Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door dennis »

SecorDabar schreef:
windorgel schreef:Gistermorgen werd er een preek gelezen van, als ik het goed verstaan heb, ds Fraanje over Mattheus 9 vers 10 t/m 12. Een bijzonder gezelschap in het huis van Mattheus. Wat een wonder dat Jezus (juist!) wilde aanzitten met deze tollenaren en zondaren! En ook dat zij met Hem wilden aanzitten, door Hem begerig gemaakt Hem te leren kennen. Leerden wij onszelf al kennen als zo'n zondaar? Hebben wij deze Medicijnmeester nodig gekregen in ons leven?
's Avonds werd de verklaring van de Heidelberger Cathechismus gelezen van ds Smijtegelt. Zo goed en volkomen door God geschapen en vrijwillig zo diep gevallen dat we onbekwaam zijn tot enig goed. Een Godswonder dat het daar niet ophoudt, maar dat er staat: tenzij wij door de Geest Gods wedergeboren worden!
Heel positief dat de catechismusverklaring van ds.B.Smijtegelt wordt gelezen! :)
(Dit schrijf ik niet om Ds.Smijtegelt te vereren,
maar om hetgeen de Heere heeft gegeven aan deze dienstknecht uit de 18e eeuw)
Een Doleantie-dominee (1886), (Later de Gereformeerde Kerken in Nederland van 1892),
Ds. Feringa, raakte in verlegenheid om een catechismusverklaring
uit te geven, en wilde wel dat de lezer niet zijn verklaring,
maar dat men vóóraf de catechismuspreken van
Ds. Smytegelt zou lezen, die :
het hart raakten, en de kern van de gereformeerde religie verklaarde.

Inderdaad. En er dan naar mogen luisteren in de kerk, de plaats waar de Heere ons hebben wil.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:Inderdaad. En er dan naar mogen luisteren in de kerk, de plaats waar de Heere ons hebben wil.
Fijn, zo'n speldenprikje. :hum
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
dennis schreef:Inderdaad. En er dan naar mogen luisteren in de kerk, de plaats waar de Heere ons hebben wil.
Fijn, zo'n speldenprikje. :hum
Zo kan men het natuurlijk opvatten. T'is in ieder geval wel een stuk vriendelijker dan mensen zonder te waarschuwen maar laten voortgaan in hun dwalingen.
Zal @SecorDabar beseffen dat zijn postings bij mij zeer ongeloofwaardig overkomen?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door windorgel »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:
dennis schreef:Inderdaad. En er dan naar mogen luisteren in de kerk, de plaats waar de Heere ons hebben wil.
Fijn, zo'n speldenprikje. :hum
Zo kan men het natuurlijk opvatten. T'is in ieder geval wel een stuk vriendelijker dan mensen zonder te waarschuwen maar laten voortgaan in hun dwalingen.
Zal @SecorDabar beseffen dat zijn postings bij mij zeer ongeloofwaardig overkomen?
Wanneer iemand op een bepaald onderdeel iets anders denkt dan jij of ik, betekent dat toch niet dat alles wat deze zegt ongeloofwaardig is?
Luther had dwalingen, maar was daarmee zijn hele getuigenis ongeloofwaardig? Nee toch!
Als SecorDabar nu maar niet denkt dat ik hem met Luther vergelijk... :)
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Yesenaer »

Gisterenmiddag een preek uit 1 Sam. 4:21-22 van ds. C. Sonnevelt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door windorgel »

Gistermorgen werd een voorbereidingspreek gelezen van ds Smijtegelt over Zach. 13:7 'Maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden'. Gisteravond zondag 5 HC van dezelfde predikant.
's Middags een preek geluisterd van ds WJ Karels over Joh 1:46-52. Nathanaëls ontmoeting met Christus.
1. gekomen tot Christus
2. gekend door Christus
3. geleerd door Christus
Wat dingen die mij in het bijzonder aanspraken in de preek:
Hebben wij een verborgen plek (onder de vijgeboom) waar we alles voor de Heere neerleggen? Ons gemis, onze zonden, onze liefde tot Christus?
Filippus zei: Kom en zie! Dat woord komt ook tot ons. Heden worden we geroepen te komen. En als je voelt dat je niet kunt, niet wilt komen, bedel dan aan de genadetroon of de Heere je wil trekken!
Nu nodigt de Heere nog. Krijg je er geen zin in? We zijn zo blind dat we de schoonheid in Hem niet zien, maar bij de Heere is ogenzalf te verkrijgen.
Gods volk leert zichzelf kennen, hun onbekeerlijk, onbetrouwbaar hart. Nathanael kende dat ook en toch spreekt Christus van hem: waarlijk een Israëliet in welke geen bedrog is. Dan openbaart zich het wonder dat Christus de zondaar kent. De Heere breekt de banden en Nathanael belijdt: Gij zijt de Zone Gods, de Koning Israëls. Zoveel schoonheid en een zee van zaligheid in deze dierbare Middelaar!
Nathanael moet nog veel leren. Er moet nog betaald worden, de Heere moet nog lijden en sterven. En dan zal hij geërgerd worden, maar Christus zal Nathanael niet loslaten. Het ligt eeuwig vast in Hem.
Christus zal de vonkende troon Gods besprengen met Zijn bloed, zodat het een genadetroon wordt. Daardoor kan er verbinding zijn tussen een onwaardige, verdoemelijke zondaar en een rechtvaardig God.
Kennen we dit persoonlijk, hebben we de Christus al zo ontmoet met een geloofsoog? Of leven we rustig voort? Wie is onze koning? Deze Koning Israëls is zo beminnelijk, zo schoon, zo dierbaar. Er is nog plaats. Kom en zie dit Lam Gods!
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door sirdanilot »

Een preek geluisterd van ds. Terlouw. Deze is te beluisteren via deze link: http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5724

Ps 22: 9 Hij heeft het op den HEERE gewenteld, dat Hij hem nu uithelpe, dat Hij hem redde, dewijl Hij lust aan hem heeft!
1. Opvallend vertrouwen
2. Onmogelijke verlossing
3. Onbegrensde verheerlijking

We mogen in alles vertrouwen op de HEERE, ja, alles wentelen op Hem (=neerleggen bij Hem, delen met Hem, uitstorten bij Hem, etc.)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Onze dominee is bezig met een serie over het evangelie van Mozes (Numeri)
Heel leerzaam.

Gister Num. 5 vs 11-31 Evangelie van Mozes 4 (over de wet der ijveringen)
Nog nooit een preek over deze gedeeltes uit de Bijbel gehoord.

's avonds een preek over de Heilige Geest die leidt tot aanneming tot kinderen
Romeinen 8



CGK Renswoude (Kerkomroep)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Simon »

helma schreef:Onze dominee is bezig met een serie over het evangelie van Mozes (Numeri)
Heel leerzaam.

Gister Num. 5 vs 11-31 Evangelie van Mozes 4 (over de wet der ijveringen)
Nog nooit een preek over deze gedeeltes uit de Bijbel gehoord.

Ik heb nog nooit gehoord dat de wetten van Mozes evangelie genoemd werden..

http://www.encyclo.nl/begrip/Evangelie
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Simon schreef:
helma schreef:Onze dominee is bezig met een serie over het evangelie van Mozes (Numeri)
Heel leerzaam.

Gister Num. 5 vs 11-31 Evangelie van Mozes 4 (over de wet der ijveringen)
Nog nooit een preek over deze gedeeltes uit de Bijbel gehoord.

Ik heb nog nooit gehoord dat de wetten van Mozes evangelie genoemd werden..

http://www.encyclo.nl/begrip/Evangelie

nou...dat zou je nieuwsgierigheid moeten prikkelen! :huhu
vindt het evangelie in de wetten van Mozes!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jongere »

Simon schreef:
helma schreef:Onze dominee is bezig met een serie over het evangelie van Mozes (Numeri)
Heel leerzaam.

Gister Num. 5 vs 11-31 Evangelie van Mozes 4 (over de wet der ijveringen)
Nog nooit een preek over deze gedeeltes uit de Bijbel gehoord.

Ik heb nog nooit gehoord dat de wetten van Mozes evangelie genoemd werden..

http://www.encyclo.nl/begrip/Evangelie
Dat komt (denk ik) omdat je een te grote scheiding maakt tussen Oude en Nieuwe Testament, wat ook wel vaker op het forum blijkt.

Voor Paulus was die scheiding er niet, tenminste niet zoals veel mensen die snel geneigd zijn om te maken.
Hij zag wel degelijk evangelie in de wet van Mozes.

Een mooi voorbeeld is Romeinen 10:5-10. Paulus beschrijft daar wat het evangelie is. Eerst noemt hij wat Mozes noemt als rechtvaardigheid uit de wet.
Maar als hij vervolgens noemt wat het evangelie is, noemt hij eveneens een citaat van Mozes uit Deuteronomium! Hij wil daarmee bewijzen: 'ik verkondig geen nieuw geloof'. Wet én evangelie worden in de boeken van Mozes gevonden. In ieder geval door Paulus.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door FlyingEagle »

Gistermiddag heeft onze dominee gepreekt uit Markus 3:1-6. Wat een heerlijk Evangelie! De kern van de prediking was niet wat je wel en niet mag op de zondag maar dat de geschiedenis in het teken staat van het Koninkrijk Gods!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Simon schreef:
helma schreef:Onze dominee is bezig met een serie over het evangelie van Mozes (Numeri)
Heel leerzaam.

Gister Num. 5 vs 11-31 Evangelie van Mozes 4 (over de wet der ijveringen)
Nog nooit een preek over deze gedeeltes uit de Bijbel gehoord.

Ik heb nog nooit gehoord dat de wetten van Mozes evangelie genoemd werden..

http://www.encyclo.nl/begrip/Evangelie
1 Petrus 1:
8 U hebt hem lief zonder hem ooit gezien te hebben; en zonder hem nu te zien gelooft u in hem en ervaart u een onuitsprekelijke, hemelse vreugde, 9 omdat u het einddoel van uw geloof bereikt: uw redding.

10 Wat die redding inhoudt, trachtten de profeten te achterhalen toen ze profeteerden over de genade die u ten deel zou vallen. 11 Zij probeerden vast te stellen op welke tijd en op welke omstandigheden Christus’ Geest, die in hen werkzaam was, doelde toen deze hun zei dat Christus zou lijden en daarna in Gods luister zou delen. 12 Er werd hun geopenbaard dat deze boodschap niet voor henzelf bestemd was maar voor u, en nu is deze boodschap u verkondigd door hen die u het evangelie hebben gebracht, gedreven door de heilige Geest die vanuit de hemel werd gezonden. Het zijn geheimen waarin zelfs engelen graag zouden doordringen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Simon schreef:
helma schreef:Onze dominee is bezig met een serie over het evangelie van Mozes (Numeri)
Heel leerzaam.

Gister Num. 5 vs 11-31 Evangelie van Mozes 4 (over de wet der ijveringen)
Nog nooit een preek over deze gedeeltes uit de Bijbel gehoord.

Ik heb nog nooit gehoord dat de wetten van Mozes evangelie genoemd werden..

http://www.encyclo.nl/begrip/Evangelie
Dat komt (denk ik) omdat je een te grote scheiding maakt tussen Oude en Nieuwe Testament, wat ook wel vaker op het forum blijkt.

Voor Paulus was die scheiding er niet, tenminste niet zoals veel mensen die snel geneigd zijn om te maken.
Hij zag wel degelijk evangelie in de wet van Mozes.

Een mooi voorbeeld is Romeinen 10:5-10. Paulus beschrijft daar wat het evangelie is. Eerst noemt hij wat Mozes noemt als rechtvaardigheid uit de wet.
Maar als hij vervolgens noemt wat het evangelie is, noemt hij eveneens een citaat van Mozes uit Deuteronomium! Hij wil daarmee bewijzen: 'ik verkondig geen nieuwe geloof'. Wet én evangelie worden in de boeken van Mozes gevonden. In ieder geval door Paulus.
:super
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Maar ik kan in Num 5:11-31 niet veel evangelie ontdekken.
Het is bepaald een vrouwonvriendelijk gedeelte.
Aan de integriteit van mannen werd blijkbaar nooit getwijfeld.
Want als de vrouw zich misdragen had moest er toch noodzakelijk een dito man rondlopen.
Gesloten