Herman schreef:DDD schreef:Dat nu is allemaal onjuist of een valse tegenstelling.
Ik zou dat dan weerlegd zien met valide theologische argumenten en niet met een willekeur aan aansprekende, maar niet sluitende abstracties.
Het principe moet zijn dat alle dingen zorgvuldig en met orde geschieden.
Daar verschillen we dus van mening. Naar mijn overtuiging breng je dit principe in doordat je met de ogen van een jurist kijkt naar de kerkelijke rechtsgang. Dat begrijp ik, dat moedig ik ook aan, maar je kunt daar andere christelijke principes over het onderling samenleving niet mee wegschuiven.
Het spijt me werkelijk, maar jouw bijdragen geven mijns inziens blijk van zoveel misverstanden, dat ze op het eerste gezicht onbegrijpelijk zijn.
De werkelijkheid kun je vanuit allerlei gezichtspunten bekijken. Van uit een theologisch, juridisch, maatschappelijk, technisch gezichtspunt bijvoorbeeld. Je moet deze gezichtspunten nooit tegen elkaar uitspelen. Zo is het idioot om bij het plakken van een fietsband primair vanuit theologisch perspectief te discussiëren over de vraag of de reparatie geslaagd is. Dat is meer een technische kwestie. Natuurlijk zitten er daarnaast ook juridische en (in mindere mate) theologische aspecten aan het repareren van een fietsband, maar die treden minder op de voorgrond.
Als je naar het kerkrecht kijkt, dan treden mijns inziens primair het theologische en juridische gezichtspunt op de voorgrond. Maar die kun je niet tegen elkaar uitspelen en moet je anderzijds ook niet verwarren.
Het getuigt hierom van onjuist redeneren om juridische argumenten theologisch te weerleggen of andersom. Je kunt bij een juridische kwestie wel vanuit theologische overwegingen kanttekeningen maken en andersom.
Als je werkelijk stelt dat in de kerk niet het principe geldt dat dingen met orde en zorgvuldig moeten gebeuren, dan ga je rechtstreeks tegen de bijbel in, die zegt dat God een God is van orde en vrede. Machtsmisbruik hoort daar niet bij. Vanuit theologisch perspectief kun je daarover iets zeggen vanuit het gezag dat van God afkomt en binnen bijbelse normen moet worden gehanteerd, waaronder de zorgvuldigheidsnorm. Die zorgvuldigheidsnorm moet je per definitie technisch invullen, en dat is -naar mijn voorlopig inzien- niet anders mogelijk dan vanuit rechtskundige perspectieven. Dat is gegeven met het feit dat God middellijk werkt.