trouwen in de kerk

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het huwelijk is bij mijn weten geen evangelisatie-instelling......

Als dit alles zo nobel zou zijn, waarom staat er dan niet de opdracht in de bijbel voor iedere Christen om met een heiden te trouwen en deze zo 'naar de kerk te brengen'? Dan zouden we gelijk ongeveer 2x zo veel Christenen hebben!

Anne, het is jammer dat deze kwestie zo persoonlijk is voor jou, maar als je er over wilt discussieren, dan moet je denk ik niet alleen verwachten dat je in alle reacties een aai over je bol krijgt......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

iedereen kan de bijbel op verschillende manieren intepreteren.. maar echt verder kom je er niet mee want je weet niet precies wat God bedoelt, en wat hij goed of slecht vindt. Ook al zegt men dat hij/zij dat wel weet.. dat kan gewoon niet... eigenlijk kan je hier dus eeuwig discussieren maar niemand heeft het juiste antwoord voor een ander, alleen voor zichzelf.
anne1-3-5

Bericht door anne1-3-5 »

ik verwacht ook geen aai over mijn bol. ik wilde gewoon de meningen van anderen horen. mijn vriend gaat dan niet naar de kerk maar daarom is het nog niet gezegd dat hij niet er open voor staat. als iemand van tevoren zegt je doet maar ik ga mijn eigen gang was het voor mij ook makkelijker geweest maar ja dat zegt hij niet
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Beste anne,

allereerst een advies, en dat advies staat ook in de bijbel: "Ga geen ongelijk juk aan."
Ik dacht: laat ik het moeilijkste maar meteen vertellen.
Het is heel moeilijk om een leven te delen met iemand, terwijl jullie het belangrijkste niet delen.

Maar goed, je wilt toch trouwen, en dat mag van de bijbel. Paulus geeft een advies, omdat hij weet hoe moeilijk het is om getrouwd te zijn met een ongelovige. Maar het is geen verbod.
Paulus wil je met deze woorden veel moeite en verdriet besparen. Ik ken iemand die zelf heel veel van God houdt, maar haar man niet. Dat is een constante druk. Een constant knagen.

Vandaar dat advies.

Maar als jij zegt: wij kunnen niet uit elkaar, ik hou van hem, en ik hoop dat hij ook een christen wordt, dan kan en mag je trouwen.

En als jij daar God's zegen over wil vragen dan kan en mag dat.
Ik zou zeggen: doe dat alstjeblieft. Trouwen zonder God's zegen (al zit dat niet per se in de trouwdag, gewoon op je knieen in je huis kan je ook Zijn zegen vragen) is juist belangrijk als je vriend geen christen is. Want zonder Zijn zegen zal Hij nooit een christen worden.

Als jouw kerk dit niet wil en jij wilt het wel, dan zit je met een groot probleem. Iets wat voor jou heel belangrijk is: het huwelijk met je vriend, en God's zegen, wil de kerk niet geven.
Volgens mij faalt de kerk dan keihard. En volgens jou kennelijk ook.

Je vriend zal zich er nu niet geaccepteerd voelen (schat ik zo in) dus lijkt het mij verstandig om een andere gemeente te zoeken.
Bij ons in de kerk worden er (helaas, blijf ik zeggen) regelmatig gemengde huwelijke gesloten. De dominee past dan de vragen aan.

In principe zeg ik: verlaat nooit je gemeente maar blijf haar trouw. Maar de gemeente is altijd ondergeschikt aan het gezin. Dus denk ik dat je in dit geval juist een andere gemeente moet zoeken.

Maar realiseer je: je gaat een leven met veel moeite en verdriet tegemoet.

Pink Ivy: we kunnen weldegelijk weten wat God van ons vraagt! Hij heeft de Bijbel gegeven en Zijn Heilige Geest.
Jij bekijkt het veel te veel vanuit een simplistische 'iedereen mag zelf zijn interpertatie hebben' standpunt.

Van mij mag iedereen dat, iedereen zijn eigen godje spelen, maar uiteindelijk is er maar 1 ware interpertatie.
En op sommige punten is het idd minder belangrijk dan op andere punten. Zegt ook Paulus (al willen veel christenen de kleinste punten promoveren dat principiele punten)

Desalnietemin blijft staan: er is een Waarheid en die is niet interpertabel. En wat wij vinden van die waarheid doet totaal niet ter zaken.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door Robert

Pink Ivy: we kunnen weldegelijk weten wat God van ons vraagt! Hij heeft de Bijbel gegeven en Zijn Heilige Geest.
Jij bekijkt het veel te veel vanuit een simplistische 'iedereen mag zelf zijn interpertatie hebben' standpunt.

Van mij mag iedereen dat, iedereen zijn eigen godje spelen, maar uiteindelijk is er maar 1 ware interpertatie.
En op sommige punten is het idd minder belangrijk dan op andere punten. Zegt ook Paulus (al willen veel christenen de kleinste punten promoveren dat principiele punten)

Desalnietemin blijft staan: er is een Waarheid en die is niet interpertabel. En wat wij vinden van die waarheid doet totaal niet ter zaken.
tja ik ga hier niet de waarheid van de bijbel bediscussieren... dan wordt ik alleen maar weggestuurd en daar heb ik ook geen zin in.

we zijn het niet met elkaar eens.. best
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Het gaat mij om het algemene idee van: "Iedereen zijn waarheid"
Nog afgezien van de bijbel.
De waarheid verschilt niet van persoon tot persoon.
De waarheid is niet afhankelijk van onze wensen of voorkeuren of meningen.

Dat is een moderne misvatting, die zeer simpel rationeel, te weerleggen is. Zelfs zonder christen te zijn kan je eenvoudig zien dat de waarheid onafhankelijk is.

Uiteraard zijn er verschillende visies op de waarheid.
En wij moeten elkaar respecteren in die visies. Maar dat wil niet zetten dat al die visies waar zijn.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Het gaat mij om het algemene idee van: "Iedereen zijn waarheid"
Nog afgezien van de bijbel.
De waarheid verschilt niet van persoon tot persoon.
De waarheid is niet afhankelijk van onze wensen of voorkeuren of meningen.

Dat is een moderne misvatting, die zeer simpel rationeel, te weerleggen is. Zelfs zonder christen te zijn kan je eenvoudig zien dat de waarheid onafhankelijk is.

Uiteraard zijn er verschillende visies op de waarheid.
En wij moeten elkaar respecteren in die visies. Maar dat wil niet zetten dat al die visies waar zijn.

oke dit is allemaal offtopic.
zoals ik het zie: de waarheid als in vaststaande feiten is voor iedereen hetzelfde ja. Zwaartekracht houdt ons op de aarde, gras is groen, ik zit nu achter de pc enzovoort.

maar de waarheid als in het bestaan van een God, is voor iedereen anders. Er zijn natuurlijk groepen mensen die in hetzelfde geloven dus dan is de waarheid voor hen hetzelfde, maar hun waarheid is niet voor de rest van de wereld hetzelfde...
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

maar de waarheid als in het bestaan van een God, is voor iedereen anders. Er zijn natuurlijk groepen mensen die in hetzelfde geloven dus dan is de waarheid voor hen hetzelfde, maar hun waarheid is niet voor de rest van de wereld hetzelfde.
God bestaat, of Hij bestaat niet.
Het is niet zo dat Hij voor jou wel bestaat en voor mij niet. bv.
Alleen zijn er verschillende visies, sommigen zeggen: "God bestaat" en anderen zeggen: "Hij bestaat niet."

Maar er is een waarheid, Hij bestaat of wel, of niet.
Jij denkt vanuit het: "Hij bestaat toch niet, dus mag je god verzinnen, en als je hem hebt verzonnen bestaat hij voor je."
Maar dat is uitgaande van het 'niet bestaan'.

Een godje verzinnen als hij toch niet bestaat is uiteraard een soort brood en spelen. Een bezigheidstherapie. En vanuit dat speelgoed-principe van de afgod is godsdienst idd afhankelijk van je eigen persoonlijke waarheid.

Maar als God bestaat, en ik geloof -in een zeker weten- dat Hij bestaat, dan kijkt Hij vol afgrijzen neer op al die mensen die hun eigen doe-het-zelf-godsdienst in elkaar gesleuteld hebben.

Tenzij Hij niet bestaat. Maar dan nog is doe-het-zelven met religie een absurde optie. Dan is het een denkbeeldig-vriendje voor volwassenen - achtig iets.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

ik zie het geloof sowieso als iets dat mensen houvast en veiligheid geeft dat men er daarom in gelooft...
Maar je kan het op allerlei manieren uitleggen, voor mij bestaat God niet, voor jou wel... vanuit mijn opzicht is dat twee waarheden en twee mensen, want ik begrijp dat jij er wel in gelooft en wat dat betekend...
japijo

Bericht door japijo »

Wil iedereen die mij een u2u stuurt, het naar mijn email adres sturen japijooooo@hotmail.com. Bij mij werkt op een of andere manier het osw forum al vanaf het begin niet goed. Als ik een bericht post moet ik daarna altijd eerst mijn cookies van de computer gooien en dan weer opnieuw inloggen om een bericht te posten. U2U kan ik al helemaal niet ontvangen.
Dank je
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door japijo
Wil iedereen die mij een u2u stuurt, het naar mijn email adres sturen japijooooo@hotmail.com. Bij mij werkt op een of andere manier het osw forum al vanaf het begin niet goed. Als ik een bericht post moet ik daarna altijd eerst mijn cookies van de computer gooien en dan weer opnieuw inloggen om een bericht te posten. U2U kan ik al helemaal niet ontvangen.
Dank je
t is misschien handiger om dit in de wist u dat......... te doen.
k zie het verband met trouwen in de kerk niet echt, maar dat ligt misschien aan mij
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Pink Ivy
ik zie het geloof sowieso als iets dat mensen houvast en veiligheid geeft dat men er daarom in gelooft...
Maar je kan het op allerlei manieren uitleggen, voor mij bestaat God niet, voor jou wel... vanuit mijn opzicht is dat twee waarheden en twee mensen, want ik begrijp dat jij er wel in gelooft en wat dat betekend...
Dus je ziet niet in dat 1 van ons tweeen geen gelijk heeft? We kunnen toch nooit tegelijk gelijk hebben.

Ik denk dat de auto volledig rood is, jij denkt dat de auto volledig blauw is.
Dan is tenminste 1 van ons tweeen fout.

Ik denk dat balkenende's rechter voet schimmelt, jij denkt dat z'n linker voet schimmelt. slechts 1 van ons heeft gelijk.

Er is maar 1 waarheid.
Waarheid is afhankelijk van wat wij vinden en willen.
Het is niet zo dat balkenende's linker voet in jouw geval schimmelt omdat jij dat zo graag wilt.

Dat jij zelf mag blijven vinden dat je gelijk hebt en het idd z'n linker voet is blijft wat mij betreft staan. Die keuze heb je. Maar dat je keuzevrijheid hebt betekent nog niet dat de waarheid variabel en flexibel is.
Carpe Diem tamen Memento Mori
anne1-3-5

Bericht door anne1-3-5 »

hey rachmaninov

ik weet dat je het goed bedoeld anders had je deze reacties niet gegeven. mijn vriend zegt dus het volgende ik kan niet zeggen dat er niets is maar ook niet dat er wel iets is. het ligt bij hem dus puur op het geloven.hij accepteerd het geloof wel maar de kerk als kerk (gemeenschap) niet veel verschillende kerken maar 1 bijbel. ik hoop dat hij toch inziet dat er een God is en dat hij daardoor toch mee gaat naar de kerk maar dit hele gedoe maakt hem niet positiever over de kerk.
wat de kerkenraad betreft we hebben na 2 maand nog steeds geen antwoord het antwoord wat we hebben wisten we zelf ook al maar onze vraag was ook nog wat is er dan wel mogelijk. en dat weten ze dus niet hebben een gesprek gehad met de voorzitter van de kerkenraad en die komt nog een keer met een andere ouderling omdat hij er niet uitkomt ze wijzen alles af.
met mijn ouders hebben we een gesprek gehad waar ik wel erg tegen op heb gezien. maar achteraf viel het gigantisch mee. zij zeggen alleen dat ik als de ger gem nee zegt dat ik ook niet in een andere kerk kan trouwen maar ze laten me vrij in mijn keuze ze vinden hem een leuke gozer maar alleen van de kerk vinden ze het jammer maar zij weten niet hoe wij praten en waarover. dit komt omdat ik op mezelf woon en de meeste gesprekken bij mij thuis gebeuren. met kerk weet ik het ook niet meer. heb belijdenis gedaan en verder ben ik het met de leer wel eens maar er zijn zoveel regels waarvan ik denk moet dat nu zonodig en zit te denken om bij andere kerken te gaan kijken waar de leer herzelfde is maar niet zoveel regels
hoe het nu zit is dat er voor mijn gevoel een tussenweg inzit mijn droom is dat ik heel gelukkig met m word en dat we samen God mogen dienen ben het op zich wel eens met gravo maar denk dat ik m dan nog niet mee krijg hij moet eerst een ander beeld van de kerk krijgen want die is op dit moment net zo als de mijne gigantisch negatief
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Dus je ziet niet in dat 1 van ons tweeen geen gelijk heeft? We kunnen toch nooit tegelijk gelijk hebben.

Ik denk dat de auto volledig rood is, jij denkt dat de auto volledig blauw is.
Dan is tenminste 1 van ons tweeen fout.
(......)
Er is maar 1 waarheid.
Robert, in het geval van die rode en blauwe auto, zou je ook kunnen zeggen dat jullie het misschien over die kleur niet eens zijn, maar dat jullie allebei vinden dat een auto handig is, rijdt, er mensen in kunnen zitten, duur is, en niet op azijn loopt maar op benzine. Als je daar dan achter bent gekomen, is misschien de kleur van die auto helemaal niet zo belangrijk, en dus de waarheid over die kleur ook niet.

De waarheid is gelukkig niet blauw-rood en ook niet zwart-wit.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
Oorspronkelijk gepost door Robert
Dus je ziet niet in dat 1 van ons tweeen geen gelijk heeft? We kunnen toch nooit tegelijk gelijk hebben.

Ik denk dat de auto volledig rood is, jij denkt dat de auto volledig blauw is.
Dan is tenminste 1 van ons tweeen fout.
(......)
Er is maar 1 waarheid.
Robert, in het geval van die rode en blauwe auto, zou je ook kunnen zeggen dat jullie het misschien over die kleur niet eens zijn, maar dat jullie allebei vinden dat een auto handig is, rijdt, er mensen in kunnen zitten, duur is, en niet op azijn loopt maar op benzine. Als je daar dan achter bent gekomen, is misschien de kleur van die auto helemaal niet zo belangrijk, en dus de waarheid over die kleur ook niet.

De waarheid is gelukkig niet blauw-rood en ook niet zwart-wit.
dit verklaart idd alles.........
Plaats reactie