trouwen in de kerk

Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Ik ben verdrietig om de posting van Rach. Hij zegt helemaal niets. Een btje medeleven. Maar het ergste nog, hij laat de bijbel, (het boek wat altijd het goede bedoelt) gewoon gesloten.

En dat is uitermate jammer.
Jacob, het spijt me dat ik jou met mijn postings blijkbaar verdrietig maak. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Je schrijft dat ik helemaal niks zeg, en alleen een beetje medeleven toon. Ik schaam mij daar niet voor. Ik zou wensen dat jij wat minder zei, en wat meer medeleven toonde.

Als je stelt dat ik de Bijbel gesloten laat, dan zou je daar wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik houd er niet zo van om te pas en te onpas de Bijbel te openen.

Je hebt het over "verdrietig". Ik zal hier 4 zinnen van je quoten die IK verdrietig vind! Niet zo zeer voor mijzelf (ik kan wel een stootje hebben) maar meer voor Anne.

1. "Maar om dat via een huwelijk te doen en er dan maar het beste van hopen is dwaas en onbijbels."

2. Aan Gravo schrijf je: "En jij noemt je zelf een christen?"

3. "GA GEEN JUK AAN MET DE GODDELOZE"

4. "Hoe kan je nou een zegen willen hebben terwijl de bijbel (God zelf dus) zijn zegen daar niet over geeft"

Het christen-zijn van Gravo stel je ter discussie, de vriend van Anne is een GODDELOZE, de intentie van Anne voor de inzegening deugt niet, en je noemt haar beslissingen dwaas en onbijbels!

Als DAT de manier is om de bijbel te "openen" en te laten spreken, dan laat ik die bijbel liever dicht.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
Oorspronkelijk gepost door Robert
Dus je ziet niet in dat 1 van ons tweeen geen gelijk heeft? We kunnen toch nooit tegelijk gelijk hebben.

Ik denk dat de auto volledig rood is, jij denkt dat de auto volledig blauw is.
Dan is tenminste 1 van ons tweeen fout.
(......)
Er is maar 1 waarheid.
Robert, in het geval van die rode en blauwe auto, zou je ook kunnen zeggen dat jullie het misschien over die kleur niet eens zijn, maar dat jullie allebei vinden dat een auto handig is, rijdt, er mensen in kunnen zitten, duur is, en niet op azijn loopt maar op benzine. Als je daar dan achter bent gekomen, is misschien de kleur van die auto helemaal niet zo belangrijk, en dus de waarheid over die kleur ook niet.

De waarheid is gelukkig niet blauw-rood en ook niet zwart-wit.
Als het om het bestaan van gaat, de extistencie, dan is het wel zwart wit.
De auto bestaat wel, of niet.
Hij bestaat niet een beetje.

God bestaat wel, of Hij bestaat niet.
Je gaat mooi met het voorbeeld aan de haal, terwijl je het zicht op de discussie volledig verliest.
Carpe Diem tamen Memento Mori
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door anne1-3-5

(...)
mijn droom is dat ik heel gelukkig met m word en dat we samen God mogen dienen ben het op zich wel eens met gravo maar denk dat ik m dan nog niet mee krijg hij moet eerst een ander beeld van de kerk krijgen want die is op dit moment net zo als de mijne gigantisch negatief
anne 1-3-5,

Wat een toestand! Je bent echt in de gevarenzone gekomen. Je krijgt geen poot aan de grond bij al je pogingen om alles in goede banen le leiden. Van dit forum kun je het ook echt niet verwachten. Het is vooral het prettige, rustgevende comfort van een absolute waarheid, die mensen als jacob zo weinig met jouw doen meevoelen. Zonder enige schaamte of gewetensnood maaien ze elke ander mogelijkheid dan de hunne weg. Concreet voor jouw zou het betekenen: laat je vriend los en hou de waarheid over.
Niet doen! Je kunt het beste zelf over het christelijk geloof gaan lezen. Wat het is je inmiddels misschien wel duidelijk geworden dat de luidkeelse kerkmensen, die vooral hun eigen positie veilig stellen, geen betrouwbare gids zijn. Lees eenvoudige boekjes over het geloof, laat ze je vriend lezen. Wees nieuwsgierig naar dat wat de eigen geloofsgemeenschap jouw niet kan geven, nl. een geloof dat praktisch is en dat je helpt en leert geloven, zonder menselijke voorwaarden. Mensen die dat echte geloof kennen kunnen jullie ook begeleiden in deze ingewikkelde fase in jullie leven. Probeer als het even kan alles met elkaar samen te doen. Je eigen kerk kan dat niet meer geven. Ze laten je wachten, want ze weten het niet. Je hoort er niet bij, jouw zaak ik onoplosbaar. Dat wordt niks meer. Ga eens kijken bij wat laagdrempelige diensten: desnoods evangelisch of zo. Of andere bijbelgetrouwe kerken, die toch de moeilijkheden van jonge mensen in deze tijd goed begrijpen. Uit je reaktei begrijp ik dat er in je direkte omgeving wel begrip is. En je vriend lijkt me serieus genoeg om mee te denken. Jullie moeten vooruit! Niet langere meer afhankelijk bedelen bij je kerkenraad.

gravo
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
Oorspronkelijk gepost door jacob
Ik ben verdrietig om de posting van Rach. Hij zegt helemaal niets. Een btje medeleven. Maar het ergste nog, hij laat de bijbel, (het boek wat altijd het goede bedoelt) gewoon gesloten.

En dat is uitermate jammer.
Jacob, het spijt me dat ik jou met mijn postings blijkbaar verdrietig maak. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Je schrijft dat ik helemaal niks zeg, en alleen een beetje medeleven toon. Ik schaam mij daar niet voor. Ik zou wensen dat jij wat minder zei, en wat meer medeleven toonde.

Als je stelt dat ik de Bijbel gesloten laat, dan zou je daar wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik houd er niet zo van om te pas en te onpas de Bijbel te openen.

Je hebt het over "verdrietig". Ik zal hier 4 zinnen van je quoten die IK verdrietig vind! Niet zo zeer voor mijzelf (ik kan wel een stootje hebben) maar meer voor Anne.

1. "Maar om dat via een huwelijk te doen en er dan maar het beste van hopen is dwaas en onbijbels."

2. Aan Gravo schrijf je: "En jij noemt je zelf een christen?"

3. "GA GEEN JUK AAN MET DE GODDELOZE"

4. "Hoe kan je nou een zegen willen hebben terwijl de bijbel (God zelf dus) zijn zegen daar niet over geeft"

Het christen-zijn van Gravo stel je ter discussie, de vriend van Anne is een GODDELOZE, de intentie van Anne voor de inzegening deugt niet, en je noemt haar beslissingen dwaas en onbijbels!

Als DAT de manier is om de bijbel te "openen" en te laten spreken, dan laat ik die bijbel liever dicht.
Als ik niet meer mag zeggen wat er in de bijbel staat dan houdt elk gesprek met jou helemaal op. Zoek een ander forum zou ik zeggen.

Ik zeg het niet, de bijbel zegt het. De bijbel is voor mij waardevoller dan wat dan ook en wie dan ook op deze aardbol.

Ik heb zwaarwegende argumenten om me dit bij gravo af te vragen. Ik vind de sitautie van anne heel vervelend. Maar ik denk dat ze het of met God moet doen of helemaal niet. En iets met God doen kan niet anders of het moet ook Gods weg zijn. En de bijbel is daar heel duidelijk in. voor jouw misschien niet, maar je kan natuurlijk alles wel kapot interpreteren.

Ik vind het verder volstrekt zinloos om nog met jou en gravo over dit onderwerp verder te praten. We hebben namelijk een ander fundament. Voor mij is de bijbel alles. En ik kan je vertellen dat ik hem nog veels te weinig opent bij alles wat ik doe. Kan je nagaan.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door anne1-3-5

(...)
mijn droom is dat ik heel gelukkig met m word en dat we samen God mogen dienen ben het op zich wel eens met gravo maar denk dat ik m dan nog niet mee krijg hij moet eerst een ander beeld van de kerk krijgen want die is op dit moment net zo als de mijne gigantisch negatief
anne 1-3-5,

Wat een toestand! Je bent echt in de gevarenzone gekomen. Je krijgt geen poot aan de grond bij al je pogingen om alles in goede banen le leiden. Van dit forum kun je het ook echt niet verwachten. Het is vooral het prettige, rustgevende comfort van een absolute waarheid, die mensen als jacob zo weinig met jouw doen meevoelen. Zonder enige schaamte of gewetensnood maaien ze elke ander mogelijkheid dan de hunne weg. Concreet voor jouw zou het betekenen: laat je vriend los en hou de waarheid over.
Niet doen! Je kunt het beste zelf over het christelijk geloof gaan lezen. Wat het is je inmiddels misschien wel duidelijk geworden dat de luidkeelse kerkmensen, die vooral hun eigen positie veilig stellen, geen betrouwbare gids zijn. Lees eenvoudige boekjes over het geloof, laat ze je vriend lezen. Wees nieuwsgierig naar dat wat de eigen geloofsgemeenschap jouw niet kan geven, nl. een geloof dat praktisch is en dat je helpt en leert geloven, zonder menselijke voorwaarden. Mensen die dat echte geloof kennen kunnen jullie ook begeleiden in deze ingewikkelde fase in jullie leven. Probeer als het even kan alles met elkaar samen te doen. Je eigen kerk kan dat niet meer geven. Ze laten je wachten, want ze weten het niet. Je hoort er niet bij, jouw zaak ik onoplosbaar. Dat wordt niks meer. Ga eens kijken bij wat laagdrempelige diensten: desnoods evangelisch of zo. Of andere bijbelgetrouwe kerken, die toch de moeilijkheden van jonge mensen in deze tijd goed begrijpen. Uit je reaktei begrijp ik dat er in je direkte omgeving wel begrip is. En je vriend lijkt me serieus genoeg om mee te denken. Jullie moeten vooruit! Niet langere meer afhankelijk bedelen bij je kerkenraad.

gravo
kan deze posting niet verwijderd worden?

wat een gruwelijke stemmingmakerij.

Er wordt over echt geloof gesproken maar waar dan in vraag ik me af. In sinterklaas?

Want wat God zelf zegt wordt niet eens op ingegaan. Sterker nog het word verworpen.......

[Aangepast op 30/9/04 door jacob]
nicname

Bericht door nicname »

Pas las ik ergens over dit onderwerp/probleem het volgende:

Het huwelijk is geen evangelisatie-instelling. De Heere kan in die weg wonderen doen. Dat men daardoor juist naar de kerk komt, tot God bekeerd wordt, dat kan ook. Maar het gaat er niet om wat God kan, maar het gaat er om wat God wil. En dat is geen juk aantrekken met een ongelovige.

En hoe moeilijk de situatie ook is, God wil dat we in Zijn wegen wandelen.

En eigenlijk had Anne deze verhouding dus moeten voorkomen, vind ik. Maar dat zal ik wel niet mogen zeggen van een aantal posters hier. Verliefd worden/zijn, betekent namelijk niet meteen huwelijksplannen, neem ik aan. Maar goed, ik ken jullie verder niet, dus daar kan ik niet over oordelen, wil ik ook niet trouwens.

Je kunt geen relatie voor het leven aangaan met iemand die een andere levensovertuiging heeft. Sterker nog: het MAG niet. En dat het allemaal heel hard klinkt, dat is pijnlijk, dat begrijp ik. Maar God zegt het.

En als Anne vraagt of ze iets onmogelijks willen...Tja, niet onmogelijk, maar Gods Woord verbiedt het. Onmogelijk is het niet, maar dan moet je tegen Zijn wil ingaan.

Als jij er van overtuigt bent dat dit Gods wil en weg is met jouw leven, wie zijn wij dan om je raad te geven. Maar verwijt hier dan niemand dat we Gods Woord laten spreken.

Heel veel sterkte en Gods hulp bij het maken van de juiste keuze,

Groetjes Nic

[Aangepast op 30/9/04 door nicname]
Plaats reactie