente verkondigt worden. Los van het feit dat ik betwijfel of je deze lijn in één keer kan doortrekken, vraag ik mij af of je hier geen postief Evangelie brengt. De term postief Evangelie klinkt raar in de oren, omdat je kan tegenwerpen dat het Evangelie als blijde boodschap een postief-karakter heeft. Heb je dan ook een negatief Evangelie? Ja, ik denk van wel. Waarmee ik bedoel te zeggen de twee verschillende kanten van het Evangelie. We moeten de gemeente niet voorhouden 'vrede zij ulieden', en als rem erop het werk van Gods Geest eraan verbinden. Nee, "Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden" (Jes. 3:10).
Dit klopt niet wat je zegt.
Het Heilig Evangelie is de blijde Boodschap dat Jezus Christus naar de wereld gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.
Er is geen negatief Evangelie.
Er is de Wet die ons schuldig stelt en het Evangelie dat de Boodschap verkondigt van de mogelijkheid van zalig worden voor de grootste der zondaren.

Zingt den HEERE [1] een nieuw lied [2], zingt den HEERE, gij ganse aarde [3].
1. Al staat hier de naam van David niet bij, zo schijnt het nochtans dat hij de auteur van dezen Psalm is; want deze Psalm is een deel van den lofzang dien David gemaakt en gezongen heeft, als hij de ark des verbonds uit Obed-Edoms huis in zijn huis gebracht heeft, 1 Kron. 16 vers 23, enz.
2. Zie Psalm 33 vers 3.
3. Dat is, alle gij inwoners des gansen aardbodems.

Zingt den HEERE, looft Zijn Naam; boodschapt Zijn heil [4] van dag tot dag.
4. Te weten het heil of de verlossing, die Hij gedaan heeft en nog dagelijks doet.
Vertelt onder de heidenen Zijn eer, onder alle volken Zijn wonderen.
      • Psalm 96 vanaf vers 1 tot en met vers 3 (onberijmd)

        Psalm 81 vers 12 (berijmd)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Dit klopt niet wat je zegt.
Het Heilig Evangelie is de blijde Boodschap dat Jezus Christus naar de wereld gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.
Er is geen negatief Evangelie.
Er is de Wet die ons schuldig stelt en het Evangelie dat de Boodschap verkondigt van de mogelijkheid van zalig worden voor de grootste der zondaren.
Is het spreken over Wet en Evangelie dan zo heel anders dan spreken over twee kanten van het Evangelie? Ik denk dat uiteindelijk hetzelfde bedoeld wordt.
Bovendien wordt er juist bij het Evangelie gesproken over het bloed van Jezus Christus onrein achten.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Dit klopt niet wat je zegt.
Het Heilig Evangelie is de blijde Boodschap dat Jezus Christus naar de wereld gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.
Er is geen negatief Evangelie.
Er is de Wet die ons schuldig stelt en het Evangelie dat de Boodschap verkondigt van de mogelijkheid van zalig worden voor de grootste der zondaren.
Versmal je hier het Evangelie niet tot het Borgwerk van Christus? Dat is waar het omdraait in het Nieuwe Testament, zeker waar. Maar Christus is niet alleen gekomen om zondaren te zaligen. Hij is ook gekomen om het Koninkrijk op te richten. En meer nog: Hij is ook gekomen (en daar doel ik in het bijzonder op) om het zwaard van Gods gerechtigheid te brengen. Het Evangelie is als vervulling van de Wet niet een vrijkopen een voldoen van de Wet. Zeker dat is één van de aspecten. Alleen het Evangelie is meer dan dat, het is namelijk ook de bevestiging van de Wet. De Heere Jezus belijdt in Zijn Borgwerk - wat een hoogtepunt neemt in Zijn Kruisdood - dat God de Vader recht is in al Zijn weg en werk. Daar heeft Hij tegen het vonnis van wraakeisende gerechtigheid van Zijn Vader volkomen 'ja' gezegd. En dat heeft twee betekenissen: In de eerste plaats heeft Hij dat plaatsvervangend voor Zijn Kerk gedaan, zodat zij Zijn gerechtigheid door het geloof mogen aannemen. In de tweede plaats heeft Hij dat veroordelend gedaan voor allen die Hem verwerpen. En dat laatste is ook Evangelie.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

En kijk hier eens:

Lukas 3:16-18 Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt, Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben den riem van Zijn schoenen te ontbinden; Deze zal u dopen met den Heiligen Geest en met vuur; Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en de tarwe zal Hij in Zijn schuur samenbrengen; maar het kaf zal Hij met onuitblusselijk vuur verbranden. Hij dan, ook nog vele andere dingen vermanende, verkondigde den volke het Evangelie.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. C. Blenk em. Predikant uit Den Haag voor. Hij preekte over 1 Korinthe 13: 12 Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel, maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik ten dele, maar dan zal ik kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Schriftlezing: 1 Korinthe 13
Zingen:
Ps 49: 1 en 6
Ps 19: 3 en 4
Ps 139: 1 en 14
Ps 71: 4 en 12
Ps 73: 1, 8 en 12
Ps 73: 13 en 14

In de avonddienst ging dr. A. J. Kunz uit Katwijk voor. Hij preekte over Kolossenzen 1: 15 t/m 18 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping. Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen. En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem. En Hij is het hoofd van het lichaam, namelijk van de gemeente, Hij, Die het begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.
Schriftlezingen: Genesis 1: 1 t/m 5 en 26 t/m 28 Kolossenzen 1: 1 t/m 23
Zingen:
Ps 31: 16 en 19
Ps 66: 1 en 4
Ps 66: 9 en 10
Ps 146: 3, 4 en 8
Ps 145: 2
Ps 33: 7 en 10
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Zondagmiddag een rijke preek over Gods teken van trouw; de regenboog. (Ds K Hoefnagel)
Na de dienst stond de regenboog stralend in de lucht.
Ik denk dat het iedereen wel geraakt heeft.


http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Leesdienst, preek van ds. W.J. Karels
Tekst:
HEBREEËN 4:16
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd.
Thema en punten:
HET TOEGAAN TOT DE TROON DER GENADE
1. De plaats van die toegang
2. Het doel van die toegang
3. De tijd van die toegang


Middagdienst
Leesdienst, Bijbellezing van ds. B.J. van Boven
Tekst:
1 SAMUËL 15:10-35, kerntekst vers 35
En Samuël zag Saul niet meer tot den dag zijns doods toe; evenwel droeg Samuël leed om Saul; en het berouwde den HEERE, dat Hij Saul tot koning over Israël gemaakt had.
Thema en punten:
DE LAATSTE BOODSCHAP AAN SAUL.
1. De nacht voor die boodschap
2. De inhoud van die boodschap
3. De smart over die boodschap


Avonddienst
Leesdienst, preek van ds. J. Koster
Tekst:
GALATEN 6:7-8
Thema en punten:
EEN TWEEËRLEI ZAAIEN EN MAAIEN
1. Vleselijk zaaien en maaien
2. Geestelijk zaaien en maaien
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondagmorgen ging Ds. A. Verschuure voor.
Er werd gelezen uit Mattheüs 28:16-20. De preek ging over vers 18: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde".
We zongen de volgende Psalmen: Psalm 89:19 (in verband met het overlijden van een oude broeder en zuster uit de gemeente), Psalm 119:11, Psalm 118:7+8, Psalm 132:11+12 en Psalm 2:6.

In de middagdienst ging Ds. W.J. Karels voor.
Hij liet lezen uit Leviticus 25:1-22. De preek ging over het sabbatsjaar en het jubeljaar.
We zongen de volgende Psalmen: Psalm 90:3 (in verband met het overlijden van een andere oude zuster uit de gemeente), Psalm 126:1, Psalm 126:2+3, Psalm 81:3+6 en Psalm 107:1.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gesloten