Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door SecorDabar »

Beste Forumleden,
De meesten van ons wonen op de zogenaamde Bijbelbelt of Bijbelgordel.
Dit zijn die regio’s waar onze reformatorische kerken het meest bevinden.
Ik denk dan aan die landstreken die zich diagonaal over Nederland strekken: Zeeland, West-Brabant, Zuid-Holland, Utrecht, Betuwe, Veluwe en kleinere gebieden in Overijssel en Friesland.
Stel dat je buiten, of zelfs ver buiten deze Bijbelbelt (noodgedwongen) woont, wat zou dan voor jou de limiet zijn aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang?
(Ik heb het niet over het aantal kilometers, want dat is vaak afhankelijk van welk vervoermiddel je gebruikt). Het gaat dus over de limiet aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang.
(Hou bij de beantwoording ook even rekening met weersomstandigheden zoals gladheid, sneeuw en files, en ook dat een gemiddelde kerkdienst toch minstens anderhalf uur duurt.) Dus:

Vraag 1: Wat zou voor jou de limiet aan reistijd zijn voor jou wekelijkse kerkgang op zondag naar je eigen kerkverband?
Vraag 2: Zou je in bovengenoemde situatie voor je zondagse kerkgang een ander (gelijksoortig) reformatorisch kerkverband bezoeken als deze korter in reistijd is dan dat van jou?
Vraag 3: Zou je geen moeite hebben als je de plaatselijke kerk zou bezoeken in je woonplaats, ook al is de leer in strijd met de belijdenis van je eigen kerkverband? Zou je initiatieven nemen voor verandering van die plaatselijke kerk, of het stichten van een huisgemeente?
Vraag 4: Zou je in je woonplaats thuisblijven door zelf een preek te lezen, of door middel van een CD of via internet een kerkdienst te beluisteren?
Vraag 5: Hebben jullie ervaring hiermee?
Een goede tip: Probeer zo anoniem te beantwoorden, zonder het noemen van reformatorische kerkverbanden, anders ben ik bang dat we discussies krijgen over kerkverbanden,etc.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door Simon »

SecorDabar schreef:Beste Forumleden,
De meesten van ons wonen op de zogenaamde Bijbelbelt of Bijbelgordel.
Dit zijn die regio’s waar onze reformatorische kerken het meest bevinden.
Ik denk dan aan die landstreken die zich diagonaal over Nederland strekken: Zeeland, West-Brabant, Zuid-Holland, Utrecht, Betuwe, Veluwe en kleinere gebieden in Overijssel en Friesland.
Stel dat je buiten, of zelfs ver buiten deze Bijbelbelt (noodgedwongen) woont, wat zou dan voor jou de limiet zijn aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang?
(Ik heb het niet over het aantal kilometers, want dat is vaak afhankelijk van welk vervoermiddel je gebruikt). Het gaat dus over de limiet aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang.
(Hou bij de beantwoording ook even rekening met weersomstandigheden zoals gladheid, sneeuw en files, en ook dat een gemiddelde kerkdienst toch minstens anderhalf uur duurt.) Dus:

Vraag 1: Wat zou voor jou de limiet aan reistijd zijn voor jou wekelijkse kerkgang op zondag naar je eigen kerkverband?
Vraag 2: Zou je in bovengenoemde situatie voor je zondagse kerkgang een ander (gelijksoortig) reformatorisch kerkverband bezoeken als deze korter in reistijd is dan dat van jou?
Vraag 3: Zou je geen moeite hebben als je de plaatselijke kerk zou bezoeken in je woonplaats, ook al is de leer in strijd met de belijdenis van je eigen kerkverband? Zou je initiatieven nemen voor verandering van die plaatselijke kerk, of het stichten van een huisgemeente?
Vraag 4: Zou je in je woonplaats thuisblijven door zelf een preek te lezen, of door middel van een CD of via internet een kerkdienst te beluisteren?
Vraag 5: Hebben jullie ervaring hiermee?
Een goede tip: Probeer zo anoniem te beantwoorden, zonder het noemen van reformatorische kerkverbanden, anders ben ik bang dat we discussies krijgen over kerkverbanden,etc.
lees dit eens .
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_568215
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
irmo
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jul 2011, 23:53
Locatie: Belgie

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door irmo »

SecorDabar schreef:Beste Forumleden,
De meesten van ons wonen op de zogenaamde Bijbelbelt of Bijbelgordel.
Dit zijn die regio’s waar onze reformatorische kerken het meest bevinden.
Ik denk dan aan die landstreken die zich diagonaal over Nederland strekken: Zeeland, West-Brabant, Zuid-Holland, Utrecht, Betuwe, Veluwe en kleinere gebieden in Overijssel en Friesland.
Stel dat je buiten, of zelfs ver buiten deze Bijbelbelt (noodgedwongen) woont, wat zou dan voor jou de limiet zijn aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang?
(Ik heb het niet over het aantal kilometers, want dat is vaak afhankelijk van welk vervoermiddel je gebruikt). Het gaat dus over de limiet aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang.
(Hou bij de beantwoording ook even rekening met weersomstandigheden zoals gladheid, sneeuw en files, en ook dat een gemiddelde kerkdienst toch minstens anderhalf uur duurt.) Dus:

Vraag 1: Wat zou voor jou de limiet aan reistijd zijn voor jou wekelijkse kerkgang op zondag naar je eigen kerkverband?

Ik reis ongeveer een half uur, en ik vind dit ook wel genoeg.Veel meer zou ik niet willen reizen.


Vraag 2: Zou je in bovengenoemde situatie voor je zondagse kerkgang een ander (gelijksoortig) reformatorisch kerkverband bezoeken als deze korter in reistijd is dan dat van jou?

Waar ik woon is er maar 1 reformatorische kerk. Ik heb dus weinig keuze.

Vraag 3: Zou je geen moeite hebben als je de plaatselijke kerk zou bezoeken in je woonplaats, ook al is de leer in strijd met de belijdenis van je eigen kerkverband? Zou je initiatieven nemen voor verandering van die plaatselijke kerk, of het stichten van een huisgemeente?

De katholieke kerk is aan het einde van de straat waar ik woon, en daar ga ik ook regelmatig heen. Ik heb daar geen moeite mee, leer er erg veel van en ik voel niet de behoefte om ze te veranderen. Sowieso zijn er hier in het zuiden(ik woon in Belgisch-limburg) meer katholieke dan reformatorische kerkverbanden, dus soms breekt nood wet. :?

Vraag 4: Zou je in je woonplaats thuisblijven door zelf een preek te lezen, of door middel van een CD of via internet een kerkdienst te beluisteren?

Ik luister soms een kerkdienst via internet, maar niet vaak, en dan meestal doordeweeks.

Vraag 5: Hebben jullie ervaring hiermee?

Ervaring waarmee?

Een goede tip: Probeer zo anoniem te beantwoorden, zonder het noemen van reformatorische kerkverbanden, anders ben ik bang dat we discussies krijgen over kerkverbanden,etc.
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door rekcor »

SecorDabar schreef:Vraag 1: Wat zou voor jou de limiet aan reistijd zijn voor jou wekelijkse kerkgang op zondag naar je eigen kerkverband?
35 minuten en 33 seconden :).

Vanwaar je vraag? Hij komt mij wat...Farizeistisch over (niet beledigend bedoeld).
SecorDabar schreef:Vraag 2: Zou je in bovengenoemde situatie voor je zondagse kerkgang een ander (gelijksoortig) reformatorisch kerkverband bezoeken als deze korter in reistijd is dan dat van jou?
In principe vind ik dat je je bij de dichtstbijzijnde gemeente moet aansluiten. Dit omdat ik de (oude, hervormde) gedachte aanhang van een 'wijkgemeente', waarin de kerk fungeert als de bron van leven voor, en het centrum van de wijk waarin 'ie staat. Dus niet: alleen op zondag van 9:30-11:00u en van 17:00-18:30u een dienst voor Christenen, maar 24/7 openingstijden en voor alle mensen in de wijk. Deze gedachte wordt moeilijk in de praktijk te brengen als ik eerst 35 minuten en 33 seconden met de auto moet reizen om bij die kerk te komen.
SecorDabar schreef: Vraag 3: Zou je geen moeite hebben als je de plaatselijke kerk zou bezoeken in je woonplaats, ook al is de leer in strijd met de belijdenis van je eigen kerkverband?
Kerkverbanden zijn puur menselijke bedenksels, die het ene lichaam van Christus (de Kerk) verdelen. Bij het kiezen van een gemeente probeer ik die dus te negeren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door eilander »

Als je ergens gaat wonen, let je niet alleen op of het huis geschikt is en hoe de buurt is, maar ook op: is er een kerkelijke gemeente in de nabije omgeving waar het Woord van God onvervalst wordt gebracht? (en daarnaast is een christelijke school belangrijk, waar daadwerkelijk de Bijbel wordt gebruikt).
Ik kan me niet zo goed een situatie voorstellen dat je noodgedwongen op een plaats moet wonen waar dit niet in de nabijheid is. Kun je dat nog wat toelichten?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door dennis »

eilander schreef:Als je ergens gaat wonen, let je niet alleen op of het huis geschikt is en hoe de buurt is, maar ook op: is er een kerkelijke gemeente in de nabije omgeving waar het Woord van God onvervalst wordt gebracht? (en daarnaast is een christelijke school belangrijk, waar daadwerkelijk de Bijbel wordt gebruikt).
Ik kan me niet zo goed een situatie voorstellen dat je noodgedwongen op een plaats moet wonen waar dit niet in de nabijheid is. Kun je dat nog wat toelichten?
Dit lijkt me inderdaad een heel goed punt. Bij de keuzes die gemaakt worden rekening houden met kerk en school. (Ik woon ook vrij ver van de plaats waar ik werk, vooral om deze redenen).
Het gaat bij kerk natuurlijk niet alleen om de zondag, maar - als er kinderen zijn -l ook over catechesatie, jeugdvereniging etc.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door Desiree »

Ik heb veel gelopen maar later ook zo'n half uur / drie kwartier gereden. Maar dat heeft een verhaal wat ik nu lekkertjes niet gaat vertellen.

Nu we in het nieuwe huis wonen, lopen we zo 5 - 10 minuten naar de kerk. Eerlijk gezegd, het is het meest ideale gewoon ouderwets lopen. Maar dat is lang niet voor iedereen weggelegd, daar heb ik alle begrip voor. Ieder heeft zo zijn situatie.

Maar wij lopen ook weleens een andere kerk in, als je er toch langskomt....
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door vlinder »

Dichtsbijzijnde kerk die reformatorisch is zou ik acceptabel vinden. In Nederland heb je die volgens mij altijd wel binnen een half uur. En daarnaast ben ik het eens met wat hier eerder werd genoemd: prioriteiten stellen. Als je je kinderen elke week een uur heen en terug moet rijden voor catechisatie, jv, club e.d. hou je het op den duur niet vol. Een kerkmuur zou voor mij geen belemmering zijn, een Bijbelse/reformatorische leer zou een criterium zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door -DIA- »

Doninee E. Fransen merkt op hoe zeer verworden de toestand in de kerk van Nederland was.
Hij schreef omstreeks 1883, toen hij eens het Heilig Avondmaal in Rijssen moest bedienen, dat hij
tevens vrienden uit Vorden hoopte te ontmoeten.
Ze moesten elke zondag 6 tot 7 uur lopen, en dan niet over geplaveide wegen zoals tegenwoordig.

Er was toenterdijd in de Achterhoek geen bevindelijke prediking prediking meer.
Enkele jaren later merken we dat ds. G.J. Wolbers in Doetinchem preekt.
De gemeente aldaar werd in 1888 geïnstitueerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Doninee E. Fransen merkt op hoe zeer verworden de toestand in de kerk van Nederland was.
Hij schreef omstreeks 1883, toen hij eens het Heilig Avondmaal in Rijssen moest bedienen, dat hij
tevens vrienden uit Vorden hoopte te ontmoeten.
Ze moesten elke zondag 6 tot 7 uur lopen, en dan niet over geplaveide wegen zoals tegenwoordig.

Er was toenterdijd in de Achterhoek geen bevindelijke prediking prediking meer.
Enkele jaren later merken we dat ds. G.J. Wolbers in Doetinchem preekt.
De gemeente aldaar werd in 1888 geïnstitueerd.
Inderdaad waren er toen rustige landwegen, er was nog weinig verkeer. Men kon toen ook nog onderweg stichtelijke gesprekken voeren.
Helaas is dat tegenwoordig anders.
Het is tegenwoordig zo druk op de nederlandse wegen op zondag. Deelname aan het wegverkeer vereist tegenwoordig aandacht, zeker als je een lange reistijd hebt.
Om tegenwoordig 6 tot 7 uur reistijd te ondernemen lijkt het voor mij vanwege die drukte veel moeilijker geworden om de preek te overdenken.
Zeg Dia, ik ben benieuwd of je ook inhoudelijk op mijn vragen zou kunnen ingaan.....ben benieuwd!
Als je zover woont dan lijkt mij dat je beter thuis een preek kunt lezen of beluisteren, dan heb je ook de tijd om die te overdenken.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Doninee E. Fransen merkt op hoe zeer verworden de toestand in de kerk van Nederland was.
Hij schreef omstreeks 1883, toen hij eens het Heilig Avondmaal in Rijssen moest bedienen, dat hij
tevens vrienden uit Vorden hoopte te ontmoeten.
Ze moesten elke zondag 6 tot 7 uur lopen, en dan niet over geplaveide wegen zoals tegenwoordig.

Er was toenterdijd in de Achterhoek geen bevindelijke prediking prediking meer.
Enkele jaren later merken we dat ds. G.J. Wolbers in Doetinchem preekt.
De gemeente aldaar werd in 1888 geïnstitueerd.
Inderdaad waren er toen rustige landwegen, er was nog weinig verkeer. Men kon toen ook nog onderweg stichtelijke gesprekken voeren.
Helaas is dat tegenwoordig anders.
Het is tegenwoordig zo druk op de nederlandse wegen op zondag. Deelname aan het wegverkeer vereist tegenwoordig aandacht, zeker als je een lange reistijd hebt.
Om tegenwoordig 6 tot 7 uur reistijd te ondernemen lijkt het voor mij vanwege die drukte veel moeilijker geworden om de preek te overdenken.
Zeg Dia, ik ben benieuwd of je ook inhoudelijk op mijn vragen zou kunnen ingaan.....ben benieuwd!
Als je zover woont dan lijkt mij dat je beter thuis een preek kunt lezen of beluisteren, dan heb je ook de tijd om die te overdenken.
Mag ik vragen waartoe deze enquête dient? Wat wil men ermee?
Ik ben wel bereid de vragen te beantwoorden als dat dienstig is...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Doninee E. Fransen merkt op hoe zeer verworden de toestand in de kerk van Nederland was.
Hij schreef omstreeks 1883, toen hij eens het Heilig Avondmaal in Rijssen moest bedienen, dat hij
tevens vrienden uit Vorden hoopte te ontmoeten.
Ze moesten elke zondag 6 tot 7 uur lopen, en dan niet over geplaveide wegen zoals tegenwoordig.

Er was toenterdijd in de Achterhoek geen bevindelijke prediking prediking meer.
Enkele jaren later merken we dat ds. G.J. Wolbers in Doetinchem preekt.
De gemeente aldaar werd in 1888 geïnstitueerd.
Inderdaad waren er toen rustige landwegen, er was nog weinig verkeer. Men kon toen ook nog onderweg stichtelijke gesprekken voeren.
Helaas is dat tegenwoordig anders.
Het is tegenwoordig zo druk op de nederlandse wegen op zondag. Deelname aan het wegverkeer vereist tegenwoordig aandacht, zeker als je een lange reistijd hebt.
Om tegenwoordig 6 tot 7 uur reistijd te ondernemen lijkt het voor mij vanwege die drukte veel moeilijker geworden om de preek te overdenken.
Zeg Dia, ik ben benieuwd of je ook inhoudelijk op mijn vragen zou kunnen ingaan.....ben benieuwd!
Als je zover woont dan lijkt mij dat je beter thuis een preek kunt lezen of beluisteren, dan heb je ook de tijd om die te overdenken.
Mag ik vragen waartoe deze enquête dient? Wat wil men ermee?
Ik ben wel bereid de vragen te beantwoorden als dat dienstig is...
Kijk, Dia, er is niets mis mee dat je op de Bijbelbelt woont, maar daar kunnen omstandigheden zijn dat reformatorische kerkmensen noodgedwongen moeten verhuizen naar een onkerkelijke landstreek.
Bijvoorbeeld: door de werkgever, de organisatie waar men werkt. Doordat je eigen bedrijf verplaatst dient te worden: glastuinbouw of agrarisch bedrijf. Door financiële problemen, zoals een schuldsanering. Door gezondheidsredenen van zichzelf of gezinsleden, omdat er niet die specifieke verpleging mogelijk is. Of: door een roeping te hebben om getuige van Christus te zijn in een onkerkelijke omgeving.
Ben dan ook eigenlijk wel benieuwd of er reformatorische mensen buiten de Bijbelbelt wonen, en hoe zij dat ervaren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door memento »

Ik zou zeggen:
1. Ga niet wonen in een plek waar geen christelijke gemeente in de buurt is waar het Woord recht gepredikt wordt.
2. Moet men, door zeer buitengewone redenen, toch in zo'n omgeving wonen, dan zou ik zeggen: sluit je aan bij de christelijke gemeente waar men in ieder geval Gods Woord serieus neemt. Vaak heb je nog wel evangelisaties, vaak met een Evangelische inslag, in zulke gebieden (bv Brabant). Omdat dit kleinere groeperingen zijn, kan je door in gesprek te gaan over het Woord soms heel wat bereiken.
3. Juist wanneer men geen keuze heeft, dan zich aan te sluiten bij een gemeente met meer dwalingen, dan is het belangrijk om dan op gezinsgodsdienst toe te leggen (niet in plaats van kerkgang, maar als aanvulling daarop). De macht van gezinsgodsdienst zien we ten tijde van de Reformatie, waar in Hongarije de Gereformeerde Kerk jarenlang verboden was, de Reformatie toch overleefde juist door de huisgodsdienst.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:
SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Doninee E. Fransen merkt op hoe zeer verworden de toestand in de kerk van Nederland was.
Hij schreef omstreeks 1883, toen hij eens het Heilig Avondmaal in Rijssen moest bedienen, dat hij
tevens vrienden uit Vorden hoopte te ontmoeten.
Ze moesten elke zondag 6 tot 7 uur lopen, en dan niet over geplaveide wegen zoals tegenwoordig.

Er was toenterdijd in de Achterhoek geen bevindelijke prediking prediking meer.
Enkele jaren later merken we dat ds. G.J. Wolbers in Doetinchem preekt.
De gemeente aldaar werd in 1888 geïnstitueerd.
Inderdaad waren er toen rustige landwegen, er was nog weinig verkeer. Men kon toen ook nog onderweg stichtelijke gesprekken voeren.
Helaas is dat tegenwoordig anders.
Het is tegenwoordig zo druk op de nederlandse wegen op zondag. Deelname aan het wegverkeer vereist tegenwoordig aandacht, zeker als je een lange reistijd hebt.
Om tegenwoordig 6 tot 7 uur reistijd te ondernemen lijkt het voor mij vanwege die drukte veel moeilijker geworden om de preek te overdenken.
Zeg Dia, ik ben benieuwd of je ook inhoudelijk op mijn vragen zou kunnen ingaan.....ben benieuwd!
Als je zover woont dan lijkt mij dat je beter thuis een preek kunt lezen of beluisteren, dan heb je ook de tijd om die te overdenken.
Mag ik vragen waartoe deze enquête dient? Wat wil men ermee?
Ik ben wel bereid de vragen te beantwoorden als dat dienstig is...
Kijk, Dia, er is niets mis mee dat je op de Bijbelbelt woont, maar daar kunnen omstandigheden zijn dat reformatorische kerkmensen noodgedwongen moeten verhuizen naar een onkerkelijke landstreek.
Bijvoorbeeld: door de werkgever, de organisatie waar men werkt. Doordat je eigen bedrijf verplaatst dient te worden: glastuinbouw of agrarisch bedrijf. Door financiële problemen, zoals een schuldsanering. Door gezondheidsredenen van zichzelf of gezinsleden, omdat er niet die specifieke verpleging mogelijk is. Of: door een roeping te hebben om getuige van Christus te zijn in een onkerkelijke omgeving.
Ben dan ook eigenlijk wel benieuwd of er reformatorische mensen buiten de Bijbelbelt wonen, en hoe zij dat ervaren.
Hier kan ik niet echt uit bevinding over spreken. Wel is het zo dat ik geboren en geotogen ben in een dorp waar geen reformatorische kerken waren, maar de afstand naar een plaats waar die wel waren was slecbts 6 a 7 kilometer...
Wel kan ik getuigen van spot en hoon die je deel wordt als je van de rest van de dorpsgemeenschap afwijkt.
Verder wordt er dikwijls gewaarschuwd vanaf de kansel om je niet te vestigen in plaatsen waar Gods Woord niet meer is. Denk ook aan de geschiedenis van Lot.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door SecorDabar »

Misschien kennen jullie het boek van wijlen Ds. G. van Reenen (Geref.Gemeente) met de titel:
Het boek Numeri, samenspraak tussen Bart en Kees over Numeri 33.

Op bladzijde 121 van mijn uitgave van dit boek gaat de samenspraak als volgt:

Kees: Ja, Bart, daar voel ik mij thuis, dat is de weide der schapen!
Bart: Jawel, maar nu moet daarbijkomen de reine bediening der sacramenten en het handhaven van de kerkelijke tucht.
Kees: En als je nu eens woonde in een plaats waar zo'n kerk niet is, wat deed je dan?

Bart: Dan zou ik trachten de kerk des Heeren tot openbaring te brengen.

Kees: En als je dan eens heel alleen was?
Bart: Dan bleef ik thuis en las een preek voor mijn gezin.
Kees: Dus dan werd jij onkerkelijk?
Bart: Wel nee Kees. Er is een groot verschil tussen iemand die niet kan kerken, en iemand die onkerkelijk is. Een onkerkelijke zegt, dat er geen openbaring van Gods Kerk meer is, maar iemand die niet ter kerk kan gaan, die weeklaagt als de man naar Gods hart in Psalm 42 en 84.
Daarintegen is hij verblijd, als hij wel op kan gaan, dan zingt hij Psalm 122:1.
Ja, dan zingt hij wel met de dichter van Psalm 26:8 Wat blijdschap smaakt mijn ziel, wanneer ik voor u kniel. In 't huis, dat Gij U hebt gesticht! Hoe lief heb ik Uw woning. De tent o hemelkoning, Die, G ' U ter eer hebt opgericht!

Dus als het niet om vleselijke redenen is, dat je daar moet wonen zonder kerkgang, dan zou ik de Kerk des Heeren trachten tot openbaring te brengen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie