Luther schreef:JCRyle schreef:Luther schreef:De Heere Jezus sprak ook...
Vrede zij u!
Ik neem aan dat dat ook tegen de hele gemeente geklonken heeft.
En als de Heere Jezus van vrede spreekt, dan is dat een gebiedend spreken.
Dan is het niet: 'Mocht het maar gebeuren...' Maar dan gebeurt het!
Mag ik jou vragen hoe dit gebiedend spreken tegen de hele gemeente verkondigd moet worden, aangezien het gebiedend spreken zijn uitwerking heeft? Of heeft het gebiedend spreken een adres?
Zeker!
Maar dat is niet het werk van de predikant.
Tot de hele gemeente komt de boodschap, net zoals het heil objectief aan de hele gemeente is verzegeld door de doop.
De roeping Gods is onberouwelijk. En als de tekst is "Vrede zij ulieden." dan komt dat woord tot elke hoorder.In de Bijbel is echter nergens een automatisme te ontdekken. Kortom: zonder het werk van de Heilige Geest is er geen leven en vrede. Maar juist daar waar de Heere Jezus van vrede spreekt, is ook Zijn Geest. Als Die Zich paart aan dit Woord, zal die boodschap zeker zijn uitwerking hebben. De predikant heeft echter te verkondigen.
Bedankt voor het beantwoorden van de vraag. Je wijst terecht op de verbinding van de Geest met het Woord. Als de Heilige Geest Zich paart aan het Woord, dan alleen is er verwachting en uitwerking. Dan alleen is het Woord een kracht Gods tot zaligheid.
Desalniettemin vraag ik mij wel af of je de lijn van de discipelen in één keer kan doortrekken naar een verbondsgemeente. Op basis van de evangeliën Markus, Lukas en Johannes in ieder geval niet. Het "vrede zij ulieden" heeft daar een specifiek adres, namelijk de discipelen. Om dit verder uit te kunnen diepen zal ik mij er verder in moeten verdiepen. Al ontbreekt mij de tijd daarvoor nu.
Daarnaast vraag ik mij oprecht af of je een verbondsgemeente moet verkondigen 'Vrede zij ulieden", met daarbij de kanttekeningen van wedergeboorte, geloof en bekering (althans dat neem ik aan dat je deze 'voorwaarden' er aan verbindt). Zoals je terecht stelt is er geen automatisme in de Bijbel waar te nemen, evenmin iets wat in die richting neigt. En met voorzichtigheid stel ik dat het bij jou er toch wel op gaat lijken; dus 'iets wat in die richting neigt'. Het 'vrede zij ulieden', daar verbindt je terecht het werk van de Heilige Geest aan, moet volgens jou de gemeente verkondigt worden. Los van het feit dat ik betwijfel of je deze lijn in één keer kan doortrekken, vraag ik mij af of je hier geen postief Evangelie brengt. De term postief Evangelie klinkt raar in de oren, omdat je kan tegenwerpen dat het Evangelie als blijde boodschap een postief-karakter heeft. Heb je dan ook een negatief Evangelie? Ja, ik denk van wel. Waarmee ik bedoel te zeggen de twee verschillende kanten van het Evangelie. We moeten de gemeente niet voorhouden 'vrede zij ulieden', en als rem erop het werk van Gods Geest eraan verbinden. Nee, "Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden" (Jes. 3:10).