trouwen in de kerk

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Beste ann1-3-5,

Ik vermoed datje vraag op dit forum niet zo in vruchtbare bodem valt. Zoals je ziet is je vraag direkt aanleiding om over en weer in discussie te gaan over allerlei standpunten over het huwelijk.

Mijn oplossing zou zijn: zoek een andere kerk. Een aangepast dienst in de ger.Gem. kan niet. Men is daar vrij zwart-wit in (men zegt zelf: duidelijk).

Naar analogie van de twee eeuwige bestemmingen (hemel of hel) wordt in deze kerk iedereen hier al ingedeeld in goed of fout. Een compromis is niet mogelijk. Je vriend ligt er totaal uit, maar daardoor ben jij nu ook besmet.

Advies: wegwezen en samen in een andere christelijke gemeenschap opnieuw beginnen. Grote kans dat je vriend zich in een wat genuanceerdere wijze van omgang beter thuis zal voelen en zelfs iets gaat begrijpen van de kracht en de vreugde van een geloofsgemeenschap.

And please: laten je (schoon)ouders in deze zaak niet het laatste woord hebben: daar krijg je spijt van.

gravo
En jij noemt je zelf een christen?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Heel het trouwen hoe we dat nu kennen met al die valse romantiek ,in een auto zitten fabrikaat 1910 of een of andere afthanse koets,een jurk aan van 900 euro enz enz ,daar zouden al zo vragen bij gesteld moeten worden ,maar dat ter zijde.

Hier ziet men weer het onvermogen van een kerkenraad die niet weet om te gaan met een niet kerklid(ongelovige)is maar de vraag wie kan in iemands hart kijken.

Een gemiste kans om deze man te vangen voor de Heer,en hem hartelijk welkom te heten in de Parochie/Gemeente,en hem jaloers te maken om ook de Genade van de Drieene God deelachtig te zijn.


En of een trouw belofte niet kan is zeer de vraag,de Kerk trouwd niet maar het stel geven elkaar de trouwbelofte ,en vragen daar in Zijn Huis de Zegen daar over.En een Kerk kan een stel die die Zegen komt vragen nooit onthouden,ook niet een zogenaamde ongelovige die daar komt om vragen ,het zou heel goed kunnen dat de Heilige Geest al met zo iemand bezig is tot de Levende Heer te brengen .
De taak om deze jongen met God in aanraking te laten komen blijft natuurlijk.

Maar om dat via een huwelijk te doen en er dan maar het beste van hopen is dwaas en onbijbels.
jacob

Bericht door jacob »

Beste Anne,

waar gaat het je eigenlijk om?

Om Gods eer of om je eigen wil door te drijven. Hoe kan je nou een zegen willen hebben terwijl de bijbel (God zelf dus) zijn zegen daar niet over geeft.
anne1-3-5

Bericht door anne1-3-5 »

beste jacob

het lijkt of je er erg mee zit als de bijbel er zo duidelijk over is kan jij mij dan uitleggen waarom andere gemeenschappen er anders over denken dan de gergem

denk jij niet dat ook zij dit baseren op de bijbel of doen zij dit om zieltjes te winnen en geen kerkgangers te verliezen
ook de leer van de ger gem is een interpetatie van de bijbel
zitten wij wel goed en leggen we niet te veel nadruk op dat ene zinnetje " ga geen juk aan met een ongelovige"

heb je naaste lief als je zelf, geld dat alleen voor mensen binnen de ger gem of valt mijn vriend omdat hij niet naar de kerk gaat hier buiten.
is het niet zo dat 10 mensen over het zelfde onderwerp na het lezen in de bijbel met 10 verschillende konklussies kunnen komen.
het is natuurlijk niet de bedoeling om bijbel uitleg in je eigen voordeel te doen
maar om nou je konklussie te basseren op 1 regel is wel erg kort door de bocht.
als laatste op de reactie om er maar het beste van te hopen vind ik jou oordeel over mijn vriend wel erg zwaar. hoe kun je een oordeel geven zonder zijn gevoelens te kennen. " oordeeld niet zodat gij niet geoordeeld wordt"
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Ik zit met grote verbazing dit topic te lezen. En ik denk dat mensen zoals anne1-3-5 in de toekomst wel uit zullen kijken om zo openhartig en eerlijk dit soort vreselijk moeilijke dilemma's neer te schrijven. Ongelooflijk: ik lees "tegen Gods wil" en "onbijbels" en er is zelfs iemand die de vriend van anne1-3-5 al een goddeloze noemt!!

Ik heb het idee dat de meeste schrijvers in dit topic nauwelijks geinteresseerd zijn in de persoonlijke problematiek, en onmiddelijk hun religieuze waarheden gaan rondstrooien.

De beste reakties vond ik nog die van gravoen die van Pink Ivy. In de avatar staat: "toekomst met veel visie graag". Ik vind dat iedereen die het nog nodig vindt om direkt allerlei oordelen uit te gaan spreken, de 1e alinea van het oorpronkelijke bericht nog maar eens moet lezen. Daar staat:

"ik heb een vriend die gaat niet naar de kerk. maar laat mij wel vrij in mijn geloof en is geintereseerd en met hem heb ik de meeste gesprekken over het geloof (geen discussies)"

anne1-3-5, ik heb ook de oplossing niet, maar doe niet mee aan goedkope oordelen. Ik ben onder de indruk van je bericht, en denk iets te snappen hoe moeilijk dit soort beslissingen zijn. Als jij oprecht veel van je vriend houdt, en je ook aangeeft dat je Gods Zegen wilt vragen voor je huwelijk, dan kan ik dat alleen maar buitengewoon respecteren. En als je dit echt wilt, dan zal het je lukken ook. Binnen of buiten de kerk waar je nu lid van bent.

Ik wens je van harte een "toekomst met visie toe"! Veel sterkte!
Hartelijke groeten
Rachmaninov
anne1-3-5

Bericht door anne1-3-5 »

EINDELIJK!!!!!
er is iemand die het snapt en ons in onze waarde laat zonder gelijk te oordelen.
iemand die kijkt naar ons verhaal. en daar persoonlijk op reageerd en niet met regels en bijbelteksten gaat smijten
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Ik heb helemaal geen zin om te oordelen, en al helemaal niet om met bijbelteksten te smijten. Ook heb ik geprobeerd me in te leven in de situatie. Maar als iemand op dit forum vraagt naar mijn mening, wil ik me op de Bijbel orienteren voor een antwoord. En de Bijbel is helaas al te duidelijk op dit punt.

Wat mij betreft trouw je me je vriend, Anne. Ik hoop van harte dat jullie gelukkig worden en dat God je wil gebruiken om hem tot meer dan alleen interesse en respect voor je geloof te brengen. Ik ken verschillende gevallen waarin dat inderdaad gebeurd is. Maar zolang hij geen christen is, denk ik dat je niet God om zijn zegen over jullie huwelijk kunt vragen. Christen-zijn is niet vrijblijvend; het houdt (ook) in dat je bereid bent te luisteren naar de regels (!) die Hij in de Bijbel stelt.
japijo

Bericht door japijo »

Ik wil los reageren van alle reacties.
1 Ding wil ik wel noemen.
Ga geen juk aan met een ongelovige. Ik denk dat deze tekst verkeerd wordt gebruikt. Je praat veel met je vriend over het geloof. Ik vindt dit erg positief. Als je met hem een relatie aangaat en je blijft vasthouden aan je geloof, dan kan dat heel zegenrijk zijn.
Bij ons in de kerk zit ook een vrouw met kinderen. Haar man is altijd onkerkelijk geweest. de kinderen worden echter wel opgevoed in de kerk. In onze kerk zitten ook een man en vrouw waarvan de vrouw na het trouwen kerkelijk is geworden en nu trouw meeleeft.
Kortom. Het kan heel goed zij om met een ongelovige te trouwen, als je zelf maar aan het geloof vasthoudt. Ik geloof dat dat wel heel moeilijk kan zijn, maar God zal je daarin helpen. Bidt veel voor je vriend. God baant een weg door uit de band gerukte bijbelteksten heen.

Als ik jou was zou ik toch proberen kerkelijk te trouwen. Ik zit zelf in de HHK, en daar worden dergelijke huwelijken wel ingezegend. (misschien dat het plaatselijk verschilt).

Ik wens je van harte Gods zegen op je beslissing en wens je samen met je vriend een heel goed huwelijk toe.
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door David J
En de Bijbel is helaas al te duidelijk op dit punt.

Maar zolang hij geen christen is, denk ik dat je niet God om zijn zegen over jullie huwelijk kunt vragen. Christen-zijn is niet vrijblijvend; het houdt (ook) in dat je bereid bent te luisteren naar de regels (!) die Hij in de Bijbel stelt.
Voor jou is de bijbel dus zo duidelijk. Blijkbaar niet voor iedereen. En waar en wanneer en hoe precies iemand nou een christen is, daar verschillen de meningen ook nog wel eens over.

Als je nu weer schrijft dat de Bijbel duidelijks is op dit punt, laat je weer zien dat het allemaal voor jou een ver-van-mijn-bed-show is. Er is hier iemand met een ontzaglijk probleem. Een probleem wat we ons nauwelijks kunnen voorstellen. Laten we dan toch in vredesnaam niet gaan zeggan dat de Bijbel het allemaal precies voorschrijft hoe anne dient te handelen. Leef eens mee, denk het je eens in en ga toch niet vertellen dat die vriend geen "christen" is. En dan ook nog eens een keer zeggen dat anne geen zegen over haar huwelijk mag vragen? Waar haal je al die enorme wijsheden toch vandaan? Denk je nu werkelijk dat dit soort uitspraken anne ook maar één stapje verder helpt?

Ik vind het fantastisch dat anne Gods zegen over haar huwelijk wil vragen. Daarmee toont ze aan, dat ze het allemaal heel serieus neemt. En daar wil ze HIER over praten. En ze zit volgens mij niet te wachten op antwoorden van wat wèl en niet mag. Als ik het goed inschat wil anne helemaal geen pasklare antwoorden, want die makkelijke antwoorden weet ze zelf ook wel! Maar Anne wil alleen een GESPREK en een klein beetje BEGRIP. Zou het ons op dit forum lukken om haar dat te geven? En al onze wijsheden maar even achterwege laten? Ik hoop het van harte!!
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Voor jou is de bijbel dus zo duidelijk. Blijkbaar niet voor iedereen. En waar en wanneer en hoe precies iemand nou een christen is, daar verschillen de meningen ook nog wel eens over.
OK, ik kan de bijbel verkeerd uitleggen. Maar hoe leg jij 2 Kor. 6 : 14 dan uit? De hele context van dat vers geeft in nogal krasse bewoordingen aan dat er scheiding moet zijn tussen gelovigen en ongelovigen. In het bijzonder trouwen lijkt me dan een probleem. En kom nu niet met reacties als 'ieder zijn waarheid', want dan kunnen we net zo goed helemaal niet discussieren. Dus nogmaals: hoe leg jij bovenstaand gedeelte uit?
Als je nu weer schrijft dat de Bijbel duidelijks is op dit punt, laat je weer zien dat het allemaal voor jou een ver-van-mijn-bed-show is. Er is hier iemand met een ontzaglijk probleem. Een probleem wat we ons nauwelijks kunnen voorstellen. Laten we dan toch in vredesnaam niet gaan zeggan dat de Bijbel het allemaal precies voorschrijft hoe anne dient te handelen. Leef eens mee, denk het je eens in en ga toch niet vertellen dat die vriend geen "christen" is. En dan ook nog eens een keer zeggen dat anne geen zegen over haar huwelijk mag vragen? Waar haal je al die enorme wijsheden toch vandaan? Denk je nu werkelijk dat dit soort uitspraken anne ook maar één stapje verder helpt?
Dat Annes vriend geen christen is, impliceert ze zelf. Ze heeft tot nu toe ook nog niets gezegd om dat eventuele foute beeld te corrigeren. Waarom zou ik dan niet mogen aannemen dat hij inderdaad geen christen is? Ik heb geen enkele behoefte om te beoordelen wie wel of niet een christen is, maar als mensen zelf zeggen geen christen te zijn (of als anderen die hen goed kennen dat zeggen) dat lijkt me dat duidelijk. Overigens, als hij wel christen is, heb ik niets gezegd. Dan lijkt het me inderdaad een kwestie van een kerk zoeken waar je het wel allebei kunt vinden.

Natuurlijk is het een ontzaglijk probleem. Maar helpt jouw reactie Anne zoveel verder? Waarom is 'moet kunnen' per definitie een meer invoelend of behulpzamer antwoord dan 'ik denk dat het niet kan'? Graag antwoord.
Ik vind het fantastisch dat anne Gods zegen over haar huwelijk wil vragen. Daarmee toont ze aan, dat ze het allemaal heel serieus neemt. En daar wil ze HIER over praten. En ze zit volgens mij niet te wachten op antwoorden van wat wèl en niet mag. Als ik het goed inschat wil anne helemaal geen pasklare antwoorden, want die makkelijke antwoorden weet ze zelf ook wel! Maar Anne wil alleen een GESPREK en een klein beetje BEGRIP. Zou het ons op dit forum lukken om haar dat te geven? En al onze wijsheden maar even achterwege laten? Ik hoop het van harte!!
Je hebt op een punt gelijk: ik heb niet gezegd dat ik blij was met Annes intentie. Dat is een misser, en dat spijt me. Sorry.
Maar een GESPREK is onmogelijk als je bij voorbaat al niet mag zeggen dat je het niet eens bent met haar plannen. Waarom zou ze uberhaupt hier die vraag stellen, als ze alleen zit te wachten op een aai over de bol? (Sorry voor de woordkeuze, maar je begrijpt me wel.) Ze eindigt met een open vraag: of ze echt iets onmogelijks doen. Blijkbaar is ze dus op zoek naar argumenten voor en tegen. Jij bent voor op grond van 'moet kunnen' (ik hoor het wel als dat niet zo is), ik ben tegen op grond van een exegese van een Bijbelgedeelte. De beslissing is aan haar.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Hoi, Anne1-3-5.
Ik had een soortgelijk probleem, echter toch weer anders.
In dit geval was ik degene die van de kerk afgeraakt was.
Maar ben wel in de kerk getrouwd al is dat de rooms katholieke kerk, het geloof van mijn vrouw dus.
Op papier ben ik nog steeds bij m'n eigen kerk en heb daar ook contact mee.
Kerken doe ik echter bij de katholieken want daar moet ik ze hier gelijk in geven:
Half om half werkt niet, dus in ons geval gaan we niet de ene week naar de protestanstse en de week daarop weer bij de pastoor, dit ook op met het oog op onze kinderen.
Ik wens je veel sterkte en dank ook Rachmaninov voor de inhoudelijk mooie post!
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
Oorspronkelijk gepost door David J
En de Bijbel is helaas al te duidelijk op dit punt.

Maar zolang hij geen christen is, denk ik dat je niet God om zijn zegen over jullie huwelijk kunt vragen. Christen-zijn is niet vrijblijvend; het houdt (ook) in dat je bereid bent te luisteren naar de regels (!) die Hij in de Bijbel stelt.
Voor jou is de bijbel dus zo duidelijk. Blijkbaar niet voor iedereen. En waar en wanneer en hoe precies iemand nou een christen is, daar verschillen de meningen ook nog wel eens over.

Als je nu weer schrijft dat de Bijbel duidelijks is op dit punt, laat je weer zien dat het allemaal voor jou een ver-van-mijn-bed-show is. Er is hier iemand met een ontzaglijk probleem. Een probleem wat we ons nauwelijks kunnen voorstellen. Laten we dan toch in vredesnaam niet gaan zeggan dat de Bijbel het allemaal precies voorschrijft hoe anne dient te handelen. Leef eens mee, denk het je eens in en ga toch niet vertellen dat die vriend geen "christen" is. En dan ook nog eens een keer zeggen dat anne geen zegen over haar huwelijk mag vragen? Waar haal je al die enorme wijsheden toch vandaan? Denk je nu werkelijk dat dit soort uitspraken anne ook maar één stapje verder helpt?

Ik vind het fantastisch dat anne Gods zegen over haar huwelijk wil vragen. Daarmee toont ze aan, dat ze het allemaal heel serieus neemt. En daar wil ze HIER over praten. En ze zit volgens mij niet te wachten op antwoorden van wat wèl en niet mag. Als ik het goed inschat wil anne helemaal geen pasklare antwoorden, want die makkelijke antwoorden weet ze zelf ook wel! Maar Anne wil alleen een GESPREK en een klein beetje BEGRIP. Zou het ons op dit forum lukken om haar dat te geven? En al onze wijsheden maar even achterwege laten? Ik hoop het van harte!!

Rachmaninov......PROFICIAT!!!!!
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

David J, ik quote je even tussen aanhalingstekens:

--"OK, ik kan de bijbel verkeerd uitleggen. Maar hoe leg jij 2 Kor. 6 : 14 dan uit?"

Goed lezen!! Ik heb niet gezegd dat jij de bijbel verkeerd uitlegt!!
Op je vraag over hoe ik bijbelteksten uitleg, daar ga ik niet op in.
We hebben het hier over Anne die een probleem heeft. Jij denkt dat
met bijbelteksten, en jouw interpretatie daarvan te kunnen oplosssen.
Ik denk dat dat NIET kan! Ik vind dat onmenselijk.

Dat jij zo graag een duidelijke scheiding tussen gelovigen en ongelovigen
wilt aanbrengen is jouw zaak! Ik doe daar, zeker in dit topic, niet aan
mee.

--"Dat Annes vriend geen christen is, impliceert ze zelf."

Goed lezen!! Anna zegt dat haar vriend niet naar de kerk gaat.
Uitkijken dus met "impliceren". Als je de bijbel net zo slecht uitlegt als het
bericht van Anna, is het niet best, en heb je een ruime fantasie!

--"Maar helpt jouw reactie Anne zoveel verder?"

Goed lezen!!! Lees de reaktie van Anna zelf! Je opmerking is ontzettend kinderachtig, omdat ik zèlf al heb aangegeven, dat het zo ontzaglijk moeilijk is om te "helpen". Maar dat
begrip en steun tonen, wèl mogelijk is. Ik heb geen enkele illusie om Anna te helpen!! Maar ik heb wel de behoefte, zeker na alle botte reakties met de bijbel in de hand, haar problemen te ERKENNEN. En haar te accepteren en waar enigszins mogelijk is te steunen. Want DAAR heeft ze behoefte aan. En als ik met dezelfde problemen zou worstelen, zou ik daar ook behoefte aan hebben. En niet aan schoolmeesters die mij even gaan vertellen hoe het allemaal inelkaar zit.

--"Maar een GESPREK is onmogelijk als je bij voorbaat al niet mag zeggen dat je het niet eens bent met haar plannen."

Een gesprek is onmogelijk, als je bij voorbaat dit soort zwart-wit standpunten inneemt. Blijkbaar komen bij jou bijbelteksten op de eerste plaats, en dan de mens Anna. Het spijt me, ik doe daar niet aan mee!

--"Waarom zou ze uberhaupt hier die vraag stellen, als ze alleen zit te wachten op een aai over de bol? (Sorry voor de woordkeuze, maar je begrijpt me wel.)"

Ondanks je "sorry" voor je woordkeuze, blijf ik dit soort uitlatingen over "aai over de bol" buitengewoon denigrerend, en geef je voor mij blijk dat je geen enkel besef hebt van dit soort problematiek. Jij hebt je bijbellesje opgezegd en ik heb er kennis van genomen. Je hebt mij niets nieuws verteld. Ik kan me
niet aan de indruk onttrekken dat je geen barst snapt van het probleem van Anna en dat je ook geen enkel inlevingsvermogen hebt. Al je verhalen over christen zijn of niet christen zijn, gelovigen en ongelovigen, en wat je er allemaal ook bijhaalt, daar heb ik in deze thread helemaal niks aan en zeker Anna niet.
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Anne1-3-5, ik voel me wat bezwaard dat ik hier met David J zit te discussieren over van alles en nog wat, en dat we praten over jou i.p.v. mèt jou!!

Mag ik je eens wat dingen vragen? Ik hoop dat je me gelooft, dat de vragen niet uit flauwe nieuwsgierigheid gesteld zijn, maar vanuit belangstelling, en in een poging een heel klein beetje met je mee te denken. Laten we ook het volgende afspreken: gezien de nogal persoonlijke vragen, respecteer ik het volledig als je niet op alles ingaat. Okay?

Ik krijg, vooral uit je stelling dat je per se Gods Zegen wilt vragen voor je huwelijk, het geloof in God voor jou heel belangrijk is. Hoe staat jouw vriend daar tegenover? Respecteert hij dat alleen in je, of gaat hij ook (gedeeltelijk) mee in die mening?

Heb je bepaalde verwachtingen van je vriend, en straks je man, hoe hij in de toekomst tegen het geloof aan zal kijken? Laat je alles open of heb je een bepaald beeld b.v. dat hij met jou mee zal gaan 's zondags naar de kerk?

Ik heb begrepen dat de kerkenraad en je dominee niet stonden te juichen toen ze van je plannen hoorden. Hoe is dat gegaan? Zijn ze gewoon bezorgd om je, waarschuwen ze je, of wijzen ze alles af?

In hoeverre spelen de verhoudingen binnen je familie mee in dit soort zaken? Zou het mogelijk zijn dat als je b.v. je huwelijk in een ander kerkgenootschap laat inzegenen dat dat de familie-verhoudingen niet ten goede komt? Hoe belangrijk zijn die familieverhoudingen voor jou? Praat je met familie en vrienden erover? En snappen ze jou een beetje?

Wil je eens vertellen hoe belangrijk de ger gem voor jou is? Ik neem aan dat je daar gedoopt bent en het lijkt mij helemaal niet zo makkelijk om eventueel afscheid te moeten nemen van je kerkgenootschap.

Heb je momenten dat je het "weet"? Dat je ineens denkt: "dit is de weg die ik moet gaan"?

Ik vond het indrukwekkend dat je schreef dat je zoveel praat met je vriend over geloofszaken. Heb je het gevoel dat je bij hem iets verandert? Wil je bij hem iets veranderen?

Gravo schreef in een bericht dit:
"....Samen in een andere christelijke gemeenschap opnieuw beginnen. Grote kans dat je vriend zich in een wat genuanceerdere wijze van omgang beter thuis zal voelen en zelfs iets gaat begrijpen van de kracht en de vreugde van een geloofsgemeenschap."
Ik ben het daar zo mee eens! Vooral als hij schrijft over de kracht en de vreugde van een geloofsgemeenschap. Ben je het eens met gravo?

Tenslotte: hoe zie je het nu zelf? Wordt het een keuze denk je, voor je kerk of je vriend? Of zou er ook nog iets tussenin kunnen zitten? Misschien moet ik het wel zó vragen: wat is je droom? Wil je het van mij weten? Ik denk dat het goed komt!!

Ik wens je van harte sterkte en wijsheid toe.
Hartelijke groeten, Rachmaninov
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door anne1-3-5
beste jacob

het lijkt of je er erg mee zit als de bijbel er zo duidelijk over is kan jij mij dan uitleggen waarom andere gemeenschappen er anders over denken dan de gergem

denk jij niet dat ook zij dit baseren op de bijbel of doen zij dit om zieltjes te winnen en geen kerkgangers te verliezen
ook de leer van de ger gem is een interpetatie van de bijbel
zitten wij wel goed en leggen we niet te veel nadruk op dat ene zinnetje " ga geen juk aan met een ongelovige"

heb je naaste lief als je zelf, geld dat alleen voor mensen binnen de ger gem of valt mijn vriend omdat hij niet naar de kerk gaat hier buiten.
is het niet zo dat 10 mensen over het zelfde onderwerp na het lezen in de bijbel met 10 verschillende konklussies kunnen komen.
het is natuurlijk niet de bedoeling om bijbel uitleg in je eigen voordeel te doen
maar om nou je konklussie te basseren op 1 regel is wel erg kort door de bocht.
als laatste op de reactie om er maar het beste van te hopen vind ik jou oordeel over mijn vriend wel erg zwaar. hoe kun je een oordeel geven zonder zijn gevoelens te kennen. " oordeeld niet zodat gij niet geoordeeld wordt"
wel grappig dat je me het smijten van bijbel teksten verwijt en er zelf mee eindigt.......

Nu, ik ken zijn gevoelens niet. Maar je schrijft zelf het volgende

ik heb een vriend die gaat niet naar de kerk. maar laat mij wel vrij in mijn geloof en is geintereseerd en met hem heb ik de meeste gesprekken over het geloof (geen discussies)


dan vallen mij de volgende zaken op.

Hij gaat niet naar de kerk.
hij laat je vrij in je geloof
er zijn gesprekken over het geloof.

Vooral het tweede laat volgens mij zonder twijfel zien dat hij niet hetzelfde gelooft als jij. Nou dat is nou precies dat juk uit die bijbeltekst.

Dat andere er anders over denken is helaas waar. Maar ze kunnen dat nooit op basis van de bijbel zeggen. Absloluut niet.

Kijk jullie verwijten mij (zeker Rachmaninoff) dat ik hard zou zijn zonder inlevingsvermogen.

DAt is een veel gehoord verwijt wat onterecht is. Ten eerste waarschuw ik je voor een heel zwaar leven. HEt is gewoon niet makkelijk om met iemand kinderen op te voeden waarmee je niet het zelfde geloof deelt. Nou nu ga ik mijn eerste posting herhalen en dat lijkt me overbodig.
Het is niet waar dat ik hard ben. Ik ken jou niet, maar ik kan me heel goed indenken dat het probleem wat je hebt een groot probleem is. Maar ik denk dat jij het helemaal geen probleem vind. Want je vindt alleen de kerk een beetje vreemd dat ze niks voor je kunnen regelen. En als ik dan het voor de kerk opneem wil dat niet zeggen dat ik dat jou dan hard zou aanvallen. Dat is niet waar. Het enige wat ik wil bereiken is dat je gaat nadenken wat de bijbel van zo'n huwelijk vind. En als je dat hard en niet inlevend genoeg vindt, vind ik dat verdrietig. Het is het beste troost boek wat er is. Meer kan ik je niet meegeven.


Ik ben verdrietig om de posting van Rach. Hij zegt helemaal niets. Een btje medeleven. Maar het ergste nog, hij laat de bijbel, (het boek wat altijd het goede bedoelt) gewoon gesloten.

En dat is uitermate jammer.

met vr gr
jacob




[Aangepast op 29/9/04 door jacob]
Plaats reactie