Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

piethein
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:19

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door piethein »

Zwaluw2 schreef:Feit. In die openbare rechtszitting is door (toen nog ds.) Bredeweg en mr. P.J. den Boef een anonieme beschuldiging ingebracht, die door de rechter terecht geweigerd is.

Eerlijk gezegd stoort het me ontzettend hoe Zwaluw2 hier over een predikant praat, die wel degelijk nog predikant is.
Je manier van schrijven wekt bij mij het gevoel op dat je te intensief bij kwestie Kruiningen betrokken bent.

Eveneens valt het me op dat zwaluw2 vaker dergelijke artikelen plaatst, die tegen ds Bredeweg zijn.
Ds Bredeweg is zeker nog predikant, en word door veel leden en gemeenten nog breed gedragen.

Hoop dat ik niet de enige ben wie dat opvalt.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Mannetje »

Yes, een nieuwe Kruiningenrotonde. Hadden we net nodig...

Stop er eens mee, alsjeblieft!
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Jantje »

piethein schreef:
Zwaluw2 schreef:Feit. In die openbare rechtszitting is door (toen nog ds.) Bredeweg en mr. P.J. den Boef een anonieme beschuldiging ingebracht, die door de rechter terecht geweigerd is.

Eerlijk gezegd stoort het me ontzettend hoe Zwaluw2 hier over een predikant praat, die wel degelijk nog predikant is.
Je manier van schrijven wekt bij mij het gevoel op dat je te intensief bij kwestie Kruiningen betrokken bent.

Eveneens valt het me op dat zwaluw2 vaker dergelijke artikelen plaatst, die tegen ds Bredeweg zijn.
Ds Bredeweg is zeker nog predikant, en word door veel leden en gemeenten nog breed gedragen.

Hoop dat ik niet de enige ben wie dat opvalt.
Allereerst wil ik je hartelijk welkom heten op dit forum (@rechtdoorzee trouwens ook). En ten tweede valt het heus wel mee, wat @Zwaluw2 schrijft. In het verleden is er al meer discussie over geweest, toen ds. Bredeweg in een GG voorging. Kerkrechtelijk gezien is hij zeker nog dominee. Daar is al eerder ook op gewezen, ook in andere draadjes. Waarschijnlijk bedoelt @Zwaluw dat hij toen nog dominee was in de GG. Dáár is hij nu natuurlijk geen dominee meer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door GZB »

Okay, maar dan nog hebben we het over totaal iets anders als waar hij op doelt in dit artikel. Dat moet je daar helemaal los van zien. Een anonieme brief mag nooit dienen op een kerkelijke vergadering.
piethein
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:19

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door piethein »

Mannetje schreef:Yes, een nieuwe Kruiningenrotonde. Hadden we net nodig...

Stop er eens mee, alsjeblieft!

Dit was een reactie op een rare aantijging. En geen nieuwe aanzwengeling van de discussie die mij ook de neus uitkomt.
Krijg het idee dat sommigen het erom doen om het hier uit te spelen
piethein
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:19

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door piethein »

Jantje schreef:
piethein schreef:
Zwaluw2 schreef:Feit. In die openbare rechtszitting is door (toen nog ds.) Bredeweg en mr. P.J. den Boef een anonieme beschuldiging ingebracht, die door de rechter terecht geweigerd is.

Eerlijk gezegd stoort het me ontzettend hoe Zwaluw2 hier over een predikant praat, die wel degelijk nog predikant is.
Je manier van schrijven wekt bij mij het gevoel op dat je te intensief bij kwestie Kruiningen betrokken bent.

Eveneens valt het me op dat zwaluw2 vaker dergelijke artikelen plaatst, die tegen ds Bredeweg zijn.
Ds Bredeweg is zeker nog predikant, en word door veel leden en gemeenten nog breed gedragen.

Hoop dat ik niet de enige ben wie dat opvalt.
Allereerst wil ik je hartelijk welkom heten op dit forum (@rechtdoorzee trouwens ook). En ten tweede valt het heus wel mee, wat @Zwaluw2 schrijft. In het verleden is er al meer discussie over geweest, toen ds. Bredeweg in een GG voorging. Kerkrechtelijk gezien is hij zeker nog dominee. Daar is al eerder ook op gewezen, ook in andere draadjes. Waarschijnlijk bedoelt @Zwaluw dat hij toen nog dominee was in de GG. Dáár is hij nu natuurlijk geen dominee meer.
Bedankt :)
Mag hopen dat hij dat bedoeld inderdaad.

Overigens vind ik het een sterk stuk en is het feit dat zo’n artikel geschreven moet worden erg zat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Jantje »

Graag gedaan!

Ik mag toch hopen dat je je niet hebt aangemeld speciaal voor dit draadje, want om nou over een aantijging te spreken, richting @Zwaluw2 vind ik echt onzin. Het is meer een verschil inzicht over de naamsaanduiding, dat is geen 'rare aantijging'.

Wat je met het woord 'zat' bedoeld, weet ik niet. Zou je dat uit kunnen leggen?

Overigens heb ik sterk de indruk dat jij wél dicht bij het vuur zit. Klopt dat?
piethein schreef:Ds Bredeweg is zeker nog predikant, en word door veel leden en gemeenten nog breed gedragen.

Hoop dat ik niet de enige ben wie dat opvalt.
Heb je daar ook bewijs voor?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
piethein
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:19

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door piethein »

Jantje schreef:Graag gedaan!

Ik mag toch hopen dat je je niet hebt aangemeld speciaal voor dit draadje, want om nou over een aantijging te spreken, richting @Zwaluw2 vind ik echt onzin. Het is meer een verschil inzicht over de naamsaanduiding, dat is geen 'rare aantijging'.

Wat je met het woord 'zat' bedoeld, weet ik niet. Zou je dat uit kunnen leggen?

Overigens heb ik sterk de indruk dat jij wél dicht bij het vuur zit. Klopt dat?
piethein schreef:Ds Bredeweg is zeker nog predikant, en word door veel leden en gemeenten nog breed gedragen.

Hoop dat ik niet de enige ben wie dat opvalt.
Heb je daar ook bewijs voor?
Erg genoeg bedoel ik!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Maanenschijn »

Luther schreef:
Kerken moeten een paar dingen op orde brengen:
- De kerkorde zoveel mogelijk bij de tijd brengen, en er vervolgens naar handelen. (Dus alleen de DKO als uitgangspunt nemen, kan echt niet meer; er moet een uitbreiding plaatsvinden.)
- Het procesrecht minutieus beschrijven (CGK, GKV, HHK en PKN hebben dat prima op orde) en er vervolgens naar handelen.
- Bij elke stap onpartijdigheid, onafhankelijkheid en nauwkeurig laten prevaleren boven alles. Zonder aanzien des persoons, des collega's, des vriends, des wie of wat dan ook. (En in het procesrecht ook borgen dat er mechanismes bestaan waardoor scheefgroei tot een minimum wordt beperkt.
- Een spoedprocedure inrichten, zodat (denk inderdaad aan de kwestie Kruiningen) bezwaren zeer vlot kunnen worden besproken en een voorlopige voorziening getroffen kan worden.

Als kerken dit niet doen, zul je in de toekomst steeds vaker zien dat gemeenteleden naar de burgerlijke rechter stappen, die zich vervolgens ook sneller ontvankelijk zal verklaren.
Jammer dat we inmiddels weer in de Kruiningen zijn beland en daarmee bijna aan het artikel van mr. De Boef voorbij gaan. Ik ben het met @Herman eens dat er zinsneden staan in het artikel die minder feitelijk zijn en uiting van mogelijk zijn ervaringen zijn die hem waarschijnlijk zorgen baren en frustreren. Wat niet weg neemt dat zijn aanbevelingen van waarde kunnen zijn en wat @DDD terecht aangeeft, gebaseerd op mogelijk ruime ervaring.

Luther heeft in het citaat hierboven al het één en ander genoemd. Als leek van kerkrecht, maar niet geheel leek in civiel recht vind ik het interessant welke zaken in de kerkelijke rechtsgang moeten worden gemoderniseerd.

Iemand daarop nog nuttige aanvulling?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Bezorgd »

Als er hier allerlei stelligheden beweerd worden, dan graag een link naar de gerechtelijke uitspraken die er zouden zijn betreffende de onrechtmatige inbreng van een anoniem stuk door mr. Den Boef.
Graag onderbouwen, want iedereen kan hier wel als een zwaluw binnen vliegen en zomaar wat posten.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 28 dec 2018, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
piethein
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:19

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door piethein »

Bezorgd schreef:Als er hier allerlei stelligheden beweerd worden, dan graag een link naar de gerechterlijke uitspraken die er zouden zijn betreffende de onrechtmatige inbreng van een anoniem stuk door mr. Den Boef.
Graag onderbouwen, want iedereen kan hier wel als een zwaluw binnen vliegen en zomaar wat posten.
Mee eens!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Als er hier allerlei stelligheden beweerd worden, dan graag een link naar de gerechtelijke uitspraken die er zouden zijn betreffende de onrechtmatige inbreng van een anoniem stuk door mr. Den Boef.
Graag onderbouwen, want iedereen kan hier wel als een zwaluw binnen vliegen en zomaar wat posten.
Het collectieve geheugen werkt hier nog best.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:
Luther schreef:
Kerken moeten een paar dingen op orde brengen:
- De kerkorde zoveel mogelijk bij de tijd brengen, en er vervolgens naar handelen. (Dus alleen de DKO als uitgangspunt nemen, kan echt niet meer; er moet een uitbreiding plaatsvinden.)
- Het procesrecht minutieus beschrijven (CGK, GKV, HHK en PKN hebben dat prima op orde) en er vervolgens naar handelen.
- Bij elke stap onpartijdigheid, onafhankelijkheid en nauwkeurig laten prevaleren boven alles. Zonder aanzien des persoons, des collega's, des vriends, des wie of wat dan ook. (En in het procesrecht ook borgen dat er mechanismes bestaan waardoor scheefgroei tot een minimum wordt beperkt.
- Een spoedprocedure inrichten, zodat (denk inderdaad aan de kwestie Kruiningen) bezwaren zeer vlot kunnen worden besproken en een voorlopige voorziening getroffen kan worden.

Als kerken dit niet doen, zul je in de toekomst steeds vaker zien dat gemeenteleden naar de burgerlijke rechter stappen, die zich vervolgens ook sneller ontvankelijk zal verklaren.
Jammer dat we inmiddels weer in de Kruiningen zijn beland en daarmee bijna aan het artikel van mr. De Boef voorbij gaan. Ik ben het met @Herman eens dat er zinsneden staan in het artikel die minder feitelijk zijn en uiting van mogelijk zijn ervaringen zijn die hem waarschijnlijk zorgen baren en frustreren. Wat niet weg neemt dat zijn aanbevelingen van waarde kunnen zijn en wat @DDD terecht aangeeft, gebaseerd op mogelijk ruime ervaring.

Luther heeft in het citaat hierboven al het één en ander genoemd. Als leek van kerkrecht, maar niet geheel leek in civiel recht vind ik het interessant welke zaken in de kerkelijke rechtsgang moeten worden gemoderniseerd.

Iemand daarop nog nuttige aanvulling?
Het schijnt een van de meest tijdrovende taken van bisschop Augustinus te zijn geweest om ook recht te spreken / geschillen op te lossen.

Een hoger orgaan in de vorm van een persoon kan dus goed werken, maar dan dient dat wel samen te gaan met persoonlijke integriteit.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Maanenschijn »

Ben benieuwd om Mediation wat zou kunnen betekenen in kerkelijke geschillen.

In de rechtspraktijk wordt dit met regelmaat met goed resultaat toegepast.

Lijkt me bijbels gezien ook een uitstekend middel. Mogelijk kan @DDD hier wat van zeggen, mogelijk uit de praktijk?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkrecht is Bijbels én hoge opdracht

Bericht door Jantje »

piethein schreef:
Jantje schreef:Graag gedaan!

Ik mag toch hopen dat je je niet hebt aangemeld speciaal voor dit draadje, want om nou over een aantijging te spreken, richting @Zwaluw2 vind ik echt onzin. Het is meer een verschil inzicht over de naamsaanduiding, dat is geen 'rare aantijging'.

Wat je met het woord 'zat' bedoeld, weet ik niet. Zou je dat uit kunnen leggen?

Overigens heb ik sterk de indruk dat jij wél dicht bij het vuur zit. Klopt dat?
piethein schreef:Ds Bredeweg is zeker nog predikant, en word door veel leden en gemeenten nog breed gedragen.

Hoop dat ik niet de enige ben wie dat opvalt.
Heb je daar ook bewijs voor?
Erg genoeg bedoel ik!
Wat is er erg genoeg?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie