bijbel zwart / wit?

Plaats reactie
gvdham

bijbel zwart / wit?

Bericht door gvdham »

na een eerdere discussie in een ander topic en nu het topic hoedje vrouw gelezen te hebben rijst bij mij de vraag, is de bijbel wel zo zwart/wit?

Er word al snel gezegt "het staat er", maar moet je dan dat stukje tekst pakken, of de versen ervoor en erna ook? Moet je eerst de hele bijbel lezen en kom je dan tot de conclusie dat wat er staat misschien in een andere context gezien moet worden, de context van de hele bijbel danwel het geloof.

Zijn het "de regels hoe je moet leven" of zijn het "aanwijzingen wat te doen" oftewel is de bijbel een boek met regels of bied deze je een handvat om het zo goed mogelijk te doen.

Ikzelf denk dat als je het als boek met regels ziet dat je het dan kan vergelijken met de Nederlandse wet. Maar waarom word die dan wel jaarlijks veranderd met de tijd mee en omdat mensen altijd eraan trekken om mazen te vinden voor eigen (mis/ge)bruik.

Als het een handvat is dat geeft het tips over wat te doen en voorbeelden. niet letterlijk voor elke gebeurtenis, maar wel in grote lijnen.

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar rome leiden, maar welke weg is de beste. Ik denk dat de Bijbel een boek is met erg veel bordjes met hoe je in rome komt. Mocht je een afslag missen dan kom je vanzelf weer een bordje rome tegen. Dit niet zoals in het normale leven dat als je de verkeerde kant opgaat dat je alsmaar verder de weg kwijt raakt.

Ik denk dus dat het niet mogelijk is om te zeggen dat er 1 weg naar rome is. DE weg. Alle oplosingen zijn goed, hoe dan ook. Als je maar in rome komt. Niet zwart/wit dus.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

G vd Ham,

Zo te zien heb je een lichtelijk foute associatie met het cristelijke geloof of de Bijbel. Het cristelijke geloof bestaat juist niet uit regeltjes en wetjes, maar uit het dienen van God door het bloed van Zijn Zoon.
Vanuit de liefde die je ervaart uit God, wil je Zijn wil doen. En dat bestaat idd uit regels. Niet alleen om gehoorzaam te zijn maar juist om gehoorzaam te willen zijn uit liefde. Helaas zijn er veel mensen in de kerk die eerst de regeltjes strikt willen aanhouden om zo de liefde van God te winnen. Zo werkt het niet als je over werken wil spreken.
Bid of je iets van die onbegrensde liefde mag zien, opdat ook jij Hem zou zoeken!
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
england

Bericht door england »

Idd, gerrit!
God heeft regels gegeven omdat Hij ons liefheeft, Hij wil ons verdriet en moeite besparen... Als Hij in ons wil werken en wonen hebben we Hem onbeschrijfelijk lief! Dan willen we alles doen om Hem, en dan zien we het niet als regels, maar als wensen van een liefhebbend Vader.
Dan wordt Zijn wet onze overdenking dag en nacht...

Maar omdat wij mensen graag onze eigen zin willen doen zien we de Bijbel als wetjes en regeltjes die ons van ons plezier houden.... Maar dat is niet het geval!

En dat van die vele wegen naar Rome, dat slaat al het logisch denken....
Als twee godsdiensten het tegenover gestelde zeggen is er 1 fout en 1 goed.. ze kunnen dus niet beiden waar zijn.....

Maar vergeleken met ale andere godsdiensten is het Christendom, en dan het levend, Bijbelse Christendom anders... Het is zo fundamenteel anders, dat het duidelijk is dat we het over een andere God hebben, een andere weg, een ander doel, een ander leven, een andere Zaligmaker...
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door gvdham
na een eerdere discussie in een ander topic en nu het topic hoedje vrouw gelezen te hebben rijst bij mij de vraag, is de bijbel wel zo zwart/wit?

Er word al snel gezegt "het staat er", maar moet je dan dat stukje tekst pakken, of de versen ervoor en erna ook? Moet je eerst de hele bijbel lezen en kom je dan tot de conclusie dat wat er staat misschien in een andere context gezien moet worden, de context van de hele bijbel danwel het geloof.

Zijn het "de regels hoe je moet leven" of zijn het "aanwijzingen wat te doen" oftewel is de bijbel een boek met regels of bied deze je een handvat om het zo goed mogelijk te doen.

Ikzelf denk dat als je het als boek met regels ziet dat je het dan kan vergelijken met de Nederlandse wet. Maar waarom word die dan wel jaarlijks veranderd met de tijd mee en omdat mensen altijd eraan trekken om mazen te vinden voor eigen (mis/ge)bruik.

Als het een handvat is dat geeft het tips over wat te doen en voorbeelden. niet letterlijk voor elke gebeurtenis, maar wel in grote lijnen.

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar rome leiden, maar welke weg is de beste. Ik denk dat de Bijbel een boek is met erg veel bordjes met hoe je in rome komt. Mocht je een afslag missen dan kom je vanzelf weer een bordje rome tegen. Dit niet zoals in het normale leven dat als je de verkeerde kant opgaat dat je alsmaar verder de weg kwijt raakt.

Ik denk dus dat het niet mogelijk is om te zeggen dat er 1 weg naar rome is. DE weg. Alle oplosingen zijn goed, hoe dan ook. Als je maar in rome komt. Niet zwart/wit dus.

Ja de Heilige Schrift is zwart/wit,maar wel een zwart/wit wat vrij maakt.

Alleen de Heer gaat met een ieder zijn/haar eigen weg.
Doortje

Bericht door Doortje »

Het is van groot belang dat we niet losse teksten uit de bijbel pakken, maar inderdaad kijken in welke context iets gezegd is. De bijbel zwart/wit? Weet ik niet. Om daarover te kunnen oordelen zal ik eerst de gehele bijbel moeten lezen en elk aspect nauwkeurig moeten bestuderen. Onder andere in verband met de eerder genoemde context ja...

[Aangepast op 25/10/04 door Doortje]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik denk dat je de bijbel van a tot z letterlijk moet nemen. Je kunt namelijk 2 kanten op. Of je neemt alles letterlijk en heb het soms wat moeilijk met weet ik veel wat, of je neemt niet alles letterlijk en vervalt uiteindelijk in vrijzinnigheid.

Ik heb als GKV'er altijd geleerd dat de hele bijbel letterlijk was, behalve openbaringen en een paar visioenen, omdat deze symbolisch zouden zijn. Ik denk dat je daar heel voorzichtig in moet zijn en neem openbaringen inmiddels al niet meer zo symbolisch op...

Maar om over dat hoedje terug te komen. Indien iemand er om te doen is gelijk te hebben: Wij hebben deze gewoonte niet, evenmin de gemeentes Gods.

Waarom staat het daar? Gaat dat over het gelijk hebben, of wel degelijk over dat hoedje? (Of moet ik dat hier niet posten...)
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Rens........Wij willen niet al te veel weten van ROME en de institutie die daar haar zetel heeft!!!
En dat voor een ex? RK-lid........
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik denk dat je moet kijken naar het doel dat God heeft met het aan ons geven van de Bijbel. Persoonlijk denk ik dat de Bijbel Gods wegwijzer is om ons terug te krijgen in een onverbroken relatie met hem, zoals de mens oorspronkelijk bedoelt was. De Bijbel laat ons zien hoe bepaalde mensen daarin falen, hoe bepaalde mensen daarin slaagden, wat de weg is terug naar God (Jezus) en hoe je het beste je leven in kunt richten (heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf). Ik denk dat discussies over het wel of niet letterlijk of het wel of niet 'in die tijd' lezen van teksten over bijvoorbeeld hoedjes niet echt de meest fundamentele functie van de Bijbel is, dus de discussie er over ook niet echt heel nuttig.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Madtice
Ik denk dat je moet kijken naar het doel dat God heeft met het aan ons geven van de Bijbel. Persoonlijk denk ik dat de Bijbel Gods wegwijzer is om ons terug te krijgen in een onverbroken relatie met hem, zoals de mens oorspronkelijk bedoelt was. De Bijbel laat ons zien hoe bepaalde mensen daarin falen, hoe bepaalde mensen daarin slaagden, wat de weg is terug naar God (Jezus) en hoe je het beste je leven in kunt richten (heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf). Ik denk dat discussies over het wel of niet letterlijk of het wel of niet 'in die tijd' lezen van teksten over bijvoorbeeld hoedjes niet echt de meest fundamentele functie van de Bijbel is, dus de discussie er over ook niet echt heel nuttig.
Precies Mad!
Hoedjes en vrouwenbroeken zijn volledig subjectief. 't Is puur een van de (afbrokkelende) zuiltjes van de refo-subcultuur.

We moeten (ik ook hoor) terug naar het HART van Gods woord!
Mirja

Bericht door Mirja »

weet je dat in Haiti de hedense vrouwen en ook kleine meisjes draagt juurken?
waaner je doet en korte broek op en orphan zij denkt dat zij in haar onderbroek lopt.
Plaats reactie